Groeiende ondernemer met vragen

Discussie in 'De lounge' gestart door brabbel1988, 8 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brabbel1988

    brabbel1988 VIP lid

    8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Hallo allemaal!

    Ik schets even een beeld van de huidige situatie, en dan stel ik mijn vragen aan jullie.

    Ik ben 2 jaar vanuit het niets een bedrijf begonnen.
    Van privé geld rustig aan opgestart, en elke keer weer geïnvesteerd in het bedrijf.
    Na 2 jaar kan ik zeggen dat ik op 2 grote aankopen na klaar ben met grote investeringen, en dat ik ook daadwerkelijk wat ga verdienen nu!

    Nu het volgende;
    Ik werk (grotendeels) vanuit huis, en merk dat ik te weinig ruimte heb.
    Nu kan ik natuurlijk een opslagruimte gaan huren maar dan kan ik niet vanuit huis werken in de avond uren als mijn man bv avonddiensten heeft.
    En dat was precies de opzet.
    Vanuit huis werken, veel in de avond, als alle 3 de aapjes op bed liggen.

    Nu hebben we met de komst van onze jongste toch kamers te kort, en willen we binnenkort gaan kijken voor een ander huis met genoeg ruimte voor zowel de kids, als mijn bedrijf.
    Waarschijnlijk ga ik volgend jaar nog een bedrijf met webshop opzetten, die gerelateerd is aan mijn huidige bedrijf.
    Dus dan heb ik sowieso extra ruimte/opslag nodig.

    Dan nu de vragen;

    Kan je onder 1 naam 2 bedrijven draaien?
    Kan mijn man misschien beter een bedrijf op zijn naam zetten? (Hij heeft wel een fulltime time vaste baan)
    Of moet ik er een VOF of BV van maken?
    (Ik wil wel 2 apparte namen draaien)
    Hoe zit het met het startersvoordeel, krijg je die dan bij bedrijf 2 ook weer?
    Kan ik bij de bank prive een extra deel lenen als ik de bedrijfsruimte voor bedrijf 2 aan huis wil houden?
    Hoe worden de inkomsten meegerekend in een hypotheek als ik nog maar zo kort gestart ben, maar wel enorm hard groei?
    Enz..... enz...... enz......

    Zoals jullie merken loop ik een beetje vast nu mijn bedrijf gaat groeien, en ik nu dus niet weet hoe ik dit aan moet pakken.

    Ik weet niet zo goed hoe nu verder, en dat vind ik jammer want ik wil niet vast gaan lopen omdat ik niet door kan groeien.
    Ik heb nog zoveel ideeen voor de toekomst!

    Welke tips en tricks hebben jullie voor mij op dit vlak?
     
  2. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.629
    7.297
    113
    Hoi, je stelt heel veel vragen en veel zullen fiscaal gestoeld zijn. Ik adviseer je om een adviesgesprek aan te gaan met een belastingadviseur. Dit kost wat, maar kan je veel meer opleveren. Vooral ten aanzien van het kopen van een huis zijn dingen mogelijk (vooral bij nieuwbouw)
    Maar daarvoor moet je bij experts zijn.

    Dit forum is niet de juiste plek om zulke vragen te stellen. Er worden (is mijn ervaring) vaak verkeerde fiscale adviezen gegeven. En sommige zaken zijn gewoon te complex om op een forum uit te leggen met beperkte info over jouw privé situatie.
     
  3. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Hoi ik ben fiscaal en notarieel jurist. Maar je moet inderdaad even met een accountant gaan praten die veel starters / groeiende bedrijven helpt op dit vlak. Neem even de tijd om daar een goede adviseur voor te vinden!

    Goed iig om te weten:
    2 verschillende bedrijven door 1 persoon: kan gewoon. Je kunt bijv als eenmanszaak ook 3 handelsnamen voeren, die registreer je bij de KvK. Een BV start je vaak als je grotere financiële risico’s gaat lopen (huurcontracten met termijnen die je moet betalen voor x jaar, inkoop van producten, personeel enz). En ook daar mag je wel meerdere handelsnamen voeren. Maar vaak om de aansprakelijkheid te spreiden zijn het meerdere BV’s.

    Succes!
     
    Nightingale, Paardenbloem en brabbel1988 vinden dit leuk.
  4. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.343
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    En op welk moment dacht je, goh deze vragen ga ik op de zwangerschapspagina stellen?
    Niet lullig bedoeld, hoor, maar zoiets kun je toch beter aan een financieel adviseur vragen, de bank of bij de belastingdienst en dat soort instanties?
     
    Paardenbloem, momwithcamera en Nellie4 vinden dit leuk.
  5. brabbel1988

    brabbel1988 VIP lid

    8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Dames, in de lounge mag je toch gewoon allerlei vragen stellen?
    K zie hier wel vreemdere topics voorbij komen.

    Misschien zijn er hier wel wat ondernemers die in hetzelfde schuitje hebben gezeten, en mij net die ene gouden tip konden geven.

    Sowieso gaan er binnenkort gesprekken met mijn accountant gevoerd worden, maar ik dacht hier misschien andere ondernemers te kunnen vinden met wat ervaring op dit vlak.

    Pippa 26 bedankt voor de tips die je heb gegeven!
     
    Nightingale, highenergy, einad en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.593
    1.792
    113
    Vrouw
    https://www.imk.nl

    IMK is kort na de Tweede Wereldoorlog als Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf door de overheid opgericht om ondernemers in Nederland financieel te ondersteunen voor herstel en groei van hun bedrijven. Ook na de privatisering zit deze maatschappelijke missie nog steeds in het bloed. Het MKB is de ruggengraat van de Nederlandse economie en het is onze ambitie om ondernemers te helpen groeien en bloeien. Deskundigheid, betrokkenheid en zakelijkheid staan daarbij voorop
     
    brabbel1988 vindt dit leuk.
  7. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Wat iedereen al zegt: een goede administrateur voor het MKB nemen. Wij hebben er eentje via www.kubus.nl, dat is een landelijk netwerk van ZZP administrateurs, vind ik fijner dan een wat groter kantoor. Deze kan je ook adviseren over welke constructies het handigst zijn, of je een apart pand moet nemen, waar je op de zaak kunt doen en waar je privé moet doen.

    Wat @pippa26 zegt: je kunt zoveel handelsnamen voeren als je wilt en ook KvK inschrijvingen. Over het algemeen wordt een BV pas interessant als je ofwel veel risico gaat lopen en je privé kapitaal wilt beschermen, ofwel als je het gaat hebben over heel grote omzetten. Maar vuistregel: vanaf een winst van 100.000 euro loont een BV. En anders als risico afdekking.
     
    brabbel1988 vindt dit leuk.
  8. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.837
    2.699
    113
    't Gezellige Brabant
    Totaal niet relevant, maar ik ben wel een beetje nieuwsgierig wat voor bedrijf je opgezet hebt. Wil je dat hier delen?
     
    brabbel1988, einad, NiVa0230 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Je kan meerdere eenmanszaken op je naam hebben.
    Kwestie bij KVK een extra handelsnaam aangeven.
    Je hebt dan voor beide bedrijven 1 KVK nummer en 1 btw nummer.

    En geen startersvoordeel voor je 2e bedrijf, immers je bent al een startende ondernemer.

    Hypotheek. Jouw inkomen, daarvan wordt doorgaans een gemiddelde van genomen. Er worden wel heel veel gegevens gevraagd. Jaarstukken, prognoses. Voorkeur voor hogere EV, hoog banksaldo per 31/12.

    BV is enkel interessant als je heel veel risico loopt. Denk aan personeel, grote lange contracten enz.

    VOF, omdat je man fulltime werkt verwacht ik niet dat hij aan het urencriterium kan voldoen. En mist dus de zelfstandigenaftrek. Dus fiscaal niet voordeliger.
     
  10. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.629
    7.297
    113
    Dat klopt niet hoor. Als je twee verschillende bedrijven hebt, dan heb je ook gewoon twee kvk nummers. Bijvoorbeeld een kapsalon en een bakkerij zijn twee verschillende inschrijvingen. Handelsnamen is als je voor 1 bedrijf met twee namen naar buiten toe wil treden.
    Voor de Btw krijg je ook twee nummers, B01 en B02, dus twee afzonderlijke aangiften.

    Edit: lees nu dat het tweede gerelateerd zal zijn aan het eerste bedrijf, dan ligt het eraan of het redelijk gelijke activiteiten zijn, dan kan je als 1 bedrijf opereren.

    Ben nu ook wel benieuwd wat ze doet en gaat doen :)
     
  11. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.550
    2.405
    113
    Ik stuur je een pb, ik zat in precies dezelfde situatie
     
  12. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Dat was vroeger. Nu heb je maar 1 KVK nummer en 1 btwnummer.
    Dat geldt enkel voor eenmanszaken. Een vof, Bv hebben wel aparte KVK en btw nummers

    https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten/startsituaties/alles-over-een-extra-bedrijfsactiviteit/
     
    Jessi79 en Nellie4 vinden dit leuk.
  13. brabbel1988

    brabbel1988 VIP lid

    8 jul 2009
    7.504
    139
    63
  14. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.523
    4.381
    113
    Ehhh dit is geen PB maar openbaar...
     
  15. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.871
    15.311
    113
    Ach, er komen hier toch wel meer vragen voorbij die eigenlijk aan een professional overgelaten zouden moeten worden? Denk aan alle “is hier een dokter/dierenarts/jurist/belastingadviseur, etc in de zaal” topics.

    Zou mijn idee ook niet zijn om zo’n vraag hier te stellen, maar er komen wel gekkere dingen voorbij, bedoel ik ;)
     
    Lexie74 en Bellybell vinden dit leuk.
  16. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.343
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Ik begrijp dat gewoon niet, dat is het meer, pure verwondering. Ik zou gewoon dergelijke instanties bellen, die weten er het meeste van.
     
    Sado vindt dit leuk.
  17. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.862
    7.625
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Gesprek met een belastingadviseur inderdaad en alles zwart op wit.

    Met de Belastingdienst zelf is het onmogelijk een afspraak te maken. Hier 4x geprobeerd maar ze doen het alleen via de telefoon.
     

Deel Deze Pagina