Vorig jaar was er een topic over groep 7/8, middelbare schoolkeuzes etc. Dat heb ik met veel plezier gelezen. Nu mijn kind in groep 8 zit dacht ik: nieuw jaar, nieuwe kinderen, nieuwe keuzes. Alle ervaringen zijn welkom! Vanaf week beginnen alle meeloopdagen en open dagen bij ons. Vorig jaar hebben we een voorselectie gemaakt en er zijn nu 4 scholen over. Aan elke school kleven, naast de goede dingen, ook hele grote nadelen. Ik vind het dus maar wat lastig! school 1: op 5 minuten fietsen. Maar is momenteel een ware terreur gaande vanuit sommige leerlingen. Docenten zijn naar de krant gestapt dat het zo niet langer kan en dat ze zich niet meer veilig voelen. Van ouders en leerlingen hebben we geen negatieve verhalen gehoord, dus of een ieder het zo beleeft is niet duidelijk. school 2 en 3: ongeveer een uur met de bus reizen. Beiden gymnasium dus als je het niet redt moet je echt van school af. Bieden qua veiligheid, begeleiding en verdieping wel hetgeen waar we naar op zoek zijn. Grootste nadeel: kind is heel sociaal en hecht veel waarde aan vriendinnen. Hoe makkelijk gaan vriendschappen als je misschien wel 1,5uur uit elkaar woont? school 4: ook een uur met de bus. Dus zelfde nadelen qua sociaal contact. Is een montessori met veel creativiteit en dat zou perfect zijn voor kind. Echter, kind heeft ook veel structuur nodig en dat is daar wat minder (is wat chaotischer) kind weet zelf nog niet wat ze wil. Man wil haar het liefste naar die op 5 minuten fietsen hebben en ik weet het niet. hoe gaat het bij jullie?
Wat weinig keuze in de buurt bij jullie. Bij ons liggen de keuzes al een aantal jaar achter ons, maar ze hebben allebei voor een andere school gekozen. Zou het misschien bij die school in de buurt waar zulke problemen zijn ook nog kunnen verschillen hoe erg die problemen zijn qua niveau/leerjaar/klas? Je kunt soms echt verschrikkelijke klassen treffen hoor, terwijl er bijvoorbeeld van hetzelfde leerjaar op hetzelfde niveau ook prima klassen kunnen zijn. En veel kinderen vertellen thuis weinig over school of hun klas, dus veel ouders zullen in de veronderstelling zijn dat ze in een prima klas zitten als dat niet zo is. En sommige kinderen zijn zelf geen lieverdjes en vaak aanstichters van vervelend gedrag en ook die zullen niet snel klagen thuis over een slechte sfeer of vertellen wat ze in gedaan hebben. Wat leraren bij mijn kinderen op school wel aangeven is dat de huidige brugklassers en tweedeklassers vaak niet meer in gesprek gaan met de leraar als er iets is of ze het ergens niet mee eens zijn, maar meteen hun ouders contact opnemen met de directie etc. om te klagen. En veel prinsjes en prinsesjes die ook zo'n behandeling verwachten en de ouders ook. Sommige leraren zijn daardoor nu zelfs gestopt met lesgeven in de onderbouw.
Er zijn meer scholen hoor (sowieso op uur bussen), maar dat is niet het juiste niveau. Hier is het probleem dat het een scholen gemeenschap is waarbij de havo/vwo in de pauzes opgewacht worden door vmbo leerlingen en vervolgens mishandeld worden. Dus dan kan je havo/vwo klas wel leuk zijn maar je hebt wel met een andere groep te maken. Daarnaast ook veel drugs en wapens, veel politie. Maar goed, dat komt op meerdere scholen voor maar hoor je niet altijd. De vmbo leerlingen zijn dus ook agressief naar de docenten die daarover nu aan de bel hebben getrokken en communicatie naar buiten hebben gezocht. Directie heeft geen adequate oplossing op dit moment. Als ze een vmbo niveau had gekregen had ze iig niet naar deze school gemogen van ons
hier 2 jongens die allebei nog aan het kijken zijn, 1 zit in groep 8 de andere groep 7. Ze weten het al ongeveer, maar het blijft lastig. hier is zoveel keuze, beide zitten op VMBO-TL niveau. dus heeel veel scholen die dat aanbieden, zowel brede VMBO-HAVO-VWO scholen, als meer praktische VMBO-B-K-TL (havo) scholen. Er zijn in mijn omgeving zo veel scholen, met allemaal hun voor en nadelen. dat ik het gewoon echt zo moeilijk vind. Waar doe je goed aan. wat past bij het kind. wat vinden ze zelf leuk, waar komen zij binnen met een gevoel van DIT IS HET! en waar oh maar deze echt niet! en is dat dan een beetje een goede school, niet zo'n terror school. ook de lesmethodes zijn hier heel verschillend, je hebt van vrije school, tot super creatief, of juist heel traditioneel. Of vormen waarbij je als klas een x aantal uur gerichten lessen hebt, maar ook allerlei blokuren waarin je het zelf moet uitzoeken. Scholen die werken in Units of projectmatig met kleinere groepjes, binnen een school van 1500 kinderen maar ook een mavo school met maar 400 leerlingen, maar heel traditioneel. We gaan nog bij een school in een andere (iets kleinere) stad kijken op zo'n 30 minuten fietsen, daar zijn we vorig jaar nog niet geweest, want die heeft de open dag altijd al in november terwijl de rest de open dagen in januari en februari heeft. De meeste scholen zijn hier op 5-30 minuten fietsen. Wel wil ik uitkijken voor bepaalde wijken, zeker met VMBO niveau, want dat kan toch echt een ander type kinderen trekken.
Hier groep 7, school staat sowieso vast eigenlijk. Hier keuze uit 4 scholen: 1 uitsluitend vmbo dus valt af 1 reformatorische, valt ook af 1 openbare, krimpend, staat slecht bekend. 1 christelijke aan het eindevande straat. Heeft zijn zus ook op gezeten. Die wordt het dus, om alles voor zoon wat meer concreet te maken gaan we binnenkort naar de informatie avond en later de open dag. Toen zijn zus daar startte was hij 2 dus hij kent de school wel maar dan van de eindexamens enzo, hij heeft geen idee hoe een brugklas in elkaar zit enzo. Hij zou op deze school een tussenjaar gaan doen volgend jaar ipv groep 8, maar dat wordt afgeschaft helaas en of er een alternatief komt is pas in april bekend. Na dit jaar al brugklas zie ik niet zo zitten eigenlijk, maar we gaan nog wel praten op school wat wijsheid is. Vandaar al in groep 7 volop kijken.
Misschien een leuk aanvulling voor jou: hier heeft kind een school op 10 min afstand gekozen. Leuke school, tevreden, en zeer leuk dat hij dan echt tussen de “lokale” kinderen zit. Wat blijkt…ze komen van heinde en verre voor deze populaire school. Helft van de kids in de klas woont niet in de buurt. Dus kiezen voor iets in de buurt ten opzichte van iets verder weg ivm sociale contacten hoeft niet echt een graadmeter te zijn in je zoektocht. Overigens werkt het hier perfect. Ze zijn 11/12 jaar, maar hebben deels elektrische fietsen of reizen met de trein naar elkaar toe naar school. Vriendschappen met kids die niet in de buurt wonen, bloeien dus ook volop! Ik gok dat je in een grote stad woont gezien de grote problemen incl politie? Dat is niet overal de standaard hoor, op wat normale kluiscontroles na.
Ik zou alles afwegen. Wat ik begrijp heeft de school die 5 min verder zitten alle niveaus? Als er zoveel heibel is weet ik niet of ik hem met een goed gevoel daar naar toe zou sturen. 1 uur verder met de bus moet het veiliger zijn, juiste niveau, uitdaging, goede begeleiding. De laatste school zou niet mijn keuze zijn. Zoon is mega creatief maar heeft echt begeleiding nodig. ( ook omdat hij vrij jong is gaat hij beter op structuur). Betreft vriendschap zegt afstand niks. Zoon zit nu op de middelbare school waar hij er binnen 10 min zit. De meeste die naar het vwo gingen zijn juist naar een school verderop gegaan. Dat is 17 km fietsen.
deze school is idd ook de verzamelbak in de regio dus ze zullen van meerdere kanten komen, maar werpt idd ook wel een andere kijk er op als je het zo bekijkt.
School dichtbij heeft alle niveaus muv gymnasium. Wel vwo plus. Ze heeft vorig jaar doeles gedaan van latijn en vond dat erg leuk, maar of het leuk genoeg is dat weet ik niet. Daarnaast moet er voor gym uiteraard wel een vol vwo advies komen en dat horen we pas in januari, mocht ze dat niet krijgen vallen die op voorhand natuurlijk af
Ja dat is dan nog wel lastig. Begrijp dat ze nu een havo/vwo advies heeft. Maar stel dat ze geen vol vwo advies krijgt zijn er dan nog scholen in de buurt behalve die op 5 min afstand? ik zou ook kijken naar welke vakken ze geven. Zo waren we gaan kijken bij een school en hadden lego techniek. Ho ho zei die man dit is voor 2de jaars. Waren dingen die ze in gr 7 al deden op zijn school. Net als de projecten die eruit zagen als basisschool projecten. Zijn huidge school heeft ook alle niveaus. Hij doet vwo+ . Keuze was dan gymnasium met Latijn en grieks of atheneum en krijg je vallen die ook gericht zijn op presentaties. En beide hebben Cambridge Engels. Havo vwo heeft die vakken weer niet. Ook interessant om te kijken naar techniek. Op de hele school krijgen ze hoe je moet werken met een lasersnijder, 3d printer, programmeren dingen bouwen. Allemaal eigen niveau maar wel heeft iedereen het vak. Bekijk bij scholen ook de tijden. Zijn school is old school. Je krijgt een rooster en volg de vakken. Waar we hebben gekeken was het standaard van 9 tot 14.00 maar zelf lessen inplannen en naschoolse keuzevakken. Niet verplicht maar je kreeg er punten voor dus wel een x aantal uur besteden per jaar. Dan is de les tot 16.00 Als je die lessen niet hebt dan zitten ze al op veel minder uren per maand dan dat ze bij zoon volgen. Voor die van ons beter om structuur te hebben en weten welk vak je hebt dan bedenken welke vakken heb ik nodig om extra les in te volgen. Beide kan maar moet passen bij je kind.
voorlopig advies groep 7 idd havo/vwo (hoger geven ze niet). Als t havo/vwo wordt dan is deze school (naast montessori op een uur bussen) de enige reeele optie. dank voor de tips!
Wat raar dat ze niet hoger gaan. Dan vallen zelfstandige gymnasia af in eerste instantie. Maar als je vwo verwacht wil je daar toch ook kijken? En voor de echte vwo kinderen is dat wel eerder duidelijk. De informatie avond hier voor groep 7 en 8 is ook opgesplitst in mavo, havo/vwo en atheneum/gymnasium dus als ouder moet je zelf al kiezen. Bij de oudste weet ik niets meer van een voorlopig advies eigenlijk. Bij jongste krijgen ze in februari een eerste voorlopig tussenadvies, in juni een officieel voorlopig advies en in januari groep 8 definitief advies. Hij zou in overeenstemming met leerkracht en ib'er opgegeven worden voor dat tussenjaar en daar is een vwo advies voor nodig dus ik ga er wel van uit dat hij dat ook krijgt. Alles wijst daar ook op hoor, loopt erg voor, eigenlijk met meeste basisschool stof al wel klaar, uit iq test bleek hij meerbegaafd en hij loopt nogal te koop met zijn kennis dus het zou wel raar zijn als het anders wordt. Wij gaan dus gewoon naar de vwo kennismakingsavond.
In groeo 7 was dat. Nu in groep 8 geven ze uiteraard wel vwo als ze dat zien. Maar dat is pas in januari. We hebben recent 10 minuten gesprek gehad en daar liet leerkracht alleen de resultaten van de plaatsingswijzer vwo zien en daarvatond alles op groen, daar ga ik dus ook wel vanuit, maar zeker weten doen we het niet. Midden groep 7 zat ze op max score groep 8 toetsen. Eind groep 7 was dat flink gedaald (inval leerkracht en dat heeft de meesten niet goed gedaan). Maar ook als ze alleen vwo krijgt en toch geen Grieks/latijn wil is de school op 5 minuten de enige echte optie (naast montessori).
Lastige keuze in jullie geval. Die brede school klinkt niet fijn. Mijn oudste had het in eerste instantie ook helemaal niet naar haar zin op haar middelbare school maar nadat ze (zonder diploma ) is weggegaan en een jaar later is terug gekomen is dat gelukkig goedgekomen. Zit alleen een hork van een afdelingsleider op de Havo bovenbouw maar hopelijk krijgen we daar niet mee te maken. En dochter en ik wedden er om wanneer hij daar weg is, past echt niet binnen de schoolcultuur.
Om eerlijk te zijn zou ik ook niet naar gym kijken met een havo/vwo advies (tenzij kind duidelijk hoger scoort). Zelfs met vol vwo is vwo zelf pittig genoeg, dus snap niet waarom je dan nog extra vakken zou willen toevoegen? Maar die school op 5 minuten zou ook echt afvallen, want dat is echt niet normaal en heb ik hier nog nooit van gehoord. Zal niet zeggen dat mijn kinderen op de beste school zitten, maar over veiligheid heb ik mij gelukkig nog geen zorgen hoeven maken.
ze geven geen hoger advies in groep 7 op deze school. Dus hoe vervelend ook, hier moeten we het mee doen tot januari. Ik heb bij leerkracht vorig jaar aangegeven dat ze interesse had in gym en wat ze daarvoor nog moest laten zien en toen was het antwoord vooral zo doorgaan. Daarnaast heeft ze altijd hoog gescoord op Cito en iep. Dus vwo klinkt wel aannemelijk maar we houden er ook rekening mee dat t in januari op havo/vwo blijft want je weet t nooit. Eerst maar eens ook de open dagen en meeloopmiddagen af
Hier zit zoon in groep 8. Nog geen voorlopig advies gehad dus eigenlijk geen idee. Er zijn 2 scholengemeenschappen 5 km verderop en daar gaan we uit kiezen. Qua niveau hetzelfde maar qua grootte een verschil. Wat een keuze hebben jullie allemaal zeg! En weten jullie dus al precies welk niveau je kind heeft?
das helemaal lastig zeg, dan ligt alles open… Wij hebben dus maar 1 school binnen paar kilometer. De anderen waar het juiste niveau wordt aangeboden zit op minimaal 20-25 kilometer. En nee t precieze niveau weten we dus nog niet. Daarom hebben we vorig jaar alle middelbare scholen bezocht in regio (en dat was heul veul), en daar een selectie van 4 uit over gehouden waar we nu verder gaan kijken. vanavond 1e voorlichting
Wij zijn ook druk op zoek. Vorig jaar in groep 7 al een aantal scholen bezocht, maar toen alleen zelf door de scholen gelopen. Nu hebben we 1 school nog een keer bezocht en ons laten rondleiden door 2 leerlingen. Ik vond het super leuk, want heb al mijn vragen op ze afgevuurd en ze geven nog zo lekker eerlijk antwoord Volgende week hebben we op die school een info/meeloopavond. Het is zeker wel een kanshebber en hij zou daar dan 2talig vwo gaan doen. Ongeveer 25 minuten fietsen. Op een andere school gaat hij ook nog een middag meelopen, dat is wel 45 minuten fietsen en vind ik qua buurt wat minder passend, maar ze hebben daar technasium en dat lijkt hem ook wel erg leuk. Er zijn flink wat scholen hier in de buurt, dus we hebben zelf de keuze maar wat ingeperkt. Ik denk dat het een van deze 2 gaat worden.