Help 11 en heftige puberen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door miramare, 17 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miramare

    miramare Bekend lid

    1 mrt 2013
    736
    143
    43
    ik weet het even niet meer, mijn zoon van 11 ( in mei 12) is echt aan het puberen, hij luistert echt voor geen meter en wil enorm zijn zin doordrijven. Nu weet ik wel dat het puberen erbij hoort maar we moeten hem soms echt letterlijk van de bank sleuren als hij naar bed moet. Dan is het in huis 1 drama. Gillen huilen... puberen oké maar op een gegeven moment moeten ze toch wel luisteren. Hij doet het gewoon niet! Negeren straffen het helpt gewoon niet. Nu heeft hij sinds vrijdag koorts en hij weigert om paracetamol in te nemen. Ook net nog, bijna 39 koorts en gewoon niet naar bed willen. Behalve boos voel ik me nu ook echt radeloos , hij lijkt ook niet te begrijpen dat het voor zijn eigen bestwil is. Uiteindelijk lag hij er om kwart over 9 in.....
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Waarom moet hij dan pcm innemen?? Zo onderdruk je de koorts, maar beter is hem gewoon uit laten zieken.
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Hij moet uiteindelijk idd wel naar jullie luisteren, hang je er ook consequenties aan wanneer hij dat niet doet?

    En qua paracetamol, daar heeft hij vooral zichzelf mee. Het lijkt me voor hem fijner, maar als hij niet wil, tja dan niet, hij geneest niet sneller met paracetamol.

    Oh en in het weekend/vakanties is het hier sowieso vaak 21.15 uur. Hij is ook niet eerder moe (itt zijn zusje van 9 die er om 19 uur inlogt pff). Doordeweeks moet hij om 20.30 uur erin liggen en gaat om 20.45 uur het licht uit.
     
  4. miramare

    miramare Bekend lid

    1 mrt 2013
    736
    143
    43
    Zijn straf is de volgende dag geen ps4 en telefoon, maar hij blijft het doen.

    Over de paracetamol: ik probeer hem ook uit te leggen dat hij zich daar beter door voelt , als hij het niet doet dan voelt hij zich maar zieker. Maar als moeder vind ik het ook rot dat hij ziek is maar daar niets aan wil doen. Ga gewoon naar bed maar hij blijft gewoon doodziek op de bank zitten omdat hij niet naar bed wil, en dat frustreert mij enorm.
     
  5. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Een dag geen ps4 en telefoon is voor zo'n jongen niet het einde van de wereld natuurlijk. Hier mogen ze een week van de ps4 afblijven en hun telefoon bij me inleveren. En dat wordt echt wel gevoeld.
     
  6. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    In bed genees je toch ook niet sneller?
    Waarom niet gezellig op de bank liggen, is ie tenminste bij jullie?

    Ik snap jouw frustraties maar zou wel opletten dat jij ook niet enkel jouw zin wilt doordrijven.
    Heb je met hem rustig gepraat over WAAROM van bepaalde dingen wel/niet willen. Die ps4 morgen heeft ook geen enkele connectie met wat nu gebeurt, dus snap ik wel dat ie het niet koppelt.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Mannen die ziek zijn overdrijven nu eenmaal. ;) Geen PCM zou ik lekker laten, zijn keuze, toch? Hij zal toch moeten uitzieken, ook met PCM. En ik snap ook heelgoed dat hij liever bij jullie is dan in zijn eentje op zijn kamer in zijn bed. Ook over minder goed/slecht luisteren zou ik me nu even niet zo druk maken, laat hem eerst maar beter worden.

    En als hij beter is kijken of je afspraken met hem kunt maken, zowel over bv. bedtijd als over de consequenties als hij dat niet doet. Hier is te laat naar bed bv. de volgende dag eerder naar bed. Hebben ze zelf bedacht. En ja, dan is het de volgende dag ook wel eens gedoe, maar uiteindelijk werkt het wel.

    Maar als een kind ziek is ben ik makkelijker, ook qua bedtijd, ze liggen een groot deel van de dag, zijn dus op dat moment misschien gewoon net niet moe genoeg en als ze de volgende dag niet vroeg op moeten en grotendeels hun eigen gang kunnen gaan, vind ik het niet zo erg. (Ik denk dat ze hier met 11 jaar sowieso 21.00u als bedtijd zullen hebben.)
     
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Mijn 10 jarige dochter is een hele pittige meid, en wat hier goed helpt, wanneer ze weer in een fase van echt heel slecht luisteren komt, is bespreken hoe we het samen kunnen aanpakken zodat zij wel goed luistert en zich aan de afspraken houdt. Ze mag dan meedenken over bepaalde routines.

    Slapen is hier een tijdje een drama geweest. Ze ging wel naar bed, maar ging zich wakker houden, uit bed komen en steeds andere en nieuwere excuses. Toen besproken en het bedritueel veranderd naar haar zin (niet de bedtijd dus). Zo wilde ze dat ik ook steeds even kwam checken of ze al sliep. Toen ging ze weer heel goed slapen en inmiddels hoef ik niet meer bij haar langs te gaan als ze slaapt of bijna slaapt.
    Verder zijn er consequenties bij het niet houden aan afspraken, die zo veel mogelijk verband houden met het gedrag. Dus tijdrekken bij het naar bed gaan dat kan op 1 avond nog geaccepteerd worden. Als ze dat meer gaat doen, vervroeg ik haar bedtijd, onder het mom: als je dan weer tijdrekt dan lig je iig nog op de juiste bedtijd in bed. En dat werkt voor nu prima.

    Wat betreft ziek zijn, zou ik niet proberen af te dwingen ‘hoe’ hij ziek moet zijn. Mijn kinderen mogen altijd op de bank liggen evt met hun kussen en dekbed. Of ze mogen in mijn bed tv kijken, maar helemaal in hun uppie in hun eigen bed willen ze zelden.
    Als hij geen pcm wil, dan toch niet. Dan voelt hij zich blijkbaar niet beroerd genoeg. Hier krijgen ze sowieso geen pcm tegen de koorts, maar alleen als ze zich beroerd voelen of pijn hebben. Eten laat ik volledig aan het kind over en drinken wordt gestimuleerd. Maar daar probeer ik ze dan ook tegemoet te komen door te kijken wat ze aan vocht willen hebben, aanmaaklimonade, waterijsje, bouillon, thee, cup a soup kan/mag allemaal.
     
    Champetter, Nataly1972 en amdaa vinden dit leuk.
  9. miramare

    miramare Bekend lid

    1 mrt 2013
    736
    143
    43
    Bedankt voor de tips. Ik vind het ook zeker niet erg als hij lekker op de bank ligt maar vind het niet nodig om dan tot savonds laat beneden te zijn, opneem gegeven moment is het gewoon bedtijd. En dan gaat hij ook slapen, op de bank niet. Als hij wat beter is zullen we eens goed met hem praten. Vind het lastig: de eerste puber in huis
     
  10. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Ik lees geen hele rare dingen eigenlijk...
    Hij wil blijkbaar zeggenschap over zichzelf, prima toch! Hij zal door zijn eigen gedrag zich echt niet beter gaan voelen... niet jouw probleem toch?
    Ik denk dat hij gewoon een echte mannengriep heeft ;)

    Verder zou ik wel als hij beter is, zijn gedrag bespreken, maar ik las dat je dat al ging doen.
     

Deel Deze Pagina