Harde buiken om de paar min bij 22 weken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Missannie, 24 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Missannie

    Missannie Bekend lid

    21 mei 2018
    958
    784
    93
    Vrouw
    Ik maak me wat zorgen. Vandaar toch even apart een post hierover. Even wat context. Ik ben nu 22 weken zwanger. Het is de tweede zwangerschap. Mijn werk is sinds het corona virus enorm stressvol. Ik begon langzaam steeds meer lichamelijke klachten te krijgen. Meermaals bij mijn baas aangeven dat het te veel werd, maar hij wilde niet echt luisteren. En nu sinds zo’n 1,5 week ziek thuis, omdat ik lichamelijk en geestelijk behoorlijk leeg ben.

    De vervelendste en engste klacht die ik heb zijn harde buiken. Nu heb ik sinds twee weken steeds vaker harde buiken verspreid over de dag. Vaak een enkele harde buik. Maar ook al 3x harde buiken met vervelende krampen die om de paar minuten komen. Dit duurt dan zo’n 45 min en dan zwakt het weer af. De vk heeft aangegeven dat het waarschijnlijk door stress komt. En dat geloof ik ook zeker. Dus ik moet rust nemen. Dat ben ik aan het doen, al is het nog lastig om me er helemaal aan over te geven. Maar ik schrik toch telkens van de harde buiken/krampen wanneer ze om de paar minuten komen. Lijkt op de weeeen die ik had aan het begin van de bevalling van mijn dochter. Vk is ook een keer langs geweest en ik had geen ontsluiting. Als ze niet weggaan moet ik meteen bellen.

    Maar ik vind het toch spannend en het maakt me angstig op dit termijn. Wie heeft dit ook gehad? En is het inderdaad niet gevaarlijk? Of nog tips om nog meer mijn baarmoeder te kunnen laten ontspannen bij de harde buiken?
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Onder de douche stappen of in bad.

    Helaas heb je bij de tweede ook meer voorweeen en eerder (en de naweeën zijn ook vaak pittiger, kreeg gewoon de weeen in mn benen). Je mag ook paracetamol nemen
     
    Missannie vindt dit leuk.
  3. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ik herken het wel van de tweede zwangerschap. Ik ging toen altijd rustig liggen en binnen het uur verdwenen ze dan weer. Maar leuk is anders! Goed dat je nu rust houdt.
     
    Missannie vindt dit leuk.
  4. Missannie

    Missannie Bekend lid

    21 mei 2018
    958
    784
    93
    Vrouw
    Bedankt voor de tips! Net ook weer een serie harde buiken en krampen achter elkaar. Zelfs pijn in mijn onderrug. En dan heb ik bijna de hele dag alleen maar op de bank gelegen, en dan nog krijg ik ze.
     
  5. Missannie

    Missannie Bekend lid

    21 mei 2018
    958
    784
    93
    Vrouw
    Zeg dat wel. Leuk is het zeker niet. Hopelijk wordt het met een paar weken ook wat minder als de stress langzaam uit mijn lijf gaat nu.
     
  6. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Gewoon weer bellen als je je zorgen maakt!

    Ik heb elke zwangerschap vanaf ongeveer week 17, 40 harde buiken per dag gehad. Toen ik de laatste keer ingeleid vonden ze het zo vreemd dat ik door de weeen ( tot 6 cm ontsluiting) heen kon praten en lachen, ik heb ze maar niet vertelt dat ik dit elke dag al voelde.:|

    Dus nogmaals bellen als je twijfelt of zorgen hebt.
     
    Missannie vindt dit leuk.
  7. Missannie

    Missannie Bekend lid

    21 mei 2018
    958
    784
    93
    Vrouw
    Bedankt voor je advies! De verloskundige had ik gisteren nog aan de telefoon, en ze zei ook nog dat ik altijd even laagdrempelig kan bellen om te overleggen. Dat was ook prettig om nog even te horen.

    Oeps! Als je dat inderdaad iedere dag al voelde :eek:
     
  8. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Doen hoor, beter 1 keer te veel dan te weinig. Hoe gaat het vandaag met de harde buiken?
     
  9. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik had vooral bij de oudste veel harde en soms pijnlijke buiken vanaf 16 weken. Je kan magnesium citraat proberen, wel goede nemen en niet de goedkope (bij Holland&Barret bijvoorbeeld). Dat zorgt ervoor dat je spieren beter ontspannen. Dat werkte bij mij iig best goed bij mijn zwangerschappen
     
  10. Mama to B

    Mama to B Fanatiek lid

    22 sep 2015
    1.408
    1.175
    113
    Oei , Bij zorgen gewoon blijven bellen hoor en niet zelf gaan aanklooien.
    Hier met 24 weken gehad wat resulteerde in ziekenhuisopname / weeenremmers tot 2x toe (wel icm verkorte bmm) en totale bedrust tot einde. Niet om je bang te maken, kan ook onschuldig zijn, maar bij enige twijfel echt gewoon bellen. Beter een keer te vaak dan een keer te weinig is mijn advies.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik herken het ook, ik heb het bij allebei gehad rond die termijn. De vk adviseerde om dan onder de douche te gaan staan of even in bad, kwartiertje ofzo, als het daarna nog pijn doet en krampt even bellen. Gewoon bij zorgen echt bellen, daar zijn ze voor!
     
  12. Burb1988

    Burb1988 Fanatiek lid

    5 mei 2014
    1.971
    1.599
    113
    Ik zit precies in dezelfde situatie. Ik heb me maandag ziekgemeld ivm vervelende harde buiken..die af en toe zeer doen.
    Ik weet alleen dat mijn lichaam heel erg moe is. Herstellende van covid-19.
    Werkzaam in de zorg. Met nog 2 meisjes die op mij rekenen.

    Ik volg even wat er gezegd word betreft tips.
     
  13. Missannie

    Missannie Bekend lid

    21 mei 2018
    958
    784
    93
    Vrouw
    Wat vervelend joh! En ook nog eens dat je covid hebt gehad. Het zal misschien per persoon verschillen, maar daarvan herstellen zal ook even duren.

    Mijn lijf is ook echt moe, dus dat helpt ook niet mee. En rust pakken is ook lastig soms als ik alleen ben met mijn dochter. En juist als ik zo moe ben, dan slaap ik slecht door de vermoeidheid. Lekker handig ;)
     
  14. VroegeLente

    VroegeLente Actief lid

    3 mei 2015
    347
    146
    43
    Hoe gaat het met je?
    İk ben ook erg bekend met harde buiken.
    Bij mijn 2e zw ook veel eerder begonnen, mijn bevalling was toen ook begonnen met alleen maar harde buiken. Gelukkig bleef ze wel zitten tot 38wk.
     
  15. Missannie

    Missannie Bekend lid

    21 mei 2018
    958
    784
    93
    Vrouw
    Lief dat je het vraagt :) Mijn lijf begint nu langzaam wat tot rust te komen merk ik. En dat lijkt ook effect te hebben op de harde buiken. Deze week nog wel 2x ‘s avonds harde buiken om te paar minuten gehad, maar dat is al minder dan de twee weken daarvoor. Toen was het iedere dag of om de dag. Nog wel iedere dag een keer wat ‘losse’ harde buiken, maar dat is niet zo erg. Hopelijk neemt het nog wat verder af allemaal. En blijft de kleine man voorlopig nog mooi zitten waar hij zit :)
     
  16. VroegeLente

    VroegeLente Actief lid

    3 mei 2015
    347
    146
    43
    Fijn dat het afgenomen is. İk begrijp je gevoel heel goed. İk werd ook erg ongerust op momenten dat heel vaak voorkwam. Bij mij was het alleen maar toegenomen ik heb ook nooit rust genomen (zorg-baan) en precies op 38wk begon het s nachts tot volgende avond harde buiken achter mekaar. Kon het niet meer uithouden want tijdens een harde buik kreeg ik ook benauwd gevoel doordat het zo hard en pijnlijk werd. VK gebeld komt thuis en bleek İk 8cm ontsluiting te hebben.
    Maar fijn om te horen dat het met rust afneemt. Misschien moet ik nu beter aangeven.
     
  17. Missannie

    Missannie Bekend lid

    21 mei 2018
    958
    784
    93
    Vrouw
    Vanmorgen toch ineens weer nare krampen in mijn buik om de paar minuten. Gelukkig is het nu weer rustig. Dan schrik je ook zeg als je dan ineens al 8 cm ontsluiting blijkt te hebben! Jeetje. Hopelijk heb je deze zwangerschap wat minder last van harde buiken. En probeer rustig aan te doen als je ze hebt, want je eigen gezondheid en doen van je baby zijn belangrijker dan werk.
     
  18. Fluss1984

    Fluss1984 Fanatiek lid

    2 jun 2015
    3.386
    1.593
    113
    Noord-Brabant
    Ik had ook tijdens mijn zwangerschappen al vroeg veel harde buiken. Ook soms urenlang elke 2-3minuten, soms beetje vervelend maar meestal pijnloos. Bij aanspannen van buikspieren kreeg ik ze, maar ook als ik lichamelijk meer bezig was geweest of bij stress. Om die reden ook nooit iets van zwangerschapsgym of yogs of zo gedaan, ik wilde het niet uitlokken.
    Bij de 2e ook een keer op de verloskamers beland met 26 wkn, maar gelukkig geen verkorte baarmoedermond.
    Uiteindelijk bij de eerste met 39wkn en tweede met 37+3 bevallen.

    Gunstige is dat je ondanks veel harde buiken geen ontsluiting hebt.
    Heb je al een keer een plasje laten testen? Soms wordt je baarmoeder onrustig door blaasontsteking.

    Als je je erg zorgen maakt gewoon de VK bellen. Maar wees er ook wel op bedacht dat je zo vroeg in de zwangerschap niet teveel moet laten toucheren. Het toucheren zelf kan namelijk ook onrust/weeen opwekken.
     

Deel Deze Pagina