hartje slaat over!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Dorianne, 17 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dorianne

    Dorianne Fanatiek lid

    27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    sinds vorige week lig ik regelmatig aan het ctg ivm minder leven. vorige week vrijdag hoorde ze het hartje overslaan iom gynaecoloog een echo laten maken. Hieruit bleek dat alles in orde was!
    Verder niet meer zo op gelet, totdat vanmorgen (dezelfde vrouw) weer het overslaan hoorde. Dit keer kwam het vaker voor, niet regelmatig of zo een 10 keer per minuut en dan kon je goed het weer een paar minuten niet horen. de gynaecoloog heeft een echo gemaakt waarop dit ook duidelijk te horen was. Verder zat er geen vocht om het hart, was het vruchtwater oke en het hart is voor zover hun het kunnen zien goed ontwikkeld.
    Ik moet maandag of dinsdag naar het AZM in maastricht, dit krijg ik maandag te horen (bellen ze voor). In het weekend was er geen gynaecoloog die deze echo's kon maken vandaar maandag of dinsdag pas...
    Ik vind het enorm spannend, het is ons eerste kindje en ik hoop dat uiteindelijk alles prima is!
    Heeft hier nog iemand ervaring mee en was uiteindelijk alles prima?
    Ik moet wel zeggen dat ik het nu eng vind om te bevallen, ik werk daarbij in de gehandicaptenzorg en ik weet wat er fout kan gaan en wat de oorzaken ervan zijn.
    Het liefst zou ik nu met een keizersnede willen bevallen ook als blijkt dat toch alles prima is, maar ik denk dat ik daar niets over te zeggen heb helaas!

    dat was mijn verhaal, moest het even kwijt en het lucht op!
    groetjes Dorianne
     
  2. MC lover

    MC lover Actief lid

    16 aug 2007
    436
    0
    0
    Valkenswaard
    Ik heb er geen ervaring mee, hoop dat alles goed is. Zal een lang weekend voor je worden, hoop dat je een beetje afleiding hebt. Denk aan je, liefs
    MClover
     
  3. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.552
    321
    83
    Bij mijn zoontje was dit ook zo. Ik had het zelf al eens gehoord met de angel sound en dit toen besproken met de gyn. Toen zij luisterde was dat ook zo. Dan was de hartslag normaal, toen tikte die ineens heel snel en dan werd er 1 over geslagen. Dit hebben we een tijdje in de gaten gehouden. Op een gegeven moment was dit weg na een aantal controle's. Ze stelde wel eerst voor om naar een academisch ziekenhuis te gaan om dit te laten controleren maar goed omdat het op een gegeven moment niet meer het geval was hoefde het niet meer. Het was overigens bij mij rond de 24 weken. We hebben na zijn geboorte ook nooit iets gemerkt en het is nu een gezond kereltje.
     
  4. jenifer

    jenifer Actief lid

    9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb dit ook gehad, toen ik bijna 26 weken was. Ik sta al onder controle bij een academisch ziekenhuis en die hebben het mij uitgelegd.

    Omdat het hartje nog onrijp is maakt het een extra systole. Een extra slag. En daarna stopt het even en slaat dan weer normaal verder. Ik was super bezorgd en heb direct een uitgebreide echo gehad van het hartje maar de echosopiste zei hetzelfde en dat het meestal tijdens de zwangerschap verdwijnt en anders na de geboorte. Dit zien ze heel vaak en is niet echt ernstig. Maar ze houden het wel in de gaten.

    Bij mij hoorden we het met 26 weken maar met 28 weken was het al weer weg en sloeg het hartje weer normaal.

    groetjes
     
  5. Dorianne

    Dorianne Fanatiek lid

    27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    Het kan toch niet zijn dat het hartje op dit termijn nog onrijp is?
    Ik mag over 1,2 weken thuis bevallen, het hartje moet dan toch regelmatig zijn? Alleen de longen kunnen toch nog onrijp zijn?
    Daarbij sloeg het niet 1 keer over maar 2 keer in 10 seconden tijd dan weer niet en dan weer 5 keer in 10 seconden!

    Het word idem een lang weekend maar er zit niets anders op dan me lekker rustig houden...

    bedankt voor al jullie lieve berichtjes
     
  6. jenifer

    jenifer Actief lid

    9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    Ze zeiden tegen mij dat het hartje onrijp is en dat het soms pas na de geboorte weg gaat. Dat het niet ernstig is maar wel dat ze het in de gaten wilden houden. Sommige babys hebben het ook nog met bv 38 weken zwangerschap.

    Ik hoop dat je maandag al terecht kan want ik weet hoe bezorgd je kan zijn om dit soort dingen.

    En het kan bij je baby over 1 a 2 weken weer weg zijn.

    Groetjes
     
  7. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    Nee hoor, alle organen zijn wel aanwezig en vrijwel compleet, maar groeien nog door tot aan de geboorte. Sterkte!
     
  8. Dorianne

    Dorianne Fanatiek lid

    27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    ik heb sinds gisteravpnd 20.00 uur hoofdpijn gekregen boven mijn linker oog. vannacht om 1.00 uur paracetamol gepakt maar heeft niets geholpen...zullen dit de zorgen zijn of moet ik de vk bellen?
     
  9. Petra1980

    Petra1980 VIP lid

    12 jan 2008
    5.146
    0
    0
    Accountant
    Den Haag
    hai meis,

    Mijn dochtertje heeft dit ook gehad en hier kwamen ze achter rond een week of dertig gedurende de zwangerschap. Hierdoor iedere week t/m week 38 tweemaal in de week een echo om het hartje in de gaten te houden. Daarna ingeleid in week 38 waarvan dit 1 van de redenen was, maar ook omdat mijn dochtertje al als een zwaar kindje werd geschat en ik heel veel last had van mijn bekken.

    Dit is idd iets wat met de bevallig over kan gaan door de omschakelijk naar het ademen van zuurstof. Het kan ook blijven. Dit laatste was het geval bij mijn dochtertje en het was geen pretje.

    Dit omdat ze tien dagen in het ziekenhuis moest blijven(kinderziekenhuis) en je dus niet de normale start hebt zoals met een gezond kindje, maar uiteindelijk mocht ze naar huis met medicijnen en als ik er nu op terug kijk viel het allemaal wel mee. Op dat moment zie je dat absoluut niet zo, omdat je ten eerste net bevallen bent en de hormonen door je lijf gieren en ten tweede is het gewoon allemaal heel eng om te weten dat je kindje niet 100% gezond is.

    Maar nu na twee jaar is ze van de medicijnen af en is alles prima. Ook toen ze de medicatie slikte merkte je niets aan haar behalve wanneer je haar de medicijnen moest toedienen. Dit ging overigens in poedervorm door haar melk dus was geen probleem. Geen enge naalden of iets dergelijks.

    Het kan altijd terugkomen, maar het is zo prima onder controle te houden met medicatie dat ik mij er niet druk om maak.

    Meid jij heel veel sterkte toegewenst en succes in het ziekenhuis. Ik hoop dat het allemaal meevalt en je gewoon een gezond kindje krijgt en mocht dit niet het geval zijn het komt vast allemaal wel goed. Ze weten tegenwoordig al zoveel van alles af!!!
     
  10. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    vk bellen!
    wie weet is het wat
     
  11. Dorianne

    Dorianne Fanatiek lid

    27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    vk gebeld gistermiddag, ik mocht een ubroprefen nemen omdat paracetamol niet helpt. Het leek iets beter te gaan maar was niet weg.
    Gisteravond kwam de hoofdpijn weer meer opzetten, om 11.00 uur was het niet meer uit te houden (had net 2 paracetamol op).
    De vk stuurde me door naar het ziekenhuis.
    Kon de spanning van de echo in maastricht zijn. Ik ben er van overtuigd dat het niet zo is! vaak stres enzo gehad, burn-out enzo maar hierbij nooit hoofdpijn gehad. Bloeddruk was prima en de baby doet het goed!
    Ik mocht nog 2 paracetamol en kreeg een slaaptablet mee, ik mocht ook in het ziekenhuis blijven maar een eigen bedje is toch lekkerder als je je niet goed voelt.
    thuis aangekomen heb ik 2 paracetamol genomen en de slaaptablet. Tot 3 uur redelijk maar wel met hoofdpijn wat kunnen slapen. vanaf hier wakker en barstende hoofdpijn boven mijn linkeroog, om 5.30 werd ik misselijk en moest ik overgeven.
    Ik heb het ziekenhuis gebeld en moet in de loop van de ochtend (mocht ook direct maar voel met nu zo slecht) terug op controle.
    Het heerste volgens haar want gisteren hadden ze 2 vrouwen opgenomen met dezelfde verschijnselen...
    Nu hopen dat ik vandaag alleen maar positieve berichten krijg.
    Zo goed als het ging de eerste 35 weken zonder enige kwaal...zol slecht voel ik me nu, bah bah!

    sorry voor mijn lange verhaal ik moest het even kwijt.
    groetjes Dorianne
     
  12. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    succes, hoop niet dat het Helpp is oid. daarbij ben je namelijk ook misselijk en hoofdpijn. Maar daarom goed dat je aan de bel hebt getrokken!!
     
  13. Heel veel sterkte! Ik kan me voorstellen dat je helemaal gek en onzeker wordt van dat lange wachten. Ik hoop voor je dat er uiteindeli9jk niks aan de hand blijkt te zijn!!
     
  14. Fransa

    Fransa Niet meer actief

    Hier een soortgelijk verhaal;

    Bij 36+2wk merkte de gyn bij de standaardcontrole op dat het hartritme van mijn zoontje niet helemaal regelmatig was. De ene keer sloeg het een slag over, de andere keer maakte het een extra slag. Ben sindsdien elke week extra op controle geweest en heb een paar extra echo's gehad om de aanleg van het hartje e.d. te controleren. Daar konden ze niets bijzonders op vinden.

    Mij werd toen gezegd dat het bij veel meer kindjes voorkomt nog voor de bevalling maar dat het tijdens en na de bevalling vanzelf verdwijnt.

    Op de ochtend van de bevalling leek bij mijn zoontje de onregelmatigheid ook volledig verdwenen.

    Totdat ik die middag werd ingeleid en ik weeën kreeg. Elke keer als ik een wee kreeg halveerde zijn hartslag. Zodra de wee over was trok zijn hartslag weer bij naar normaal niveau. Bij mij is toen al vrij snel besloten tot het doen van een keizersnede om elk risico uit te sluiten (ben overigens niet in NL bevallen....)

    Na de bevalling is zoonlief overgebracht naar een academisch ziekenhuis in de stad (ben in een kliniek bevallen) omdat hij toch wat apatisch reageerd en daar heeft hij in totaal 4 dagen aan de hartbewaking op neonatologie gelegen. Puur uit voorzorg hoor. Ze hebben veel tests e.d. gedaan en hun conclusie was; een hartje dat nog niet helemaal rijp was. En volgens de artsen bij ons was dat vrij uniek omdat hij wel een volgroeide baby was (geboren bij 40+2wk). Een ander bijkomend probleem bij hem na de geboorte was dat hij zo opging in het drinken van zijn fles dat zij hartslag ook dan halveerde. Dus dan moesten wij de fles er even uittrekken, hem op adem laten komen en weer laten drinken.
    De dag dat hij neonatologie verliet had hij nog een afwijking van 12%. Na 3 maanden bleek dat na een 24-uurs controle nog 4% te zijn. Inmiddels zal het wel helemaal verdwenen zijn want de verwachting was dat het binnen 6 maanden volledig verdwenen zou zijn.

    Het was dus niet heel ernstig, alleen durfden ze bij mij geen gewone bevalling aan omdat ze niet wisten hoe hij er door zou komen. Ik had nog maar net een uurtje of 2 weeën en maar 4cm ontsluiting. Dus eigenlijk echt nog maar aan het begin.

    Ik ben heel blij dat ze bij mij hebben besloten een ks te doen.

    Hopelijk lost het zich bij jou gewoon op, want dat gebeurt namelijk in de meeste gevallen!

    En mocht je het tijdens de bevalling niet vertrouwen, dan zeker tijdig aan de bel trekken!
     
  15. Dorianne

    Dorianne Fanatiek lid

    27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    Morgenmiddag om 15.15 kan ik terecht voor de echo.
    Vanmorgen nog naar het ziekenhuis geweest ivm hoofdpijn,misselijk en braken, alles was prima...rusten, rusten en rusten!
    Ik hoop dat er morgen niets aan de hand is...ik wil wel met de verloskundige voor een keizersnede overleggen want zie het met een gewone bevalling niet echt zitten!
    Ik hoop dat ze het doen...
     
  16. Fransa

    Fransa Niet meer actief

    Succes morgen!
    En zou je het gewoon niet afwachten tot aan de bevalling zelf? Dat je afspreekt dat wanneer het dan niet goed lijkt ze gelijk overgaan tot een ks? Het zelf doen zou toch wel het mooiste zijn natuurlijk. En wie weet is het met 40/41 weken wel volledig verdwenen.

    Hier hebben we het er nog even over gehad rond de 37 weken. Maar toen werd ook tegen mij gezegd dat ze nog altijd snel genoeg konden overgaan tot een ks. En inderdaad, toen eenmaal was besloten een ks te doen lag ik binnen 20 minuten in de ok...

    Laat je even weten hoe het was?

    En doe verder rustig aan he. Je eigen gezondheid is ook van groot belang!
     
  17. MC lover

    MC lover Actief lid

    16 aug 2007
    436
    0
    0
    Valkenswaard
    Succes morgen, hoop dat je jezelf ook snel beter voelt.
    Sluit me aan bij Franke wat betreft keizersnede. Ik begrijp dat je er nu zo over denkt, even afwachten wat ze morgen zeggen en hoe het verder gaat. Sterkte!
    Liefs MClover
     
  18. MC lover

    MC lover Actief lid

    16 aug 2007
    436
    0
    0
    Valkenswaard
    Ben benieuwd hoe het gegaan is. Hopelijk is geen nieuws goed nieuws!
     
  19. lentekriebeltje

    lentekriebeltje Actief lid

    4 mrt 2010
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hee Dorianne,
    Lees vandaag je topic pas. Heb precies hetzelfde meegemaakt met ons zoontje en dat werd een ks met 37+5. Nu een gezond knulletje. Hoop dat het bij jou ook allemaal goed verloopt/verlopen is. Laat je het nog even weten als je er de kans toe ziet?

    Idd, we hopen maar dat geen nieuws goed nieuws is! (Misschien kindje ook al gehaald?!)

    Liefs,
    LK
     
  20. Daisybunk1

    Daisybunk1 Actief lid

    10 nov 2008
    270
    0
    0
    Achterhoek
    ik ken iemand die dat had ook een kleine met onregelmatige hartslag maar 1 dag na de bevalling was het weg en ze vertellen dat het wel vaker voor kwam en dat er niks ernstigs is.

    maar in elk geval succes!
     

Deel Deze Pagina