Hele dagen school

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Anne2019, 9 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.892
    2.671
    113
    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-complete-ommezwaai-in-het-onderwijs-van-d66-bied-elk-kind-een-rijke-schooldag~b9add3ac/

    Hoewel er een paar punten bij staan waar ik mij nog wel iets in kan vinden, vind ik dit weer 1 van de vele onnozele plannen van de D66.
    Mijn kind is niet van de staat. Ik wil mijn kinderen zelf liefde en aandacht geven en al helemaal bij kinderen onder de 4 hun sprongetjes volgen.
    Moet er niet aan denken dat ze op het kinderdagverblijf leren kruipen, lopen en staan.
    En volgens mij is lekker spelen na schooltijd met vriendjes in de buurt ook heel leerzaam.
    Hoewel er vele gezinnen zijn waar de situatie niet ideaal is, dan zou ik daar op inspringen en iets voor verzinnen.
    Maar ik geloof zeker dat het bij het merendeel in Nederland wel gewoon goed gaat en dat geen probleemsituatie is.
     
    Spikkeltje vindt dit leuk.
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Er zitten wel uitspraken in die ik bizar vind.
     
  3. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Vreselijk arme kinderen hele dagen op school en hun best doen. Waarom zou je zo nog kinderen willen? Je ziet ze amper ze mogen bij jou slapen en wakker worden en zelfs zelf warm eten koken kan door de weeks niet. En dan nog niet te denken aan kinderen die gepest worden. Zitten die nog langer in een voor hun slechte omgeving. Kinderen boven de 12 zijn pubers die willen niet meer hele dagen betutteld worden. Sterker nog die hebben meer ruimte nodig om te ontwikkelen etc.
     
    citroenrasp en Spikkeltje vinden dit leuk.
  4. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Ik heb Jetten gisteren gezien bij Beau en ik vind het echt goede plannen! Top zelfs. Op de warme lunch na, maar er zijn inderdaad genoeg leerlingen die geen lunch meekrijgen of niet ontbijten.
    Verder willen ze dingen aanbieden... dat betekent niet dat alles verplicht is. De naschoolse sporten of aktiviteiten doen wij ook al op school (wel een relatief rijke school hoor) en veel leerlingen zijn lid van clubjes bij ons op school. Wiskunde, Lego League, Sportschooltje in school, Nagellakclubje, de groene school, Ondernemen etc....
    Kinderopvang zal niet verplicht worden, maar de mogelijkheid is er voor ieder kind, zijn ze geen ‘sleutelkinderen’ meer en kunnen ouders werken (zonder dat er altijd gezegd wordt dat ze niet kunnen werken, omdat ze werken voor de opvang. Dit gaat uiteraard ten koste van toeslagen, maar dat is logisch toch.
    En weg met Cito, vind het zeker niet altijd negatief de Cito, maar ook vaak niet positief. Ik weet nog niet wat ik hiervan vind.
     
    MaMa, Mississippi, femkes en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.127
    1.926
    113
    Het moet anders, dat is een ding wat zeker is. Ik lees veel goede punten, maar (jammergenoeg) niks over het Passend Onderwijs. Hebben ze tijdens de scholenreis niet gezien dat hier óók iets mee gedaan moet worden?
    Ik denk overigens niet dat het naschoolse aanbod verplicht wordt. Wij bieden dit ook aan op school, ouders kunnen hun kind voor een bepaalde activiteit opgeven. Het mag, het hoeft niet.
     
    Spikkeltje en Youtan vinden dit leuk.
  6. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.044
    113
    Mijn stem wint hij er niet mee.

    Alleen die warme lunch vind ik wel positief klinken, veel lekkerder dan brood uit een trommeltje ;)

    Vind het erg gericht op fulltime werkende ouders en kinderen die het thuis minder hebben.
     
    citroenrasp, Lies1611 en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  7. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.243
    2.421
    113
    Vrouw
    ‘Voor veel kinderen is thuis niet de beste omgeving’, Daar schrok ik toch echt van. Mijn kinderen gaan naar school en 1 middag naar de bso. Wat is er mis dan op een druilerige woensdagmiddag te knutselen thuis en lekker een filmpje te kijken. Ze gaan naar school, zwemles, sport en naar de bso. Meer dan genoeg lijkt me.
     
    citroenrasp, Spikkeltje, Athina en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. maliro

    maliro Niet meer actief

    Hoe zit het met passend onderwijs dan? Dat lees ik nergens terug. Mijn kinderen gaan niet gelukkiger worden van dit plan
     
    Spikkeltje en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    De brede brugklas en het plan voor cito vind ik een goed idee. Nu nog cito's afschaffen voor alle andere leerjaren.

    Maar die hele dag school is volgens mij vooral gericht op fulltime werkende ouders en kinderen in risicogezinnen.
    Als ik zie hoeveel energie het mijn kinderen kost om een dag naar school te gaan dan is dit echt geen fijn plan voor dat soort kinderen.

    En ik heb liever dat ze eerst het (niet) passend onderwijs gaan aanpakken.
     
    citroenrasp, Zonnestralen en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  10. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Eigenlijk is dit in mijn ogen een prachtige constructie, een soort gecombineerde school en BSO. (volgens mij werkt dit al zo in scandinavische landen)
    Er is altijd veel "gedoe" over het minder werken van de (voornamelijk) vrouwen, de hele deeltijd cultuur die we in nederland hebben, en de zorgtaak die de (voornamelijk) vrouwen hebben t.o.v. de kinderen. De tekorten in de zorg/onderwijs, omdat er te weinig full time werkers zijn. De dure kinderopvang, de bochten waarin je als fulltime en trouwens ook parttime werkende ouder je soms moet wringen om alle "ballen" hoog te houden voor je kinderen, die naar zwemles, die naar voetbal, die naar toneel, als dit allemaal in multifunctionele leeromgeving aangeboden kan worden, lijkt mij dat prima.
     
    MaMa, femkes, Wellesnietes en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik snap het idee, ik zie ook echt dat het voor sommige kinderen op school veiliger en beter is dan thuis - maar ik zou dan liever inzetten op zorgen dat die basis thuis stabieler is. Een stabielere financiële situatie kan in sommige gevallen al zóveel spanning thuis schelen, waardoor er bv meer tijd en aandacht is voor de kinderen. En soms zijn de zorgen nog complexer dan enkel financieel natuurlijk. Het lijkt me véél moeilijker om dat zo aan te pakken, maar op de lange termijn ook veel beter voor een kind...

    Maar zelf zou ik het niet leuk vinden als mijn kinderen van ‘s ochtends tot ‘s avonds op ‘school’ zitten en ik ze eigenlijk alleen even zie vlak voor bedtijd.
     
    Biebsje, Roanna, citroenrasp en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    768
    530
    93
    Ik vind de plannen er goed uit zien.
    Warme lunch, hartstikke goed, zo leren kinderen gezonde voeding, ze stimuleren elkaar te eten. Wel moet het een goede lunch zijn, zoals je bijvoorbeeld in Frankrijk ziet, niet de meuk die ze in Engeland en de VS serveren.

    Sport en cultuur modules top! Hier gebeurt het voor een deel al. Er wordt steeds meer aansluitend op school aangeboden. Zo turnt mijn dochter om 14.15-16.30 eens per week, juf zorgt ervoor dat de meiden die turnen de andere deur uit gaan met hun tassen.
    Helaas door Corona turnen ze nu op het sportveld, nu moeten alle meisjes opgehaald worden door leidsters, opa/oma, ouder, gastouder om de drukke weg over te helpen.

    De constructie uit school gelijk turnen vind ik ideaal, je hoeft niet naar school en in ons geval kan dochter daarna zelf naar huis of gastouder lopen.

    Ook bieden ze wat toneeldingen aan. Graag zou ik zien dat er meer sporten, zang en muziekles wordt gegeven. Scheelt een hoop heen en weer racen, wat ik ook voor de kinderen een pluspunt vind.

    De BSO is hier ook heel open. Iedereen speelt op het plein bij school, zowel kinderen van de BSO als kinderen die gewoon de ouders thuis hebben.

    Ik zie zoals ik het plan zie niet de verplichting om je kind tot 18 uur op school te houden. Maar de optie om je kind 1 of meerdere keren langer op school te laten, voor de BSO voor wat begeleiding in huiswerk of voor sport en cultuur, daar vind ik niks mis mee.

    Wel vraag ik mij af wat voor gevolgen dit heeft voor de gastouders. Niet elk kind doet het goed bij naschoolse opvang op school, sommige kinderen zitten liever in een huiselijke omgeving.
     
    columbella, MaMa, Lies1611 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Ik vind dat sporten aansluitend aan school en door hen geregeld echt niet zo fijn. Dan ben je er als ouder helemaal niet meer bij betrokken lijkt mij.
     
    Spikkeltje en Athina vinden dit leuk.
  14. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.892
    2.671
    113
    Nee ik denk er echt totaal an
     
  15. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.892
    2.671
    113
    Oh wou hem verwijderen maar dat ging niet goed
     
  16. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    768
    530
    93
    Sporten gelijk na school of een paar uur later maakt niet uit. Turnen wordt toch door ervaren meiden gegeven.
    Je mag helpen met het opzetten van toestellen, dat kan je ook doen als het gelijk na school is.
    Iedereen heeft bij ons wel een rol binnen de sportclub, deze kan ze zo groot en zo klein maken als je wil.
    Ook als er meer dingen gelijk vanuit school geregeld zouden worden, kunnen ouders uiteraard gewoon betrokken worden als ze dat willen. Je kan de talenten van ouders gewoon gebruiken en ze vragen om een deel te begeleiden.
    Zie daarin geen verschil met betrokkenheid bij school zelf.
     
    columbella vindt dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Nou veel ouders kunnen niet direct na school. Daarom zijn veel sporten (zeker teamsporten) een paar uur later. Zodat je als ouder na je werk daar mee naar toe kunt.
    Ik weet dat een hoop ouders het wel makkelijk vinden als het geregeld wordt. Net als kinderen op het kdv die alvast gegeten hebben daar en thuis direct hun bed in kunnen. Maar ik ben daar dus geen voorstander van.
     
    pluk, citroenrasp en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  18. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    768
    530
    93
    Er is natuurlijk een verschil met thuis gelijk het bed in kunnen en opvang na school plus eten op school.

    Hier zou het volgens mij prima kunnen met betrokkenheid van ouders. Veel ouders halen zelf hun kinderen meerdere keren per werk op, zowel vaders als moeders. Ook met schoolactiviteiten zijn er veel ouders en grootouders die ondanks dat de werken gewoon meehelpen.
    Nu zie ik ook met turnen altijd genoeg ouders die even komen helpen.

    En er is natuurlijk meer dan alleen teamsport.
    Het ene sluit het andere natuurlijk niet uit. Ik lees geen verplichting om je kind 4 dagen per week van 7-19 op school te laten. Lees wel de optie om je kind langer ook school te laten, extra activiteiten te laten doen.
     
    columbella vindt dit leuk.
  19. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Dat zal inderdaad per persoon verschillen. Voor mij zou het bijvoorbeeld ideaal zijn, sporten direct uit school omdat ik doordeweeks altijd avonddiensten werk.
     
    Wellesnietes, mamameer en tuc vinden dit leuk.
  20. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Hier worden ouders gevraagd om op dinsdag en donderdagmiddag om 14 u de lijnen van het hockeyveld te checken en een 7 jarige daar heen te brengen, dat gaat bij mij gewoon niet, want dan werk ik en zelf kunnen ze daar nog niet heen. Als dit soort aanbod en het faciliteren hiervan via de grote brede school geregeld kan worden, bied dit mijn kind wel extra mogelijkheden. Ze kunnen dan wel naar sporten waar nu gewoon weg binnen mijn mogelijkheden de optie niet voor is. Heel veel sporten zeker voor de jongere kinderen zijn hier tussen 14u en 18 uur. dat noem ik gewoon tijdens mijn werk dag, niet erna.

    Daarom zie ik in het hele idee ook voordelen en kansen voor zowel mijn kinderen om zich te kunnen ontplooien, als er een breed aanbod kan zijn in sport, muziek en theater, kan ieder kind dit ook voor zichzelf uitproberen, lijkt mij alleen maar positief, en voor mezelf om mijn werk zo optimal mogelijk te kunnen doen is het ook alleen maar fijn.
     
    columbella, autumn86 en Youtan vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina