Hele dag honger / vragen om eten

Discussie in 'Voeding' gestart door Lavendel89, 23 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Hoort dit bij de leeftijd of is het (negatieve) aandacht vragen?

    Zoontje van 3 jaar vraagt de hele dag om eten. We hebben vaste momenten om te eten met elkaar. Maar na een kwartier begint het gezeur weer om eten of als ik naar de keuken loop... Ik word er knettergek van. :D

    Hij mag als hij echt zo lang blijft zeuren een boterham... eet hij dan grotendeels ook wel weer op.

    Hij is groot voor z’n leeftijd 110 cm en 18,5 kg. Niet te zwaar. Maar eet dus wel erg veel en blijft er ook steeds om vragen.

    Hoe kom ik van dat gezeur af en zorg ik dat hij voldoende eet op de eet momenten die we hebben met elkaar en niet steeds tussendoor blijft vragen?
     
  2. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Zou je wat meer kunnen vertellen over hoeveel eetmomenten, welke momenten en wat hierin gegeten wordt door zoon? Wanneer is dit ontstaan?
     
  3. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Natuurlijk; heb het toevallig bijgehouden van de week. Gemiddeld gezien:

    Ochtend - 2 boterhammen met beleg, meestal 1 zoet (pindakaas oid) en 1 met kaas of kipfilet.
    Daarna zeurt hij om ‘honger’ en krijgt nog een smoothie met havermout, melk, blauwe bessen, banaan. Dit is totaal 1,5 rietjesbeker.

    Tussendoor - Stuk fruit en een (spelt)cracker met kipfilet meestal. Of 1 of 2 rijstwafels met beleg.

    Middag - 2 of 3 boterhammen (beleg met als in de ochtend). Mijn man eet warm tussen de middag, daar eet hij dan ook nog wat pasta / tonijn van mee (paar happen).

    Na middagdutje vaak ook nog (spelt)cracker of een gekookt ei of kwark met fruit.

    Avondeten - wat de pot schaft, maar wel goed gevuld bord met groente en aardappels / rijst / pasta.
    Daarna meestal nog een kwark zakje of een toetje als we dat in huis hebben.

    Dit is globaal gezien de vaste momenten die we aanhouden. Moet erbij zeggen dat hij niet altijd z’n korstjes op eet. Soms wel, soms niet. Tussendoor gaan er dus best nog wat koekjes, cracottes, beschuitjes, komkommer, tomaat, blokjes kaas, ijs of snoepjes (dat doen we wel heel minimaal) doorheen op een dag omdat hij blijft zeuren.
     
  4. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Of het bij de leeftijd hoort of (negatief) aandacht vragen, ik denk beide van niet.
    Die van mij eet ook meestal 4 sneeen in de ochtend en in de middag, per keer (dus 8 in totaal). Daarnaast ook tussendoor allerlei fruit/groente, cracker etc. Na het avondeten vaak nog een rijstwafel.
    Ik geef hem maar gewoon te eten, zolang het gezond is en evt daarnaast af en toe een snoepje/koekje/chips zie ik geen probleem.
     
  5. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Sorry voor late reactie. Ik denk dat hij gewoonweg wat meer voeding nodig heeft momenteel. Aan het begin van de dag eet hij vind ik redelijk 'veel' en aan het eind van de dag juist niet zo.
    Is het een idee om hem net als zijn vader ook te laten lunchen met warm eten? Is eigenlijk heel normaal om de energie juist overdag tot je te nemen middels een stevige lunch. In de avond dan broodje (of wellicht zelfs nog een keer warm eten).

    Ook zou ik lekker wat op tafel zetten waar hij zelfstandig van mag pakken. (Met de regel dat hij hier dan even bij gaat zitten aan tafel of wellicht aan een laag kindertafeltje). Bijvoorbeeld na de lunch een schaal met kwartjes tomaatjes, komkommer, rijstwafels etc. Die haal je dan rond 16.00 weg zodat hij weer voldoende trek heeft voor het avondeten.

    Zo geef je hem wat meer regie over zijn hongergevoel. En wellicht ervaar jij dan ook minder 'gezeur'.
     
  6. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    O en lekker stevig ontbijten met 4 broodjes is ook niks mis mee!
    Hij is niet te zwaar. Mensen en dus ook kinderen voelen prima zelf aan hoeveel voedsel ze nodig hebben. Het is juist goed als je daar gehoor aan geeft. Als jij het nu te veel wil 'regelen' voor hem, dan werkt dat op lange termijn juist averechts. (Lees: meer eten dan nodig of juist hongersignalen niet meer herkennen en allerlei varianten daartussenin). Heb vertrouwen in wat je kind zelf aangeeft. Hij is gezond, dus no worries.
     
  7. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Laatste ideetje: zorg dat hij voldoende drinkt! Dorst geeft ook een hongersignaal af :). Leer hem om eerst een glas water te drinken voordat hij een tussendoortje krijgt.
     
  8. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    O trouwens, ik zeg heel stellig 'hij is gezond', omdat ik nergens lees dat hij een ziekte heeft, dus daar ga ik voor het gemak dan even vanuit. Klopt dat?
     
  9. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Dankjewel! Met de tips ga ik aan de slag... inderdaad wat zwaarder laten eten in de middag en tussendoor wat snacks op tafel lijkt me voor nu een goed moment om te proberen. Hij heeft er soms ook we een handje van om iets te laten staan en vervolgens iets anders te willen, dus als ik hem dan zelf meer de keuze geef helpt dat misschien wel. Bedankt !!!
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  10. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Als mijn kinderen de hele dag om eten vragen betekent dat meestal dat er een groeispurt aan komt ;)
     
    Lavendel89 vindt dit leuk.
  11. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Mijn zoontje van 2,5 vraagt ook de hele dag om drinken en eten. Van die grote bekers dronk hij achter elkaar leeg om vervolgens nogmaals een volle beker te willen.
    Ik heb daar serieus ook mijn vraagtekens bij gehad en ook bij de opvang gevraagd of hij daar zovaak om drinken komt, daar viel het wel mee.
    Dus toch voor de zekerheid naar de huisarts, helemaal nagekeken en niks uitgekomen.

    Nu beweegt mijn zoontje ontzettend veel, kan letterlijk geen seconde stil zitten of rent en speelt dan weer waardoor hij dus veel verbrandt en sneller dorst heeft. Dat is ook de reden dat hij eigenlijk de hele dag door om eten of drinken vraagt.

    's ochtends eet hij 2 a 3 boterhammen op bij het opstaan.
    Later in de ochtend een banaan of ander stuk fruit.
    Tegen de middag weer 2 a 3 boterhammen.
    Na zijn dutje mag hij kiezen tussen nogmaals een stuk fruit of een koekje.
    En eet vervolgens met het avond eten een klein bordje op. (avondeten eet hij minder van dan brood) en daar achteraan vaak nog een toetje.

    Tussendoor krijgt hij vaak ook nog wel wat dingen te eten als wij bijvoorbeeld wat te snacken pakken omdat we nog wat trek hadden. Dus het lijkt of hij ontzettend veel eet en drinkt, maar eigenlijk valt dat in verhouding met zijn bewegen dus ontzettend mee. Want hij doet beiden dus evenveel (zeker met een groeispurt of fysieke / mentale sprong) dan slaapt hij vaak ook meer of juist minder. Waardoor hij ook een mooi gewicht heeft voor zijn lengte en leeftijd.

    Misschien beweegt jouw zoontje ook gewoon veel en heeft hij het gewoon nodig omdat hij ook veel energie verbrand? :)
     
  12. Jasia

    Jasia Actief lid

    1 jul 2013
    189
    7
    18

    Hoi
    Hebben ze bij de huisarts ook suiker geprikt?
    Mijn dochter dronk ook ontzettend veel en bleek diabetes type 1 te hebben.
     

Deel Deze Pagina