Groente leren eten

Discussie in 'De lounge' gestart door Dalphin, 26 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dalphin

    Dalphin Niet meer actief

    Ik lust geen groente! Ja, erg he. Ik weet het. Ik schaam me er ook voor.
    Natuurlijk eet ik het wel maar er zit niet veel variatie in. En dan nog het liefst met (teveel) saus zodat ik het niet echt meer proef.

    MAAR ik wil graag wat kilo's afvallen en weet dat dit makkelijker gaat als ik een deel van mijn maaltijd vervang door groente (zonder de sausjes). Maar hoe ga ik het lekker vinden? Ik zou zo graag willen genieten van een salade maar momenteel gruwel ik er alleen maar van.

    Heeft iemand van jullie tips om nu eindelijk eens volwassen te gaan eten?
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  2. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.423
    4.853
    113
    Vrouw
    En groente ergens doorheen gooien? Ik hou zelf ook helemaal niet van groente. We proberen wel per week 3x een prak te eten en daarnaast nog gerechten met verse groente, maar van een prak kan ik ook echt niet genieten ;)
     
  3. Dalphin

    Dalphin Niet meer actief

    Groente ergens doorheen doen doe ik wel. Maar dan bv in de lasagne. Dat is lekker maar niet zo goed voor de kilo's. Waar zou ik het nog meer doorheen kunnen doen?

    En wat bedoel je met 'een prak'?
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.807
    32.714
    113
    Hier hetzelfde. Gruwel ervan, altijd ook al gedaan. We eten wel (bijna) elke dag groente, maar ik eet wel regelmatig dezelfde. Man en de jongste 2 eten elke dag een andere groente, man vindt dat het lekkerste van de maaltijd. Maar ik kan gewoon echt niet wennen aan de smaak van veel groentes.

    Wat wel helpt vind ik, is het roerbakken met bijvoorbeeld wat lekkere kruiden. Smaakt al heel anders dan die kleffe gekookte prut.
     
    Paardenbloem, Poolvos en Iertje81 vinden dit leuk.
  5. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Is roerbakken met kruiden een optie? Zo doe ik het ook en ik hou ook echt niet van gekookte groenten.

    Of ik maak groene pannenkoeken, (gewoon normaal beslag maar doe er spinazie door en dat proef je dus echt niet :D)
    Verse soepen maken van geroosterde tomaten uit de oven met knoflook en kruiden.
     
    Vero0504 en Rosa Canina vinden dit leuk.
  6. Dalphin

    Dalphin Niet meer actief

    En kan je die kruiden er ook later op doen? Ik bedoel op je bord? Want man en kinderen houden niet van kruiden. Welke kruiden gebruik jij?
     
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    #7 Adje, 26 jul 2020
    Laatst bewerkt: 26 jul 2020
    Misschien groente op een andere manier gaan eten dan op de 'oud Hollandse manier' oftewel gekookt.

    Je kan groente roosteren, roerbakken, grillen, stoven, etc en dan met allerlei smaakmakers zoals kruiden, specerijen.

    Nou ben ik dol op groente en ik lust alles, maar gekookte groentes komen hier niet op tafel (behalve doperwten misschien). Ik doe er altijd wel iets mee.

    Edit:
    Zo heb ik komende week een roerbakgerecht van venkel en koolrabi met karwijzaad en citroen. En een romige wortelsoep waarbij ik de wortel eerst rooster in de oven met kaneel, komijn en koriander en daarna in de soep pureer. En maak ik een soort pannenkoekjes van prei met een kruidig yoghurtsausje.
    En afgelopen maandag heb ik noedels gemaakt van zoete aardappel. Eigenlijk zijn groentes zo veelzijdig.
     
    Lafelife, floppie888, Novi en 9 anderen vinden dit leuk.
  8. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.022
    15.559
    113
    Vrouw
    Eet je soep?
    Dan kan je perfect uw groenten binnen krijgen.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  9. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Of een lekkere soep? Als je verse tomatensoep maakt bijvoorbeeld kun je daar ook veel groenten in kwijt en dit vult ook voor een maaltijd.

    Zo kun je ook spinaziesoep, broccolisoep, bloemkoolsoep, venkelsoep etc maken.

    En inderdaad roerbakken en dan met een klein scheutje sojasaus afblussen, lekker met broccoli, groene asperges, witlof of prei. Of een groentenomelet maken, is ook lekker! Of gevulde paprika’s of courgettes?

    Maar ik heb makkelijk praten misschien, ik lust alle groenten op ongeveer alle bereidingswijzen :D.
     
  10. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Verse kruiden kan je prima later toevoegen aan je eten, zoals bieslook, peterselie, etc. Maar gedroogde kruiden/specerijen zou ik meestal toch in het gerecht mee verwerken.
    En als je man en kinderen daar niet van houden, dan rustig aan mee beginnen en ze er aan laten wennen. Dus niet verwachten dat je in 1x je eetpatroon kan omgooien, maar opzoek gaan naar wat recepten, waarbij jij de groente kan leren eten en zij de smaakmakers.
     
  11. Dalphin

    Dalphin Niet meer actief

    Ik eet wel soep. Maar hoe krijg ik de groenten daarin verwerkt zonder dat ik het doorheb. Ik denk dat de eerste stap moet zijn dat ik aan de smaak wen. (zonder stukken zeg maar :oops:)
     
  12. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Knoflook, citroen, zout, peper, citroengras, kerrie.

    Maar doe groenten ook wel eens in de oven met rozemarijn of tijm én knoflook, wat olie en dat nog wat citroensap er over.
    Of parmezaanse kaas en knoflook. (dat doe ik vooral bij aardappeltjes)

    Of een bake tray maken daar gaat alles bij elkaar, groenten, vlees en aardappel.
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Dan maak je er een gepureerde soep van. Lus je wel bepaalde groentes rauw? Komkommer, tomaatjes etc?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Er zijn zat soepen die je gepureerd kan eten, zoals wortelsoep, doperwtensoep, zoete aardappelsoep, tomatensoep, pompoensoep, etc. En zo doe ik in dooerwtensoep wat verse munt en creme fraiche, de zoete aardappelsoep vaak op zijn Thais met kokosmelk en rode curry. En tomatensoep met mascarpone, of met boursin en rode pesto, of tomaat roosteren met paprika en ui en dat pureren. Echt zoveel mogelijkheden.
    Ah.nl heeft wel veel recepten waar je kan zoeken op soort gerecht en ingrediënt e.d. Dus misschien dat je daar wat kan vinden om mee te beginnen.
     
  15. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.022
    15.559
    113
    Vrouw
    Bij ons kan je in de groentewinkels altijd verse soep kopen, mss kan dit bij jullie ook?
    Mss kan je zo starten ? Dat je het zelf niet maakt maar wel wat leert wennen aan de smaak?
    Wij eten trouwens nooit soep me brokken, altijd volledig plat gemixt.
     
    Dalphin vindt dit leuk.
  16. Dalphin

    Dalphin Niet meer actief

    Gepureerde soep, dan is een goeie! Komkommer, tomaatjes eet ik niet. Tomaat alleen verwerkt in pastasaus (die ik wel zelf maak van groente).
     
    owly vindt dit leuk.
  17. Dalphin

    Dalphin Niet meer actief

    Ik vindt het zo lief dat jullie zo meedenken. Met mijn omgeving praat ik er liever niet over. Ze vinden het stom dat ik als volwassene nauwelijks groente lust.
     
  18. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Ja gewoon met de staafmixer, doe ik ook heel vaak. Brocolli en bloemkoolsoep wordt dan heerlijk romig, en in een pan soep gooi ik gerust 2 stronken broccoli, inclusief de geschilde steel of een hele bloemkool. Je kunt t ook combineren. Dit zijn wel lekkere milde zachte soepjes, mijn kids zijn er gek op.

    Uitje aanfruiten, beetje knoflook meefruitem, de bloemkool/broccoli roosjes even meefruiten. Dan 2 liter water erbij, 2 of 2.5 runderbouillionblokjes (voor 1 liter) en ongeveer 7 a 10 minuten laten koken, dan staafmixeren. Op smaak brengen met peper en zout. Als je wilt daarna dan nog gehaktballetjes erin doen en nog even 5 minuten doorkoken, meestal eten wij zonder balletjes. Supersimpel maar wel lekker.
     
    Vero0504 en owly vinden dit leuk.
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.807
    32.714
    113
    Pureren. Mijn oudste lust bijna geen enkele groente, maar mijn moeder maakt Spaanse tomatensoep speciaal voor hem, met verse tomaten, ui, Paprika, selderij, aardappelen en vast nog meer en hij vindt het heerlijk. Is super glad, dus geen stukjes.
     
    GossipGirlxoxo en NiVa0230 vinden dit leuk.
  20. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.837
    2.698
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik heb dat ook heel lang zo ervaren, maar weet je: Iedereen heeft zijn eigenaardigheden. Lekker van je af laten glijden. Jij lust het niet en wilt er iets voor doen. Je zal nog steeds genoeg commentaar krijgen, maar wees vooral trots op jezelf dat je je er bewust van bent en er zelf ook mee bezig bent dit te verbeteren.
    Anderen zullen altijd hun mening klaar hebben, al eet je wel alles. De manier waarop is ook zo'n lekkere discussie. Stomen, bakken, koken, grillen....komt je eten wel van de biologische boer, zelfs de manier van bewaren kan men bekritiseren. Wij hebben ze allemaal ook al voorbij zien komen.
    Zo heb ik bv mijn schoonfamilie van de week laten weten hoe wij bepaalde dingen doen en dat wij ons dat niet door anderen laten opleggen (zoals dat dus al jaren gaat, alleen buigen wij er niet voor). Als ze er nu nog iets van vinden is dat hun gebrek en niet die van ons. Ze weten immers precies hoe het zit. Een nee is dan ook echt een nee zonder verdere uitleg. Het gaat in dit geval ook om eten en dan bij bv verjaardagen.
     
    Mvm2018, Rosa Canina en suus1983 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina