Hardlopen

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Mamafiets, 15 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.763
    25.843
    113
    Vrouw
    Hoi dames.
    Ik ben alweer een tijdje conditie aan het opbouwen dmv hardlopen (beginners schema). Ik merk dat het mij motiveert als ik erover Jan kletsen. Doel is vooralsnog een 5 km wedstrijd op 15 maart.
    Wie kletst er mee?
     
  2. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Ja, lijkt me leuk!

    Welk schema houd jij aan? Ik heb half september mijn stokoude start to run mp3s van Evy weer opgezocht. Heb zo'n twee weken geleden de laatste les afgerond (trots!) waarmee je op zo'n vijf kilometer in een dik half uur zou zitten.

    Uitdaging bij mij is nu vooral om vol te houden of een nieuw doel te stellen. Zo'n wedstrijd van 5 km klinkt goed!
     
  3. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.763
    25.843
    113
    Vrouw
    Datzelfde schema volg ik ook. Maar dan via de app.
    Daar staan ook vervolgschema's voor onderhoud sneller worden en meer km opbouwen.
    Goed dat je het hebt volgehouden!
    Ik ben bij week 8. Lukt aardig. Alleen 3 keer per week is een uitdaging.
     
  4. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Gelijk die app eens opgezocht en inderdaad, wat fijn dat daar ook vervolgschema's staan! Ik ben van plan daar in de kerstvakantie mee te starten, eens kijken hoe dat gaat.

    Vind je de sprongen ook zo groot in het begin? Ik vond tien minuten rennen achter elkaar ineens wel heel pittig! Maar ik had dan wel dat het daarna niet meer uitmaakte, of het nu tien of twintig minuten was, het is allemaal best lang :D

    Ik vind het wel een fijn schema. Die eerste les stond ik zwaar te hijgen, maar dan toch bouw je binnen een paar weken al best wat conditie op.

    Drie keer per week is inderdaad even zoeken. Ik kon dat nu doen omdat ik lang verlof kon opnemen. Al was het hier ook twee keer per week erg vroeg gaan (rond 7.30) om dan nog net de oudste twee op tijd naar school te brengen. En dan in het donker en in de regen naar buiten: brrrr... In het weekend rent het dan net wat relaxter!
    Eens zien hoe ik dat straks ga plannen, als ik weer moet werken. Ik hoop dat ik op drie keer per week kan blijven.

    Ren jij in de ochtenden of op andere momenten? Ik heb zelf moeite met avonden: dan ben ik te moe en krijg ik te snel last van zijsteken.

    En er zijn toch wel meer leden die rennen??? Zou leuk zijn, een groter groepje hier :thumup:
     
  5. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.763
    25.843
    113
    Vrouw
    Groter groepje zou zeker fijn zijn :D

    Ik vind het lekker opbouwen. Het is niet mijn eerste keer. Na elke zwangerschap ben ik opnieuw begonnen. In mei 2028 zelfs een halve marathon gelopen.
    Helaas door borstontsteking en burnout out dit voorjaar al mijn conditie kwijt geraakt. Mijn grootste motivatie is dan ook dat ik weet hoe lekker het is om te lopen.

    Ik loop nu eigenlijk elke zondag. Dat is de makkelijkste dag. Ergens in de loop van de ochtend.
    Op woensdag kan ik direct nadat ik de kinderen naar school heb gebracht. Maar moet dan niet te ver van school gaan. Jongste heeft zindelijkheid probleem, dus ik moet vaak nog even terug voor verschonen.
    Vrijdag kan ik in de avond. Dat vind ik het lastigst. Want donker. Moe. Geen zin.

    Donker vind ik niet fijn. Ik heb een hesje met verlichting. Maar toch. Je ziet slecht waar je je voeten neerzet. En het gevoel is echt anders.
     
  6. Juffie1984

    Juffie1984 VIP lid

    16 nov 2007
    10.986
    115
    63
    Ik wil ook weer beginnen! Heb voor de zwangerschap van mijn jongste ruim 10 km aan 1 stuk gelopen maar na de zwangerschap helaas nooit meer goed opgepakt. Wel een paar x begonnen maar waarschijnlijk te snel zodat ik binnen 2 x een knie blessure te pakken had. Wil nu weer starten met start to run. 3 x per week is voor mij niet haalbaar en zelfs 2 x per week is met 3 kinderen en fulltime baan best een uitdaging. Maar ik ga aankomend weekend weer een poging wagen..
     
    ellalovescoffee vindt dit leuk.
  7. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.763
    25.843
    113
    Vrouw
    Kwestie van prioriteiten stellen zeggen ze dan.
    Maar ja.... Als het erop aankomt ligt die prio toch bij de kinderen.

    Succes!
     
  8. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Yep. Dat wordt de grootste uitdaging straks, als ik weer ga werken. Ben van plan woensdagochtend vroeg te gaan, vrijdagochtend vroeg en dan op zondag. Woensdag ben ik vrij, dus dat zal wel lukken. Maar vrees dat de vrijdag lastig wordt, want dan moet ik (nadat de kinderen op school zijn) ook gelijk door naar werk. En om daar nu met nat haar te zitten...
     
  9. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.763
    25.843
    113
    Vrouw
    Vanmiddag les 21 gelopen. 2* 11 minuten en 1* 8 minuten.
    Pittig.
    Maar wat een lekker weer :D

    Zo fijn dat mijn man al vakantie heeft. Anders was ik niet gegaan.
     
  10. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.763
    25.843
    113
    Vrouw
    Gisteren 2*13 minuten en 1*8 gelopen. En het ging super. Ineens is mijn tempo omhoog gegaan.
    Afgelopen twee weken strak om de dag kunnen trainen. Dat werkt super. En kan ook nu man kerstvakantie heeft.
    Hoop dat ik dit volgend jaar kan volhouden. We hebben nu alweer zoveel op de planning. Allemaal moet-dingen.
     
    ellalovescoffee vindt dit leuk.
  11. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Moet het over hardlopen gaan, om mee te mogen kletsen? Mijn doel is vooralsnog om 2x in de week of vaker te sporten (thuis met fitnessblender, ik heb daar een programma van gekocht), en als ik dat op de rit heb, in het voorjaar daarbij te gaan hardlopen.
     
    ellalovescoffee vindt dit leuk.
  12. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.763
    25.843
    113
    Vrouw
    Helemaal prima. Als we maar aan de conditie werken :thumup:
    Gewoon elkaar een beetje motiveren met sport-klets
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  13. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Super goed! Ja, dat scheelt enorm, als je om de dag kunt gaan.
    Ik doe de 13-13-8 en de 11-11-8 van Evy ook nog een keer per week en dan twee keer in de week het rondje van 5km. Maar moet eerlijk zeggen dat ik die training van 13-13-8 lastiger vind dan de ca. 34 minuten aan een stuk!

    Het gaat bij mij op en neer. De ene keer zou ik veel verder kunnen en ren ik heel soepel en de andere keer moet ik me soms het eerste en laatste stukje echt pushen. Geen idee waarom. Al is het meestal als ik later op de dag ga, wat zwaarder, lijkt het.

    Met kerst heb ik twee dagen niet gerend, maar voor de rest tot nu toe ook om de dag. Mis het bijna als het de dag is dat ik niet ga! Morgen weer :thumup:
     
  14. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.763
    25.843
    113
    Vrouw
    Logisch dat het later op de dag zwaarder voelt. Dan ben je al meer moe van alles wat ervoor zit.
    En als je eenmaal op een niveau zit waarop je 5 km kan lopen dan is het juist verstorend om wandelpauzes te nemen.
    Je kan ook doorgaan met 5 km onderhoud of snelheid verhogen. Dan krijg je ook wat afwisseling en intervaltraining.

    Ik ben zelf van plan om na dit schema een snelheid-schema te pakken. In maart een wedstrijdje en daarna door voor 10 km. Dat is een heerlijke afstand. Daar heb ik in het verleden meerdere malen de echte runners high op meegemaakt. Dat is zo gaaf. Echt alsof je vliegt.
     
  15. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Ik wilde morgen beginnen met de Evy app. Eerst het 5km onderhoud en dan die om de snelheid te verhogen.

    10km lijkt mij uiteindelijk ook een mooi doel. Als ik dat ergens eind 2020 kan lopen, ben ik blij. Ik merk dat, nu die 5 wel zit, ik graag wil kijken of ik meer kan.
    Maar 10 is wel mijn max. Rond een uurtje makkelijk kunnen rennen. Ik heb nooit ambitie gehad voor een halve of hele marathon, dat vind ik te veel en lijkt mij persoonlijk niet leuk meer.
     
  16. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.763
    25.843
    113
    Vrouw
    Leuk! Ik ga vandaag 30 minuten aan een stuk. Laatste week van 5km opbouwen.
    Halve marathon heb ik in 2018 gedaan. Was heel gaaf om een keer te doen. Maar wel voor 1 keer. Ik moest daar echt veel voor opzij zetten om de training te plannen. 10 km is dan gewoon een fijnere afstand.

    Voor nu ben ik gewoon al heel blij dat ik weer een half uurtje kan joggen.
     
  17. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.763
    25.843
    113
    Vrouw
    Vraagje
    Heeft een van jullie Runkeeper? En zou je het leuk vinden om vrienden te worden? Dan kan je van elkaar zien wat je gelopen hebt.
    Wel inclusief je route.
     
  18. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Precies, dat vind ik ook. Ik vind het nu oprecht fijn om buiten te zijn en makkelijk een rondje te maken. Het hoeft voor mij geen zware training te worden.

    Nee, run keeper heb ik niet...
     
  19. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Ik zat lekker in het ritme van om de dag hardlopen, maar weet niet of dat vandaag gaat lukken :( Het is hier ontzettend mistig en er hangt ook zo'n vieze vuurwerklucht. Ik ben al een paar dagen verkouden, dus dat helpt ook niet voor de luchtwegen...
    Misschien later vandaag, maar anders wordt het toch echt pas morgenochtend :cry:
     
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik wil een paar hardlooptrainingen gaan doen van Zombierun. Eens kijken of dat me bevalt. Ik heb een bloedhekel aan hardlopen en heb echt externe motivatie nodig. Dus misschien dat zoiets dan een aardigheidje is.

    Ik wil wel weer een paar weken gaan wandelen / hardlopen, omdat mijn conditie een enorme deuk heeft en ik weer moet opbouwen. Ik loop al een paar maanden met een probleem met m'n evenwichtsorgaan en bijkomende vermoeidheid. Inmiddels is de duizeligheid bijna weg, maar ik blijf moe en duf. Ik vind het lastig timen wanneer ik moet beginnen. Een deel van de vermoeidheid zal heus komen door een slechte conditie, dus ik zal daarmee wel aan de slag moeten. Aan de andere kant: als ik mezelf teveel uitput, komt waarschijnlijk die duizeligheid weer terug. Rustig opbouwen dus.

    Verder wordt het 'wanneer' wel een dingetje. 's Avonds sporten zit er echt niet in, dan ben ik al total loss. Dus ik moet het hebben van mijn vrije dagen. Ik denk dat ik als vaste momenten donderdagochtend (nadat de kinderen naar school zijn) en zondagochtend ga kiezen.
     

Deel Deze Pagina