Groene moeders deel 2

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 3 okt 2025.

1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    17.821
    23.855
    113
    Nummer4, Saartje33 en Beheer vinden dit leuk.
  2. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.818
    7.748
    113
    Ik wilde vandaag hetzelfde plaatsen. Ik weet niet of de verstokte vleeseters of anti-wokers er gevoelig voor zijn, maar wel fijn om zo'n overzicht te hebben wat allemaal nog wél 'mag'. Niemand kan in ieder geval zeggen dat die helemaal niets meer mag. Woensdag mag nog steeds gehaktdag zijn :)

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  3. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    17.821
    23.855
    113
    Ik denk dat er van alle kanten misverstanden bestaan over duurzaam eten. Enerzijds inderdaad van mensen die alles maar woke/propaganda vinden, maar juist ook wel van mensen die zich als groen profileren. Die denken dat je per se vegan moet zijn, of allerlei aparte dingen als kokosolie en avocado moet gebruiken, terwijl dat m.i helemaal niet zulke duurzame producten zijn. Avocado wordt nu zelfs ingezet in de criminaliteit in Zuid-Amerika...

Eigenlijk is het heel makkelijk: zoveel mogelijk lokaal, grotendeels plantaardig met als uitzondering vlees (ipv andersom).
    Er zijn nog best wat verbeterpunten voor mij hierin hoor, maar het begin is er. Zelf kijk ik bijvoorbeeld ook naar de watervoetafdruk. Zo heb ik eens uitgerekend dat ik, als flexitariër die geen koffie en hooguit een kopje thee per dag drinkt, een veel minder grote watervoetafdeuk heb dan een gemiddelde veganistische koffiedrinker. Natuurlijk snap ik wel dat het om meer gaat dan alleen water, maar ik ben dan weer zo'n nerd die dat gaat uitrekenen :|:oops:
    Daarom snap ik dat watervoetafdruk-argument van veel veganisten niet zo: met het gebrek aan vlees bespaar je weliswaar veel water, maar ja, als je dan veel koffie, cacao en avocado consumeert heb je uiteindelijk nog een hogere voetafdruk.

Saartje33 vindt dit leuk.
  4. Alberta01

Alberta01 Nieuw lid

3 okt 2025
    1
    2
    3
    Interessant artikel, dank voor het delen. Ik denk ook dat duurzaam eten niet per se vegan hoeft te zijn. Lokaal en grotendeels plantaardig eten met af en toe vlees kan al een groot verschil maken. Zelf let ik ook op water- en CO₂-voetafdruk, dat helpt echt om bewustere keuzes te maken.

citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  5. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    20.702
    34.615
    113
    Vrouw
    Nu heb ik het beeld voor me van criminelen die elkaar aan het bestoken zijn met avocado's :roflmao:

Er valt bij ons ook nog een hoop te verbeteren. Het blijft laveren tussen wat ze lusten, wat gezond is en wat er verkrijgbaar/betaalbaar is.

We zijn al veel minder rood vlees gaan eten. Regelmatig vegetarisch. Maar ook regelmatig met kaas als toevoeging (wel minder dan wanneer we vlees zouden eten maar neer een beetje kaas voor de smaak erbij)

Ik ga het artikel nog eens rustig doornemen. Wellicht dat er nog nieuwe inzichten komen die ik praktisch kan toepassen hier.

citroenrasp vindt dit leuk.
  6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    17.821
    23.855
    113
    Met minder rood vlees en dit vervangen door kip of bepaalde soorten vis valt al veel winst te behalen :)

Wat wij wel eens doen is oude legkippen eten. Dat is toch een stukje duurzamer dan voor vlees gefokte kippen. Voordeel dat je er soms een gratis ei bij krijgt :roflmao:
    Nadeel is wel dat die echt superlang moeten koken. Misschien toch maar eens een snelkookpan aanschaffen...

7. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.894
    4.740
    113
    Wat drink jij verder dan?

Ik denk eigenlijk dat douchen een grotere impact heeft dan wat je drinkt. Maar ik drink echt sloten thee dus misschien denk ik het daarom (ik ben minder feitgericht dan jij...) ;) Thee is voor mij ook een manier om het niet te koud te krijgen, dus in die zin toch weer een beetje duurzaam.

8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    17.821
    23.855
    113
    Ik drink überhaupt heel slecht :oops: Op vegetarische dagen drink ik nog wel eens een glas karnemelk. Verder water, kruidenthee.

Ik probeer wel wat meer te drinken maar dat lukt me gewoon niet zo goed, ik heb eigenlijk alleen dorst in de zomer. Met thee bedoel ik overigens wel echt (zwarte of groene) thee, dat beperk ik liever, ook om gezondheidsredenen. In echt koude periodes probeer ik idd om mezelf warm te houden soms kruidenthee te drinken. Maar ik denk niet dat dat echt veel impact heeft, want dat is bv olijfblaadjes-thee die ik zelf pluk. Soms ook venkelthee, dat zal wel een iets grotere impact hebben, maar alsnog waarschijnlijk minder dan zwarte/groene thee.

9. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.894
    4.740
    113
    Aaah op die manier! Ik heb altijd theïnevrije thee van Zonnatura. Of gember als ik verkouden ben.

10. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    17.821
    23.855
    113
    Zit dat in zakjes?
    Die heb ik dus nooit, alles hier is los. Alleen laatst wel zo'n doosje pepermuntthee gekregen, van Lipton. Dat ga ik wel gewoon gebruiken hoor maar zou er zelf niet meer voor kiezen, ook ivm wat er allemaal aan microplastics in zit...

11. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.894
    4.740
    113
    Ik dacht dat zelfs Lipton inmiddels geen plastic meer had in die zakjes...

https://zonnatura.nl/ons-verhaal/onze-duurzaamheid/

12. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.818
    7.748
    113
    Ik ben benieuwd hoe je dat bepaalt voor jezelf, die water- en CO2-afdruk. AH heeft het tegenwoordig wel bij zijn recepten staan, dat helpt voor mij. En ook verder logisch nadenken met de kennis die je hebt.

Ik las laatst op de site van milieucentraal dat vervoer slechts een zeer klein deel is van alle afdrukken. Dus 'lokaal' is ook niet iets om blind op te staren. Als iets lokaal is, maar niet ecofriendly genoeg, kun je het dus beter van verder weg halen. Zelfs uit het buitenland (vervoer per vrachtauto) loont dan.

13. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    20.702
    34.615
    113
    Vrouw
    Ik denk dat de productie van koffie en thee wel flink meer water vraagt.
    Geen idee hoeveel hoor. En ook niet als je het per kopje gaat omrekenen.

Maar bijvoorbeeld muntthee zetten van het plantje in je vensterbank is dan wel weer duurzaam. Zeker als je die gebruikt om warm te worden ipv centrale verwarming aanzetten

14. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.894
    4.740
    113

Ik gebruik wel heel de dag hetzelfde zakje :rolleyes:

15. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    20.702
    34.615
    113
    Vrouw
    Dat scheelt.
    Ik zet meestal een pot met een theelepel losse thee.

16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    17.821
    23.855
    113
    Hier ook. Voor mezelf zet ik zwarte thee, voor mijn man en kinderen groente thee met munt. Afgelopen zomer heb ik heel veel munt gedroogd, dus als het goed is, heb ik genoeg voor komende winter :)
    Van de groene thee is alleen wel meer nodig dan van zwarte thee, heb ik gemerkt.

17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    17.821
    23.855
    113
    Koffie ongeveer 150 (!) liter per kopje, thee zo'n 30 liter.
    Maar dat zal dan ook wel weer per soort/merk schelen denk ik.

Mamafiets vindt dit leuk.
  18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    20.702
    34.615
    113
    Vrouw
    Oeps.
    Dat is wel erg veel voor mijn verslaving :|

19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    17.821
    23.855
    113
    Saartje33 vindt dit leuk.
  20. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.818
    7.748
    113
    Ik hoorde het vanochtend ook op het nieuws en dacht meteen: dit is toch geen probleem? Paar beestjes. Wassen en anders word je ook niet ziek als je er een op eet.

Ik koop trouwens steeds meer biologisch. Ik weet dat vanuit milieu-oogpunt dat niet altijd het beste is, maar steeds vaker hoor je over neurologische ziektes als Parkinson bij telers door bestrijdingsmiddelen gebruik.

Deel Deze Pagina