Extra pauze?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Femke85, Feb 19, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Femke85

Femke85 Lid

Dec 4, 2007
    46
    0
    0
    Nagelstyliste - schoonmaak
    Reusel
    Hallo,

Ik heb even een vraagje, heb je nu als zwangere meer recht op pauze met je werk? Ik werk 8 uur per dag (ben er 9 aanwezig, dus 1uur pauze) heb ik nu recht op meer pauze of hoe zit dat? Want het is voor mij niet helemaal duidelijk.

Groetjes Femke

2. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Weet niet of het overal zo is maar bij ons is het zo dat je recht hebt op 1 uur middagpauze ipv een half uur.

Liefs Jessy

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Even gekopieerd van de site van het SZW...

Uit de arbeidstijdenwet:
    Dus op een werkdag van 8 uur heb je recht op 1 uur pauze extra, dus naast de pauzes die je normaal al hebt. HEt kan zijn dat het in jou CAO anders geregeld is, daarvoor zou je even met de vakbond kunnen bellen.

4. Femke85

Femke85 Lid

Dec 4, 2007
    46
    0
    0
    Nagelstyliste - schoonmaak
    Reusel
    Oke, bedankt!
    Dat had ik dus ook begrepen en tegen een paar collega's van me gezegd, en eentje is me voorgeweest, die niet eens zwangr is uiteraard!
    Mijn leidinggevende sprak me erop aan en had zelfs al in het cao boekje nagekeken en kon er niets van vinden vandaar dat ik het hier even vraag.
    Als iemand nog wat meer hier over weet hoor ik het graag.

Greotjes Femke

5. pluys

pluys Fanatiek lid

Jul 30, 2006
    4,587
    1
    36
    Harderwijk
    je moet wel bij je baas hebben aangegeven dat je het werk zwaar vind en dat je meer pauze nodig hebt.

6. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    in de wet is het geregeld, je hebt idd recht op 1/8 van je werktijd recht op extra pauze. En een cao mag hier niet negatief van afwijken. (dus die tekst hierboven geldt ook voor jou!)

7. Quinta

Quinta Niet meer actief

Maar wat nou als een bedrijf geen CAO heeft?
    In heel veel bedrijven worden er nog koffie pauze's gegeven, hier dus niet. (wettelijk zijn ze dat ook niet verplicht)
    Dan mag ik een kantoor baan hebben waar je de hele dag op je kont zit en de gelegenheid hebt om de hele dag koffie te kunnen drinken, toch heb je behoefte aan even rust. Even weg bij die telefoon, computer etc.

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dan geld dus automatisch de arbeidstijden wet, waar overigens ook het een en ander vermeld staat over koffiepauzes... ;)

9. Susi

Susi Bekend lid

Mar 19, 2007
    728
    0
    0
    zusterrrrrr..
    Limburg

Share This Page