groep 2 of groep 3...waar doen we goed aan??

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 15 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De juf van mijn oudste adviseerde om in de bieb boeken te kiezen die 1a2 stappen boven zijn Avi niveau zat. Zo oefenen ze moeilijkere woorden die ze dan bij de volgende Avi-test dan al kennen.

    In de klas hebben ze ook twee leesboeken per kind. Eentje op de techniek in de leeslijn. Daarnaast nog een bieb boek en dat is vaak op een hoger niveau. Daar mogen ze zelf kiezen.

    Mijn oudste las in het begin ook weinig, zeker die begin Avi boekjes waren niks. Hij was qua denken zoveel verder dan zijn leestechniek(kind rekent liever). Dus dat was allemaal saai. Nu leest hij wel Avi eind 4 en dus boeken van Avi 5. Nu worden de boeken echt leuk voor hem..
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje is ook helemaal bezeten met cijfers dezer dagen.ik pakte laatst zijn reken papiertje en ik schreef: het is al zeven uur geweest. nu moet je echt gaan slapen.

    en hij las en lachte en schreef er onder: nee ik wil niet slapen!
     
  3. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @deepfreeze: vanaf dan zijn het ook pas echte verhalen vind ik..
    Daarvoor is het meer om leeskilometers te maken dan voor ene goed boek :)
     
  4. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat denk ik ook!
     
  5. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en sommige mensen maken die kilometers helaas niet en weten niet te genieten van een goed boek. wanneer het een beetje ingewikkeld is dan haken zij af. geldt echt voor de volwassenen. vooral mannen zijn bekend met halfgelezen boeken in de boekenkast. omdat het saai was enzo...
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nu even on topik een vraagje:

    hoe reageren jullie kinderen op de beslissing? tuc's, arevinol's dochters en mijn zoontje blijven op gr3.

    zoontje vond het eerst leuk achtig, omdat ik hem vertelde dat hij een van de grote kleuters wordt in de klas en de grote kinderen weg zullen zijn. maar nu elke dag op meerdere malen zegt hij dat hij echt naar gr3 wil gaan, ook omdat hij op gr2 zat.

    hoe gaat het dus met de mededeling. ik dacht eerst dat het mee zou vallen. maar nu is hij teveel er mee bezig.

    ik vertelde vanochtend dat geen poppenhoek, bouwhoek,zandtafel in de klas is op gr3. en wat denk je; hij vond dat geweldig. en hij wilde naar zo een klas kijken. ok dan. en tja allemaal kinderen die aan tafel met werkjes. helemaal stil. hij vond het nog beter en de juf zei aan hem dat zij wel best veel speelgoed hebben(nou ja)
    hij wil het niet accepteren denk ik.
     
  7. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Overleggen met die expert lijkt me.
    En daarna eventueel met school.
     
  8. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Ik zou ook in overleg gaan met de expert (ook al heeft die nog geen onderzoeken gedaan vaak kunnen ze wel goed advies geven)

    Wat hier de doorslag gaf voor onze zoon was dat groep 3 beduidend kleiner was dan groep 2
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113

    Daar kom ik straks op terug;) zometeen krijgen we de nieuwe lijsten mee dus dan weet ik welke vriendinnetjes er bij haar zitten en vertel ik haar dat ze in groep 2 blijft.
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    we weten al welke kinderen naar gr3 gaan...en dat is geheel van gr2 nu waar zoontje sinds 1 maand bij zit helaas.
     
  11. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Onze zoon reageerde heel goed op het nieuws dat hij bleef zitten, maar het werd door de juffen ook heel goed uitgelegd.

    Juf had hem ook verteld dat hij groep 2 had overgeslagen en dat hij nu nog een jaartje bij haar bleef zodat hij weer op de plek kwam waar hij moest zitten.

    Zelf is hij alleen maar blij, hij vind zijn juffen lief, er komen kindjes bij hem in de klas waar die op het schoolplein mee speelt en het meisje waarvan die het meeste last heeft in de klas komt niet meer bij hem in de klas.
     
  12. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hij had al niks met letters, als je dan ook nog leeskilometers moet maken met van die "pim de mus" verhaaltjes zijn, dan is de motivatie echt een issue..
    Gelukkig heeft hij tot de kerst doorgebuffeld en haalde toen net M3 avi. Nu een half jaar later, met leukere boeken, is het opeens E4..
     
  13. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Deepfreeze: hier was juf in februari nog heel sceptisch over haar leeskwaliteiten... Dit is dus nogal een verschil ;)
     
  14. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is meestal zo.
    Ik dacht dat je heel blij was dat hij naar groep 2 kan, ook toch juist vanwege dat sociaal-emotionele aspect.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Hier was het even veel verdriet dat ze afscheid van haar beste vriendin moet gaan nemen (ander gebouw ook vanaf groep 3) wel opgelucht dat ze nog niet zo hard hoeft te gaan werken en nog lekker een jaartje mag spelen
     
  16. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nou dat is ook zo. hij kreeg rust in gr2(hij zit dus al in gr2 en dat gaat goed). maar nu is het alleen maar moeilijker om hem uit te leggen waarom hij niet naar gr3 mag.
    ik ben erg blij dat school hem in gr2 kan houden. maar hij wil zelf naar gr3 met zijn vrienden.(het is voor mij niet de sociaal emotioneel aspect, gewoon puur de leeftijd en de ontwikkeling in het algemeen)
    ik denk dat ik die vrienden uit gr2 een beetje tegen moet werken. gisteren lekker een speelafspraak met een jongen uit gr1(super leuk samen)
    maar voor vandaag maakte hij een afspraak met een meisje uit gr2. dat ga ik denk ik straks tegen houden.
     
  17. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63

    oh geweldig tuc!ik bedoel natuurlijk niet de afscheid maar dat ze het goed vindt voor volgend jaar.
     
  18. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Voor Kylian was het heel belangrijk om te weten dat je echt niet bij elkaar in de klas hoeft te zitten om met elkaar te mogen/kunnen spelen. Hij leefde toen echt in de veronderstelling dat hij alleen mocht spelen met kindjes die bij hem in de klas zaten.
     
  19. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Waarom mag hij dan niet spelen met kinderen van een jaar ouder?
     
  20. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    niet met 'kinderen' ze zijn ook bijna 2 jaar ouder dan hij. maar meer investeren in vriendschappen die hij al heeft met gr1 leerlingen. dit meisje is straks weg uit zijn klas. de jongen niet. langzamerhand moet hij het wennen dat hij deze kinderen niet zo vaak gaat zien.
    ik denk dat hij tijdens vakantie ook de kans krijgt om te verwerken. hij maakt het moeilijk voor zichzelf om het te verwerken. hij is echt teleurgesteld.
     

Deel Deze Pagina