Wij hebben eind groep 7 het pre-advies gehad. Dat kan niet meer naar beneden bijgesteld worden, wel omhoog. Is toch fijn om te weten bij het bezoeken van scholen. Ergens in groep 8 pas te horen krijgen vind ik wel laat.
Onze zoon kan uit 2 scholen kiezen. Hij weet het nog helemaal niet. Wij hebben wel het geluk dat je niet echt verkeerd kunt kiezen, denk ik. Het zijn allebei prima scholen. Al zijn er wel accentverschillen. Vooral de gebouwen hebben een heel andere uitstraling. En op de ene school wordt wat meer op leerpleinen gewerkt, terwijl de andere wat 'traditioneler' lesgeeft. Onze zoon zou op beide wel kunnen aarden. En hoewel hij wel vwo / vwo+ advies heeft, gaat hij waarschijnlijk voor een gewone havo-vwo brugklas, waar in beide gevallen op vwo-niveau les wordt gegeven. En dan zijn de verschillen helemaal klein. Als je wel voor vwo+ gaat, dan is er wel een duidelijk verschil. De ene school biedt dan tweetalig vwo en de andere gymnasium. Maar beide spreken hem niet aan, hij wil 'gewoon' vwo gaan doen. Onze zoon kan soms al een uur nadenken over de vraag of hij sinas wil of ijsthee dus ik ben benieuwd hoe lang dit proces gaat duren. We zijn vorig jaar naar de open dagen geweest en dat doen we dit jaar weer. En ze gaan ook de klas op schoolbezoek. Dus hij kan nog een paar keer sfeer proeven. En dan, tja. Ik vermoed dat vrienden de doorslag gaan geven. Hoewel ook dat nog lastig wordt, want er gaan zowel vrienden naar school A als school B. Ik vraag me dus wel af hoe we er mee om gaan als hij ècht niet kan kiezen. Dan zullen wij de knoop wel moeten doorhakken, maar ik heb liever dat hij het zelf bepaald. Hij moet er tenslotte een jaar of 6 rondlopen.
Op het gym waar zoon zit zitten echt genoeg kinderen die "maar" een havo/vwo advies kregen. De reden waarom scholen een bepaald advies geven loopt nogal uiteen. Overigens kan gymnasium een voordeel zijn als je geen talenwonder bent. Op VWO zijn Frans en Duits verplicht en die mag je beiden of 1 van de 2 inwisselen voor Grieks en/of Latijn.
Leuk! Hier ook een zoontje in groep 8. Hier geven ze in groep 7 volgens mij ook max havo/ vwo pre-advies, mijn zoontje heeft nu vmbo-tl. We gaan alleen de komende weken een traject in, omdat we het vermoeden hebben van ADHD. Met dit in ons achterhoofd vallen voor ons de Dalton scholen wel af, ik heb hier zelf wel op gezeten overigens. Mijn zoon moet eerst een keuze gaan maken of hij naar een vmbo school of een mavo havo school wil, dat vindt hij ook al lastig. Stel dat het advies nog mavo-havo wordt dan maakt dat het wel iets makkelijker. Overigens zijn hier binnen 25 min fietsen heel veel scholen. Op 10 min fietsen een VMBO school, 15 min 2 havo/ vwo/ gym scholen, 20 minuten fietsen een mavo havo school en 25 minuten een heleboel andere scholen, maar die laatste zijn buiten onze gemeente. @Anan ik vind een uur in de bus best veel reistijd, maar als er geen goed alternatief is dan is dat niet anders. De school om de hoek zou ik wel goed uitzoeken, stel dat de relschoppers nu in het examenjaar zitten, dan is het misschien volgend jaar voorbij. Ze moet er toch 5 of 6 jaar naartoe en in de bus doe je ook niet zomaar veel huiswerk.
Bij ons is wel duidelijk aangegeven dat het pre advies van eind groep 7 nog naar beneden kan. Het voorlopig advies zou als het goed is niet meer naar beneden gaan. Dat maakt dat we nog wat voorzichtig zijn met open dagen. Bij ons gaven ze wel een enkel vwo pre advies. Op ruimgenomen een uur afstand zit een fijne kleine gymnasium school. Waar mijn zoon eigenlijk zijn zinnen al op heeft gezet. Gesprekken met onze school, gesprek met de mogelijke nieuwe school en onderzoeker vormen ook het beeld dat dit de beste optie is. De IEP voor het voorlopig advies is net geweest en mijn zoon is op van de spanning. Over een week of 2 weten we of we toch moeten gaan zoeken naar een school met een breder aanbod. Van wat we nu al weten wordt dat toch een beetje kiezen tussen twee minder prettige scholen. Die wel veel makkelijker te bereiken zijn. Hoewel onze school dan toch redelijk vlot is met het voorlopig advies blijf ik het ook wel wat laat vinden. Zo wordt het wel extra spannend. Ik had denk ik liever gehad dat er bij het pre advies een minimum gegeven zou worden.
Nou dat zou niet moeten. Bovendien nemen veel Gymnasia alleen kinderen met vwo niveau aan. Hier kun je je daar niet voor inschrijven met havo/vwo. Moet verder ook iedereen lekker zelf weten, ik zou er niet voor kiezen. Frans en Duits zijn trouwens, net als op het VWO ook op het Gym verplicht in de onderbouw. In de bovenbouw kun je op het VWO ook een taal weglaten. Zoon zit in 6 VWO en heeft ook alleen Duits, geen Frans en geen Latijn/Grieks. Dus als je geen talenwonder bent zou ik het Gym sowieso niet aanraden. In welke klas zit je zoon? Want dat maakt ook nogal een verschil. Klas 1 t/m 3 zijn over het algemeen sowieso vrij makkelijk te doorlopen. Daarna wordt het toch een stuk pittiger.
In de onderbouw ja, maar voor je examen kun je daar wel in wisselen. Latijn maar vooral Grieks is niet echt een taal zoals de andere vreemde talen. Het is veel meer uitzoeken en uitpuzzelen. Mijn zoon zit in de 1e, maar er zijn op dat gym al heel veel leerlingen met een havo/vwo advies die het prima doorlopen hebben. Met een havo/vwo advies mag je je daar gewoon aanmelden en dat vindt niemand vreemd. En het zou vanuit de basisschool niet moeten, maar het gebeurd wel. Vriendje van dochter was begin groep 7 volgens de IEP helemaal klaar met de basisschool stof, had die top gemaakt. Zat ook al vanaf groep 1 in de verrijkingsklas. Maakt de groep 8 IEP en had gewoon een slechte dag (in groep 7 was dus al duidelijk dat hij die stof al beheerste) en iemand van de adviescommissie vond dat met een eind IEP op een veel lager niveau er geen VWO advies kon uitrollen. Hij zit toevallig op dezelfde school als mijn zoon, in de 5e inmiddels en rolt fluitend door het gym.
Mijn zoon zit in groep 7, vorig jaar gaf de juf aan dat als hij zo door zou gaan er VWO advies uit zou komen. Daar ben ik dan ook maar vanuit gegaan in de eerste pre-selectie. We wonen redelijk dicht in de buurt van een grote stad dus veel opties. Uiteindelijk bleven er in een range van 30 minuten fietsen/openbaar vervoer 5 opties over. Alle 5 deze scholen hebben in dezelfde week op slechts 2 dagen (woensdag 2 en vrijdag 3) om dezelfde tijd een open dag! Laatste week van januari moeten we dus even wat ruimte in de agenda maken om 5 scholen door te gaan met hem om een eerste selectie te maken! Edit met een vraagje voor meelezers met ervaring: kunnen jullie wat zeggen over de grootte van een school? Van de 5 zijn er 2 havo/vwo-scholen met 500 - 600 leerlingen op de vestiging, 2 'gewone' brede scholen (alle niveaus) met 800 - 1000 leerlingen en de laatste is een brede school met tweetalig VWO met wel 2000 leerlingen op de vestiging...
Hier begrijp ik van de site dat je met VWO redelijk verzekert bent van een plekje. Met HAVO/VWO gaan ze oordelen op basis van het gesprek met ouder en kind. Voor ons is dit de enige school in de omgeving die (al heel lang) ervaren is met hb kinderen. Ook hebben ze het 1 en ander geregeld voor de extra gevoeligheden die erbij kunnen komen kijken. Ik hoor vaker dat Latijn ook kinderen met dyslexie kan helpen. Omdat dit de basis is van een aantal talen. Waardoor er meer verbanden gelegd kunnen worden. Het gymnasium dat wij op het oog hebben begint ook vrij snel met het opsporen van dyslexie. Iets wat vaak niet gediagnostiseerd wordt op dit niveau. Wat aandacht krijgt groeit. Maar ik moet wel toegeven dat ik het spannend vind in hoeverre een wiskundeknobbel hier doorheen kan gaan komen.
Mijn kind is erg matig in Engels, ze heeft er gewoon geen gevoel voor, terwijl ze het proeflesje latijn superleuk vond. De techniek van de taal vindt ze erg interessant, maar haar uitspraak en begrip van wat er nou staat in t Engels is gewoon om te janken. Overall valt dat me op dat zij goed is met uit boeken leren, maar inzicht is lastiger (wat ook maakt dat ik een categoraal gym echt wel spannend vind). gisteren in kleine groepjes voorlichting gehad van school om de hoek voor alleen ouders. Werden uiteraard veel vragen gesteld over huidige situatie. Ze zijn er welnserieis mee bezig en zitten er bovenop. Zit dus ook niet in havo/vwo gedeelte van de school, maar echt binnen vmbo. De groepen treffen elkaar in practicum lokalen (rest is gescheiden) en daar wordt geouwehoerd. Zoals ze het omschreef zit het meer op respectloos treitergedrag (grote mond naar docenten, niet luisteren etc), dan fysiek naar leerlingen. En uiteraard zero tolerance beleid als leerlingen messen oid mee hebben (en heb al begrepen dat dat ook op scholen op een uur bussen gebeurt, maar dat je dat niet altijd meekrijgt). opvslkend vind ik wel dat als ik de lesuren van de twee gym scholen naast deze school leg dat er zoveel verschil in onderwijstijd zit. Deze school 33 uur in vwo1. De twee gym scholen 24/26 uur in gym1. Vind dat best veel verschil en weet ook niet zo goed wat normaal is. Ze bieden iig meer mentoruren aan hier waarin ze de leerlingen oa helpen plannen, dat vind ik fijn. En telefoon moet ook tijdens pauzes in de kluis, agenda gebruik is ondanks magister ook verplicht. Klinken voor mij als prettige dingen En soraken een jongerenwerker in gemeente die aangaf dat havo/vwo hier prima optie is. Bij vmbo raadde hij aan om verder te kijken dan deze schoolgemeenschap.
Het is ook echt afhankelijk van de voorkeur van het kind zelf. Hier zijn 3 scholen waar zoon uit kon kiezen. 1 mavo/havo/vwo school met ruim 2300 leerlingen. 1 mavo/havo/vwo school met 1100 leerlingen 1 havo/vwo school met 650 leerlingen. De grootste viel hier in groep 7 af voor hem vanwege de grootte. Maar veel klasgenoten kozen er uiteindelijk wel voor. Hij heeft gekozen voor de laatste en kleinste school. Maar dat had er mee te maken dat van de 2 die overbleven dit de enige was waar je gymnasium kunt doen. Je kunt er havo/atheneum en gymnasium doen. Het gymnasium heeft zn eigen gebouw, was tot 3 jaar geleden ook een zelfstandig gymnasium en zo opereren ze nog steeds eigenlijk. Ook als begaafdheidsprofiel school. Dus hier kwam de keuze vanwege de grootte van de school en de richtingen die mogelijk waren.
Dankjewel, 2000 leerlingen lijkt mij ook echt enorm veel, zeker vanuit een basisschool met van elk leerjaar maar één klas...
Wat lastig, ik zou eerst eens onderzoeken in welke leerjaren de relschoppers zitten. Mijn zoon heeft destijds ook op een VO school gezeten waar het best weleens rommelde met relschoppers maar verder ben ik altijd heel tevreden over deze school geweest. Mijn jongste dochter had deze school ook op haar lijstje staan maar omdat haar advies iets hoger werd koos ze toch voor een andere school, die waar haar zus op heeft gezeten. Ik had er 100% achter gestaan als ze voor die andere school had gekozen maar goed er is natuurlijk nogal een verschil in relschoppers en relschoppers, het moet niet onveilig worden. Ik mag aannemen dat dit soort figuren ook geschorst worden. Een uur met de bus zou hier echt afvallen, ik vind dat echt zonde van je tijd en ook dat je nooit eens kan afspreken met een ander, niet heel spontaan in ieder geval. Mijn jongste dochter zit op een school 8 km fietsen en al haar vriendinnen wonen ook rondom de school en dat is al wat onhandiger met afspreken maar daar is wel een mouw aan te passen. Na schooltijd gaan ze weleens gezamenlijk het dorp in en dan kan ze haar vaste rout terug naar huis fietsen maar een uur met de bus vind ik echt heel veel. Maar goed als er geen andere optie is dan moet je natuurlijk wel.
Mijn jongste zit ook op een school met ruim 1800 leerlingen. Ik had ook nooit verwacht dat ze hier voor zou kiezen, omdat ze best introvert is. Haar oudere zus zat er ook op maar dat is sws een heel ander karakter als dat zij is maar ze heeft het zo enorm naar haar zin. Je merkt er ook niet zoveel van, je hebt verschillende verdiepingen met leerjaren, zo heb je ook het brugklasplein verdeeld over een enorme verdieping met mavo havo vwo. Zo kunnen ze ook oud klasgenoten opzoeken die een ander niveau zijn gaan doen. Vanaf jaar 2 zit ieder niveau in zijn eigen vleugel/ verdieping van de school.
Ja hier kwam hij ook van zo'n kleine basisschool. Nu moet ik zeggen dat de reden waarom leerlingen wel voor deze school kiezen specifiek zijn. Het zijn grotendeels "de popi jopi's" die erop zitten. (Toen zoon in groep 7 zei dat deze sowieso afviel reageerden mensen echt een soort geschokt...hoezo niet deze school? Alsof je hen daar persoonlijk mee beledigd omdat hun kinderen daar zitten.) En zij geven als "laagste niveau" MAVO. Maar zij nemen wel leerlingen met kader/mavo aan. Dat doet de middelgrote school niet omdat er ook nog 3 vmbo's in de omgeving zijn. Mijn oudste heeft op 1 van die vmbo's gezeten en het aantal leerlingen dat alsnog naar hun school (of 1 van de andere 2 kwam) was echt mega. Want de meesten redden het gewoon niet dat compleet theoretische. Ook genoeg die dus van de mavo van de grote school af moesten en het uiteindelijk op het vmbo wel gered hebben. En de mavo daar is echt niet makkelijker, zelfde diploma, maar ander onderwijs.
Welke klas geen idee, alleen dat het vanuit de vmbo tak komt, het zijn er tientallen op een school van in totaal 1700 kinderen. In aantallen vind ik dat fors klinken, maar in percentage is dat net niks. Schorsingsbeleid is idd ‘streng’. Slaan is gaan zo zei de directrice, alternatief zijn dus sowieso scholen die een uur met de bus zijn. Lastige vind ik dus dat elke school voordelen en nadelen heeft, er springt er niet 1 bovenuit
Die keuzes verschillen ook per school en profiel. Zoon is niet perse een talenwonder, meer bèta gericht, maar vindt puzzelen met een taal wel interessant. Als hij gymnasium doet hoeft hij dus alleen Latijn te kiezen naast alle bèta vakken en de verplichte vakken Nederlands, Engels en wiskunde. Op het atheneum zou dat Duits of Frans zijn en dat past minder bij hem denk ik. En als je een economisch of cultuurprofiel kiest zijn zowel Frans als Duits verplicht op deze school op het atheneum. Je moet alleen dus wel starten op het gymnasium om die keuze überhaupt te hebben.
2000 is toch niet veel? Vind 500 juist heel erg weinig, zijn zat basisscholen hier die zo groot zijn. Oudste heeft op school gezeten met 2000 leerlingen, alles op 1 locatie. Brugklassers wel zoveel mogelijk in een apart gebouw. Maar zo groot voelde het absoluut niet hoor, voor dochter niet en ook voor ons niet. Betrokken docenten die de leerlingen goed kenden, ook als ze geen les aan je geven.
Dat is precies wat ik bedoelde. Latijn heeft wel naamvallen, maar de teksten ontcijferen is echt zo anders dan bij een "gewone" taal. Bij Grieks helemaal. Mijn bèta vindt dat dus ook fantastisch.
kun je niet juist op zo'n grote school nog steeds ontzettend anoniem zijn, waardoor dat introverte wel prima is. Ik zie hier in de omgeving ook wel vaak dat de leerjaren op zo'n grote school gesplitst worden, onderbouw en bovenbouw, of bepaalde vleugels zijn voor bepaalde jaren of bepaalde niveaus, waardoor alles wat minder groots lijkt.