Ik heb n handkolf en kolf 4 x per dag af = 600/700 cc. Ik kolf bijvoorbeeld om 07.00 rechts tot r vrijwel niks meer uitkomt (na 10 minuten ong). En dan links idem dito. Om 11.00 eerst links en dán rechts. Dan om 15.30/16.30 nog eens (rechts, links) en vòòr ik naar bed ga (links, rechts). In t begin van mn kolfperiode''moest ik bijvoorbeeld eerst rechts 5 minuten, dan links 5 minuten, dan weer rechts 3 minuten en links 3. Daarna rechts nog 1 minuut en links nog 1 minuut.. Dit vond ik geen doen.. Ik kolf nu dus tot mn borst leeg is en zo om en om. Hoe doen jullie dit? Kolven jullie áltijd tot je borst echt leeg is? Oja en wanneer en hoelang voelen jullie t toeschietreflex? Bij mij meteen in t begin heel even en halverwege nog n x (dan komt er 1 minuutje méér melk).
Ik kolf dubbelzijdig, 4x per dag een kwartier. S ochtends iets langer, uit voorzorg, omdat ik rechts snel last heb van verstopte melkkanalen. Totaal zo'n 1000-1150cc. Ik ben van 8x in het begin, om alles op gang te brengen, naar 4x gegaan en daarna van een half uur naar een kwartier omdat ik, nadat het goed op gang was gekomen, zoveel kolfde (record was 1440cc op een dag). Nu zit er dus al ruim 27 liter in de vriezer. Mijn tijden: 7:00-12:00-17:00-22:30, ongeveer dan, er kan weleens een uurtje speling in zitten. Tsr voel ik eigenlijk niet, ik zie het aan het stromen van de melk. Meestal heb ik er 2 tot 4 per keer. Dan gaat het echt spuiten ineens.
WOW. Geef je de diepvriesmelk tussendoor en dan de verse weer invriezen ? Ik heb dik 1 liter melk in de diepvries Als ik voed dan geef ik altijd 1 borst. De andere borst die kolf ik dan. Ik kolf totdat er weinig meer uitkomt. Soms voel ik wel een tsr en som ook niet.
Stranger, is t niet zo dat je t in principe na een maandje moet 'opmaken' ivm de voedingsstoffen die zich aanpassen naarmate je kindje groter word? Of ververs je t elke x? Ik denk dat ik zo'n 2 liter in de vriezer heb zitten. Ik ververs t wekelijks.
Als ik kolf doe ik dat met een handkolf... ene borst leeg, dan de andere leeg, dan de eerste nog heel kort en de 2de heel kort. Ik kolf bijna nooit, alleen als mn zoon weinig heeft gedronken en vaak savonds voor ik ga slapen ik kolf dan zo´m 100ml en hij heeft dan om 20u voor het laatst gedronken. Heeft verder niet echt veel zin omdat hij toch niet drinkt uit een fles maar dan zit ik tenminste niet met volle borsten en gewoon het idee dat mocht hij opeens weigeren uit de borst te drinken (deed mn dochter regelmatig) hoef ik niet te stressen. Ik heb nog zo´n 5 liter in de vriezer van toen ik nog regelmatig kolfde maar dat gooi ik dus binnekort weg.
Ik heb de Medela Swing, moet zeggen bevalt me uitstekend. Ik kolf meestal 's avonds en 's ochtends vroeg. Gemiddeld zo'n 150 cc haal ik eruit. Ik doe dan 10 minuutjes per borst. De toeschietreflex is hier ook niet even duidelijk. Als Jelte aan de borst drinkt voel ik hem altijd .
Nee, je kunt het tot 6 maanden goedhouden. maar ik ververs wel hoor, ik laat het niet zo lang zitten. En ik ga over een week een kolfbeurt laten vallen, t is onzin om zo door te blijven gaan, dan krijgt hij elke dag gewoon een fles diepvries. T is een beetje uit de hand gelopen vanwege mijn onzekerheid, was bang dat het in zou storten. Dit omdat ik in het begin niet genoeg kolfde en bij moest voeden. Maar nu zie ik zelf ook wel in dat dit wel errug veel is .