Heeft een bevalling/borstvoeding invloed op je borsten?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door zonnetjeinhuis, 16 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetjeinhuis

    24 jan 2020
    11
    2
    3
    Vrouw
    Dit is iets waar ik heel tegengestelde informatie over heb teruggevonden. De ene vrouw zegt dat na een zwangerschap de borsten altijd wat gaan hangen, de andere zegt dat het alleen gebeurt na borstvoeding, en er zijn ook dames die zeggen dat het allemaal afhangt van je cupmaat, en soms lees ik zelfs dat er een cupmaat kan bijkomen of zelfs afgaan.

    Ik ben momenteel best wel trots op hoe mijn borsten er uitzien en ik ben toch wat bang dat een eventuele zwangerschap wat ravage kan aanrichten op dat gebied. Misschien boeit het me niks meer eens ik een kind in mijn armen heb, maar ik had me gewoon graag geinformeerd over hoe het nu precies zit en wie er gelijk heeft.
     
  2. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Dat weet je pas na verloop van tijd.

    Zelfs na de bevalling of borstvoeding duurt het nog even voor je lichaam hersteld is.

    Ik geef voor de vierde keer borstvoeding en elke keer is het anders.
    En net als met heel veel andere dingen is het ook per persoon verschillend.
    Ik kan bijvoorbeeld altijd heel vlug terug mn eigen kleding aan. Bij kennisje duurt het een jaar.

    Mijn advies?
    Laat het los.
    Nu ben je trots op je borsten, straks wellicht op je lijf en baby
     
    Louise11110 en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  3. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Dat verschilt per persoon denk ik.
    Mijn moeder heeft twee kinderen ruim drie maanden borstvoeding gegeven en zelfs nu op 59 jarige leeftijd heeft ze nog precies dezelfde borsten als toen ze jong was.
    Ikzelf heb maar één week borstvoeding gegeven en ben van een 85A naar een AA cup gegaan... Je weet het dus niet.
     
  4. nickyhartje

    14 feb 2017
    88
    53
    18
    Tijdens de zwangerschap zetten de borsten wat uit, en na de bevalling verliezen ze weer wat volume. Borstvoeding verandert daar niet veel aan. Veel vrouwen krijgen hangborsten, maar het hoeft niet zo te zijn. Dit hangt onder andere af van je cupgrootte. Je kunt het dus niet precies op voorhand inschatten, maar eerlijk: de kans is groot dat ze er anders zullen uitzien.
     
  5. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Je ze zien er wel ietsje anders uit, maar absoluut geen ravage. Ik denk dat je daar echt niet bang voor hoeft te zijn
     
  6. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.113
    15.623
    113
    Vrouw
    Bij mij is het na iedere zwangerschap anders
    Na de 1ste 2 duidelijk wat slapper. Na de 3de terug vol en aangezien die 3 word zal dat ook wel blijven.
     
  7. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Iedereen heeft gelijk want het verschilt per persoon :) je kan er dus van tevoren weinig over zeggen. Laat het maar gewoon op je afkomen!
     
  8. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    De hormonen van zwangerschap veranderen je borsten. In feite is dit het 'laatste' ontwikkelingsstadium van borsten, waar ze echt voor 'gemaakt' zijn. Hoe en in welke mate, dat is per vrouw (en per zwangerschap) wisselend. Omdat niemand hetzelfde is en ook de hoeveelheid hormonen nooit constant en hetzelfde is.

    De bevalling en naderhand BV hebben nadien maar zeer beperkt invloed. Wel rekening houdend dat je bij BV het (in zwangerschap) aangemaakte klierweefsel (= gedeelte dat melk produceert) in stand houdt en dat als je stopt met BV dat klierweefsel weer inactief wordt ('verschrompeld') en weer deels vervangen wordt door gewoon vetweefsel. Dat laatste kan wel 1-2 jaar duren, vandaar dat vrouwen vaak de beleving hebben dat hun borsten erg hangen en slap zijn na bevalling/BV, maar dat trekt voor een (heel) stuk bij.

    Maar 'precies zoals voor zwangerschap' wordt het nooit. Maar dat wordt de rest van je lichaam ook niet. Betekent niet dat je niet net zo trots kunt zijn op je lijf en je borsten straks!
     
  9. Muisje458

    Muisje458 Niet meer actief

    Bij mij is het een echte ravage. Hangborsten, striemen waardoor bijna paarse borsten. Maar eerlijk zit er niet mee in. Voor mijn dochter zijn ze perfect en dat is het enige dat telt.
     
    G89, Louise11110 en Zoe123 vinden dit leuk.
  10. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    #10 Zoe123, 16 apr 2020
    Laatst bewerkt: 16 apr 2020
    Die “ravage” beperkt zich niet alleen tot je borsten.
    Ook de rest van je lijf verandert tijdens de zwangerschap. De een komt 10 kilo aan, de ander 20. De een geeft geen borstvoeding en heeft na de zwangerschap andere borsten, de ander geeft 2 jaar borstvoeding en merkt er niets van. De een krijgt nooit meer die buik terug van vroeger, de ander is na 1 week weer slank.
    De vraag is ook, wat doe je er verder aan? Niets toch? Als je kinderen wil dan hoort zwanger zijn en eventueel borstvoeding geven er nu eenmaal bij.
    Het is een onderdeel van kinderen krijgen. Onze lijven zijn gemaakt voor het dragen en voeden van baby’s. Hoe bijzonder is dat!
    Ik ben het zo eens met @Muisje458 .
    Ben zelf niet zo blij met mijn borsten, nooit geweest ook, ze zijn zo klein en passen niet bij mijn lijf, maar ik ben maar wat trots op het feit dat die kleine boobies mooi wel de voedingsbron waren van 3 baby’s en ze super groeiden op mijn melk. :)
     
    Louise11110 en Muisje458 vinden dit leuk.
  11. femkepeeters

    9 mrt 2017
    64
    30
    18
    Ik denk dat je elkaar wel gewoon kunt informeren over wat kan gebeuren. Uiteindelijk kun je er inderdaad niks aan doen, en trek je je er misschien niks van aan op de roze wolk, maar ik begrijp wel dat iemand hier een vraag kan over hebben.

    Mijn borsten hebben veel van hun volume verloren en de tepels hangen hierdoor naar beneden in plaats van naar voor. Mooi is het niet, maar ik heb er leren mee leven.

    Een vriendin van mij had een A cup en heeft nu nog gewoon twee loshangende stukken vel. Er bestaan dus ook gradaties in de "ravage" en de ene komt er beter uit dan de andere...
     
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Maar dat is toch precies wat ik ook schrijf? Kortom, er is niets over te zeggen van te voren. En nogmaals als zou je het wel weten...Welke invloed heeft dat dan. Dan maar niet zwanger worden?
     
  13. femkepeeters

    9 mrt 2017
    64
    30
    18
    Klopt hoor, is precies wat je schreef. ik bedoelde alleen: het is niet omdat je je er bij neerlegt dat je borsten gaan hangen, dat ze dat niet gaan doen. Het mag best benoemd worden dat het niet meer zal zijn zoals ervoor (wat jij ook deed).
     
  14. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Heb twee maal borstvoeding gegeven en bij mij heeft het hoegenaamd geen invloed gehad.
    Anderzijds je kunt ook al deel van het "hangen" opvangen cq verbeteren door borstspieroefeningen te gaan doen. Door de spanning/ontwikkeling van je borstspieren komen je borsten ook wat meer omhoog.
     
  15. sannekirre

    7 mrt 2017
    52
    31
    18
    NULL
    NULL
    Mijn zus had een mooie, volle boezem waar ik altijd jaloers op was, maar nu zijn haar borsten helemaal uitgezakt. Een vriendin had een kleine boezem en daar is niks aan veranderd, ook niet na zes maanden borstvoeding. Misschien speelt de grootte en de stevigheid van het spierweefsel dus wel een rol?
     
  16. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Bij mn eerste zwangerschap ( 1e missed abortion) kreeg ik mega borsten binnen 12 weken en ook striemen helaas. Week of 1,5 na de curretage ietwat slapper borsten dan voorheen.
    Hierna zijn mn borsten niet meer veranderd. Alle zwangerschappen en 1,5 jaar borstvoeding hebben hier niks meer aan veranderd
     
  17. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Dat komt door de zwangerschap zelf, volgens mij heeft borstvoeding weinig invloed daar op.
    De eerste zwangerschap een maand bv gegeven, en inderdaad, ze waren veel slapper. Cupmaat was onveranderd, maar het volume ontbrak. Na een maand of 9 merkte ik dat het weer terug kwam. Nu helemaal geen borstvoeding gegeven en ze zijn gewoon minder stevig.
    Had echt perfecte borsten voor de zwangerschap, maar tja.. er is niets wat je er tegen kan doen.
     
  18. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Mijn borsten waren flink gegroeid tijdens de zwangerschap en in de kraamweken.
    Ik heb geen borstvoeding gegeven. Voor de zwangerschappen had ik D70 en nu D75.
    Er is niet zoveel veranderd aan mijn borsten, ook geen striemen oid, ze hebben wat meer volume behouden zelfs.

    Ik denk dat je er op voorhand niet zoveel over kunt zeggen wat er met je borsten gaan gebeuren ;)
     
  19. LJJ

    LJJ Fanatiek lid

    20 nov 2015
    2.376
    1.350
    113
    NULL
    NULL
    Ik denk dat het voor iedereen anders is. Van een zwangerschap kunnen je borsten veranderen. Vaak worden ze dan groter.
    Borstvoeding geven an sich zorgt er niet voor dat je borsten gaan hangen oid. Want ook veel vrouwen die géén borstvoeding hebben gegeven kunnen last hebben van hetzelfde probleem.

    Bij mij groeiden ze idd tijdens de zwangerschap. Dat is zo gebleven tijdens de borstvoedingsperiode en toen ik stopte werd alles weer normaal. Misschien iets slapper.
    Nu geef ik opnieuw borstvoeding, maar ze zijn niet anders tov tijdens de zwangerschap.

    En uiteindelijk wordt je ook ouder.. dat ga je altijd zien. Je kunt de natuur niet tegenhouden!
     
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor de zwangerschap had ik meestal ongeveer 75B of 80B. Tijdens de periode van borstvoeding van onze oudste, waren ze veel voller. (Vond ik wel mooi, eigenlijk). Maar na de bv werden ze weer normaal, zoals voor de zwangerschap.
    Bij de jongste vond ik ze tijdens bv eigenlijk niet echt groter. En na de bv had ik het idee dat ze krompen. :eek: Kleiner en slapper. Maar uiteindelijk werden ze weer gewoon normaal.
    Dus ik heb een tijd grotere borsten gehad en een tijdje kleinere. Om weer te eindigen zoals ik begon.

    Mijn buikspieren zijn helaas nooit meer de oude geworden. Maar dat zal voor een groot deel ook komen dat ik daar niet hard genoeg mijn best voor heb gedaan.:rolleyes:
     

Deel Deze Pagina