Help! Borstvoeding nog op gang brengen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Rabomas, 21 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rabomas

    Rabomas Lid

    4 mei 2017
    37
    57
    18
    Vrouw
    Hallo allemaal!

    Ondanks dat dit ons derde kindje is, is het borstvoedingsavontuur nieuw. Niet gepland maar ons meisje blijkt het aanhappen wel onder de knie te hebben. Ze is nu 6 dagen geleden geboren en doordat ze helaas veel afviel hebben we al snel kv moeten combineren.

    Doordat ik zo’n vervelende ervaringen met kolven en borstvoeding had wilde ik in eerste instantie alleen borstvoeding geven zolang het lukte zonder kolven. Hierdoor heeft ze niet alle voedingen meer aan de borst gehad.

    Echter geniet ik zo van deze momenten en het is zo makkelijk met haar dat ik wil kijken of ik toch door middel van kolven mijn productie omhoog kan brengen en dat ik hopelijk alle voedingen met borstvoeding kan geven.

    Nu vraag ik me alleen af of ik niet te laat ben... heb de laatste 3 dagen wel 2 /3 voedingen met de borst gedaan. Soms pakte ze dan wel maar 1 borst.

    Hoor graag jullie ervaringen!
     
  2. Child

    Child Fanatiek lid

    6 sep 2011
    2.772
    208
    63
  3. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Gefeliciteerd met de geboorte!

    zorg ook dat je een goede kolf hebt. Zo’n huur apparaat van medela is heel prettig in dit geval. Veel krachtiger dan de nedela’s die je in de winkel koopt.

    te huur bij vele geboorte winkels over het algemeen , even googlen in buurt woonplaats

    ik zou denken dat het prima moet kunnen. Na 6 dagen was mijn productie ook nog minimaal

    en lactatie kundige is ook goede tip
     
  4. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Uiteraard gefeliciteerd met je dochter!

    Hier ervaring met borstvoeding geven (2 jaar en 2 jaar en 9 maanden)
    - Sowieso lactatiekundige inschakelen met kenmerk IBCLC en ervarin met relacteren
    - Huur een medische kolf (medela symphony of ardo carum), dit kan bij een thuiszorg winkel of bij je VK

    - Mijn advies:
    - Elke voeding aanleggen, liefst beide borsten
    - alleen bijvoeden als je kindje niet verzadigd is, dit kan met je eigen gekolfde melk, als je nog niet voldoende melk aanmaakt kun je donormelk of KV geven
    - Na elke voeding beide borsten nakolven
    - Tussen de voedingen door even een toeschietreflex opwekken met de kolf. Daarna kun je stoppen met
    kolven. Het gaat dan niet om de melk maar om een extra stimulatie voor je lijf
     
  5. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    Hoe is het nu een aantal dagen verder??

    Het is zeker haalbaar, maar kost even een flinke investering qua tijd.
    Maak samen met een lactatiekundige een plan. Vaak aanleggen, nakolven en bijvoeden echt alleen als het niet anders kan..je baby is de beste kolf om je productie op hangt brengen!

    Zorg goed voor je zelf, probeer zoveel mogelijk rust te pakken en voldoende te drinken.
    Hopelijk gaat dit lukken en kun je over een paar weken lekker genieten van de BV
    (Ik weet uit eigen ervaring dat de eerste weken zeer intensief zijn, soms ook niet leuk...maar als het eenmaal loopt is het extra genieten)
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.910
    3.328
    113
    Het is intensief, maar zeker te doen.
    Kijk ook eens naar een borstvoedingshulpset. Dat scheelt weer apart een flesje nageven.

    En vooral, kijk of je een plan kunt maken met een lactatiekundige
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.530
    26.084
    113
    Vrouw
    Lactatiekundige erbij vragen :)

    Mijn jongste kon niet zelf aanhappen, mistte het reflex. Dus kolven en kolven elke 2 uur, ook in de nacht en maar geven met een spuitje. Lactatiekundige hielp mij, tepelhoedje was nodig. Na de voeding kolfde ik de borst leeg. Hij kreeg via fles dus afgekolfde melk na want hij kreeg te weinig melk zelf uit borst. Was mega intensief,pas na 9 weken dronk hij alles zelf. Ik vond het loodzwaar. Maar 1,5 jaar later en ik voed nog steeds.

    Dus het kan zeker! Maar is wel echt heel pittig
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  8. Rabomas

    Rabomas Lid

    4 mei 2017
    37
    57
    18
    Vrouw
    Hai allemaal, bedankt voor alle tips! Intensief is het zeker, vandaar ook mijn late reactie;)

    We hebben inderdaad een lactatiedeskundige ingeschakeld om mee te kijken. Aanhappen etc gaat goed dus daar ligt het probleem niet.

    Advies wat we gekregen hebben:
    - Elke voeding aanleggen, beide borsten en aanleggen totdat ze niet meer drinkt ook al is dit maar 5 minuten (deed eerst 15 min per borst aanhouden maar ze viel dan na 1e borst al in slaap)
    - beide borsten dubbel aanbieden
    - borstcompressie bij de borst waar ze minder uit drinkt en productie lager is
    - nakolven na voeding voor stimulatie en hooguit 5 minuten (itt 15 min, is enkel nodig indien niet uit die borst gedronken is)

    De voeding die komt uit het nakolven gebruik ik als bijvoeding. Ons dochtertje heeft echt bijvoeding nodig anders zakt ze onder haar geboortegewicht. Advies is om 40cc bijvoeding te blijven aanbieden na elke voeding (dan wel kunst of borst).

    We hebben weegschaal gehuurd om haar gewicht in de gaten te houden. Ik merk wel dat met het nakolven de productie omhoog gaat. Als ik nakolf zit ik nu ongeveer op 50cc.

    we gaan het aantal dagen zo proberen en hopen dat de bijvoeding steeds minder nodig is. Ik hoop wel dat de komende dagen haar gewicht omhoog gaat. Vind het best intensief nu: borstvoeding, bijvoeden en kolven en dit bij elke voeding...
     
    zonnetje2015 en Mammie79 vinden dit leuk.
  9. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    Je bent goed bezig!!! Ff volhouden nog, dan zal je inzet beloond worden en zijn jij en de kleine een perfect team

    Als ze gaat groeien, probeer dan het bijvoeden wat te gaan minderen zodat ze het zelf gaat regelen (dat ze zich eerder meld voor een voeding), jullie raken dan nog beter afgestemd op elkaar. Nogmaals petje af!
     
    Biny vindt dit leuk.
  10. Rabomas

    Rabomas Lid

    4 mei 2017
    37
    57
    18
    Vrouw
    Toch nog even laten weten hoe het nu gaat. Goed nieuws: de borstvoeding is helemaal op gang gekomen en ze krijgt nu volledige borstvoeding, whoohoo! Ontzettend bijzonder om toch nog mee te kunnen maken. De investering waard geweest. Ik kolf ook niet meer (muv als ik niet de voeding kan geven) wat zo fijn is!
    Dankjewel voor het meedenken en de nuttige tips!
     
    Chechi, Loveischocola, Zoe123 en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Mocht je je productie nog wat willen stimuleren/ondersteunen met boezemvriendjes plus capsules.
    Geniet ervan!
     
  12. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    Oh wat leuk om te horen!! Super mama. Nu lekker genieten samen.
     
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    Oh wat goed!
    Top dat je het toch een kans hebt gegeven.
    Nu genieten van je meisje, en als je vragen hebt, dan weet je ons weer te vinden!
     

Deel Deze Pagina