Handkolf of elektrisch?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Marlena, 8 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.518
    1.676
    113
    Hoi allemaal, ik ben aan het nadenken over borstvoeding en ik wil dit heel erg graag proberen. Ik denk zelf niet dat ik dit heel lang ga volhouden, maar het lijkt mij in elk geval bijzonder om geprobeerd te hebben (als is het maar voor een paar weken). Misschien bevalt het ineens wel en dan zal ik het ook zeker langer doen.

    Nu is mijn vraag eigenlijk: wat adviseren jullie om te kopen als kolf? Zo een elektrische ziet er heel handig en fancy uit, maar ja als ik het maar voor een paar weken doe is dat ook weer zonde van het geld. Een handkolf is natuurlijk veel goedkoper, maar lijkt me zo een klus elke keer. Ik heb er totaal geen verstand van en weet ook niet hoe vaak je in je verlof zo een kolf gaat gebruiken als je meestal gewoon bij de baby bent? Wat zouden jullie adviseren voor het begin als je het allemaal nog niet zo zeker weet?
     
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.505
    5.604
    113
    Vrouw
    Als je maar een paar weken bv wil gaan geven heb je eigenlijk helemaal geen kolf nodig :)
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vond een handkolf fijn in het begin om wat druk eraf te kunnen kolven. Heb later een elektrische gekocht omdat ik uiteindelijk lang ben gaan voeden. Je kan deze ook huren als je het nog niet zeker weet.
     
  4. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Als je veel bij je baby bent en nog niet weet of het gaat bevallen om bv te geven zou ik voor nu alleen een handkolf kopen. Mocht je door willen voeden na je verlof dan is een elektrische kolf online zo besteld en geleverd toch?
     
  5. Liva

    Liva Fanatiek lid

    5 dec 2016
    2.017
    3.041
    113
    Vooraf niks kopen. Je hebt nu nog geen idee wat handig is en wat je situatie zal zijn. De 1e tijd ben je toch bij je baby en is het beter om gewoon live te voeden. Daarna kun je elk moment een kolf kopen mocht je willen.
     
    IkbenTess vindt dit leuk.
  6. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Koop nog niks. Ga eerst een ervaren hoe het op gang komt en hoe je het vind. In de kraamtijd kun je er een huren mocht dat nodig zijn. Wil je daarna buitenshuis zijn zonder je kleintje dan heb je een kolf nodig en kan je gaan kijken wat je nodig hebt en wilt in een kolf.
     
  7. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.757
    1.341
    113
    Vrouw
    Zou sowieso nog geen elektrische kopen, zonde van je geld mocht je hem niet gebruiken.

    Ik had zowel een elektrische als een handkolf en vond een handkolf gek genoeg veel prettiger en had meer opbrengst. Nu zwanger en hou het bij een handkolf.

    Ik dacht van tevoren dat je een handkolf net zo vaak in moest knijpen als een elektrische pompt maar dat is niet zo. Er ontstaat een vacuüm waarbij je hem langzaam in knijpt. Dat vond ik prettiger dan dat pompen van een elektrische. Ik kolfde tijdens de ochtend een volledige extra voeding in 5 min terwijl zoon aan de andere kant dronk. Ideaal :)
     
  8. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.518
    1.676
    113
    Dank jullie voor alle reacties!! Ik ben zo een first time moeder die alles perfect wil voorbereiden, maar nog niet echt weet wat nou daadwerkelijk praktisch is. Denk dat ik dan gewoon begin met een handkolf maar nog maar even wacht tot in de kraaamweek hoe dat allemaal gaat:) is in elk geval niet iets wat al van tevoren op de uitzetlijst hoeft als ik het goed begrijp:)
     
  9. momim

    momim Actief lid

    21 feb 2019
    342
    213
    43
    Mocht je in het ziekenhuis bevallen en je moet daar kolven dan hebben ze er daar 1 staan, en daarna is hij zo gehuurd via de thuiszorgwinkels. Zeker als je denkt niet heel lang te gaan voeden zou ik eerst maar eens zien hoe het loopt:) wat trouwens wel verstandig is is om dan op tijd te gaan oefenen met een flesje (afgekolfde melk of kunstvoeding) zeker als je niet lang wilt voeden wil je geen fles weigeraar krijgen ;)
     
  10. Chanbee

    Chanbee Fanatiek lid

    19 jan 2017
    1.224
    1.198
    113
    Je kan even kijken of een kolf vergoed wordt door de zorgverzekering. Ik kreeg bij VGZ (aanvullend) €80,- terug.

    qua bestellen kan je even afwachten. Even kijken of het op gang komt en of jij je er goed bij voelt. Vaak heb je het de volgende dag al in huis als je wel behoefte hebt aan een kolf.
     
  11. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Een kolf hoef je naar mijn idee ook niet vooraf al aan te schaffen. Bij de oudste kon m'n man er zo 1 ophalen om te huren toen ik er 1 nodig had in de kraamweek. Terwijl ik de gehuurde kolf had kon ik er zelf 1 bestellen.
    Bij de 2e was het zonde geweest als ik een kolf had gekocht (maar ik had hem dus al). Bij haar ben ik na 2 dagen over gegaan op de flesvoeding.
     
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.822
    14.155
    113
    Gewoon eerst maar op je af laten komen, de baby doet t in elk geval beter dan een kolf ongeacht welke kolf je hebt (tenzij aanhappen, tongriempje etc een issue is).

    In nood kan je t ook nog met de hand zelf doen in t begin in elk geval (zo zat ik dag 3 midden in de nacht, ging prima door de instructies vooraf te hebben gelezen) dan heb je nog tijd zat om iemand, ongeacht wie, op pad te sturen voor een handkolfje of eentje geleverd te krijgen via thuiszorg.
     
  13. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.039
    2.169
    113
    Ik zou er nog niet gelijk een kopen. Als je er echt een nodig hebt, is hij zo gekocht of gehuurd en als je maar een paar weken bv wilt geven, heb je er misschien helemaal geen een nodig.

    Ik heb zelf 3x heel lang bv gegeven (lees: steeds meer dan 2 jaar) en daardoor ook 3x maandenlang gekolfd op mijn werk. Daarbuiten gaf ik het gewoon zelf, want ik haatte kolven. Ik heb altijd een handkolf gebruikt, zo'n elektrische gaf me helemaal het gevoel dat ik een koe was aan de melkmachine.
     
  14. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    In de kraamweek een professionele Medela gehuurd bij thuiszorg, toen ik weer ging werken een elektrische gekocht.

    Hoef je echt nu nog niet te doen. Huren kostte toen €1 per dag + €35 voor je eigen set schelpen en slangetjes.
     
  15. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik zou ook nog niets kopen, zeker als je niet weet of je lang wilt/kan geven. Zoek een goede laktatiekundige, lees je wat in en als de baby er is laat haar eens meekijken. Als de borstvoeding loopt en je wilt door gaan dan kun je altijd nog wat huren om te proberen.
    Ik had heel ijverig ook een kolf (medela) gekocht van te voren. Vond het helemaal geen handig ding. Heb eerst 2 maanden gekolft met een gehuurde medela (zo’n dure die ze ook in het ziekenhuis hebben) en toen een andere kolf gekocht. Ik kolfde fulltime en dan is elektrisch wel handig (dubbelzijdig en hands free).
    Ik weet niet hoe je bent verzekerd maar soms wordt er ook een bedrag vergoed. Misschien fijn om alvast te kijken (zowel laktatiekundige als kolf). Dan kan je dat, als het nodig is, straks gebruiken.
     
  16. Lotteke1980

    Lotteke1980 Bekend lid

    23 aug 2010
    581
    15
    18
    Vrouw
    Oh ja ik wilde ook alles in huis hebben! Werd helemaal onrustig ervan. Iets met nesteldrang.. :D

    Maar een kolf heb ik pas gekocht toen ik zeker wist dat ik bv kon geven (soms lukt het gewoon simpelweg niet) en ook voor langere tijd. Samen met de kraamhulp heb ik een kolf uitgezocht en zij heeft mij ook uitgelegd hoe het allemaal werkten. Dus dat was al wel in de 1ste week.

    Hier een overzicht of jouw zorgverzekeraar het vergoed:
    https://www.voedingsaccessoires.nl/vergoeding-borstkolf-zorgverzekering/

    je kunt overigens gewoon bij bol je kolf kopen, je hoeft niet speciaal bij een thuiswinkel een kolf te kopen, wat ik eerst dacht.

    Succes de laatste weken!
     
  17. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Dat is echt verschillend per persoon.
    De meeste zweren bij een elektrische.
    Maar ik krijg er niks uit met een elektrische terwijl ik met een handkolf binnen 10 minuten 120ml afkolf.

    sowieso pas een kolf kopen na de bevalling en er word aangeraden de eerste weken niet te kolven ivm afstemmen vraag aanbod.
     

Deel Deze Pagina