Help, dreumer wil niks eten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Musss, 19 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Musss

    Musss Lid

    9 jul 2011
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Beste dames,

    Ik ben ten einde raad. Mijn dreumer van 1 jaar wil niks eten! Ze was rond een maand of 3 toen ze slecht begon te drinken. Volgens logopedist waren haar zuigelingsreflexen aan het uitdoven. Bij de ene kindje is het sneller als bij de andere.

    Vervolgens met veel moeite gaf ik haar melk. Dat ging goed, maar ze wilde maar geen vast voedsel. Geen botherham, geen fruit, geen groente, geen koekje, geen yoghurt, niet genieters, niet geprakt en ook noet op de hand. Niks! In overleg met diëtiste zijn wij op andere melk overgestapt. De infatrini, dit zodat ze voldoende binnen zou krijgen, ongeacht de bij voeding. Nu zij 1 jaar is, is het de bedoeling om de melk af te bouwen. Maar dat is het enige, naast water wat er bij haar in gaat.
    Al het andere vertikt zij om in te nemen. Volgens de logopedist is haar motoriek goed, daar ligt het niet aan. Mijn kleine kan makkelijk 4/5 uur zonder voeding...

    Voor mij als moeder is dit heel erg frustrerend. Ik zit er iedere x tegenop om haar te moeten voeden. Het is niet leuk meer. Ik weet niet wat ik anders kan doen ? Logopedist en de diëtiste zijn betrokken bij het proces. Kinderarts zegt dat de groei in de gaten gehouden moet worden. Ze heeft een kleine afbuiging in de curve, maandag ga ik weer wegen.


    Sorry voor het lange verhaal, maar ik weet echt niet meer wat te doen.
     
  2. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Mijn dochter is een kleine eter en ook nog eens snel afgeleid. Vanaf haar geboorte was drinken een 'strijd', en later met vast voedsel heeft het ook heel lang geduurd voor ze daar wat van at. Ze liep wel tegen het jaar voor er meer dan een enkel hapje in ging, daar kwam bij dat ze intussen wel had besloten om minder melk te drinken, zodat ze dag doorkwam op 3 flessen , twee dobbelsteentjes brood en 5 hapjes avondeten.
    Ik weet dus hoe je je voelt met betrekking tot het voeden, al heb je daar verder weinig aan.
    Mijn dochter zelf had overigens nergens last van en deed het uitstekend .

    Maar nu jouw dochter: drinkt ze haar flessen goed?
    Ben je wel vast voedsel blijven aanbieden al die tijd, en wat eet ze daarvan? Echt helemaal niks of wel een enkel hapje? Wat vindt ze van het eten, wel interessant maar gaat er weinig in of moet ze er echt niks van weten?
    Gaat ze naar de opvang en hoe gaat het daar? Mijn dochter at daar namelijk altijd aanzienlijk beter.
    Als je dochter gerust 4 uur tussen voedingen laat, heeft ze waarschijnlijk niet veel honger. Dan zal ze ook niet gemotiveerd zijn voor een andere manier van eten. Iets kleinere flessen al geprobeerd?
     
  3. Musss

    Musss Lid

    9 jul 2011
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie. De flessen gaan wel leeg, maar wel met nodige afleiding. Afleiding in de vorm van tv of zingen van haar zusje.

    Ze heeft geen interesse in voedsel, maar ook niet in haar flessen. Soms wil ze iets proeven, maar dan lijkt het haar niet te smaken en wil ze het daarna niet meer. Gisteren heb ik voor haar eten gemaakt en had ze het voor het eerst opgemaakt. Vandaag wilde ze niks van af weten...

    Wat betreft opvang, ze gaat naar oma. Maar daar laat ze hetzelfde gedrag zien.
     
  4. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Wat ontzettend lastig zeg. Heeft zij er zelf last van denk je?

    Ik heb het gevoel dat dit advies niet gaat aanslaan. Maar ik probeer het toch. Hier werkte het wel goed: je zou haar ook een lepel kunnen geven terwijl jij haar voert. Op haar lepel zit dan ook een beetje eten, met een bakje eten voor haar neus waar ze in kan roeren. Beetje eigen controle zeg maar. Maar ik denk dat dit advies niet werkt omdat ze geen interesse in eten heeft. Dan kijkt ze denk ik ook niet graag naar mensen die eten? En wil ze ook geen eten in jouw mond stoppen denk ik? En als ze zelf iets eetbaars in haar hand heeft, wil ze dat dan ontdekken met haar mond? Als is het een likje appelstroop op haar vinger.
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Heeft ze ook geen interesse in jouw eten?
    Je kunt proberen eens lekker op een kleedje op de grond te gaan zitten, bord lekkere stukken fruit en bijv brood erop. En daar zelf rustig te gaan eten. Zorg dat ze je ziet. Eventueel vorkjes erbij, wat op een vorkje geprikt klaar leggen zodat ze het zo kan pakken.
    Geen druk, gewoon laten zien wat je doet.
    En verder eigenlijk gewoon elk eetmoment van jou haar erbij zetten. Bordje met wat jij ook hebt. Niks vragen of helpen. Probeer over wat anders te praten, liedje te zingen, verhaaltje te lezen.
    Uitdagen om interesse te krijgen, maar niet actief aanbieden.

    Verder zou je een monkeyplatter op tafel kunnen zetten. Dan kan ze zelf pakken wanneer ze er zin in heeft. Misschien ligt haar behoefte niet in lijn met hoe wij denken dat het hoort. We willen nog wel eens teveel vasthouden aan brood-fruit-brood-koekje-avondeten.
    Leg op een monkeyplatter verschillende voedingssoorten. Leg er wat brood, fruit, ei(witten), rauwkost, koolhydraten. Ik zou beginnen met gewoon 1 of 2 stukjes van alles. Dan hoef je niet zoveel weg te gooien.
     
  6. Musss

    Musss Lid

    9 jul 2011
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik weet niet zo goed of zij er last van heeft of niet.. het is meer dat ik het heel erg lastig vind. Ze heeft helemaal geen interesse in eten, alles wat eetbaar is of eetbaar voelt, gooit ze weg. Bakje voor haar heb ik ook geprobeerd, maar zelfs dat gooit ze weg...
     
  7. Musss

    Musss Lid

    9 jul 2011
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Nee ze heeft helemaal geen interesse in eten. Ze kijkt gelijk weg of kruipt weg. Ze doet alles in haar moet behalve het eten..
     
  8. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    O, ja, heel herkenbaar. Een totaal gebrek aan belangstelling voor eten heeft mijn dochter tot zeker 2,5 jaar volhouden . Het was dat ik haar natuurlijk op gezette tijden eten gaf, maar ik heb me vaak afgevraagd hoe lang het zou duren voor ze om eten ging vragen als ik haar niks zou aanbieden.
    Eten geven voor de tv heb ik ook vaak gedaan , of iets in handen geven in de buggy. Dat ging dan meestal wel.
    Op de opvang ging het beter denk ik omdat dan al die kindjes aan tafel zitten en er op dat moment ook niks anders te doen is . Maar als ze bij oma is, dan is dat min of meer dezelfde situatie als thuis dus daar heb je dan in dat opzicht weinig aan.
    Wat hier ook nog wel eens werkte was haar onder het spelen een stukje brood of fruit in handen geven, of haar laten afhappen als ze langsliep. Maar toen was ze ouder.
    De enige 'tip' die ik je kan meegeven is: als je dochter geen ernstige (groei)achterstand heeft, probeer het dan een beetje los te laten. Ze zal zichzelf niet echt uithongeren, dus bied het aan, doe je best dat ze het opeet/drinkt, maar als ze niet wil haal dan diep adem en probeer het bij de volgende maaltijd weer. Ik zeg dit na jarenlang zinloos getob; alles is goed gekomen, ze is bijna 6 en nog steeds geen enthousiaste eter maar ze eet nu wel en het gaat verder prima met haar.
     
    Musss vindt dit leuk.
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Allergieën uitgesloten?
     
  10. Musss

    Musss Lid

    9 jul 2011
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Alleen de koemelk allergie
     

Deel Deze Pagina