Groep 3 slechte Cito-score rekenen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Feestmuts, 17 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feestmuts

    Feestmuts Bekend lid

    9 mei 2011
    839
    71
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Vorige week kreeg onze oudste dochter haar eerste rapport en de Cito scores.
    Nu had ze voor rekenen een 5 als score.. Op haar rapport was rekenen een voldoende en 2x matig.
    Wij schrokken wel van de score. Juf gaf aan dat ze rekenen erg lastig vindt, maar goed hulp vraagt. Zij vindt de Cito op dit moment nog niet zo belangrijk en maakte zich weinig zorgen.
    Ik heb nu wat rekenboekjes besteld om thuis wat te oefenen.
    Vroeg me nu af of er meer kindjes zijn geweest met deze score en dit later weer hebben opgehaald?
    Of kan ik er naar aanleiding van deze Cito vanuit gaan dat rekenen altijd een zwak punt blijft?
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier werd aangegeven dat die eerste cito’s in groep 3 ook echt wennen zijn, ze zijn anders dan die in groep 2. Sowieso is groep 3 een jaar waarin kinderen vaak nog erg moeten wennen.

    Ik zou de juf dus volgen :)
     
    Feestmuts vindt dit leuk.
  3. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Volg de juf. De M toetsen worden over het algemeen slechter gemaakt dan de E toetsen. En inderdaad, het is zooooo wennen in groep 3! Ineens moeten ze heel lang blijven luisteren naar de vragen, nadenken, beredeneren.... je kan trainen maar toch blijft het wennen en het blijven jonge kinderen met een korte spanningsboog.
     
    Feestmuts vindt dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.707
    42.536
    113
    Een eerste cito in groep 3 zegt niet per se wat over het verdere verloop nee.
    Maar denk zelf even over hoe ze met reken/wiskundige/ruimtelijk inzicht dingen is. Hoe is/was ze met puzzelen, met een vormenstoof toen ze kleiner was enz?
    Hier zien wij van dreumes af aan al moeite met bv de vormenstoof, met puzzelen toen ze ouder werd, met ruimtelijk inzicht opdrachtjes in de kleuterklas en daarna dus ook met de rekencito's. Die waren vanaf groep 3 al V-

    Maar 1 rekencito in groep 3 hoeft dus niet per se iets te zeggen.
     
    Anouk2005 en Feestmuts vinden dit leuk.
  5. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Mijn dochter had de cito rekenen ook niet zo goed gemaakt, een IV score. Juf is er van overtuigd dat ze een slechte dag had maar daar geloof ik niet zo in. M3 rekenen is ook echt een onding hoor, echt wel moeilijker dan de lesstof die in de meeste methodes aangeboden wordt. Ik merk dat mijn dochter qua inzicht gewoon niet zo sterk is. Haar taalkant is heel sterk en daar scoort ze ook superhoog op. Ze heeft nog vooral moeite met contextsommen waar een minsom bij hoort. En qua automatisering valt er nog eea te verbeteren. Het hoeft echt niet te betekenen dat ze altijd zwak zullen zijn in rekenen. De E3 valt vaak een stuk hoger uit.
     
    Feestmuts vindt dit leuk.
  6. Feestmuts

    Feestmuts Bekend lid

    9 mei 2011
    839
    71
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Bedankt voor jullie reacties! Tuc, puzzelen heeft ze nooit leuk gevonden, doet ze vrijwel nooit haha. Zullen de E3 inderdaad eens afwachten. Fijn om jullie reacties te lezen!
     
    tuc vindt dit leuk.
  7. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Helemaal mee eens.

    Wiskundig inzicht zie je in heel veel dingen.

    Idd puzzelen, maar ook in dagelijks leven. Verhaaltjessommen van Cito zijn gericht op situaties in het 'echte' leven, dus geen kale sommen.

    Als je 5 snoepjes op tafel legt en je pakt 3 weg, snapt ze dan dat er 2 overblijven?
    Of: je geeft haar 5 snoepjes en pakt zelf 3. Wie heeft meer?
    Wie is ouder, nichtje van 12 of neefje van 10?
    Wat is verder weg, x of y?
    Enz

    Heeft ze goed inzicht in dit soort dingen?
    Zo ja, dan is het gewoon nog even wennen
     
    Feestmuts en Anouk2005 vinden dit leuk.
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.707
    42.536
    113
    Ja precies, hier bleek al heel snel dat er geen inzicht in dat soort dingen was. Een heel talig kind was/is het, maar groter dan bv was iets wat heel lang moeilijk bleef.
    En getallen herkennen duurde heel lang en toen dat lukte werd er bijna continue omgedraaid. Dus tegen 53 werd 35 gezegd.
     
  9. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Niet ongerust zijn, volgens mij ligt dat aan die toets. Mijn dochter was de enige met een I in de klas, 2 kinderen hadden een II en de rest een III en lager aldus de juf. Dus klassikaal is deze cito bij ons in elk geval heel slecht gemaakt.
     
    Feestmuts vindt dit leuk.
  10. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Ik zou me er niet zo druk om maken. Ik zelf hecht niet al te veel waarde aan de cito's. Het is een momentopname. Ik vind het rapport belangrijker, daar let ik dus zelf altijd op.
     
    Feestmuts vindt dit leuk.
  11. biseco

    biseco Actief lid

    5 apr 2006
    301
    30
    28
    omgeving rotterdam
    Dat zegt nog helemaal niet. Dochter had ook een d score in groep 3. En heeft van af groep 5 continu een A score. Daar voor was het wisselend.
     
    Feestmuts vindt dit leuk.
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Je moet de Cito enkel als hulpmiddel zien, doorgaans komt het wel overeen met wat een kind in de klas laat zien maar het kan ook zijn dat een kind net een rot dag heeft of niet zo lekker is en dan scoren ze minder.
    Ik zou me er niet teveel op focussen, als er zorgen zijn vanuit school dan komen ze wel naar je toe en ook niet iedereen is even goed in zowel rekenen als taal.
    Overigens vind ik het jammer dat school je niet even heeft gebeld over de lage score, dan ben je daar min of meer toch op voorbereid en schrik je er niet zo van.
    Hier had mijn oudste dochter eens een D score voor spelling en toen belde de leerkracht mij om dit alvast door te geven zodat ik niet direct in de stress zou schieten wanneer die in het ouderportaal kwam te staan, vond ik wel heel netjes.

    Hier zit onze jongste in groep 2 en sedert dit schooljaar worden er geen cito’s meer bij de kleuters afgenomen, ik vind het een verademing ;)
     
    Feestmuts en Prikje vinden dit leuk.
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    In groep 3 hecht ik nog maar weinig waarde aan de cito. In hogere klassen vind ik het nog steeds onzinnig dat er zoveel afhangt van een momentopname maar dat is helaas nu eenmaal hoe het is.

    Hier hadden de oudste 2 in groep 1, 2 een 5 op rekenen, 4 op taal. Sinds eind groep 3 telkens een 1 (oudste) of een 1 of 2 (middelste).
    De jongste heeft net een 3 gehaald, maar kan prima rekenen. Ik hoorde ook dat het een moeilijke toets is.

    Verder zegt het dus nog maar heel weinig. Of ze maakt het volgende keer beter of ze heeft inderdaad meer moeite met rekenen (dat is ook prima he). En dat wordt nu in de gaten gehouden, want met een 5 is juf volgens mij verplicht een handelingsplan te schrijven en dit op te pakken.
     
    Feestmuts en Prikje vinden dit leuk.
  14. Feestmuts

    Feestmuts Bekend lid

    9 mei 2011
    839
    71
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Bedankt voor jullie reacties nog! Zou idd ook kunnen dat ze rekenen gewoon moeilijk vindt inderdaad. Ben benieuwd of ze eind van het jaar vooruitgang boekt of hetzelfde blijft. Kan alles kanten dus nog op.
     
  15. Feestmuts

    Feestmuts Bekend lid

    9 mei 2011
    839
    71
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Bedankt voor je uitleg!
    Hier heeft ze op zich wel inzicht in. Juf zei ook dat het zou kunnen dat ze de Cito moeilijk vindt qua vraagstelling. Maar ze gingen daar nog wel wat meer op oefenen in de klas.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  16. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.710
    113
    Lastig te zeggen.

    ik zie bij onze zoon bijvoorbeeld de ene keer 1+ op begrijpend lezen om vervolgens de volgende keer 3 te scoren.

    Onze dochter is hetzelfde een beetje al scoort ze nooit hoog. Altijd gemiddeld of onder gemiddeld ( 0 motivatie....alles is saai) maar studievaardigheden excelleert ze dan weer in.

    Persoonlijk laat ik het altijd los. Ik ken namelijk ook kinderen die in de plusklas zitten en altijd gemiddeld of laag scoren op de cito's. Maar dus wel heel slim zijn. Vaak is het inderdaad de soort vragen, de logica en is het kind er al aan toe.
     
    Zonnestralen en Feestmuts vinden dit leuk.
  17. Feestmuts

    Feestmuts Bekend lid

    9 mei 2011
    839
    71
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Bedankt voor je reactie! Interessant om te lezen!
     
  18. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
    Ik zou in gr 3 echt niet gaan oefenen met boekje hoor! Laat school/school en thuis/thuis.
    Groep 3 is zo'n grote overgang.
     
    giebel vindt dit leuk.
  19. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.484
    1.090
    113
    Wat ben ik blij dat ik dit lees. Een grote herkenning!. Onze dochter scoort op rekenen een zware onvoldoende, maar met lezen zit ze op groep 5 niveau.
    Puzzels legt ze zo in elkaar bijvoorbeeld maar zelfs de voorbeelden die ik maak met de snoepjes snapt ze niet. Als ik 10 snoepjes neerleg, ik pak er twee weg zegt ze gerust dat er weer 6 bijmoeten om 10 te maken. Meer en minder haalt ze door elkaar. Als er 11=1+... staat vult ze standaard een 1 in ipv een 10.
    Ik weet dus echt niet wat ik hiermee aan moet. De juf denkt dat het aan haar motivatie ligt?
     
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.800
    8.665
    113
    Het kan wennen zijn maar ik zou niet verplicht gaan oefenen. Je kan wel spelenderwijs oefenen.
    Voor inzichten helpt het ook om tangram oefeningen te maken en te bouwen met lego.
     

Deel Deze Pagina