Heeft hier iemand ervaring met weerbaarheids of assertiviteitstrainingen voor kinderen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kleintjuh85, 3 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Onze dochter, nu 5,5 jaar, is klein en tenger. Ze is heel vaak echt te lief voor deze wereld. Ze heeft moeite om zichzelf te uiten, begint dan vaak te huilen als ze boos is of niet goed weet wat ze met een bepaalde situatie aan moet. Ook laat ze vaak over zich eigen heen lopen, en komt niet vaak voor haar zelf op. Ze mag wel wat steviger in haar schoenen komen te staan?

    We weten dat dit in haar karakter zit en dit niet van een vreemde heeft. Toch hoop ik wel dat we haar kunnen ondersteunen in bovenstaande zodat ze hier later misschien profijt van zal hebben.

    Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Iemand die haar/zijn kind(eren) hebben opgegeven voor zo'n training? Vanaf welke leeftijd zou dit het beste zijn?
     
  2. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Ik ben nu een cursus zelfvertrouwen bij kinderen aan het volgen. De adviesleeftijd is 8 jaar. Er worden namelijk best wat cognitieve-en communicatievaardigheden van de kinderen verwacht.
     
    Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Je zou ook iets als judo, karate of krav maga kunnen overwegen. Dat kan met 5,5 prima en daar is ook veel aandacht voor dit soort dingen.
     
    Kleintjuh85 en Roanna vinden dit leuk.
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Er zijn wel trainingen voor jonge kinderen trouwens, Rots en Water (al kan ik even niet meer vinden of die nog steeds anders heet voor jonge kinderen) bijvoorbeeld. Mijn dochter heeft die op school in groep 6 gevolgd (met de hele klas).
     
    Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Onze dochter heeft er vorig jaar 1 gevolgd. Die was al wel 10. Een SOVA training bij een grote organisatie hier. Ze hadden ook een versie met jongere kinderen.
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Ik zou kijken voor judo. Erg leuk maar je leert je eigen grenzen, gaat ze verleggen en leert ze aangeven.

    Onze zoon zit er ook op sinds hij een peuter is. Genoeg kinderen die het eng vinden en daar steeds beter mee omgaan.
     
    Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  7. kaatjejannie

    29 jul 2010
    64
    20
    8
    NULL
    NULL
    Mijn oudste heeft pmt gedaan, hier zat ook een stuk weerbaarheid in. Heeft haar heel erg goed gedaan.
     
    Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  8. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Dochter was ook zo’n typje, judo heeft haar erg goed gedaan en doet ze nog steeds.
    Ze komt inmiddels op voor zichzelf en durft aan te geven wat ze wil if van iets vindt.

    Ze hebben op school rots en water gedaan, maar ik vond het geen groot succes. Vorig jaar heeft ze nog een cursus mee gedaan met een klasgenootje die een maatje nodig had voor zo’n cursus. En ze mocht mee doen om het meisje te helpen met de groepsopdrachten.
     
  9. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Judo is inderdaad ook weleens ter sprake gekomen bij ons. Laatst kwam het toevallig ook ter sprake. Misschien toch daarin eens gaan oriënteren.

    Ze gaat alleen na de zomervakantie al 2x in de week naar zwemles. Dus misschien pas nadat ze haar diploma's heeft behaald. Of is het dan "te laat"? Kan je niet beter zo vroeg mogelijk met judo beginnen?
     
  10. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Kan allebei, maar als je dochter er zelf moeite mee heeft is nu gaan kijken of judo wat is misschien toch wel een goed idee. Vaak mag je een keer of drie mee doen om te kijken of je het leuk vindt voordat je lid moet worden.
    Ik weet niet of het haalbaar is icm met zwemles qua dagen en qua vermoeidheid van je dochter? Hier kan je bijna alle dagen judoën dus dat is makkelijker te combineren dan als het maar 1x per week gegeven wordt.
     
    Kleintjuh85 en NiekeKris vinden dit leuk.
  11. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.931
    1.660
    113
    Vrouw
    Hier advies van school om ook sova te doen in nieuwe schooljaar omdat zoontje zijn ongemak en onzekerheid omzet is negatief gedrag.

    ik heb een kindercoach gebeld en heb en morgen intake gesprek.
    Zij gaat met zoonlief “werken”

    van scratch af aan hem leren kennen en zo handvatten geven hoe dingen anders kunnen

    wellicht krijgen wij ook handvatten om hem te helpen...

    ik ga niet wachten. Hij gaat van gr 3 naar gr 4

    ander deel vd school, 2 andere juffen, gr 5 zit er nu mij. De jongste ipv de oudste zijn ( nu gr 3 van 123) kleine achterstand in lezen en spelling.

    dus veel veranderingen waar hij dan genoeg werk voor moet gaan doen. En dan ook nog es een sova training?

    Nu kunnen we al 4/6 weken hem helpen
     
    Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  12. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Dank je wel voor jullie tips. We gaan ons in de zomervakantie maar eens oriënteren naar de verschillende mogelijkheden. Hopelijk weten we ook snel wat de definitieve lesdagen voor de zwemles gaat worden.
     
  13. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik loop tegen hetzelfde aan, mijn zoon is 7 echter zijn de trainingen pas vanaf 8.
    Wij hebben hem een tijd geleden op kickboksen gedaan, maar dit was ook geen succes dus we gaan nu voetbal proberen en via school maatschappelijk werk hoop ik tips en advies te krijgen om hem wat assertiever te krijgen.
     
  14. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Dochter zou eigenlijk op turnen gaan einde van dit jaar. Is echt iets voor haar. Ze is 5.5 en doet zonder problemen een salto op de trampoline. Ik denk dat ze niet blij gaat zijn met judo. We willen haar ook niet dwingen. Misschien wordt ze vanzelf door het turnwereldje wel wat weerbaarder en assertiever.
     
  15. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    #15 Roozjuh, 13 jul 2020
    Laatst bewerkt: 13 jul 2020
    Mijn zoon heeft ook zo'n training gehad. Hij was toen jaar of 6 of 7. Eerste meeting kreeg ik al heel ander kind terug. Het feit dat hij andere kinderen zag van zijn leeftijd die ook worstelen met zichzelf, was voor hem al zo'n opluchting. Ik vond het eerst wat zweverig klinken, emoties enz bespreken. Maar boy what was i wrong. Ja ze gaan idd over emoties praten maar meer op een manier van wélke emoties er zijn, wanneer je welke voelt in welke situatie. En hoe je ermee om gaat. Dat het niet erg is om 'anders' te zijn. Dat het niet erg is om emoties te laten zien en hoe je ze moet uiten

    Nu 4jaar later gebruikt hij nog regelmatig zijn oefeningen die hij daar geleerd heeft. Hij had in die periode, en nog steeds, dezelfde juf en ik had pas nog een gesprek met haar over hoeveel hij veranderd is en nog steeds keihard vooruit gaat in elk opzicht. Zonder deze training hadden wij waarschijnlijk veel ruzies en onbegrip gehad van zowel zijn kant als onze kant. Hijzelf is zeer dankbaar dat hij bij die training is geweest en benoemd dit nog met regelmaat.
     
    Hoihoii vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina