groep 2 of groep 3...waar doen we goed aan??

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 15 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    Belgiƫ
    @Belize; heb je foto gemist maar ik geloof je hoor :) Had alleen nog niet vaak gehoord van een kindje met die leeftijd en die maat!

    Zooo, jullie kindjes gaan vlot met het lezen! :D De mijne zit nog bij korte woordjes. :)
     
  2. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    Mijn zoon is helemaal weg van geronimo stilton, en de grijze jager.Vorig jaar was dat Dolfje.
    Hij zit in groep 4 en heb geen idee nog van zijn cito's (volgende week portfolio mee). Ik denk zelf dat hij inmiddels avi uit is( hij mocht van de juf alles lezen wat hij wil, mits hij het snapt.)

    Mijn dochter (dec 08) gaat volgend jaar wel naar groep 3, behoorlijk vroege leerling. Ik heb er best over getwijfeld maar ze krijgt nu al een half jaar extra werkjes dus denk dat ze er wel aan toe is.
    Morgen gaan ze een avi- toets bij haar afnemen om te kijken waar ze volgend jaar met haar moeten beginnen.
     
  3. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Ik heb net Geranimo Stilton boeken gehaald. Ik dacht dat het vooral jongensboeken waren maar dat is helemaal niet zo. Ik heb Het Junglebook en Reis door de tijd gehaald, gaat ze prachtig vinden. Fantasia lijkt me ook geweldig maar daar hadden ze deel 1 nu niet van.
     
  4. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @tamio: en dan is er ook nog Thea stilton.
    Met meisjesmuizen dus.

    @pinguin; mja ik weet het ook niet... Maar oin onze bieb staat dolfje in de groep5-kast.
    Ook de Avi-e3 dolfje staat in diezelfde kast...
    Dus kan er weinig van maken :)

    Geronimo stilton kan ze wel lezen... Maar er staan wel lastigere woorden soms tussen. Transportband kan ze wel lezen... Maar bagagekarretje klonk toch wel vreemd.
    Denk dat ze wel gaat lezen als d'r dolfje uit is en het boek dat ze leende van een vriendinnetje.
     
  5. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat geldt toch voor alle kinderen; alles mogen lezen mits ze begrijpen? (ik weet niks van leesonderwijs)
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @belize: nee hoor.. Meeste scholen denken daar heel anders over :)
     
  7. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ze bedoelen op school lezen toch? ik snap eigenlijk avi systeem ook niet helemaal.
     
  8. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    Nee, ondanks dat mijn zoon al snel een hoog leesniveau had in groep 3 mocht hij alleen groep 3 boeken lezen vorig jaar.
    Dit jaar mocht hij op M4 beginnen en al snel door naar M6.(januari)
    Nu dus mag hij het zelf bepalen.
    Helaas testen ze bij ons niet door.
     
  9. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Maar avi testen ze toch altijd door tot het niet meer lukt?

    Hier had juf gezegd: "veel he? Moet je het maar niet zo goed kunnen!" :D

    Wij hadden met de juf overigens afgesproken dat ze een boek van huis mee mocht nemen.
    Dat lenen we dan jn de gewone bibliotheek en bij vrij lezen mag ze dat dan lezen.
    Gewone leeswerkjes deed ze met de rest van de klas mee.
     
  10. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @belize: het huidige avi-systeem is niet zo heel moeilijk meer hoor.

    Je hebt avi-s / avi start... Dat is als je net begint met lezen.
    Halverwege groep 3 zit je gemiddeld genomen op M3 (midden groep 3)
    Eind groep 3 heb je dus e3 (eind groep 3)

    En dat gaat zo dus verder....

    Hier heeft dochterlief uiteindelijk t/m E5 gelezen.
    Oftewel ze leest evengoed als de kinderen die naar groep 6 gaan na de vakantie.

    Deze school legt het wel duidelijk uit: OBS Atlantis
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    toen zoon begon te lezen kocht ik een paar avi boeken. maar snel was het duidelijk dat hij die soort boeken niet leuk vond om te lezen. hij leest gewone kinder prent boeken. en andere dingen zoals ondertittelingen van films(hij kan niet alles lezen hoor, als het te snel gaat) ik liet een paar boeken zien aan de juf en die vond ze prima. maar die zijn oude boeken zonder avi merk er op.
    ik kijk altijd of de letters dik en groot gedrukt zijn(zoontje ziet met bril iets minder dan %80)
    maar hij mocht dus zelf kiezen, omdat hij nog te jong is denk ik?
    hij leest eigenlijk niet zoveel in de laatste weken. rekenen is nu favo. hij pakt wel een boek op wc(het doet dan geen pijn daarbeneden als hij leest)
     
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik bedoelde eigenlijk avi: in de zin hoe wordt dat bepaald bij het schrijven van zo een boek. ik zie bij avi start boeken die echt heel saai zijn en langzaam worden die boeken minder saai dacht ik. pfff.
    wat de juf zei was; als hij volgend jaar in gr3 zou beginnen moest hij gelijk in 'zon' groep moest zijn.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Avi-start vond ze echt saai. Paar boekjes van gehaald, maar dat 'Moos is boos, vis is boos, Moos eet vis, hap vis, mis, dag vis' vond ze niet echt boeiend. Begrijpelijk. Toen wat 'moeilijkere' boekjes laten lezen, die tenminste echte verhaaltjes hadden of bijv. moppenboekjes, vond ze heel leuk om te lezen en dat deed ze dan ook veel uit zichzelf. In het begin vroeg ze al lezend vaak wat een e en een u erachter is of een o en een u, maar dat bleef snel hangen, ze is dol op lezen.
     
  14. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Kleuter prentenboeken las mijn dochter ook heel veel op die leeftijd inderdaad. Verhaaltjes die bij haar leeftijd aansloten, leuke plaatjes, geen bladzijden vol tekst en goed leesbaar voor haar toen.
     
  15. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Die groep 3 boekjes zijn een drama.
    Het is dat je toch ergens moet beginnen.... Maar bah...
    Voltreffer hier:

    Hein de geit
    Hein de geit is boos
    Hein heeft een touw
    Een touw om zijn nek
    Het touw zit aan de boom
    Hein is boos op de boom
    Hein stoot zijn kop
    Au au au zijn kop doet pijn!

    Einde boek.
     
  16. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Oh en nog een leuke... De boekvis!
    Alleen de plaatjes zijn al afschrikwekkend... Die 3 woorden per pagina maken het niet beter...

    En het allereerste boekje war de kleuterjuf ons leende...
    4 pagina's...
    Op de eerste een plaatje met een huisje en een heksje en een naambordje: "R...."
    En iets op de pagina dat blijkbaar rrrrrrrrrrrr deed.
    Volgende pagina: zelfde plaatje maar dan met "OO ..."
    En ooooooooooooooooo bij de maan.
    Pagina 3.. Je verwacht het niet... "Sssssssssss!"

    En op de laatste pagina natuurlijk: R OO S.

    zucht...
    Gek genoeg vond ze er niks aan.
    Toen ik opmerkte dat dat niet echt een leesboeke was... Kregen we iets mee over bromfietsen :(
    Dat je je afvraagt waarom je je niet serieus genomen voelt ;)
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Het erge is nog.. Hein de geit was al maaaaanden geleden...
    Waarom weet ik het nu nog? :(
     
  18. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hein de Geit, make my day!!!!:D
     
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Saskia een geit is zo koppig beest
    blijft dus echt hangen aan je geest
     
  20. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Rotbeest... Heb toch liever de kat met de hoed in m'n hoofd.
    Alhoewel het daar op zich zo ook al chaotisch genoeg is :D
     

Deel Deze Pagina