HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Wat een tegenvaller @zigzag hopelijk dat de pedagoog duidelijke tips heeft en school hier ook serieus mee aan het werk gaat. Ga je nog wel vragen om een eindgesprek met de IBer en plusklas leraar? Zou nu je dit weet waarschijnlijk helemaal een goed idee zijn.
     
  2. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    De vraag was niet aan mij maar ik heb een beetje ervaring hier. Mijn zoon zit op school samen met HB-groepen. Je moet je kind laten testen en dan gaat het vrij makkelijk, ik ken genoeg kinderen die zelfs midden in het schooljaar overgestapt zijn. Wel is er 1.000 euro schoolgeld bijdrage per jaar o_O en je moet zelf een lap top + een verzekering regelen. Als extra vakken hebben ze schaken, Spaans, Engels en muziek. Ik heb geen idee of mijn zoon in zn groep had gekund, zelf ben ik meer van als het regulier gaat dan gewoon regulier. Vorig jaar heeft hij echter niks uitgevoerd wat invloed heeft gehad op het begin van dit jaar (dit jaar moest hij toch iets meer moeite voor doen en dat heeft hij onderschat). Maar nu gaat het veel beter, zijn cito scores zijn allemaal 1+ en hij heeft geleerd dat niet alles altijd vanzelf gaat. Hij heeft veel zin in groep 7 en ook om de middelbare scholen te bekijken en uit te kiezen.
     
  3. maliro

    maliro Niet meer actief

    Goh zit je zoon bij mijn dochter op school??
     
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Hier ook alleen maar wachtlijsten, overal in deze regio. Gewoon bij meerdere scholen op de wachtlijst laten zetten.
    De eisen zijn een test van max. 2 jaar oud waaruit een iq vanaf 130 uitkomt en bij alle scholen moeten ze minstens een week proeflopen en dat moet dus ook voor beide partijen goed gaan en bevallen.
    Extra vakken zijn bijv. filosofie, een vreemde taal naast Engels, techniek en wetenschap, denksport en dan ben ik vast nog wat vergeten.
    Hier kost het hetzelfde als regulier.

    @zigzag , dat de juf serieus ging vragen aan de kinderen wie liever een andere juf had gehad zegt toch ook al genoeg :confused:.
     
  5. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Wel best een verschil tussen de hb scholen dus. Hier moest er idd een IQ test zijn, niet ouder dan 2 jaar, met een minimale TIQ van 130. Daarnaast moest de oude school hebben aangegeven wat zij allemaal gedaan hebben om er voor te zorgen dat het kind daar kon blijven en wat zij denken dat een hb klas kan bieden wat het regulier niet kan bieden. Een verslag van een psycholoog, pedagoog of externe (die school heeft ingeschakeld bijvoorbeeld) is ook wenselijk. Een gesprek met ouders en een dag meelopen hoort bij de aanname. Wanneer een kind is aangenomen is dit eerst op proef, verschillend van 3 maanden tot een jaar, om te kijken of het onderwijs passend is.
    Eigen bijdrage is nu niet meer, was wel.
    Extra vakken zijn filosofie, debatteren, schaken, Engels Russisch en (vanaf groep 6) Arabisch. Daarnaast nog verschillende projecten.
     
  6. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.686
    3.468
    113
    Volgens mij is het bij de rekentijger juist de bedoeling dat ze eerst het normale rekenwerk doen en dat de rekentijger hier dan bovenop komt als extra uitdaging, omdat ze met het reguliere rekenwerk doorgaans sneller klaar zijn. Mijn zoontje is verder niet HB of zo, maar kan gewoon kneitergoed rekenen en de rekentijger is bij hem echt om het voor hem ‘leuk’ te houden.
     
  7. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als je een rekenboek moet doen met 2+2, terwijl jij al op het niveau 6x7+3x8-12= zit, dan is dat echt zwaar zwaar demotiverend. Verrijking is niet bedoeld om bovenop het normale werk te doen. Je moet zoeken naar aansluiting bij wat een kind kan en waar het nog uitdaging in vindt, anders raak je het kind kwijt. Zonder deze aanpak zou mijn dochter al lang afgehaakt zijn op school. Gelukkig ziet en erkent onze school dat. Maar als jouw zoon het prima vindt dit als extra’tje te doen, dan is dat natuurlijk prima.
    Het verschil is denk ik ook dat mijn dochter in eigenlijk alles voorloopt, dus als je in alles op een verkeerd niveau mee moet, dan ga je stuk.
     
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Hier krijgen ze rekentijgers en is het normale rekenwerk gecompact. Op de vorige school ook. Gelukkig maar, want het zou inderdaad demotiverend werken bij ze.
     
  9. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Zo werken ze ook op de school van mijn dochter .
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Hier is het rekenwerk ook gecompact en Rekentijger is dan voor in de tijd die daardoor overblijf. Hoewel ze het nu in de plusklas doen.
     
  11. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Hoi allemaal, ik hoop dat ik hier af en toe ook mag komen kletsen. Onze meid gaat een klas overslaan... En ik heb er toch wel even van moeten bijkomen. Het is de jongste en ik heb een beetje het gevoel dat er een jaartje kind-zijn word afgesnoept. :oops:

    Maar we staan er verder helemaal achter. Doorgaan zoals het nu gaat is gewoon niet haalbaar.
    Herkennen jullie mijn gevoel bij het versnellen?
     
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.947
    8.762
    113
    Betreft het andere werk denk ik dat ze haar laten werken in het oude boek om de automatisering bij te houden. Als controle dat ze haar werk goed blijft doen.

    Fijn dat ze daarna anders werk mag doen!
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.947
    8.762
    113
    Wij hebben van de week te horen gekregen dat onze zoon door mag naar groep 3 (vorig jaar net voor de zomervakantie begonnen, sinds maart af en toe naar gr 2 en sinds eind april volledig gr 2)

    Wat was onze zoon blij dat hij door mocht met deze groep kinderen. Hij zegt zelf ik wil zo graag gaan rekenen.
     
    zigzag en Fristi2012 vinden dit leuk.
  14. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Goed nieuws! Wat fijn voor hem!!!
     
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.947
    8.762
    113
    We zijn er ook erg blij mee. We waren bang dat ze anders weer halverwege het jaar achter kwamen dat hij klaar zou zijn en als nog door zou gaan naar gr 3.
    Deze week gesprek op school over de aanpak en begeleiding. Ben zo blij dat de school er zo goed mee om gaat. Versnellen was niet iets wat ze snel deden vertelde ze aantal maanden geleden. Ik maak me in ieder geval nu niet druk om dit gesprek. ( voor de uitslag of hij wel of niet door zou gaan heeft me toch wel wat uren slaap gekost)
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Welkom, DeeLighT!

    owly, wat fijn!
     
    owly en DeeLighT vinden dit leuk.
  17. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Ik lees ook wel eens mee in dit topic, omdat mijn zoontje volgende week een WISC test gaat doen. School kwam met het idee van de test omdat we hem in perioden bijna niet naar school krijgen, hij wil dan pertinent niet. Daarnaast heeft hij zijn eigenaardigheden, sommige leuk en sommige wat minder. Helaas heeft hij geen aansluiting bij zijn klasgenoten, ze vinden hem niet onaardig maar ze hebben meestal geen idee waar hij het over heeft. Hij is net zes en gaat conform normaal schema na de vakantie naar groep 3. Ik maak me wat zorgen over wat hij kan gaan doen als de rest gaat leren lezen, want dat kan hij al uitstekend.

    Ik ben natuurlijk heel benieuwd naar de uitslag van de test, maar ik hoop dat ook als zijn TIQ niet boven de 130 zit, school nog steeds zal willen kijken hoe we het fijner voor hem kunnen maken. Want iedere dag een schreeuwend kind naar school brengen is verschrikkelijk. We zijn voorlopig nog niet klaar met school...
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.947
    8.762
    113

    Ppfpff wat ontzettend naar! Boden ze hem jn de kleuterklassen wel al verrijking aan?
    Wanneer de test is geweest zou ik toch ook echt vragen om rond de tafel te gaan zitten met de desbetreffende leerkracht en ib'er.
    Wat is het plan en hoe gaan ze dat doen. Hoe zorgen ze er voor dat je kind wel de uitdaging krijgt. Hopelijk heb je goede contacten op school en zijn de lijntjes kort. Fijn voor beide kanten.

    Ook zonder de test hebben ze in ieder geval een plan van aanpak nodig. Een kind dat niet meer met plezier naar school gaat vonden ze bij ons op school in ieder geval zorgelijk.
     
  19. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Hier sluit ik me bij aan. Vandaar dat ik zelf ook niet zo zit te wachten op testen van mijn zoontje. Is nog niet ter sprake gekomen overigens maar ik vraag me altijd af wat een school meer gaat doen dan dan nu. Wat zijn ze bij een hoge score wél bereid te doen/ wat kunnen ze dan wél doen dat ze zonder die test nu niet willen/kunnen bieden?
    Heeft school al dingen geprobeerd, andere dingen aangeboden of al eens doorgetoetst om wat inzicht te krijgen in wat er mogelijk speelt?
     
  20. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Ik heb contact gehad met de pedagoog en gevraagd wat zij aanraadt in dit stadium. Lang verhaal kort: Ik ga de bal aan de kant van school leggen en hen de keus geven ofwel nu nog een eindgesprek ofwel in week 3/4 van het nieuwe schooljaar een gesprek (we weten heus wel dat er dan gekozen zal worden voor het nieuwe schooljaar). O.a. omdat het contact niet helemaal lekker liep afgelopen schooljaar. Inzetten op een gesprek in de laatste schoolweek terwijl iedereen het druk heeft, op zijn tenen loopt en gewoon vakantie wil zou alleen maar meer irritatie van school/jufs kant opwekken. Bovendien heeft de IB'er die we volgend jaar krijgen nu nog geen IB taken, ze draait gewoon een klas. Zij zal zich eerst moeten inlezen wil ze iets zinnigs bij kunnen dragen aan een gesprek.
    De pedagoog gaf aan dat ze verwacht dat mijn zoontje tijdens de zomervakantie opnieuw sprongen maakt dus als we na de zomer een gesprek hebben kunnen we kijken waar zoontje dan zit en dat als startpunt gebruiken voor een plan van aanpak voor het nieuwe schooljaar. Het is de bedoeling dat de pedagoog mee zal gaan naar dat gesprek.

    Dus dat is dat. Ik ben wel wat gerustgesteld op de een of andere manier, nu dat ik heb kunnen overleggen met de pedagoog. Dat ze bereid is mee te gaan naar een volgend gesprek op school vind ik ook een heel fijn idee. :)

    De juf heeft altijd een gesprekje met elk kind aan het begin en eind van het schooljaar, met een ouder erbij. Voor zoontje is dat gesprekje vandaag na school. Hij zal mogen aangeven wat hij goed vond gaan het afgelopen jaar en waar hij komend jaar aan wil werken. Hij had een formulier mee naar huis met 5 vragen die hij mocht beantwoorden. Dat formulier gaat straks mee.
    Dit is eruit gekomen: Zoontje vraagt zich af waarom hij allemaal "G's" op zijn rapport heeft staan terwijl hij wel nog heel geregeld foutjes maakt. :p Hij wil weten waarom er een incorrect leesniveau in staat. Hij had tot M6 gelezen met een andere juf maar op zijn rapport staat E4. Hij wil weten of hij meer dingen mag doen met de juf die het lezen heeft getoetst want die juf had ook al gezegd dat ze het leuk zou vinden als hij bij haar in de klas kwam. Verder vindt hij het wel goed gaan op school, rekenen is wat makkelijk. Klein schrijven en aan de ringen hangen bij gym vindt hij nog moeilijk en daar wil hij komend jaar beter in worden. Tot slot was er nog een vraag met welke afspraken meegenomen moeten worden naar volgend jaar. Zoontje schreeuwde gelijk: DAT IK MIJN PLUSBOEK VAN REKENEN EINDELIJK KRIJG!!!!.. Beloofd is beloofd! :cool: (hij heeft het nooit gekregen, ondanks herhaaldelijke beloftes ook naar mij toe tijdens gesprekken die ik heb gehad met de IB'er en Plusklas juf erbij).

    Ben stiekem wel benieuwd of hij zich straks tegenover zijn juf ook zo durft te uiten en ook zijn zegje durft te doen. En ik ben benieuwd naar de reactie van de juf. Al heeft mijn zoontje me ook al tot in detail verteld wat z'n juf gaat zeggen. :|
     

Deel Deze Pagina