HELP! Advies lactosevrije voeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Veve94, 9 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veve94

    Veve94 Lid

    29 dec 2021
    28
    21
    3
    Vrouw
    Heyhey!

    ik heb een babytje van 3 maanden op papier, maar technisch ongeveer 3-4 weken oud. Ik ben 13 weken te vroeg bevallen.

    Wij hebben het moeilijk om de juiste voeding te vinden. In het ziekenhuis kreeg ze nutrilon profutura 1, dit hebben wij met thuiskomst overgenomen. Na een tijdje begon ze projectiel te braken. 4-5keer op minder dan 3 dagen. Contact opgenomen met de vroedvrouw en zij stuurde ons naar spoed. Maag en darmen zijn daar onderzocht, maar niets gevonden. Daar hebben ze ons NAN complete pro gegeven. Wat goed gewerkt heeft tegen het braken. Want dit gebeurde zo goed als niet meer. Wat we wel merktte was dat zij heeeeeeel veeeel (maar heel de dag door al weken aan een stuk, zelf ook al in het ziekenhuis, maar daar maakte ze er niks van… ) aan het duwen was voor stoelgang te maken of voor de lucht uit haar darmen te krijgen. Daarom hebben ze mij in het ziekenhuis novalac novarice aangeraden (na lang aandringen), maar dat was hem HELEMAAL niet. Dat was veels te lopend, vulde niet en ze gaf terug mega veel over, zelfs als het verdikt was. Dus die hebben we zelf afgeschaft. Nu geven we NAN lactosevrij al een dag of 3 verdikt met johannesbroodpitmeel. Daar kan ik nog niet over zeggen dat het werkt. Ze heeft intussen wel 2x weer super veel gebraakt. Haar stoelgang is opeens helemaal anders. Heeft iemand meer info over wat lactosevrije melk doet met de darmpjes van de kleintjes?

    Wat ik ook misschien moet vermelden is dat ze soms echt mega veel last heeft van reflux waar ze niet van slaapt. We houden haar 30min of langer rechtop na elke voeding. Ik heb alleen het gevoel dat het voor haar niet altijd werkt. Ook hebben wij een antirefluxkussen in huis, maar niet echt veel succes. Bed en park staan super schuin ook.

    Tips over het bekomen van de juiste voeding zijn ook nog altijd welkom, moest iemand deze hebben! Stel dat ik ze nog nodig heb, als deze voeding het toch ook niet is…

    alvast bedankt aan de helpende lezers!

    Veve
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    @Vero0504 dronken jouw kids nou lactose vrije melk?
    Heb jij misschien nog tips?

    @ts vervelend dat de juiste voeding zo'n zoektocht is. Volg je alle leefregels voor reflux al op? Dus behalve rechtop houden na de voeding ook de fles (half) zittend geven, vaker kleine flesjes geven ipv grote, fles klaarmaken door roeren of zwenken, niet schudden. Zo even wat uit mn hoofd, ik ben er al een aantal jaar uit.
    Sterkte! Er zijn vast nog andere moeders met tips.
     
  3. Veve94

    Veve94 Lid

    29 dec 2021
    28
    21
    3
    Vrouw
    Ik was niet zeker of het laatste ‘@ts’ voor mij bedoeld was, maar ik reageer even om zeker te zijn :D

    we doen alles al inderdaad en soms helpt het en soms helemaal niet. Het is ook de ene fles last ervan en de andere niet.

    Ik hoop inderdaad dat we snel het juiste vinden en er wat meer stabiliteit komt. Want het is niet leuk voor ons, maar al zeker niet voor de baby, ze ziet er wel echt van af..
     
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Nee hier wel lactose verlaagd dus hoek van omneo/kruidvat extra care (2,3gr lactose per 100ml)

    Hier wordt er wel driftig gewind en waar we bij dochter (die draaide op frisolac (6,9gr lactose) want krijsde moord en brand op nutrilon) steevast de infacol bij konden draaien hoeven we dat met zoon dan weer niet.

    Reflux bij beiden een nachtmerrie, bij G werd t minder toen we de darmkrampen onder controle hadden. Bij R maakte dat geen bal uit, die heb ik 16 weken lang bovenop me moeten laten slapen. Kon ook niet plat en geen anti reflux kussen wat stijl genoeg kon om dat onder controle te houden. Dus dat was ik met kussens in de hoek op de bank, zittend slapend en mn benen zodanig gevouwen dat R niet onderuit kon glijden en mn armen in elkaar gelockt dat hij niet weg kon komen. Goddank vrij lenig, maar kostte wel mn rug (overbelast dus sloeg er ineens in en toen kon ik kruipen over de vloer, rechtop komen ging niet meer).

    Met R hebben we 16 kleine flesjes op een dag gedaan echt mini porties, met boeren en schoonmaken was dat ook wel de dagbesteding. Geen doen.

    Team draagdoek, echt als je er nog geen hebt ga naar een draagconsulent zoek de beste uit en haal m. Met zulke reflux duurt t verschrikkelijk lang tot de eerste hapjes komen en sla fruit over dan (goed geprakte banaan kan wel), ga los op groente!!! (Wortel was hier ook geen succes).

    Qua poepen, die zakjes forolax worden wel eens ingezet, iets meer water in de fles (met t risico dat t spugen weer komt) doe t wel in overleg dit is te heftig voor zelf klooien. Sommigen helpt jhbpm maar bij anderen werkt t averechts.

    Fietsen met de beentjes, massage over de buik (met wat olie), tegendruk door vliegershouding op je onderarm (ff online zoeken hoe je moet pakken).
     
  5. Veve94

    Veve94 Lid

    29 dec 2021
    28
    21
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie!

    Alles wat je vermeld, doen we al voor de darmen en de reflux. Enkel de kleine hoeveelheden geven, hebben we nog niet gedaan. Omdat we weten dat ze dan geen rust vind. Blijft ze smakken en zoeken naar eten (en ze kan dat lang volhouden!). Dat weten we door het overgeven, want we wilden haar dan nooit direct terug eten voorschotelen om haar maagje te laten rusten. Maar dat is dus geen optie :)

    Ze heeft sinds vannacht ook echt diarree. Dus ik heb de kinderarts gebeld voor de reflux en vermeld van de diarree en de andere voeding. We moeten morgen daar langsgaan. Ze wou ze dan zien en volledig terug nakijken.

    Veve
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Is ook wel een reflux dingetje, tegen t zuur indrinken want melk blust. Speen verzacht wel iets. Maar ff goed door laten lichten want het is soms net een crypto puzzel (grote puzzel in 1 kleur zonder afbeelding).

    Als je t eenmaal stabiel hebt, of in elk geval de goede hoek zit, gaat t doorgaans met sprongen vooruit, maar dat eerste stukkie uitpuzzelen is ontzettend lastig.

    Buikkrampen en reflux zijn ook geen fijne combi, t verergert elkaar maar zoek maar wie t ergste is...:|

    G had overigens ook nooit genoeg, daar gingen wij t schip mee in. Die hebben we echt t keurslijf terug in moeten zetten met kleinere en meer flesjes per dag. Maar toen was de rest uitgesloten en alleen dat nog over. We wisten welke hoek van de puzzel we zaten zeg maar.

    Maar t is echt hartverscheurend zo'n ukkie met ellende. Kon je t maar overnemen van ze. :cry: Maar troost je met de gedachte dat je alles doet wat je kan om die hummel weer in een blije baby te veranderen. Alleen zou t zo verdraaide fijn wezen dat je de oplossing gewoon in 1x gebundeld had, want t duurt altijd te lang voor je gevoel.
     
    Veve94 vindt dit leuk.
  7. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.928
    12.400
    113
    Vrouw
    Orchid24 vindt dit leuk.
  8. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Kreeg je geen neocate mee? In die nan zit zo te zien nog gewoon koemelk, alleen geen lactose. In principe kunnen ze ook last krijgen van hun darmen bij switchen voeding + als je over gaat op koemelkvrij dan kan het even duren voordat je verschil ziet. Ook spugen (en krampen/persen) kan goed voorkomen bij eventueel een koemelkallergie. In zou vragen of je een maandje neocate mag gebruiken.
     
    Veve94 en Chechi vinden dit leuk.
  9. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Teveel wisselen is ook niet goed. Dus hopelijk krijgen jullie nog goed advies.

    Bij verstopping kan je een theelepeltje olie bij een fles doen.

    Nutrilon pepti ook al geprobeerd?

    Al bij een osteopaat geweest?
     
    Veve94 vindt dit leuk.
  10. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Eerst even dat lactose wel wat anders is als koemelkvrij. Koemelkvrije voeding zou ik vragen om neocate syneo, hier zit ook probiotica in wat goed is voor de darmen (kunnen ze wel even wat krampen van krijgen want de darmen moeten wel wennen aan probiotica). Anders kan je misschien probiotica toevoegen nog aan de voeding. Wij lopen bij een kinderdietiste en zij heeft ons het hele jaar heel goed geholpen, echt een aanrader. Wij hadden niet veel aan de kinderarts, heb idee dat hij niet veel verstand had van allergieën.

    Hier was het ook grote ellende. Neocate was juiste voeding voor ons zoontje voor de koemelkeiwitallergie. Maar het is een hele dunne voeding en ons zoontje had ook erge reflux, wij dikten het ook in maar het hielp niet super goed maar het was beter dan niet.

    Voor verstopping kan je forlax vragen, dat hielp hier heel goed maar voor diarree dan weer niet gebruiken.

    Verder wens ik je vooral heel veel sterkte ❤️ Wij zijn meerdere keren bij de osteopaat geweest, tongriempje is gekliefd, nog met 11 maanden naar een speciale tandheelkunde kliniek gegaan om te checken of tongriempje etc echt goed was, manueel fysiotherapeut, prelogopedist en niks mocht echt baten tegen de reflux. De hapjes waren ook heftig, hij leek op alles te reageren met enorme krampen maar waarschijnlijk door zijn allergie en ook door de neocate (neocate is volledig aminozuren en dus voor de darmen heel makkelijk te verteren) heeft het echt een tijd geduurd voor we een vrolijk mannetje hadden. Denk vanaf 8 maanden ging het steeds wat beter en ondanks dat hij nog steeds reflux heeft, doet dit geen pijn meer. Hij heeft geen medicatie meer nodig, krijgt jouw kindje al nexium? Anders zou ik wel vragen om een maagzuurremmer. Hier hielpen alle standaard adviezen ook niet.. nu is ons zoontje 13 maanden en kan ik alleen zeggen dat het hier met neocate en veel geduld uiteindelijk beter werd.. nog steeds niet volledig klachtenvrij maar hij is nu wel een vrolijk mannetje. Hopelijk verloopt het bij jullie wat sneller weer goed, het is echt heel moeilijk om je kleintje zo te zien ❤️

    Je mag me ook een pb sturen met vragen, is misschien wat makkelijker
     
    Veve94 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina