Grote baby maar zelf geen breed bekken

Discussie in 'De bevalling' gestart door Zonnestralen, 10 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Mijn jongste zoon woog 4200 gram bij geboorte. Toen de groeiecho’s van buikbaby nog normaal waren wilde ze al dat ik in het ziekenhuis zou bevallen omdat ze bang zijn dat een zwaardere baby er niet langs kan omdat zoon stroef ging.

    De laatste echo met 36 weken liet ineens een hele snelle groei zien. De kleine werd al op 7 pond geschat, terwijl ze 4 weken terug nog normaal van gewicht geschat werd.

    Komende week ga ik naar de gyn en dan gaan we een plan maken. Vk had het over inleiden met 39 weken. Dan zou het geschatte gewicht 8 pond zijn. Maar met 20% foutmarge zou het gewicht dan al veel hoger kunnen zitten dan toen bij de jongste. Mijn gevoel zegt dat ik moet proberen om eerder ingeleid te gaan worden. Maar ik heb echt geen idee waar ik goed aan doe (nog afgezien van de mogelijkheden die ze dan aan bieden, die ik nu dus nog niet weet).

    Wat zijn jullie ervaringen met een grote baby qua inleiden. Wanneer gingen ze dat doen?
     
  2. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik werd sowieso bij 38wk ingeleid maar vanwege het gewicht(9 pond) én de eerste traumatische bevalling (8 pond) heb ik daar nog 8 dagen van af kunnen praten.

    Mijn moeder gevoel had gelijk. Met 38wk waren er dingen anders afgelopen, en hoe weet ik dus gelukkig niet want tis goedgekomen.
     
  3. sweetdreams

    sweetdreams Fanatiek lid

    25 jan 2012
    3.497
    2.219
    113
    Mijn ervaring is dat ze in het ziekenhuis niet zo heel happig zijn op vervroegd inleiden ivm grote baby. Exacte woorden van mijn gyn waren: de ene heeft moeite met 1 van 6 pond en de ander baart er 1 van 9 pond zonder een schrammetje. En daarbij is een kleinere baby die er nog niet klaar voor is, moeilijker er uit te werken dan 1 die er wel klaar voor is.

    Mij lieten ze destijds niet over tijd lopen maar inleiden voor 39 weken doen ze denk ik echt niet. Werd dus ingeleid met 40 weken precies.
     
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Hoe ging jouw eerste bevalling?
     
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ik heb op papier staan dat onze zoon van 8,5 pond moeizaam ging. Zou dat geen verschil maken?
     
  6. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Als we het alleen over de persfase hebben, 90min persen zonder persweeën (maar wel met andere weeën?), Het gevoel dat mijn buik ieder moment open kon scheuren (ik heb nog 3x om een ks gesmeekt omdat de baby niet opschoot voor mn gevoel en ik het echt niet ging overleven), uiteindelijk kwam een vrij gewelddadige vacuüm verlossing. Er kwam een mannetje uit die helemaal blauw en slap was (vond ik toen) maar abgar was "gewoon" 8/9/10.

    Dat het alles behalve normaal verlopen is, wist ik al maar werd echt bevestigd bij mijn tweede bevalling, waarbij ik wel pijn had maar niet het gevoel dat ik dood ging. Bij de tweede wel persweeën gehad en niet het gevoel dat m'n buik openscheurde of ik dood ging. De scheur (onderkantje) hadden ze mogen houden maar verder prima bevalling en persfase.
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Bij mijn niet. Mijn zoontje van 10 pond pastte niet, is een ks geworden. Van een ks of zelfs inleiding was geen sprake bij mijn tweede. Die ook 10 pond woog en waarbij het weer een ks werd. Die bevalling begon spontaan met 41+5.
    Hangt wel heel erg van de gynaecoloog af denk ik. Ik had pech.
     
  8. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Inleiden hangt heel erg af van het ziekenhuis. Ik ben wel ingeleid bij 38 weken door een te grote baby. 4110gram 53cm.

    Het ligt er maar net aan welke gynaecoloog je hebt. Maar als jij graag eerder wilt kan je dat altijd aangeven en beargumenteren waarom.
     
  9. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Bij mijn zoontje werd hij als groot geschat maar werd niks aan gedaan heb tot 41 weken gelopen ik kon niet meer. Ze hebben me toen ingeleid. Zou een natuurlijke bevalling worden. Heb geluk gehad dag ik bleef hangen op 4 cm. Daarna mi der geluk dat de hartslag van de kleine ineens omlaag dook. Werd een spoedkeizersnede. Zijn gewicht 4.780 gr en 50 cm. ( gyn was boos) omdat niemand dat had gecontroleerd want mijn bekken waren veelste smal voor hem geweest. En die hadden dan geknipt moeten worden. Nu bij deze zwangerschap al contact gehad met het ziekenhuis. En vanaf 30 weken sta ik in contact met de gyn of ik keizersnede wil of vbac en vanaf 36 weken loop ik bij de gyn. Vanwege grote kans om weer een grote baby..
    Ik word dus weer ingeleid en wss rond de 40 weken maar als de baby weer groot word zou dat rond 38 a 39 weken zijn.
    Tenzij de baby zich zelf aandient natuurlijk
     
  10. sweetdreams

    sweetdreams Fanatiek lid

    25 jan 2012
    3.497
    2.219
    113
    Je weet nooit of het "makkelijk" zou zijn gegaan als hij 6 pond had gewogen. Dat is ook de overweging die een gyn maakt. Daarbij zit het hoge geboortegewicht meestal in de romp en niet in het hoofdje terwijl dat meestal het meest moeizaam gaat.

    Bij mijn zkh zijn ze best strikt in zulk soort dingen. Ik krijg een geplande ks en dat is bij ons zkh vanaf 39+0 maar 38+6 kwam mij qua datum heel goed uit maar ze waren onverbiddelijk. Je zou zeggen, wat maakt die ene dag maar nee. Hoor ook wel geplande ks vanaf 38 weken zonder medische reden in andere zkh.
     
  11. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Tegenwoordig wordt er niet zo snel meer ingeleid vóór 39 weken vanwege de risico’s die dit met zich meebrengt. Bij 38 weken (t.o.v. 39-42 weken) is et een verhoogde kans op hyperbilirubinemie. En randprematuriteit, dat kan zorgen voor hypoglykemie, neo of NICU opname, ademhalingsproblemen, problemen met borstvoeding en ziekenhuisopname in het eerste levensjaar.

    Een moeizame bevalling is nog niet meteen een aanleiding, dan moet je echt denken aan een flinke schouderdystocie. En dus bijvoorbeeld niet een moeizame schouder of een vacuümverlossing.

    Overigens, meestal worden baby’s rond jouw termijn eerder groter geschat dan kleiner.
    Ik hoop dat de gynaecoloog wat zorgen bij je weg kan nemen!
     
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Nee dat zijn geen dingen waar ik het risico vergroot op wil hebben indd. Ze zijn bang voor schouderdystocie. Maar als de risico’s op complicaties bij 39 weken kleiner is zou dat wel een stuk beter zijn. Verschilt de breedte in schouders veel tussen jongen en meisje of zou hij door zijn gewicht er misschien niet goed genoeg voor gelegen hebben? Hij daalde tijdens de bevalling in. Deze kleine is als het goed is wel ingedaald. Of maakt dat geen verschil?
     
  13. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    @Zonnestralen
    Baby’s kunnen tijdens de bevalling nog indalen dus dat zou geen probleem moeten zijn. Maar het zou wel kunnen zijn dat de baby bij je vorige bevalling niet helemaal in een ideale positie indaalde, waardoor de uitdrijving moeizaam ging. Want dat is wel belangrijk, de ligging moet echt goed zijn. Je hebt bij een grote baby immers minder speling.
    Ben je bij de vorige bevalling ook ingeleid? Want een inleiding kan er ook voor zorgen dat de baby geforceerd wordt uitgedreven terwijl hij nog niet de kans heeft gekregen om in de ideale positie te komen. Net als gaan persen terwijl je nog geen (goede) persweeen hebt.

    Jongens zijn over het algemeen groter en zwaarder dan meisjes. En gewicht gaat meestal in het bovenlichaam zitten, de schouders dus. Maar dat is gemiddeld genomen, dus als je nu een meisje verwacht zou het wel kunnen dat ze groter en zwaarder is. :)
     
  14. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    @Stakato Ik had (toen de weeen niet meer weg vielen) een stortbevalling. Het ging te snel voor onze man, dat zeiden ze aan de hand van de ctg. Vrijwel direct toen ik lag kreeg ik een rugweeenstorm waarin ik van 5 naar volledig ging in 10 minuten. In die tijd daalde hij ook nog in. Omdat hij het moeilijk had hebben ze mij gelijk laten persen. Ze zijn ook gelijk gaan helpen met de schouders. Hij kreeg geen tijd om zelf te draaien.

    Dat was heel anders dan bij de oudste. Daarbij was ik na de weeenstorm even 10 minuten stoned van de storm en pijnvrij voor de persweeen begonnen. Tot nu toe ben ik niet ingeleid geweest.
     
  15. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Even een update. Ik ben onwijs in de stres geschoten voor niks. Vandaag heb ik een meting gehad in het ziekenhuis waar ze redelijk gemiddeld uitkwam. Ze heeft spekkies maar valt niet in de groep grote babies.

    Toch ga ik tussen 38 en 39 weken ingeleid worden. Niet met als reden grote baby. Maar vanwege de schouders van de vorige in combinatie met een grote kans dat ik het ziekenhuis niet haal als het thuis spontaan begint. Maandag gaan ze kijken hoe de baarmoedermond ervoor staat en dan zal ik op basis van beschikbaarheid een dag toegewezen krijgen.
     
  16. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Het moeilijke van smalle bekken is dat ze daar tijdens de bevalling pas achter komen. Je kan het niet van tevoren opmeten. Mijn eerste werd daardoor een spoedkeizersnee. Ik bleef op 8 cm hangen. Bij de 2e heb ik daarom bij voorbaat voor een keizersnee gekozen. Ik wilde geen risico lopen. De ene gynaecoloog gaf me gelijk en de andere is bijna anti-keizersnee en wilde sowieso de bevalling afwachten. Maar ja, hij hoefde zelf niet te bevallen haha.
     
  17. sweetdreams

    sweetdreams Fanatiek lid

    25 jan 2012
    3.497
    2.219
    113
    Precies mijn verhaal. Ik bleef op 6 hangen. Ze dalen bij mij ook niet in. Hier was het bij 2e ks zelfs advies van gyn. Dat heb ik opgevolgd. Hij zag grote kans van herhaling van 1e bevalling.
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ik moest idd het wel proberen (stond ik ook voor open, maar hier ook niet verder dan 8cm).
     
  19. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Als het niet gaat passen dan blijft de ontsluiting hangen?
     

Deel Deze Pagina