Harde lenzen

Discussie in 'De lounge' gestart door Bellybell, 2 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    He hallo,

    Vanmiddag bij de optimetrist geweest en er is heel wat duidelijk geworden over mijn ogen. Mijn hoornvlies is door 2 eerdere laserbehandelingen, niet meer helemaal 'gaaf' waardoor zachte lenzen mijn zicht niet zullen verbeteren. 2 opties; nog een laserbehandeling (wat ik niet zie zitten, kost enorm veel geld en vorige 2 keer is het ook weer binnen korte tijd teruggekomen de sterktes) OF harde lenzen.

    Heb jaaaaaaaaarenlang zachte lenzen gedragen, maar heb 0,0 ervaring met harde lenzen. Is het echt zo verschrikkelijk dragen als dat iedereen zegt? Hoelang duurt het wennen? Hoelang doen jullie met een setje? Etc etc... Graag wat ervaringen ;)
     
  2. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    @Nina Sanders
     
  3. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    OT

    Ik heb er geen goede ervaringen mee.
    Maarrrr… ik heb ook, zoals je misschien hier gelezen heb, hele moeilijke ogen. Of nou ja, één oog. Het andere is zo moeilijk dat ie het gewoon niet meer doet :p
    Ik had met harde lenzen altijd het idee of er zand in m’n ogen zat. Uithalen was een ramp enz.

    Je zegt dat zachte lenzen je zicht niet verbeteren maar hebben ze ook gezegd dat dit überhaupt niet meer kan?
    Dat zachte lenzen niks doen qua zicht?
     
  4. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Draag al meer dan 20 jaar harde lenzen. Mijn zicht ging ervoor zo achteruit met een bril. Sindsdien stabiel.
    Het wennen in het begin was echt wel even vervelend kan ik mij nog herinneren.

    Nu nergens last van! Indoen en eruit halen is echt zo gepiept.

    Nadeel is wel als er een wimper, zandkorrel ofzo erin komt dan gaat het als een gek tranen en doet het soms pijn.
    Even eruit halen, schoonmaken en er weer indoen :)

    Heb meerdere familieleden met al jaren harde lenzen.
     
  5. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.407
    366
    83
    Zuid-Holland
    Ik heb al 24 jaar harde lenzen en wil niet meer zonder.
    Zachte lenzen gaven mij helaas ook geen goed zicht.

    Het wennen duurde volgens mij niet heel lang. Alleen de eerste twee keer was het echt vreselijk. Ik deed ze elke dag een uur langer in.
    Ze zitten nu meestal wel comfortabel. Soms moet ik ze savonds voor de tv wel uit doen, dan irriteren ze, vooral als ik moe ben. Overdag nooit last van, tenzij er een vuiltje onder zit.
    Met fietsen en wind is het altijd wel uitkijken, als er iets onder waait is het pijnlijk. Snel stoppen en schoonmaken dan dus.

    Ik doe er 3 tot 4 jaar mee, dus lijkt mij ook duurzamer dan zachte lenzen. Ik maak ze wel elke avond grondig schoon met een cleaner.
     
    Bellybell vindt dit leuk.
  6. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Jaa, ik weet van je ogen én je ervaring ermee allemaal.. Erg zat.. Lijkt me verschrikkelijk.

    Ja, ze hebben scans van het oog en de lagen gemaakt vanmiddag en ze zagen dat mijn bovenste laag door eerder ooglaseren, niet meer glad is. Een zachte lens kan die ‘hobbels’ niet gladmaken waardoor zachte lenzen gewoon geen optie zijn. Harde lenzen legt een harde laag over de bovenste laag en die zou het wél kunnen verbeteren.

    Heb ook bij 2 opticiens zachte lenzem geprobeerd, maar met beide onscherp beeld (bij sterktes waar ik met bril wél scherp zie). Vandaar ook gedeeltelijk mijn doorverwijzing.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  7. mamabri

    mamabri Fanatiek lid

    15 aug 2021
    1.445
    1.834
    113
    Vrouw
    Mijn verhaal! Behalve dat ik al 32 jaar harde lenzen draag
     
  8. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier alleen maar ervaring met harde lenzen, bijna 25 jaar. Ik vind zachte maar niets. Inmiddels een nachtlens, maar dat is ook een harde lens.
    Sowieso is de harde lens van nu al een stuk comfortabeler dan die van 20 jaar terug. Ik vond het wennen meevallen.
     
  9. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik heb er goede ervaringen mee! Jaren zachte lenzen gehad en m’n sterkte bleef verslechteren.

    Sinds 10 jaar harde lenzen en ze zijn niet meer verslechterd (- 8,5 heb ik). Ik zie geweldig met harde lenzen (125% samen). Het wennen, goh dat weet ik niet meer. Ja je moet het wel opbouwen en in het begin is het wel even doorzetten. Mijn man kon er bijv niet aan wennen. En het duurde bij mij ook wel even voordat ik ze uit kon knipperen. Maar ik vind ze echt praktisch. Als er alleen een pluis of zandkorrel in m’n oog komt dat ga ik echt dood :p

    Ze zijn van kunststof dus er kunnen wel krasjes op komen. En als je ze te veel poetst kun je ze verpoetsen. Dat is rot want dan laat je je ogen wennen aan een te hoge sterkte. Wat zich ook weer stabiliseert later! Kwestie van je lenzen eens per jaar even door laten meten of regelmatig (wat ik doe is elk jaar) nieuwe nemen.

    Is er nog iets wat je wilt weten?
     
  10. Mamaen

    Mamaen Bekend lid

    7 apr 2023
    750
    676
    93
    Vrouw
    Ik had eerst zachte lenzen maar best wat klachten. Toen een periode harde lenzen gehad, vond ik eigenlijk veel fijner dan zachte. Alleen ben ik 2x spontaan een lens verloren nog in het eerste half jaar dat ik ze had, viel dus gewoon zomaar uit m’n oog. Ze zeiden dat m’n ogen waarschijnlijk te groot waren (is wel +- 10 jaar geleden) en het dus gewoon niet ging passen. Daarom toch terug naar zacht wat gelukkig alweer jaren goed gaat. Maar als ze goed hadden gepast was ik super tevreden geweest! Ja eventjes wennen maar niks ergs of vervelends. Vond het in/uithalen na even oefenen ook prima.
     
  11. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Wat fijn om ook wat positieve verhalen te lezen, fijn.
    Denkkkk, dat ik het dan gewoon ga proberen. Uitknipperen zeg je Nina? Kun je ze er niet met de hand uithalen?
     
  12. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.647
    592
    113
    Ik heb voor mijn laserbehandeling jaren harde lenzen gehad, en ik vond ze juist heel fijn! Dat gepruts met die zachte dingen vond ik maar niks. Enige nadeel is inderdaad als er iets in je oog komt (zandkorreltje, vliegje tijdens het fietsen oid) dan doet het even flink zeer. Maar lens eruit, ff schoon maken en hop er weer in en je bent weer good to go! Als mijn ogen later toch weer achteruit gaan zou ik zo weer voor harde lenzen kiezen!
     
  13. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.821
    6.989
    113
    Vrouw
    Ik heb er niet heel veel verstand van, maar weet wel dat de sterkte van je bril niet gelijk hoeft te zijn als die van je lenzen. Je krijgt voor beide een aparte oogmeting en de sterkte kan dus verschillen. Bij mij is die ook niet hetzelfde.
     
  14. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.821
    6.989
    113
    Vrouw
    Ik ben wel even benieuwd wat je zo gepruts vond met zachte lenzen? Heb je dat niet met harde dan?
     
  15. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.407
    366
    83
    Zuid-Holland
    Je ooglid opzij trekken en één keer knipperen
    Mijn opticien adviseert trouwens om het met een zuignapje te doen, omdat je oogleden anders sneller gaan hangen. Geen idee of dat klopt, maar dat doe ik tegenwoordig maar. Als er iets onder zit en veel pijn doet, werkt dat ook makkelijker.
     
  16. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Nou je hebt zo’n zuignapje maar ik trek aan m’n ooglid (maak zeg maar een spleetoog) en knipper dan en dan is hij uit.
     
  17. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Dat zuignapje vind ik dan weer niet zo best voor de lens zelf. Je pakt hem dan toch bij de randen vast, kans dat ie valt en niet goed terecht komt.. bovendien. Hoe doe je dat in het openbaar als er echt iets op je lens komt en je gaat dood en kan je oog niet niet meer open houden terwijl hij traant van hier tot tokyo en drie keer terug? Ik knipper m dan uit en die ‘m noodgedwongen in m’n mond. Niet hygiënisch nee maar in nood kun je niet anders. Thuis dan goed reinigen die lens!
     
  18. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.407
    366
    83
    Zuid-Holland
    In het openbaar knipper ik hem uiteraard ook gewoon uit en doe hem in mijn mond :roflmao:
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  19. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier wel met zuignapje, mijn harde lens is redelijk zacht en dus niet uit te knipperen.
     
  20. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Zachte lenzen vind ik ook van die ondingen, van die flubber dingen die dubbelklappen. Doe mij maar hard.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina