Haard/kachel en kinderen. Ervaringen gezocht

Discussie in 'De lounge' gestart door zonnetje2015, 5 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Voor ons nieuwe huis denken we aan een haard/kachel.
    Met t oog op M. en evt broertje/zusje en hond ben ik op zoek naar ervaringen.
    Hebben jullie een kachel/haard? Wat voor iets en kindvriendelijk?
     
  2. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Wij hadden in ons oude huis een gaskachel als primaire verwarming. Het was een oud klein huis dus dat ding stond bijna midden in de woonkamer. Met de oudste nooit wat gebeurd. De jongste heeft wel een keertje even gevoeld. Gelukkig was ie toen niet erg heet maar wel net genoeg om wat pijn te doen. Even te schrikken zeg maar. Ze heeft er daarna niet meer aan gezeten. Als kinderen ermee opgroeien gebeuren er naar mijn mening minder ongelukjes dan dat ze er af en toe 1 zien
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  3. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Wij hebben een hout haard met glas ervoor, volgens mij is een echte open haard bijna niet meer te krijgen. Onze zoon is nu 21 maanden dus was nog wel jong afgelopen winter maar op een of andere manier bleef hij altijd instinctief uit de buurt. Altijd van een afstandje kijken. Dus tot nu toe gaat het hier goed.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  4. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.071
    2.907
    113
    Vrouw
    Wij hebben een Ravelli Nordic Fire palletkachel. Je stookt dus op speciale pellets, wij hebben een duurdere nieuw type aangeschaft met subsidie. Wij hebben er gelijk 1000 kg houtpellets (zakken) bij gekocht ( maar daar moet je wel ruimte voor hebben) Waar we ongeveer 3 winters op kunnen stoken voor 350 euro ( tel uit je winst;))

    Heerlijke warmte en mooi flammenspel, wij zetten de deur naar de gang open zodat de warme lucht ook naar boven gaat ( boven stoken wij sowieso nooit of het moet 15 graden vriezen) maar zo trekt er toch een behachelijke warmte richting boven. Zonder dat het bloedheet wordt. Als je hem aan doet dan is zo warm op de benedenverdieping.
    Onze kinderen zijn al wat ouder dus blijven er wel uit de buurt. Jongere neefjes blijven ook uit de buurt, je merkt dat de buitenkant ook heel warm wordt, dus instinctief blijven ze er wel weg. Maar je moet het natuurlijk altijd in de gaten houden.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  5. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Fijn jullie reacties!
    We krijgen over de hele beneden verdieping vloerverwarming. De kachel is dus meer voor sfeer en een keertje voor wat extra warmte.
    Ik vind t idee met kleine kinderen alleen een beetje eng..
     
  6. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.071
    2.907
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook vloerverwarming maar in de winter vind ik die extra stralende warmte toch heerlijk voor erbij. En met pellets kost het stoken uiteindelijk nauwelijks wat.
    Mijn schoonouders hebben een echte houtkachel, maar daar heb je vind ik toch meer troep van, met roet en gesleep met hout Ed. Maar de kinderen hebben toen ze klein waren nooit er aangezeten. Nee is nee, en de kachel doet au! Dat leren ze echt snel genoeg. We hebben er in ieder geval nooit rekjes voor gezet oid. Ze snappen dat echt snel.

    Met kruipen merkte je ook dat hoe dichter ze bij de kachel kwamen ( hoe warmer het wordt) dat ze zelf al afstand houden.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  7. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Dat nee is nee werkt totaal niet bij mijn zoon. Nee maakt alles alleen maar grappiger, er zijn dan ook al vele vazen en lampen gesneuveld in het afgelopen jaar maar de open haard heeft hij nooit aangezeten. Ik zou het dus vooral niet laten voor die paar winters dat je kinderen nog echt klein zijn.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Ik zou het met kleine kinderen nooit doen. Er kan zoveel instinctief zijn maar je vergeeft het jezelf nooit als het misgaat. Ik vind "ze leren er wel van" totaal niet opgaan voor een kachel, een kind kan zn leven lang met brandwonden lopen als jij een seconde te laat bent.
    Dat leren ze wel is leuk als ze een vingertje tussen een deurtje krijgen of een stoel omtrekken ofzo. Dit kan levenslange gevolgen hebben.
     
    Koekie1, JongetjeM, zonnetje2015 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. GailH90

    GailH90 Actief lid

    4 mei 2015
    395
    67
    28
    Ik zou het niet doen. Wij hebben een gashaard in de keuken en op een onoplettend moment trok mijn dochter zich daar aan op. Hele hand verbrand met blaren erop staat. En als je denkt dat ze ervan geleerd heeft nee, ze grijpt er nog steeds naar als staat hij nu gelukkig uit. Maar ik zou nooit zoiets in mijn woonkamer willen hebben.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  10. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Wij hadden een gaskachel thuis. Mijn ouders zeiden dat het heel het was (dat voelde je van een afstandje ook al) dus nooit aangeraakt. Mijn kleine broertje en zusje (toen baby en peuter) ook niet. Ook met spelen hielden we er gewoon rekening mee.

    Niet spelen in de keuken als er eten op staat.
    Niet rennen in de badkamer als er water ligt.
    Niet dollen in de voorkamer als de kachel aanstaat.

    Kinderen begrijpen dat wel hoor
    correctie: de meeste kinderen begrijpen dat wel :p
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  11. fee90

    fee90 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Wij hebben alleen maar een hout pelletkachel. Dus hij heeft het er maar mee te doen;)

    Maar omdat we een gastouder hebben moest er een hekje omheen, dus we hebben zo'n buitenbox met 8 kanten gekocht en drie van die hekjes er om heen gezet. Hij blijft altijd op afstand als de kachel aan is, hij mag van ons ook niet aan de hekjes zitten en dat snapt hij heel goed.

    Zeker als het alleen voor sfeer is, dan zit je er zelf bij, moet dat prima kunnen.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  12. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.528
    7.033
    113
    Wij hebben al jaren een houtkachel. In dit huis hebben we dat zelfs als enige verwarming in de woonkamer. Wij zouden niet meer zonder willen. Onze kinderen zaten er nooit aan, het is toch echt veel te heet in de buurt van dat ding als ie aan staat. Maar we hebben er wel altijd een hekje omheen gehad toen de kinderen echt klein waren. En nu zetten we dat hekje neer als er andere kinderen op bezoek komen.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  13. ElizaR

    ElizaR Niet meer actief

    Wij hebben een houtkachel en 6 kinderen (tussen 14 en 1) Geen 1 van de kinderen komt in de buurt van kachel als hij brandt. We hebben er geen bescherming oid voor.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  14. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Ik ben opgegroeid in een huis zonder CV, dus alleen gaskachels en een dichte haard. Geen brandwond van gehad.

    Zelf hebben wij een gezellige tuin kachel die gaat af en toe aan. ik denk dat hetzelfde zou gelden voor een binnen haard. je gebruikt hem af en toe, bij mijn schoonouders zitten we er ook gezellig bij in de winter, die hebben een open haard, met hout, beide kinderen komen er eigenlijk niet bij in de buurt. en je zit er ook naast. Omdat je hem voor de gezelligheid aanmaakt.

    Het lijkt me inderdaad een ander verhaal als je dus zoals wij vroeger alleen maar gaskachel of haard hebt. die staan ook aan als je niet in de buurt bent. en dan kan er sneller een ongeluk gebeuren.

    (off topic) hoe BBQ-en jullie dan? bij ons staat er dan ook een hele hete kolen BBQ aan. en de kinderen spelen daar ook in de buurt. BBQ je dan niet?
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  15. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.533
    2.339
    113
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  16. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Dit!

    Wij hadden vroeger thuis gaskachels (geen c.v.) en mijn zusje heeft daar al kruipende flink haar hand aan verbrand.
    Ik wil dit absoluut niet in mijn huis zolang ze nog klein zijn!
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  17. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.223
    1.038
    113
    Mijn schoonzus heeft een oude baby box gekocht en 1 zijkant eruit gezaagd en de rest eromheen geplaatst. Super idee! Succes
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  18. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Zelf geen ervaring met welk soort kachel je zou moeten nemen.
    Maar mijn ouders hebben n houtkachel en die staat nooit (!!) aan als er kleinkinderen in huis zijn. Zo zou ik het zelf ook doen als we een haard hadden. Wat betreft de veiligheid sluit ik me bij Tuc aan.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  19. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Ik vind het ook totaal onverantwoord. Maar wij hebben ook een houtkachel, maar sinds de kids er zijn staat er een op maar gemaakt hek omheen. Daardoor kunnen ze zich niet branden en genieten wij van de warmte.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  20. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Als je een (hout)kachel erg leuk vind zou ik hem zeker laten installeren. Het aanleggen van een rook-kanaal is redelijk ingrijpend en in een nieuwbouw huis (klopt het dat het daar om gaat?) is het veel makkelijker en goedkoper aan te leggen dan dat achteraf nog doen.

    Je kunt altijd besluiten om de haard niet heel vaak aan te doen of een hekje eromheen zetten. Zo lang is je kind zou ook weer niet op de leeftijd dat je het niet uit kunt leggen.

    En evt kun je ook nog zo'n haard met afstand bediening overwegen (is dat bio ethanol ofzo?). Kun je hem direct uitzetten als je geen toezicht meer hebt. Misschien worden die dingen ook niet zo warm? (Weet ik verder niet) Zien er tegenwoordig best goed uit.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina