beste allemaal, Mijn dochtertje is bijna 5 maanden en krijgt momenteel een combinatie van borstvoeding en flesvoeding. Meestal drinkt ze 6 voedingen per dag. 3 keer de fles en 3 x de borst. Het is geen dag hetzelfde, maar het lijkt een beetje op dit schema: 8.00 borst 12:00 fles 16:00 fles 20:00 borst 23:30 borst 03:30 halve fles Overdag dronk ze lange tijd heel weinig uit de fles, maar dat gaat steeds beter. Tegenwoordig drinkt ze ongeveer 130 cc per keer. Ik zou heel graag van die nachtvoeding af willen. De kinderarts had ons aangeraden om 's nachts steeds minder te gaan geven en uiteindelijk de voeding te vervangen door water en later niets. Dan moesten we haar laten huilen. In deze aanpak kan ik me niet zo goed vinden. We hebben het wel geprobeerd, maar ik vind het heel moeilijk om haar met voeding terug te leggen in bed of daar hongerig te laten liggen. We zijn (op advies van CB) nog niet begonnen met fruit- of groentehapjes. Heeft iemand advies voor ons? Zou het verschil maken als ze volledig flesvoeding kreeg? Of groente of fruit? Bedankt voor alle reacties xxx MJ
Maakt vast niet uit, zemoet er aan toe zijn. Hier heeft het 5,5 maand geduurt voordat ze snacts niet meer kwam. Wel krijgt nog een laatste fles om 23 uur met nutrix
Misschien zal t schelen als je de laatste borst vervangt door een fles! En er een schepje rijstebloem door doet! Dat verteerd minder snel en grote kans dat ze dan door slaapt! Wij dat deden dat ook en hij sliep heerlijk door!
Dat hebben wij al geprobeerd, maar helaas zonder succes. Ik denk dat ik vandaag en morgen eens volledig flesvoeding ga proberen (bv kolven) en dan kijken hoe ze daarop reageert... bedankt! xx MJ
Misschien kan je wat gaan schuiven met tijden zodat patronen worden doorbroken en je zelf ook wat meer rust kan krijgen? Bijvoorbeeld 19.00 borst dan slapen 22.00 wakker maken en voeden borst... dan kan jezelf ook slapen (scheelt alweer 1,5 uur met 23.30) en dan lekker gaan slapen en dan merk je vanzelf wel wanneer ze weer wakker wordt.
Als ik dat ga doen, krijg ik hoogstwaarschijnlijk 2 nachtvoedingen. 22:00, 02:00 - 06:00 enzovoort in het meest gunstige geval....
sjongejonge! Dat is ook geen lolletje! Heb je niets geprobeerd om van die nachtvoedingen af te komen?
Ik denk dat je gewoon moet proberen het te accepteren. Nachtvoedingen tot 1 jaar zijn heel normaal. En ja ik heb ook nog wel eens nachten dat ik voed, ach er zijn ergere dingen.
waarom nog geen fruit of groenten hap, wie weet als je dat geeft en iets schuift met de voedingen van voorbeeld om 16.00 fruit of groenten hap geven en dan om 19.00 bv en om 23.00 nog een keer dat ze dan misschien wel door slaapt. Esmee was 3 maanden toen ze door sliep. vind het nog al wat dat er kids bij zitten die dik een jaar zijn en nog snachts komen voor voeding. achternichtje van me is 2 en komt ook nog steeds snachts. ik zou gebroken zijn als Esmee nu nog snachts zou komen.
Ik heb ook tot 6 mnd nachtvoedingen gehad en hij wordt nu nog steeds elke nacht wakker gelukkig geen voeding nodig. Mijn zoontje is nu 11,5 mnd
ik heb ook nog steeds 2 nachtvoedingen....het zal vanzelf wel overgaan, maar wanneer............hier dus niet de gouden tip voor je....
Van mij ook geen tip, maar wel een ervaring. Dylan heeft tot 15 maanden nachtvoedingen gehad. Met dat hij geen bv meer wilde sliep hij ook de nacht door. In dat opzicht ben ik blij dat ik van de bv af ben.
Mijn ervaring is dat juist door verandering aan te brengen je patronen kan doorbreken. Je kan haar overdag ook vaker voeden. Niet om de 4 uur, maar om de 3 uur bijv. zodat ze meer verzadigd is en 's nachts niet om een voeding vraagt. Ach, het zijn allemaal tips. Yara heb ik ook nog heel lang 's nachts een voeding gegeven, tot een maand of 7. Op een gegeven moment heb ik het losgelaten. Dat ik me er druk om maakte kostte me soms meer energie dan haar daadwerkelijk even voeden.
Met 5 maanden ging mijn dochtertje net over van 6 naar 5 voedingen op een dag. Bij haar heb ik nu max 4 uur tussen 2 voedingen zitten nu ze 5 voedingen heeft. Bij 6 had ik er max 3 tot 3,5 uur tussen. Ik voed niet op verzoek (is vloeken tegenwoordig, lijkt het wel). Voor zo'n klein meisje (dysmatuur) is ze vrij snel haar nachtvoedingen over gaan slaan. Het valt me op dat jij maar eens per 4 uur voedt, daar vind ik veel tijd tussen zitten. Je geeft haar overdag maar 4 voedingen! Van een baby van 5 maanden kun je niet verwachten dat die daar genoeg aan heeft. Op het cb zeiden ze destijds dat als ze overdag te weinig krijgen ze dat 's nachts in gaan halen. Dat heb ik in mijn oren geknoopt! Dus overdag pas een voeding minder als ze 's nachts doorslaapt. Blijkbaar heeft jouw kind nog 6 voedingen nodig, probeer die overdag te geven. Mijn schema toen bij 6 voedingen: 7:00, 10:00, 13:00, 16:00, 19:00, 22:00. Pas toen ze 's nachts door sliep en ze overdag te lang sliep en ik 's avonds 4 voedingen in 2 uur moest proppen ben ik terug gegaan naar 5 voedingen. Nu: 7:15, 11:00, 14:30, 17:30, 20:30. Zoals ik al schreef, tegenwoordig is voeden op verzoek in de mode, maar mijn dochter doet het geweldig en je hebt zelf ook je rust nodig om gezond te blijven. Bij dat voeden op verzoek wacht je tot je kind honger krijgt. Maar zelf ga je ook niet pas eten staan koken als je honger krijgt, maar als het etenstijd is. De traditionele dagindeling is voor een volwassene ook zo iets: 7:30 ontbijt, 10:00 koffietijd met tussendoortje, 12:30 lunch, 15:00 theetijd met tussendoortje, 17:00 koffietijd, met grote koek, (of 4 uur cuppesoep), 18:00 avondeten, 20:00 koffie/thee met koek. Als volwassene heb je dan dus 7 voedingen overdag, dat is meer dan jouw babytje krijgt! Geen wonder dat ze 's nachts honger heeft.
Ik heb tot en met 11 maand nachtvoedingen gehad, toen was het vrijwel uit het niets over. Ik denk dat je kind er eerder nog niet aan toe is. Gewoon aanleggen is het beste, dan slaap jezelf ook weer sneller.
Hoi, ik weet wat je doormaakt! Hier ongeveer eenzelfde verhaal. Ik heb nu de late middag voeding vervangen voor de flesvoeding, ga zo ook de 2e ochtend voeding vervangen. Volgens CB moest ik het om en om afbouwen met als laatste de laatste voeding en de 1e vervangen voor de fles. Ik zag dat jij 's middags 2x de fles geeft.. Enne van de zuigelingen voeding moesten wij 200cc geven, dan lijkt me 130 wat weinig! Na de zuigelingen voeding gaan we over op opvolgmelk. Is ze volledig aan de FV met opvolg melk, dan is laatste optie om de laatste voeding een voeding voor hongerige babies te geven. Die rijstenbloem erdoor helpt hier ook niks. Geen fruithapjes en dingen is omdat de darmpjes eerst rustig aan aan de fles wennen.. daarna aan hapjes, teveel verandering is lastig voor de darmpjes. Wel geef ik af en toe een rijstewafeltje, maar dat is meer voor de lekker en het idee dat ze met ons mee eet. Verder zei het CB dat het kan zijn dat er gewenning is opgetreden mbt de nachtvoeding en mochten we nu foppen met water. Dat betekent niks zeggen, in bed laten liggen in het (half)donker, wat water geven uit de fles en dan verder slapen. Nu drinkt onze dochter dus water.. en heb ik het idee dat ze daar aan gewent raakt . Maandag ga ik weer naar het CB en zal het er met hun over hebben, want ik trek dit niet naast het werken. Helaas schijnt het wel heel normaal te zijn voor babies om 's nachts wakker te worden. Ik ga kijken of stoppen met de BV een optie is. Weet ik meer, dan weet jij het. En anders om hoor ik het ook graag Succes!
Wat een nachtbrakertjes! (niet lelijk bedoeld hoor) Ik benijd jullie niet! Dit ken ik helemaal niet, met alle drie onze zoons niet. Op z'n vroegst kwamen ze rond zes uur 's ochtends, maar dat was binnen zes weken toch wel zeven uur, half acht! Hebben wij dan zoveel geluk? Kennelijk wel! Ik denk wel dat met flesvoeding (helaas lukte borst bij mij alle drie de keren niet) je baby sneller kan doorslapen, omdat borstvoeding veel lichter verteerbaar is dus ook eerder 'op' is. Tip: Misschien helpt het als je je kindje overdag, maar vooral 's avonds wat langer wakker houdt? Lekker op de arm, samen liedjes zingen, spelletjes doen, wandelen, zodat ze een goed verschil krijgen tussen dag en nacht?