Harde buiken tijdens werk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Emm27, 31 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Hoi! Ik ben bijna 18 weken zwanger van mijn derde kindje. Sinds gisteren merk ik dat ik toch wel harde buiken heb tijdens werk. Niet pijnlijk maar wel vervelend. Nu weet ik dat het er bij hoort in de zwangerschap, zeker bij een derde maar kan het echt geen kwaad?

    Als ik rust gaat het over, thuis heb ik niet zo'n last, heb fysiek zwaar werk (zorg). Wat is jullie ervaring met harde buiken en werken?
     
  2. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Zeker met fysiek zwaar werk zou dat de harde buiken kunnen versterken en dat is niet de bedoeling. Hrb je een mogelijkheid om tijdelijk andersoortig werk te doen?
     
  3. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Meestal zijn harde buiken wel een teken dat je het rustiger aan moet doen. Kijk wat de mogelijkheden zijn op je werk. Kan je taken uitvoeren die wat minder fysiek zijn? En eventueel minder uren.
    Ik werk in de horeca. Bij m’n tweede zwangerschap had ik ook al heel vroeg last van harde buiken. Ik ben toen in eerste instantie in overleg met mijn baas gaan kijken of ik bepaalde zaken in m’n werk kon aanpassen, bijvoorbeeld meer kantoortaken, meer zittend werk in plaats van de hele dag staan, minder tillen. In eerste instantie hielp dit al iets. Toen dat niet voldoende was zijn we gaan kijken naar meer rust tussen m’n werk. Ik werk 4 dagen en aangezien de zaak 7 dagen per week geopend is ben ik toen om de dag gaan werken. En toen dat uiteindelijk niet genoeg meer was en ik nog steeds heel veel harde buiken had ben ik kortere dagen gaan werken.
    Natuurlijk heb ik me wel eens bezwaard gevoeld naar m’n collega’s, dat ik niet meer alles kon, dat ik halverwege de dag naar huis kon, enz. Maar alles voor de gezondheid van mij en m’n kindje. Je wilt niet dat er iets mis gaat, dat je harde buiken in rust niet meer weg gaan en misschien wel overgaan in weeën.
     
  4. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Het voelt gewoon zo stom, ben 'pas' 18 weken. Aanpassend werk is denk ik niet heel erg mogelijk. Ik vraag me ook meer af hoe erg die harde buiken zijn. Zo lastig hoor, grenzen aangeven en vooral, wat is mijn grens
     
  5. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Aangepast werk is altijd mogelijk. Ook in de zorg. Dat zijn ze verplicht.vaak harde buiken is niet ok. Teken dat je het rustiger aan moet doen.
    Ik zou dus even met de verloskundige overleggen en kijken wat die zegt. De uitkomst bespreken met je leidinggevende.
    Ik werk ook in de thuiszorg en deed op een gegeven moment geen zware dingen meer. Geen zware cliënten. Meer kantoor werk.
     
  6. Deniseje3

    Deniseje3 Bekend lid

    2 feb 2019
    654
    504
    93
    Vrouw
    Hier werkende in de gehandicaptenzorg, was helaas aangepast werk niet echt een optie.. omdat ik flexwerker ben hadden wij geen kantoor taken. :(

    Als dit het geval is kan je kijken of je collega's de zwaardere cliënten op zich kunnen nemen of minder te gaan werken of meer rustpauzes :)

    ook mocht mijn verloskundige geen advies geven over werk, dit moest via de bedrijfsarts gaan helaas!

    misschien eerst gesprek aangaan met je leidinggevende en als je er niet samen uitkomt advies vragen aan de bedrijfsarts.. :thumup:
     
  7. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Juist als je ze nu al hebt is dat geen goed teken! Veel harde buiken kunnen evt een teken zijn van naderende vroeggeboorte, dat wil je niet natuurlijk. En niks is stom, elke zwangerschap is anders. We praten onszelf aan dat je gewoon door moet gaan, nergens voor nodig. Wat niet gaat, gaat niet. Dus bespreek t bijv eerst met je vk, hoe erg t is en wat zij zou adviseren en dan met je leidinggevende.
     
  8. RM1996

    RM1996 Fanatiek lid

    15 feb 2019
    2.035
    2.386
    113
    Vrouw
    Ik werk op een neurologie afdeling in het ziekenhuis, over het algemeen ook veel zware zorg (tegenwerking/moeizaam instructie opvolgen/ veel duw en trekwerk). En ook hier kreeg ik vaak harde buiken waarbij ik op mn vrije dagen meer aan het bijkomen was dan echt genieten. Uiteindelijk met mn teamleidster besproken wat handig was (laatste weken voor verlof) uiteindelijk uit de zorg gegaan en alleen de artsenvisite gedaan en medicatie ronde.
    nu hebben mijn collega’s ook heel veel rekening met me gehouden.

    Dus ik zou het als ik jou was wel echt bespreken wat je opties zijn, je moet nog een aantal weken en je grens komt steeds dichterbij hoe harder je verzet tegen de tekens van je lichaam en de baby.
     

Deel Deze Pagina