Groeivertraging en te kleine placenta

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Julias, 22 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Julias

    Julias Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    #1 Julias, 22 jan 2020
    Laatst bewerkt: 22 jan 2020
    Mijn derde zwangerschap mag helaas ook niet onbezorgd blijven... Na 2 groeiachterstanden nu ook weer hetzelfde nieuws te horen gekregen...

    Bij de eerste lag zowel hoofd als buik vanaf de 20 weken echo wisselend onder de curve, maar is ze aan het einde bijgetrokken. Een mooi geboortegewicht van 3115 gram en 51 cm bij 40+6.

    De tweede dame was goed bij 20 weken, maar bleek bij een controle met 28 weken dwars te liggen waar we een echo voor kregen. Daar kregen we toen het slechte nieuws en lag ze 4,5e week achter in groei... Zij trok ook niet bij nadat ik met 31 weken moest stoppen met werken en werd met 38+5 ingeleid. De dag erna is ze geboren met 2433 gram en 48 cm met een placenta die 2/3e was van wat het hoorde te zijn. De placenta is opgestuurd voor onderzoek en daar kwam geen duidelijke conclusie uit.

    Nu dus weer een afbuiging in de curve... Van p57 met 19 weken naar nu p26 met 24 weken...

    Ik vroeg me af of er meer zijn die een kindje kregen met een te kleine placenta en daarna dit nogmaals hebben gehad?
     
  2. laney

    laney Actief lid

    2 okt 2009
    335
    72
    28
    Wanneer krijg je eigenlijk groeiecho’s. Ik krijg elke keer alleen maar snelle echo’s waar ze niet echt iets opmeten. Ze voelen hoe hoog Mn baarmoeder zit en kijken met de echo of het hartje goed klopt.
     
  3. Julias

    Julias Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Als er iets met het kindje niet goed lijkt. Zoals bij mij de afbuigende groei. Dan kunnen ze iedere twee weken monitoren. Dus als er geen reden is voor extra controles, wees blij :thumup: groeiechos krijg je alleen als er zorgen zijn.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  4. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.010
    291
    83
    Mijn zoon (2e kind) bleek ook Klein tijdens de groeiecho's. Een kleine placenta was de oorzaak, een aanlegfoutje van moeder natuur. Is na de geboorte (dysmatuur) helemaal goedgekomen.

    Wordt je getest op zwangerschapssuiker? Goed om dat uit te sluiten.

    Sommige mensen maken grote kindjes, sommige kleinere. Als jij of je man niet Groot waren bij de geboorte Kan het erfelijke aanleg zijn.

    Maar tot de geboorte blijft zoiets spannend weet ik uit ervaring:(
     
  5. Julias

    Julias Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Ja nou precies dat verhaal ja...
    Eerste glucosetest heb ik gehad, de 2e staat gepland... Net als allerlei bloed controles. Wij zijn beide niet heel groot en ik heb een smal hoofd, dus wij maken gewoon ook kleine kindjes. Ik ben alleen wel weer bang voor de kans op een kleine placenta, want dan helpt niks qua rusten of zo denk ik. Ik krijg wel al een tijdje bloedverdunners om de doorstroom naar de placenta te vergroten en zo hopelijk ook die kans te verkleinen... Maar de spanning is weer flink aanwezig!
     
  6. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.607
    15.070
    113
    Nabij Utrecht
    Mijn oudste woog op 37+5 maar 2640 gram en was 48 cm.
    Bij hem wisten we niet van de afbuigende groei.

    Bij de middelste kwamen we er met 35 wkn achter dat ze flink achterliep.
    Heb toen thuismonitoring gehad tot aan de bevalling.
    Zij is geboren met 37+5 wk en was 2285 gram en 45 cm.

    Onze jongste ook wederom sinds de 35e week in de thuismonitoring (groei afbuiging begon met 31 wkn).
    Hij is geboren met 37+6;en woog 2170 en was 45 cm.

    Hierna het advies gekregen om niet meer zwanger te worden omdat mijn placenta's verkeerd aanleggen en klein bleven. De artsen waren bang dat een volgend kindje nog kleiner zou worden.

    Mijn allereerste kindje woog overigens ook maar 2244 gram (46 cm) op 36 weken toen hij (stil) geboren werd. Echter had je toen nog geen groei echo's en ook geen 20 wkn echo's, dus was het niet ontdekt.
    En mijn 2e stilgeboren kindje woog maar 360 gram (26 cm) op 27 weken.
    Van haar wisten we idd dat ze toen al 5-6 wkn achterliep, maar bij haar had ik placenta insufficientie waardoor bijna alle voeding terugstroomde in de placenta ipv bij haar bleef (reversed flow). Zelf leed zij ws aan het edward syndroom.
     
  7. Rebo

    Rebo Bekend lid

    26 feb 2015
    720
    297
    63
    Ik heb het ook gehad bij alle 3.
    Nooit gerookt of gedronken! 3 x een slechte placenta vol insecten. Ik kreeg op t laatst elke week een ctg en echo en ben ingeleid. 1 was dysmatuur en bij 1 liepen de vaten over t vlies. Waarom ? Geen idee ik doe altijd mijn best met eten vitamine...mijn gyn zei dat het bij mij hoorde
     
  8. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.010
    291
    83
    Je kindje heeft het wel wat zwaarder in je buik omdat hij minder hard groeit dan gebruikelijk. Rusten heeft Dan zeker nut dus ook niet gek om eerder te stoppen met werken!
    Jij als moeder met druktes en spanning als je blijft werken (en daarbij huishouden, en wellicht de zorg en daarbij druktes om je andere kinderen) is wel een factor wat het extra zwaar Kan maken voor je baby.
    Dus als jij je rust pakt geeft dat voor je kindje ook de beste omstandigheden.
    Maar goed, altijd doen waar jij je goed bij voelt he :) dat is het belangrijkste
     
  9. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.917
    1.171
    113
    Zelf geen relevante ervaring voor jou, maar wat rot dat het deze keer weer zo verloopt. Hopelijk stabiliseert de groei wat en ligt het niet aan een te kleine placenta en kan je haar uitdragen tot een mooi termijn. Wel goed dat ze het weten en je goed in de gaten kunnen houden.

    Hier dit keer ook onder verscherpte controle, omdat ons meisje afbuigt in haar curve. Hoofdje p1 en buikje p7/p10. Het lijkt wel stabiel de laatste weken en dopplers zijn goed.

    Sterkte!
     
  10. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.010
    291
    83
    Klopt hoor neem jezelf niets kwalijk. Het is echt iets wat in de aanleg gebeurdein het 1e trimester en daar heb je geen invloed op.

    Ik merkte om me heen toentertijd dat mensen Dan een verklaring zochten,over het waarom.
    Of ik wel goed at Enzo.
    Nu was ik bij mijn zoon maanden kotsmisselijk en dat werd ook als reden geroepen , Zo van Dan komt het vast daarvandaan.
    Maar dat was niet Zo... Ook Al willen we soms alles kunnen verklaren,soms is het gewoon zoals het is..
     
    Rebo vindt dit leuk.
  11. Julias

    Julias Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Ja joh bij jou was het helemaal heftig ook! Maar dus ook zonder verklaring dan dat het bij je hoort dus en nooit een oorzaak gevonden en wat er aan te doen...

    Jeetje een placenta vol insecten klinkt heel naar! De placenta's waren verder wel heel mooi, de eerste was ook prima, de 2e alleen klein, maar wel mooi. Dus hoe dat dan zit weet ik niet.

    Voor nu is mij nog niet gezegd te moeten minderen met werken. Ik heb lichamelijk ook geen zware baan. Ik wacht de volgende groeiecho af voor ik zal minderen. Ik kan ook redelijk eigen uren indelen, dus kan ook hierin meer thuis werken bijvoorbeeld als ik merk dat het niet meer gaat die dag. Bij de jongste deed rusten niets voor haar groei helaas. Bij de oudste wel. Denk dat dat ook heel erg wisselt.

    Ooh joh meid. Voor jou dus ook niet onbezorgd!! Gelukkig is ze wel stabiel! Krijg jij dan ook extra bloedcontroles en ctg? Mag je haar nu wel uitdragen?

    Heel logisch ook dit. Ik wil het ook verklaren om te weten wat zal werken om de groei te bevorderen en wat wel of geen nut heeft...
     
  12. suuz09

    suuz09 Bekend lid

    14 jan 2009
    712
    272
    63
    Hier hetzelfde verhaal.
    Oudste veel groei-echos, wegens te kleine ledematen. Zijn groei trok bij en hij woog met 40+4 3080 gram.
    Middelste zelfde verhaal als bij oudste maar dan geheel klein. Bij 37+2 woog hij 2700 gram.
    De jongste haar groei bleef vanaf de 20 weken achter. Ene week groei echo en doorbloeding meten, andere week alleen doorbloeding. Vanaf 32 weken thuismonitoring gehad. Groei bleef rond de p10, met kleine placenta. Met 38 weken ingeleid en bevallen van dysmatuur meisje, 2305 gram, echo's zaten er een halve kilo naast. Placenta is onderzocht, hij was veelste klein en had tekenen dat hij op aan het gaan was.
     
  13. Julias

    Julias Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Dus bij jou ook goed in de gaten gehouden en je kleintje op tijd gehaald... Gelukkig! Doen ze bij thuismonitoring ook de groei en flow en ctg en dergelijke? Hier hebben ze het bij mij nooit over gehad. Ik moest 2x per week naar het ziekenhuis bij de jongste voor echo en ctg... Hoe zat dat dan bij jou en @RoGiJuLi? Wanneer gaan ze hier volgens protocol ongeveer op over? Als je bedrust moet of zo?
     
  14. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.607
    15.070
    113
    Nabij Utrecht
    Thuismonitoring betekent thuis zijn, weinig doen (soort van bed/bankrust) en dan komt er elke dag iemand vh zhuis langs om een ctg te maken voor een uur.
    Deze wordt dan aan de gyn gegeven. Ziet hij er goed uit, dan is er niks aan de hand. Wijkt de ctg wat af, moet je naar het zhuis voor een herhaalde ctg.
    Daarnaast moet je 1x per week naar het zhuis voor een ctg en een echo.

    Het liefst nemen ze je gewoon op om in het zhuis deze monitoring te krijgen, maar in sommige gevallen (zoals bij mij met nog andere kids thuis), mag je in je thuismonitoring komen.
    En het moet natuurlijk wel verantwoord zijn.
    Als blijkt dat een ctg afwijkt en voor een 2e keer weer afwijkt, zullen ze je niet in de thuismonitoring zetten, maar opnemen. Of dus juist uit de thuismonitoring halen en op te nemen.
     
  15. Rebo

    Rebo Bekend lid

    26 feb 2015
    720
    297
    63
    Infarcten moest er staan..
     
  16. suuz09

    suuz09 Bekend lid

    14 jan 2009
    712
    272
    63
    Ik kreeg een ctg apparaatje en tablet mee naar huis. Elke ochtend maakte ik zelf ctg en stuurde deze door naar ziekenhuis. Ze belde dan later met de uitslag: kom naar het ziekenhuis voor controle, maak nog een ctg of het is goed. 1 keer in de week terug voor ctg, echo en controle.
    Ze gingen met 32 weken over op dit protocol nadat ik een nachtje was opgenomen. Gelukkig maar want dan kon ik thuis bij mijn zoon blijven. De redenen waren kleine baby en veel harde buiken.
     
  17. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ik lees dit af en toe even mee, ook een klein kind (p10). De gynaecoloog zei na 2 metingen dat ik wat hem betreft niet meer hoefde te komen, maar omdat ik het graag wou krijg ik nog een groeiecho over 2 weken. Maar eigenlijk zou ik het liefst (met misschien langere tussenpozen) nog groeiecho's willen, helemaal nu ze pas na zoveel echo's hebben gezien dat ik een bij placenta heb... Ze zien blijkbaar dingen toch niet altijd zo goed. Dit was niet bij de voorgaande echo's gezien.

    Wat ik hierboven van jullie begrijp is dat jullie gynaecoloog toch de boel in de gaten wil houden als ze zo klein zijn . Ik zou daar ook geruster op zijn want ze is een rustige buikbaby meestal...
     
  18. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.917
    1.171
    113
    Ik heb nog nooit een bloedcontroles gehad. Wat checken ze dan eigenlijk?
    Voor nu alleen elke week doppler en om de week een groeiecho. Geen ctg gehad. Ze bewoog wel altijd mooi op de echo’s en ik voel haar ook goed. Maandag weer een nieuwe groeiecho.

    Wanneer heb jij weer een nieuwe echo?
     
  19. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.079
    113
    Hulpverlener
    Hier ook een dysmatuur kindje als gevolg van een kleine placenta. Onze dochter was 2230 gram en 44 cm. Ook opgestuurd voor onderzoek. Geen aanwijzing voor gevonden. Is na de geboorte helemaal goed gekomen. Bij een eventuele 2e kindje zal het zeer waarschijnlijk weer een dysmatuur kindje worden.
     
  20. Julias

    Julias Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Aah ok, dat kwam bij mij niet ter sprake, moest gewoon steeds zelf daarheen. Maar iedere dag zou ik ook niet trekken...

    Ooh dat is al een deel ander verhaal dan ja ;) dat klinkt wat logischer!
    Ooh dat is helemaal praktisch! Was je opgenomen met veel harde buiken?

    Ooh als ik jou was zou ik daar ook om vragen ja voor je eigen geruststelling. Stress hierover is natuurlijk ook niet goed!

    Bij mij zijn bij de eerste meerdere uitgebreide bloedonderzoeken gedaan om infecties of wat dan ook uit te sluiten. Meer algeheel bloedbeeld en later nog eens. Ijzergehalte is een aantal keer geprikt bij de jongste en mijn schildklier werd goed in de gaten gehouden ook ivm cyste die inmiddels is behandeld, maar daar heb ik ivm nu een snelwerkende schildklier nog bloed voor moeten prikken en is nu ook weer goed in functie.
    5 februari is het grote testdag... Eerst bloedprikken voor hb en de 2e keer glucose test vanwege die te kleine placenta en dan de groeiecho weer.

    Bij mij gingen ze er na de jongste niet van uit dat het weet een dysmatuur zou worden, maar wilden het wel checken en sowieso zou ik medisch zijn. Maar dat het het nu weer en dysmatuur zou worden hier daar kan ik nu vrees ik wel van uit gaan... Maar dan heb jij ook een flink kleintje gehad ja.. Moest ze ook eerder komen?
     

Deel Deze Pagina