Heeft ons meisje van 6 autisme?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Annerixt, 29 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annerixt

    Annerixt Lid

    6 apr 2019
    50
    34
    18
    Vrouw
    Hey

    Hier mama's met dochters die autisme hebben?

    Mijn dochter is nu 6.5 en ik ga het nu (ook) steeds meer denken. Zwaar autistisch is ze niet lijkt mij. En de helft van de tijd merk je niets.

    Als ik zo'n test invul op internet heeft ze het ook niet. Maar is het bij een meisje niet anders dan bij jongens.

    Bij het laatste 10 min gesprek zei juf ineens dat ze denkt dat dochter misschien wat autistisch is. Ik schrok hier heel erg van. Ik was zelf met ADD bezig laatste tijd.

    Ze dacht dit omdat opdrachten niet altijd binnen lijken te komen. Ze moet haar het altijd nog een paar keer zeggen anders gaat ze wat anders doen.

    Ook omdat ze toen ze net 4 was een knuffel mee had die ze vast hield.

    Met het ochtendritueel was dit ook zo. Dat gaat nu supergoed. Ik dacht altijd dromerig. Express deed ze het iig niet.

    Sinds juf dat heeft gezegd let ik overal op. En dat maakt me momenteel gek. Ben zelfs in het begin boos geworden op haar als ze niet mee werkt of iets opvallends deed :(

    Man ook eerst maar is er inmiddels wel klaar mee vind het onzin of wil afwachten.
    Een paar mensen die heel dichtbij heb ik het wel gezegd. Die vinden het ook onzin.

    Welke kenmerken hebben jullie kinderen (dochtertjes)?

    Ons meisje lachte met 5/6 weken. Niet superveel. Vanaf 6 maanden meer. Ze huilde wel echt heel veel.
    Dat stopte net als de reflux met een maand of 9 en toen was ze een vrolijk meisje.
    Dus dat kwam door de reflux dacht ik. Of..

    Als peuter heel bang. Erg verlegen naar andere mensen. Paniek als de deurbel ging. Psz altijd drama met wegbrengen tot ze 3.5 was.
    Groep 1 ging vanaf het begin 'goed'
    Helemaal trots. Maar toch bedacht ik me dat ze zich dan afsloot.

    Ze speelt liefst met jongere kindjes.
    Jongens vooral. Maar kan ook prima spelen met leeftijdsgenootjes. Geen vast vriendinnetje. Verbaal niet zo sterk als ze iets wil vertellen.
    Praat ook geregeld monotoon of met een nep stemmetje
    Word wel vaak uitgenodigd voor feestjes. Maar is niet zo bezig met verdere speelafspraken.
    Is lief en grappig :)
    Normale intellegentie
    Huilt snel als ze denkt mij kwijt ze zijn of denkt dat iemand haar uitlacht.

    Ach ik kan nog veel meer beschrijven. Ze is een geweldig kind. En erg gevoelig. Dus ik ben nu al bang voor pesterijen.

    Ze gaat na de zomer naar groep 3. Ze verteld moeilijk iets over school. Maar ik ben er inmiddels achter dat ze er geen zin in heeft want dan moet ze leren lezen. En is bang dat ze dat de hele dag moet doen.

    Bedankt voor het lezen iig :)
     
  2. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.896
    113
    noord holland
    Onze jongste (13) heeft sinds haar 11e een autisme diagnose i.c.m. adhd, daarvoor vanaf haar 6/7 alleen adhd.
    Ze was een hele makkelijke baby en dreumes. Naarmate ze opgroeit viel en valt t steeds meer op dat ze wat anders is dan gemiddeld. Is enorm impulsief en ongeremd en vindt het heel moeilijk om grenzen van anderen te zien en gaat daar eigenlijk altijd overheen. Ze is zeker wel empatisch, het is meer wat ze in haar hoofd heeft dat moet ze doen, heeft daar geen rem in en kan ook niet echt iets met de signalen van de ander.
    Ze is behoorlijk eigenwijs en stug.
    Ze luistert heel slecht, hoort ook eigenlijk niet wat je tegen haar zegt (of t moet voor haar interessant zijn), kijkt je in dit soort gevallen ook niet aan. Heeft een hele korte concentratieboog.
    En wat ze wel interessant vindt daar kan ze niet goed mee stoppen, is vaak een hele strijd. Ze doet veel dingen die niet handig zijn, denkt daar niet over na.
    Ze kost veel energie en heeft veel sturing nodig.
    Ze is erg prikkelgevoelig (aan de andere kant geeft ze zelf heel veel prikkels) en kan niet zo goed tegen onbekende dingen.
    Maar ze is ook een heel blij en gelukkig kind (vooral als ze haar eigen ding kan doen en niets echt hoeft wat sturing nodig heeft), is erg creatief, heeft flink doorzettingsvermogen en ook best scherpe humor.
    Toch heeft onze oudste, zonder diagnose, soms meer kenmerken van het 'symptomenlijstje' vind ik. Die kan bijvoorbeeld veel slechter tegen onverwachte dingen en verrassingen.
     
  3. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Mag ik vragen waarom je er zo bang voor bent? Correct me if im wrong :)

    Als ze een gevoelig meisje is is ze ook gevoeliger voor jouw stemming en kan ze feilloos aanvoelen wat jij van haar denkt/vindt. Kinderen voelen dingen over het algemeen sowieso sneller aan. Als jij bang bent dat ze straks gepest gaat worden of boos wordt als ze niet reageert zoals jij wilt of denkt dat normaal is, gaat ze zich misschien ook meer zo gedragen.
     
    hummeltje5 en Annerixt vinden dit leuk.
  4. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Onze dochter (11) word binnenkort getest.
    Bij haar vermoeden meerdere mensen het (kinderarts, school, ergotherapeut, sociaal team..)
    Het is een lief zorgzaam meisje, komt goed mee en is slim.
    -Ze is wel redelijk sociaal, maar doet anderen vooral na.
    Zelf is ze "niets", weet geen houding en wat er verwacht word.
    Rent bv ook huilend weg Als het haar niet zint.
    - nieuwe gewoontes aanleren lukt niet/moeizaam.
    - lichaamsverzorging snapt ze niet
    - vaak woede aanvallen, vooral omdat het dan anders gaat dan zij vooraf dacht of dat er iets veranderd in het plan
    - houd van structuur/lijstjes/ visueel maken.
    -altijd moe

    We hebben een zoon van 5, net gediagnosticeerd met autisme en emotieregulatie stoornis.
    Bij hem uit het zich anders..
    -Hij is heel de dag door boos, gilt veel en je moet hem echt met zorg behandelen.
    - houd van structuur en planning (planbord met picto's)
    - spraak en taal achterstand
    - snapt niks van vriendjes/vriendinnetjes, ook weinig intresse.
    - doet je expres pijn
    Het is een heel lief mannetje, die echt waardeert wat je voor hem doet.
    Hij is nog te jong om te snappen waarom hij zo boos doet.



    Ik zou als je echt zorgen hebt dit overleggen met het sociaal team.
    Bij meisjes is het moeilijker vast te stellen omdat ze alles kopiëren.
    Als ik het zo lees lijkt het mij meer een gevoelig, onzeker(?) Meisje.
     
  5. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.848
    3.613
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wat jij beschrijft kan ook gewoon een wat lagere verwerkingssnelheid zijn, het kan duizend en één dingen zijn.

    Als je twijfelt kun je een keer je zorgen bespreken met een huisarts of het sociaal team. Vooral ook omdat je jezelf ook al afvraagt wat er zou kunnen zijn.

    Maar ik vind het vreemd dat de juf de woorden 'beetje autistisch' in de mond neemt. Dat doet me vermoeden dat ze nauwelijks weet waar ze het over heeft. Iemand is autistisch of iemand is het niet en op welk niveau die persoon functioneert maakt niet dat iemand meer of minder autistisch is.
     
    Annerixt, merah en Zoe123 vinden dit leuk.
  6. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Is ze wel eens getest op haar verbale en performale intelligentie? Het kan zijn dat daar een kloof is. Dat was bij mijn neefje zo, veel herken ik ook bij hem. Hij heeft daarnaast ook ADHD. Ik zou haar gewoon laten testen. Dan kun je het uitsluiten.
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Ik vind het persoonlijk niet echt heel uitzonderlijk klinken.
    Beetje gevoelig kind wat misschien wat vaker dan een ander in gedachten afdwaalt. En dat kan naast autisme vanalles zijn.

    Had je voor de juf hierover begon ook al sterke twijfels?
     
    Annerixt vindt dit leuk.
  8. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Zonder pedagogische achtergrond lees ik vooral de omschrijving van een gevoelig meisje, misschien wat dromerig.

    Als alle kinderen die met 4 jaar een knuffel meenemen autistisch zijn, zouden er heel veel autistische kinderen zijn.

    Je schrijft dat het ochtendritueel nu beter gaat. Heb je daar iets in veranderd? Misschien kan dat ook worden toegepast op het uitvoeren van opdrachten.

    Ik begrijp wel dat je je hier zorgen om maakt, omdat de juf dit zegt. Ik vind het ook heel vreemd dat een juf dit even deelt, zonder dat je hier iets mee kan. Daarom is een bezoekje aan de huisarts misschien niet gek om je gerust te stellen en je het los kan laten.
     
    hummeltje5 en Annerixt vinden dit leuk.
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #9 merah, 30 jul 2019
    Laatst bewerkt: 30 jul 2019
    Hier een dochter van 7 met autisme, maar ik lees in jouw verhaal echt totaal niets herkenbaars. Wat de juf zei over dat opdrachten soms niet binnen lijken te komen, lijkt mij meer bij ADD passen, al is dit natuurlijk ook geen teken op zich.
    Zoek eens op symptomen van autisme bij jonge kinderen, of je daar iets in herkent. Maar nogmaals, je verhaal komt op mij over als een heel normaal meisje.

    Onze dochter viel/valt op doordat ze je vanaf jonge leeftijd bijna nooit aankeek, eigenlijk geen lichamelijk contact wilde (alleen op haar initiatief), snel gefrustreerd raakt, niet goed tegen veranderingen kan, echt opvalt tijdens spel in een groep, weinig sociale contacten heeft, een houterige motoriek heeft (nu al bijna 2 jaar bezig met zwemles, los fietsen pas met 6 jaar), grapjes niet begrijpt (de juf waarschuwt haar van tevoren als ze een grapje gaat maken), haar leven draait om honden, heel veel dingen eng vindt (paniek), hyper gevoelig is voor hard/onverwacht geluid etc etc.
    Ze is onlangs getest en blijkt een iq van 127 te hebben, dus we hopen dat dit haar helpt om foefjes aan te leren waardoor ze zich staande kan houden in de maatschappij.
     
  10. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    En ‘wat autistisch’ wil wat mij betreft niet zeggen dat de juf vindt dat ze diagnose waardig is. Ik zeg ook wel eens van mezelf dat ik autistische trekjes heb. Of als ik iets raars doe zeg ik ‘dat is de autist in mij’.
    Iedereen heeft wel trekjes en zijn ‘wat autistisch’.
    Als je twijfels houdt over deze uitspraak dan zou je bij de juf eens dieper kunnen vragen, of ze echt denkt aan een diagnose.
    Moet wel eerlijk zeggen dat mijn ervaring is dat de meeste leerkrachten geen idee hebben wat autisme nu precies inhoudt.
     
    Annerixt vindt dit leuk.
  11. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Dit inderdaad
    Heel veel mensen hebben autistische "trekjes".
    Ik zou even aan de juf vragen wat ze nou precies bedoelde daarmee.
    School weet er hier ook weinig van, zelfs se leerkracht van het sbo van onze zoon weet niet zo goed wat ze ermee moeten.
    Terwijl het vrij duidelijk is bij hem.
     
    Annerixt vindt dit leuk.
  12. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat impulsieve en ongeremde herken ik idd ook heel erg. Vaak soms met de nodige lompigheid en ongelukken tot gevolg. Over grenzen heen van anderen, zowel verbaal als soms fysiek (haalt dan uit frustratie uit naar broer of zus). Op school kan ze niet tegen uitgestelde aandacht. Als ik iets wil zeggen dan is het NU. Remt de juf haar daarin af, dan kan ze heel boos worden.
    Veel herkenbaarheid in deze post, ook de andere dingen die je noemt
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Ik lees heel veel punten wat precies past bij onze zoon van 5 behalve dat hij een makkelijk baby/peuter was.

    Toch geloof ik niet dat hij autistisch is, hoogstwaarschijnlijk wel hoogbegaafd en dan zie je toch vaak ook wel overeenkomsten.

    Vooral wat je schrijft over veel energie en sturing is zeer herkenbaar. Ben in de vakantie ook elke dag helemaal munt.
    Mocht je nog tips hebben hoor ik het graag.

    @Annerixt de juf gebruikt wel snel het woord autistisch. Ik lees ook veel dingen wat past bij een gevoelige onzekere kleuter.
     
    Annerixt vindt dit leuk.
  14. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.896
    113
    noord holland
    Ja dat is bij het testen inderdaad meegenomen. Zit een kloof tussen maar die was toch nog niet eens zo heel groot.
     
  15. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Ik herken hier niet direct autisme in hoor. Eerder een onzeker en gevoelig kind. En op deze leeftijd kan daar nog zoveel in veranderen. Misschien heeft het tijd nodig of zal ze altijd wat minder zeker zijn dan een ander maar maakt dat uit?

    Ik zou pas testen als ze echt last krijgt, jullie niet goed weten hoe je dit moet aanpakken of er heel duidelijke kenmerken zijn.

    Voor nu zou ik haar positief stimuleren. Ook in dingen die moeilijk zijn. Verdiep je in kindgericht praten (how to talk to kids) is een goede.

    En kijk of je haar sociale vaardigheden kunt stimuleren dmv een teamsport, scouting of activiteit wat ze goed kan.

    Hou rekening met haar karakter maar probeer juist ook te leren doorzetten.
     
    hummeltje5 en Annerixt vinden dit leuk.
  16. Annerixt

    Annerixt Lid

    6 apr 2019
    50
    34
    18
    Vrouw
    Klopt hoor wat je zegt. Die angst voor pesten heb ik al voor ze geboren werd. Vanwege dat ik zelf ook enorm gepest ben. Hiervoor heb ik zelfs therapie gehad. Ik ben me hier van bewust van je zegt, maar verrekte lastig dit idd.
     
  17. Annerixt

    Annerixt Lid

    6 apr 2019
    50
    34
    18
    Vrouw
    Mijn dochter kan ook wel ongeremd zijn maar onverwachte dingen zijn geen probleem. Van een schoolreisje oid ligt ze niet wakker.
    Het is wel een meisje dat bij alles tijd nodig heeft en dan ineens iets kan of durft.
    angst van de tandarts bijv of fietsen. Van drama naar ineens kunnen.
     
  18. Annerixt

    Annerixt Lid

    6 apr 2019
    50
    34
    18
    Vrouw
    Ook al is jouw meisje 11 herken ik er wel wat in. Wel pittig voor jullie met je zoontje er bij? En echt verschillend dan hè meisjes en jongens.
     
  19. Annerixt

    Annerixt Lid

    6 apr 2019
    50
    34
    18
    Vrouw
    Is ook wel gek dat ze het zo zegt idd. Ik hoop ook niet dat ze het tegen de nieuwe juf heeft gezegd. Ben ik vergeten te vragen. Anders heeft ze ws ook zo'n vooroordeel.
     
  20. Annerixt

    Annerixt Lid

    6 apr 2019
    50
    34
    18
    Vrouw
    Heeft je dochter met niemand lichamelijk contact? Mijne met ons wel en met goeie bekenden knuffelt en stoeit ze graag. Maar als andere moeders zeggen geef maar een knuffel vind ze dat niet leuk. Inmiddels doet ze het wel maar volgens mij doet ze het ook na.

    Een op een merk ik niets bijzonders. Een spel met het gezin ook niet. Maar om haar lachen ziet ze al snel als uitlachen.

    Ze valt vaak in de herhaling. Vragen stellen die ze eerder heeft gevraagd. Feitjes herhalen. Naar de bekende weg vragen.

    Het is ons eerste kindje dus misschien is het ook wel normaal hoor.
     

Deel Deze Pagina