HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Hallo dames,
    andere topics over deze kwesties zie ik niet meer,dus, ik open een nieuwe.iedereen is welkom die vragen heeft, tips nodig heeft, eigen ervaringen wilt delen, enzovoort.
    gr.
     
    Tienn en amdaa vinden dit leuk.
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.758
    8.639
    113
    Onze zoon is 4 en heeft een ontwikkelingsvoorsprong. Gelukkig doen ze bij ons op school binnen 6 weken een test bij alle kinderen die binnen komen om te voorkomen dat ze zich aanpassen.

    Bij signaleren houden ze hem in de gaten in de klas, ze kunnen hem daar nog veel aanbieden. Anders schakelen ze de ib'er in. Hij zit nu 3 maanden op school en mocht ook meedoen met spelletjes en materiaal voor eind groep 1.
    Hij heeft het echt supet naar zijn zin maar moet wel uitgedaagd worden, gelukkig kan dit omdat hij gek is op nieuw materiaal en nog lang niet alles heeft uitgeprobeerd :D

    Thuis is hij graag bezig met lezen en knutselen. De rest allemaal maar even, snel uitgekeken op speelgoed en dat maakt het lastig
     
    belize vindt dit leuk.
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    owly: hij kan dus al lezen!
     
  4. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Leuk dat het topic weer nieuw leven ingeblazen is! :)

    Ik ben benieuwd of iemand bekend is met het DHH protocol (Digitaal handelingsprotocol begaafdheid)? Ik kan er online vrij weinig over vinden, volgens mij is het vrij nieuw?

    In een notendop:
    Helaas liep mijn 7 zoon het laatste kwartaal van groep 3 helemaal vast. Omdat hij echt heel erg verdrietig & gefrustreerd was hebben we besloten er alles aan te doen groep 3 zo goed mogelijk af te sluiten en dan begin groep 4 een en ander op te starten.

    We moesten dus als 1e stap het DHH protocol invullen (online vragenlijst) en dit is ook door de leerkracht gedaan. Na de zomervakantie gaan we e.e.a. verder oppakken.

    Wat kan ik nu verwachten? Ik vond die vragenlijst nogal simpel eerlijk gezegd :oops: Iemand ervaring?
     
  5. maliro

    maliro Niet meer actief

    Ik heb nog nooit van dat protocol gehoord.

    Mijn zoon heeft vandaag zn laatste dag in groep 3 gehad. Na de zomer gaat hij met zn eigen leerlijn starten in groep 5. Hij is getest maar daar kwam, mede door zijn ass, een tiq uit van 85. Alle betrokkenen weten dat dit niet strookt met wat hij laat zien dus met die test kunnen we niks. Zijn huidige juf, die ervan overtuigd is dat zoon hb is gaat ook mee naar groep 5. Ik vind het zelf wel heel spannend (en groep 5 klinkt ook zo groot ineens haha) maar het gaat vast goed komen
     
    Deliana en belize vinden dit leuk.
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    waarom was hij verdrietig? werd hij gepest?(dat is/was bij ons heel vaak het geval helaas, oorzak van verdriet)
    dhh was ooit een screning tool, om te kijken of een kind voorloopt.zonder dat t kind getest hoeft te worden.
     
  7. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Nee, hij ligt gelukkig wel goed in de groep. Hij heeft zich heel groep 3 heel erg moeten aanpassen en verveelde zich letterlijk kapot. Hij zat steeds uren te lezen omdat hij zijn werkjes & pluswerk zo snel af had. Veel gesprekken over gehad, maar zijn leerkracht zag het gewoon niet :rolleyes: En er was volgens haar geen extra werk voor groep 3 kinderen beschikbaar, hij deed al het extra werk al. Hij deed bovendien gewoon wat hij moest doen en deed lekker mee, aldus de juf.

    Tot hij gewoon écht niet meer naar school wilde, uit school hele boze en hele verdrietige buien kreeg en gewoonweg niks meer wilde. Van een heel sociaal mannetje had ik ineens een "depressief" kind thuis zitten.... Hij voelde zich heel erg onbegrepen :(

    Ik ben met hem naar een kinderpsycholoog geweest en zij heeft hem (ons) heel goed geholpen en ook met zijn leerkrachten gesproken. Het is een voorbeeldkind in de klas, maar gooide thuis al zijn frustratie er uit... uiteindelijk zagen ze op school wel in dat hij meer dan een beetje voor liep en zich enorm was gaan aanpassen (het feit dat hij alle cito's foutloos maakte hielp ook :|).

    Met extra verrijking en groep 4 werk (waar hij zo doorheen ging) ging het met de dag beter en hij zit nu gelukkig weer wat lekkerder in zijn vel. Zelfs zijn leerkracht kon een groot verschil zien in zijn doen en laten.

    Hij start in groep 4 nu wel zo veel mogelijk op zijn eigen niveau en we moesten dus die vragenlijsten invullen als startpunt voor verder "onderzoek".

    Zijn huidige groep 3 leerkracht noemt hem "onverzadigbaar".
     
  8. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.917
    661
    113
    Vrouw
    Hier ook een kleuter met een voorsprong. Komend schooljaar zal hij starten op een andere school waar, zo hebben ze me verzekerd ;), ze de mogelijkheid hebben om hem op gezette tijden mee te laten doen met groep 3 (of 4) zodat hij naast het relaxte spelen in de kleutergroep ook dingen kan doen met kinderen die op zijn niveau zitten wat betreft bv rekenen en lezen (leest momenteel m4). Hopelijk scheelt dat in zijn frustratie en verdriet komend jaar :)
     
  9. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat goed zeg van de school! voor ons was dat niet mogelijk. deze nieuwe school vormde wel een gr 6-7 voor volgend jaar zodat zoontje ook ietsje jongere kids in zijn gr heeft(hij is dan nog steeds het jongste in de groep). volgend jaar gr7
     
  10. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Hier ook een meisje wat voorloopt. Gaat volgend jaar naar klas 2/3 terwijl.ze pas sinds vorig jaar eind oktober naar school gaat. Kan dus straks meedoen met klas 3 als ze wil.

    We gaan volgend jaar wel zien hoe het loopt. Ze heeft een enorme interesse voor taal en cijfers en spreekt vloeiend Engels (zelf aangeleerd). Is enorm sociaal en speels en soms nog wel een echte kleuter. Kan nog niet lezen omdat we dat nog even hebben afgehouden maar ik denk dat ze straks in sneltreinvaart gaat in de nieuwe klas...
     
  11. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.807
    12.928
    113
    Vrouw
    Als ik het zo via Google lees, lijkt het een soort nieuwe versie van de sidi?
    Dit was ook een digitale vragenlijst die zowel wij als ouders, als de leerkracht moesten invullen. Hiermee kan je vroegtijdig hoogbegaafdheid signaleren. Er werd hier bijvoorbeeld ook gevraagd naar de ontwikkeling van baby tot kind, bepaalde kenmerken zoals bijvoorbeeld weinig slapen, vroeg praten etc kunnen namelijk ook duiden op hoogbegaafdheid. Echter moesten wij deze vragenlijst al invullen toen mijn zoon een maand op school zat?! Voordeel is wel dat school direct goed met de uitkomst aan de slag is gegaan en mijn zoon dus super goed begeleid wordt.
     
    Deliana vindt dit leuk.
  12. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.807
    12.928
    113
    Vrouw
    Mijn zoon is trouwens officieel getest hb, hij gaat nu naar groep 5 maar doet alleen godsdienst, gym en handvaardigheid klassikaal, de rest van de vakken doet hij op zijn eigen niveau. 1 dagdeel per week volgt hij ook apart hoogbegaafden onderwijs. Omdat wij komende week naar Spanje gaan heeft hij gisteren besloten om Spaans te leren (hij spreekt al perfect Engels met zo'n kak accent), qua Spaans houd ik het vandaag al niet meer bij haha.

    Mijn dochter heeft een ontwikkelingsvoorsprong maar is nooit getest. Zij is ook minder snel dan haar broer, kon 'pas' een maand na haar 5e verjaardag lezen en rekent nog maar tot 100. In groep 3 wordt ze straks wel in de gaten gehouden of zij zich niet verveelt, anders krijgt zij ook lesstof op haar eigen niveau aangeboden.

    Overigens hadden wij vrij in het begin met onze zoon echt te maken met afgunst van andere ouders en 'vrienden', zo zouden wij onze zoon dwingen om te lezen, rekenen en Engels te spreken voordat hij überhaupt naar school ging. Heel lastig uit te leggen dat hij dit zichzelf aan leerde. Gelukkig wordt het met de diagnose hb meer geaccepteerd, maar ik merk dat het bij sommige mensen soms toch nog wat steekt. Ik kan 100 keer roepen dat een gemiddeld kind mij een stuk makkelijker lijkt, scheelt een hoop frustratie en gesprekken op school, maar dan nog... Ervaren jullie dit ook?
     
    belize vindt dit leuk.
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.405
    8.238
    113
    Deliana en Cin85 vinden dit leuk.
  14. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.807
    12.928
    113
    Vrouw
    Dat is zeker een interessant artikel! Dank je wel! Mijn dochter is nog 5, dus te jong om te testen, maar zeker reden om haar goed in de gaten te houden en op latere leeftijd te laten testen.
     
  15. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.889
    3.298
    113
    Hier een zoon van 2,5, dus school en verrijking enzo is nog lang niet aan de orde gelukkig.
    Wel merk ik dat hij heel leergierig is.
    Ik merk alleen dat ik gauw in schoolse dingen blijf hangen, maar eigenlijk wil ik dit juist niet.
    Hij telt tot 20 (en soms verder), herkent de cijfers 0-9, begint letters te herkennen, zegt het alfabet op, zingt veel liedjes redelijk herkenbaar.
    Praat heel duidelijk, grote woordenschat.

    Nu zoek ik eigenlijk wat uitdaging en spelletjes, vooral die ik gewoon met huis tuin en keuken dingen kan doen. Ben zelf beetje inspiratieloos.
     
  16. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.889
    3.298
    113
    En nog een vraag. Hoe vroeg hadden jullie door dat je kind een ontwikkelingsvoorsprong had?
    En heb je al vroeg dingen gedocumenteerd?
    Is het bijvoorbeeld verstandig om bij te houden wanneer hij wat leerde? (Want dat vergeet ik geheid weer allemaal :roflmao:)
     
  17. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.807
    12.928
    113
    Vrouw
    Hier vonden ze loco geweldig om te doen. En puzzels van 100+ stukjes.

    Maar het de ontwikkelingsvoorsprong was vrij duidelijk vergeleken bij andere kinderen van de zelfde leeftijd en het cb gaf het ook aan. Met 7 maanden de eerste woordjes, met 12 maanden 3 woordszinnen, met 18 maanden als hobby hebben om kentekens voor de lezen van werkelijk alle auto's die we tegen kwamen (wat vermoeiend was dat :D) en ook op die leeftijd daadwerkelijk alle logo's van zowel auto's als winkels als telecom bedrijven herkennen en met 2 jaar jezelf Engels hebben leren spreken en rekenen tot 100 valt namelijk wel op. Als ouder zijnde merk je dan echt wel dat er iets niet klopt, en ook bij het cb verwachten ze bij bijvoorbeeld het 14 maanden consult een antwoord van de ouder en niet een heel verhaal van een kind.
    Het is wel handig om alles te documenteren want bij hb testen wordt er ook naar gevraagd door de psycholoog.

    Uiteraard is de ontwikkeling bij elk kind anders, maar als ik eerlijk moet zijn lees ik niet iets heel extreem over je zoontje. :oops:
     
  18. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.889
    3.298
    113
    #18 Fristi2012, 20 jul 2018
    Laatst bewerkt: 20 jul 2018
    Dankje.
    Misschien is m’n beeld ook wel vertekend door nichtje van half jaar jonger die nog geen 20 woorden zegt nu op de leeftijd dat m’n zoon tot 20 telde.
    En dat de andere kindjes op de psz de cijfers nog niet kennen.
    M’n neef doet de opleiding onderwijsassistent en hem valt het op dat de kindjes bij hem in de kleuterklas net zo’n woordenschat hebben als m’n zoon.

    Ik heb liever niet dat m’n zoon hoogbegaafd is. Denk ik ook niet. Denk wel dat hij slimmer dan gemiddeld is. Blij dat ie normaal klinkt.
    En wil het leergierige stimuleren, maar vind het lastig hoe.
     
  19. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.318
    8.794
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier niet gedaan. Dochter was wel sneller dan zoon, maar in onze ogen niet enorm snel (ik denk dat ons referentiekader helemaal goed is :rolleyes:).
    Ze is recent HB getest en nu ik daar wat meer over lees, herken is steeds meer.
    Zoon heeft ook een voorsprong, maar is verder niet getest en over de jongste vind ik het lastig om nog wat te zeggen. Ze leek het wat rustiger aan te doen, maar sinds ze begin dit jaar is gaan praten, gaat ze als een trein.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  20. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.318
    8.794
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Niet helemaal moest het zijn natuurlijk:oops:
     

Deel Deze Pagina