handen in het haar :(

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door tatlim23, 1 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tatlim23

    tatlim23 Lid

    14 nov 2006
    59
    0
    0
    Ik weet niet eens waar ik moet beginnen..
    Ik ben op dit moment 34 weken zwanger, alleenstaand en thuiswonend.
    Sinds deze week zit heb ik zwangerschapsverlof.
    Nu had ik een aantal vragen en ik hoop dat er hier dames zijn die me hier raad in kunnen geven.

    Waar heb ik op dit moment recht op?
    Mijn zw verlof krijg ik uitbetaald via uwv? (zover ik weet)
    Hoe berekenen ze het bedrag dat je krijgt?
    Gaat dit over het gemiddelde dat je het afgelopen jaar hebt verdiend? Of wordt er echt gekeken naar het salaris van je laatste werkgever?
    Bij mijn laatste baan had ik namelijk een 0-uren contract. Ik werkte daarentegen wel doorgaans 40 uur per week. Op een aantal weken na dat er geen werk was en ik dus maar op 20 of 30 uur uitkwam.

    Na mijn zw verlof ben ik voor een bepaalde tijd niet van plan om te werken. Hiervoor zal ik bijstand aan moeten vragen. Hoe gaat dit allemaal in zijn werk aangezien ik nog thuiswonend ben?
    Moet ik hiervoor naar de gemeente? Of moet ik dit via het CWI gaan regelen?

    En iemand enig idee of ik nog meer rechten heb?

    Sorry voor het lange verhaal, maar zoals jullie waarschijnlijk al merken heb ik hier totaal geen verstand van.
     
  2. Ninetje

    Ninetje Fanatiek lid

    8 jul 2006
    2.868
    0
    0
    Hoihoi!

    Met het eerste kan ik je niet helpen, dat zul je ffkes moeten navragen.

    Als je een uitkering wilt aanvragen bij de sociale dienst, doe je er verstandig aan om dat nu al te gaan regelen, het duurt nl altijd erg lang daar.

    Ook als thuiswonende heb je recht op een uitkering, al zal dat niet zo heel veel zijn.

    Snel bellen en een afspraak maken.
     
  3. Hoi Tatlim.

    Idd kan je een uitkering aanvragen bij het Cwi, dan krijg je een dossier mee waarin jouw gegevens etc. staan, dan moet je nog een hoop formulieren invullen, en bewijs stukkken bij elkaar gaan zoeken (bankafschriften, evt bewijs van schulden, zwangerschapsverklaring,evt huurcontract etc.ect.), en dan moet je weer terug naar het CWI, dossier met bewijsstukken inleveren, dan kun je daar een afspraak maken met de gemeente, dan heb je een gesprek met de gemeente (minimaal een uur!) en dan wordt er gekeken of jij in aanmerking komt voor een uitkering.

    Pfffffff.... Ik ben momenteel ook bezig met het aanvragen (zit nog in het bewijsstukken verzamel-stadium), en je kunt het idd maar zo snel mogelijk doen, want nadat je het helemaal hebt aangevraagd duurt het ook nog twee maanden voordat je het daadwerkelijk hebt...
    Grrrr.

    Dus SNEL gaan doen hoor!

    Je moet dan even naar www.werk.nl gaan, dan naar "inschrijven CWI" (eerst nog een digi-D account aanmaken), dan moet je een heel formulier invullen (duurt wel even voordat je dat gedaan hebt), en dan krijg je een telefoon nummer, en dan moet je telefonisch een afspraak maken met het CWI.

    Zoals je leest is het echt een heel gedoe, dus ik zou het echt zo snel mogelijk doen.

    Heel veel suc6!
     
  4. Niet meer actief

    als het goed is heb je van het UWv AL EEN BRIEF gehad hoeveel je gaat krijgen, dat ie dus daadwerkelijk is toegekend... ik heb dat al wel vorige week gehad. Ik krijg gelukkig via mijn eigen wg gewoon betaald. Want het UWV is jammer genoeg wel knudde... dus ga er wel achteraan als je de brief nog niet hebt gehad. Want daar staat precies in hoeveel je gaat krijgen namelijk. Je hebt daar 16 weken recht op dat is de SOZA uitkering ofzoiets. Daarna moet je gelijk de bijstand aanvragen, wellicht dat je dat al iets eerder aan kan vragen alvorens de uitkering bij het UWV stop wordt gezet.... wellicht dat je een aanvullende uitkering al kan aanvragen bij de bijstand daar je misschien niet genoeg gaat ontvangn van het UWV. en je moet natuurlijk wel rond kunnen komen.

    Nou meid sterkte.

    Groetjes,
    Brigitte
     
  5. Anne36

    Anne36 Bekend lid

    9 feb 2007
    506
    0
    0
    Field service enigeer
    Bergen op Zoom
    Zover ik begreep toen ik ze belde was dat als mijn werkgever mijn zwangerschapsuitkering aanvraagd, ik 100% krijg van mijn salaris. Zou ik in de ww zitten dan krijg ik gewoon 100% van mijn ww, wat dan weer 70% is van je laatstverdiende loon
     
  6. Suuzje

    Suuzje Fanatiek lid

    22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Sorry dat ik even inbreek als niet alleenstaand en ook niet zwanger :D .
    Het UWV betaald in jouw geval gedurende 16 weken 100% van jouw inkomen door.

    Na je verlof heb je waarschijnlijk recht op een bijstandsuitkering (ik ga er hierbij vanuit dat je momenteel geen werk meer hebt). Het is nu een beetje vroeg om aan te vragen, aangezien men voor de behandeling van de aanvraag dient te beschikken over actuele inkomens- en vermogensgegevens van het moment van de aanvraag. De kans is dan ook groot dat je door het CWI weer naar huis gestuurd gaat worden.
    Hou er wel rekening mee dat de kans erg groot is dat je een sollicitatieverplichting opgelegd krijgt. Je zal aan deze moeten voldoen, en tegenwoordig hebben veel gemeenten trajecten waarbij de kinderopvang geregeld wordt, en jij aan het werk gezet wordt. Het soort werk heb je dan vaak niet voor het kiezen, en je werkt dan voor het minimumloon. Laat je hierover goed informeren!
    4 weken voor het einde van je verlof lijkt mij meer dan op tijd om eens contact op te nemen met het CWI. De aanvraagprocedure kan verschillen per gemeente, en daardoor verschilt de duur van het indienen van een aanvraag per gemeente.
    De gemeente heeft 8 weken de tijd om op je aanvraag te beslissen. Sinds 1 januari 2007 is er echter wel in de wet vastgelegd dat de gemeente verplicht is na 4 weken een voorschot te verstrekken van 90% van de voor jou geldende bijstandsnorm (deze komt waarschijnlijk op 80% van het minimumloon te liggen omdat je inwonend bij je ouders bent). De gemeente moet hiervoor natuurlijk wel redelijk zeker weten of er recht bestaat op bijstand.
    Voor meer informatie over de aanvraagprocedure kun je eens kijken op http://www.socialezekerheid.nl
    Hier vind je meer informatie over de verschillende uitkeringen.

    Mocht het zo zijn dat je nog wel werk hebt, maar na je verlof onbetaald verlof op wilt nemen, bestaat er geen recht op bijstand.

    Als je meer wilt weten over de bijstand, stuur gerust een pbtje. Kan niet beloven dat ik alles kan beantwoorden, maar kan allicht een poging doen.
    Veel succes met de laatste loodjes.
     

Deel Deze Pagina