Help! Ervaring gezocht langdurig paracetamol geslikt tijdens de zwangerschap.

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Ready2loveU, 7 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ready2loveU

    Ready2loveU Bekend lid

    28 jan 2019
    683
    1.219
    93
    Vrouw
    hoi lieve dames,
    Ervaring gezocht want ineens slaat de paniek toe!

    Ivm nierstuwing heb ik (momenteel 34+4 weken zwanger) vanaf 26 weken tot 32 weken zwangerschap, max 4x1000mg paracetamol per dag geslikt.
    In het ziekenhuis werd tegen mij gezegd dat ik tot mijn bevalling 5x pd buscopan moest blijven slikken met max 4x 1000mg paracetamol en dat dit geen kwaad kon. Dat dit moest ook om te voorkomen dat ik de pijnaanvallen zou blijven krijgen. Echter ineens (en veel te laat:() ging ik ineens twijfelen en dacht ik: dit kan toch nooit goed zijn zoveel paracetamol...straks krijg ik een verslaafde baby?!

    De gynaecoloog zei dat dat gelukkig niet kon, maar zei dat het mogelijk wel tot adhd, autisme of concentratiestoornissen bij de baby kon leiden:eek::eek: ik schrok me echt helemaal wezenloos en ter plekke schoot ik vol. Vervolgens zei ze dat het onderzoek naar het verband ook niet zó duidelijk is en dat andere factoren zoals erfelijkheid enzo niet waren meegeteld maar toch... ik ben sindsdien behoorlijk van de kaart, voel mij heel schuldig en neem dus ook de paracetamol niet meer.

    Na dit lange verhaal is mijn vraag: zijn er meer vrouwen die langdurig een behoorlijke hoeveelheid paracetamol per dag tijdens hun zwangerschap hebben genomen? En wat zijn achteraf de ervaringen bij jullie kindjes?

    Heel veel liefs, een onzekere mama to be.
     
  2. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Echt dikke onzin. PCM kan geen kwaad en kind kan er ook niet verslaafd aan raken.
    Het Zou wat anders zijn als je oxicodon of zo zou nemen.
    Enneh.... Ik zou op zoek gaan naar een andere gynecoloog. Iemand die zulke onzin uitkraamt over o.a autisme/ADHD hoef ik niet te hebben
    Autisme/ADHD door pcm:roflmao:
    Is allang en breed uit onderzoeken gekomen dat het erfelijk is.
    En je bent het ook nog eens vanaf 26 weken gaan slikken. Dan is het kindje al ontwikkeld.
    ALS er afwijkingen van zouden ontstaan dan zou je die eerder verwachten bij gebruik vanaf begin zwangerschap. Dus als kindje zich nog moet ontwikkelen.
    Nee, niet druk maken en gewoon PCM slikken als dat nodig is.
     
    Sado en RachelleNM vinden dit leuk.
  3. RachelleNM

    RachelleNM Fanatiek lid

    19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Dit!!
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Wat een maffe gyn.... Vroeggeboorte kan wel zorgen voor stoornissen in de ontwikkeling maar paracetamol niet.

    Ik slik vanaf conceptie al paracetamol met Tramadol zelfs en moest al vrij vroeg paracetamol ophogen..als zoon adhd krijgt komt het omdat mijn man het ook heeft. Dat is niet gelinkt aan paracetamol.
     
  5. kwebbelsnoes

    kwebbelsnoes VIP lid

    29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik slik ook vanaf 24 weken 4x 1000 Mg paracetamol, omdat ik anders de dag niet door kom van de pijn. Ik durfde ook niet zo goed, nam eerst alleen voor de nacht, maar de vk en gyn hebben me beiden aangemoedigd om echt 4x 1000 Mg te nemen, om een spiegel op te bouwen.
    Dat kan echt geen kwaad.
    En ADHD? Mijn oudste heeft het, zit bij mijn man in de familie. Dat wordt echt niet veroorzaakt door PCM en is ook echt niet verslavend!
     
  6. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Eens met hier boven! Lompe uitspraken zeg! o_O
    Hier in eerste zwangerschap tussen de weken 22 en 30 nog de max dosering gehad. Had enorm maagzuur wat resulteerde in koliek pijnen, maar ik had niet door dat maagzuur ook echt voor zoveel pijn kon zorgen. Toen ben ik overgestapt op omeprazol.
    O heeft er niks aan over gehouden!
     
  7. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ik sluit me helemaal aan met bovenstaande. Wat een debiel die gyn.

    Ik heb met 25 weken een longontsteking gehad en met 32 weken een blinde darm ontsteking. Toen ik daarmee in het ziekenhuis lag en de paracetamol zelfs gewoon in infuus kreeg, heb ik ook nog eens de studies erop nageslagen. Voor mijn gevoel at ik het ook non-stop. Ik wist dat t geen ernstige afwijkingen kon geven, maar wilde ook lezen of er nog minder erge bijwerkingen bekend waren ofzo.
    Nou; er is echt helemaal níks beschreven - en zeker niet over ADHD of autisme ofzo. Alle studies zijn het erover eens dat het veilig is en geen verhoogde risicos voor baby met zich meebrengt.
     
  8. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Ik meen ook laatst een studie te hebben gelezen dat PCM helemaal niet zo onschuldig is in de zwangerschap.
    Ik kan het artikel niet zo snel vinden
     
  9. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Eh, de gynaecoloog is een debiel ?? o_O Die is juist goed op de hoogte. Het klopt inderdaad dat er mogelijk een verband is tussen langdurig gebruik van pcm tijdens de zwangerschap en gedragsproblemen. zie dit onderzoek : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/29341895/

    echter het klopt ook dat het niet zeker is dat dit door pcm wordt veroorzaakt. Dus is er geen contra-indicatie voor gebruik tijdens zwangerschap. Ik zou me niet al te veel zorgen maken. Bovendien heb je het nu eenmaal nodig.
    Overigens ontstaan de meeste problemen bij medicijngebruik in het eerste trimester, omdat dan alles in aanleg is. Later in de zwangerschap is het relatief veiliger.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  10. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.034
    113
    Een verslaafde baby :roflmao:
    ADHD autisme :roflmao:
    Sorry; ik lach je echt niet uit hoor, maar maak je alsjeblieft geen zorgen! Ik heb vanaf week 25 tot het einde van m’n laatste zwangerschap (bijna 39 weken) 4 maal daags 1000 paracetamol genomen omdat ik bijna niet kon kijken van de hoofdpijn.
    Jij hebt ook een lekkere gyn; eerst je bang maken en daarna erop terugkomen :rolleyes:
    Ik lees hier iets over onderzoek dat zegt dat PCM niet zo goed zou zijn, maar bedenk dat elk onderzoek een onderzoek heeft dat het weer tegenspreekt, dus geen zorgen.
     
  11. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.247
    113
    Nou sorry hoor, maar als ik tijdens de zwangerschap anti epileptica mag slikken plus Mirtazapine (wat 3% meer dan normaal een verhoogde kans geeft op een open ruggetje en alle andere dingen) dan is paracetamol al helemaal niet gevaarlijk voor de baby. Autisme is bewezen genetisch bepaald, voel je alsjeblieft niet schuldig.
     

Deel Deze Pagina