Help! dun endometrium, lage eicelvoorraad, wachttijden...

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Charlaine, 25 aug 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charlaine

Charlaine Nieuw lid

25 aug 2025
    3
    0
    1
    Vrouw
    Hoi iedereen,

Mijn partner en ik proberen al een tijdje zwanger te worden. Ik ben 37 en mijn partner is 30 jaar. Omdat ik zeer weinig bloed verlies tijdens mijn cyclus hebben we (na veel moeite) een verwijzing van de huisarts gekregen.

In de omgeving van Amsterdam liepen we tegen lange wachtlijsten aan voor een intake bij een fertiliteitskliniek. Uiteindelijk zijn we bij Dijklander in Purmerend aangekomen omdat we daar na 1 maand terecht konden.

Na verschillende testen bleek dat ik een dun endometrium heb. De ideale dikte voor innesteling van een embryo is doorgaans tussen 7 en 16 mm, mijn endometrium is tijdens mijn hele cyclus ongeveer 3 mm. Daarnaast heb ik een lage eicelvoorraad, ze hebben 0.6 AMH gemeten. Dit betekent dat de weinige eitjes die ik heb momenteel niet kunnen innestelen en zwangerschap onmogelijk lijtk te zijn.

We hebben dit een paar dagen geleden gehoord en zijn beiden helemaal van slag. Waar we eerst dachten dat het wel goed zou komen beseffen we ons nu dat er een aanzienlijke kans is dat we geen kindje kunnen krijgen. Het voelt alsof we al een rouwproces in zijn gegaan.

We hebben de arts naar de mogelijkheden en verwachtingen gevraagd. De arts was erg huiverig en wilde niks zeggen, hierdoor zijn we alleen maar onrustiger geworden. Ze vertelde dat mijn endometrium te dun was voor een zwangerschap maar ook dat de testen geen goed beeld geven. Ze wilde niks vertellen over de opties zoals IVF met mijn gegevens behalve dat het misschien niet mogelijk is, mijn partner was in tranen en bleef maar vragen wat de mogelijke opties waren.

Voor nu willen ze een hysteroscopie uitvoeren om te kijken of ik eventueel verklevingen of littekenweefsel in mijn baarmoederholte heb (bijvoorbeeld van een spiraaltje) maar de wachtlijsten hiervoor zijn maanden. Door mijn lage eicelvoorraad wil ik daar niet op wachten. Het liefste wil ik zo snel mogelijk mijn eitjes eruit halen en een embryo invriezen zodat deze later hopelijk wel bij mij geimplanteerd kan worden of eventueel door een draagmoeder als het bij mij niet lukt.

We zijn zoveel mogelijk informatie aan het zoeken online maar ik word er heel verdrietig van. Ik zie door de bomen het bos niet meer en de tijdsdruk geeft veel stress.

Hebben jullie ervaring met een dun endometrium of lage eicelvoorraad en IVF? Kennen of hebben jullie ervaring met fertiliteitspraktijken in Nederland of het buitenland waar je snel terecht kunt om de mogelijkheden voor IVF of eicel/embryo invriezen te bespreken? Ook als we dit volledig zelf zouden moeten bekostigen? Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Alvast bedankt

2. Sanneke88

Sanneke88 Lid

4 aug 2025
    62
    57
    18
    Vrouw
    Wat naar dat je dit nieuws hebt gekregen. Ik kan me voorstellen dat je er even helemaal doorheen zit. Zelf zou ik in jouw situatie direct naar een Belgische kliniek gaan. Daar doen ze veel meer onderzoek en hebben ze meer behandelopties. In mijn omgeving hoor ik goede verhalen over dokter Valkenburg. Daar kun je binnen een paar weken terecht en ze heeft veel expertise op het vlak van een second opinion. Zelf stappen wij mogelijk over naar UZ Gent, omdat die een contract heeft met onze zorgverzekeraar.

3. Charlaine

Charlaine Nieuw lid

25 aug 2025
    3
    0
    1
    Vrouw
    Dankjewel voor het advies! Ik ga informeren naar een consult bij dokter Valkenburg en kijken of ik me voor de zekerheid in kan schrijven bij UZ Gent, izag dat ze een contract hebben met de VGZ, helaas zit mijn partner daar niet.

4. Donna1993

Donna1993 Bekend lid

19 okt 2021
    950
    927
    93
    Vrouw
    Wij zijn toevallig ook naar het centrum voor kinderwens in het dijklanderziekenhuis in Purmerend geweest. Hier bleken wij beiden onverklaarbaar onvruchtbaar. Ik heb daar een HSG laten doen, de eileiders zijn doorgespoeld met contrastvloeistof, maar er waren geen belemmeringen zoals verklevingen zichtbaar. 3 maanden na de HSG bleek ik ineens toch zwanger te zijn geworden. Na 2 jaar tevergeefs proberen.

Ze hebben bij mij eigenlijk daar nooit gekeken naar de dikke van mijn endometrium of de AMH waarde. Ik hoop echt dat er bij jullie ook een wonder mag gebeuren en medische hulp niet nodig hoeft te zijn.

Charlaine vindt dit leuk.
  5. Charlaine

Charlaine Nieuw lid

25 aug 2025
    3
    0
    1
    Vrouw
    Wat geweldig, gefeliciteerd! We blijven hopen...

Deel Deze Pagina