Help ik kan niets meer kolven!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mili, 15 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoi,

Help help help!

Had ik eerder een mega productie , merk ik sinds gister dat ik ineens niet veel meer kan kolven.

Ik kolfde eerder op mn werk 2x per dag 1x rond 11 u en 1x om 3 u, echter ik voed sinds een week of 3 live, omdat de opppas nu vlakbij mn werk is. Dus kolf ik niet meer naast de voedingen.

Nu willen we de avondvoeding aanmaken met rijstbloem en wil ik dus gewoon afgekolfde melk geven maar tot mn grote schrik kwam er niet meer dan 30 tot 40 cc uit. Vandaag weer....k weet dus niet hoe lang dat al zo is....

Nora drinkt wel gewoon en valt ook wel inm slaap na het drinken maar slaapt niet lang (deed ze nooit). Er loopt wel melk langs haar mondje na het drinken dus zij krijgt wel wat. Is ook wel fit enzo...maar k maak me wel zorgen.

Heb ook de griep gehad deze week, en stress in de familie...wellicht komt het daardoor :rolleyes:

Help, hoe krijg ik mn productie weer op peil en waar moet ik op letten bij Nora of ze voldoende krijgt?

:confused: ik maak me echt zorgen wil echt nolg een tijd BV blijven geven maar moet ook kunnen kolven op de dagen dat ze niet bij oppas dichtbij mn werk is, anders ben ik zo door mn ingevroren voorraad heen.

Groetjes,

Een wanhopige Mili

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Mili,

Jeetje wat een stress in huis! Ik kan me goed voorstellen dat je nu aan alles gaat twijfelen.

Je schrijft zelf al dat je griep hebt gehad, en stress in de familie. Dat kan al veel verklaren. Stress levert adrenaline, wat weer remmend werkt op het homroon oxytocine wat jij moet aanmaken om tijdens het kolven de melk te laten stromen.

De kans dat je lijf dat bij Nora wel aanmaakt is groot. Niets is krachtiger dan die mooie moeder-kind binding die jullie hebben.
    Maar kolven is een ander verhaal. Dan moet jouw lijf wel in de juiste mood zijn om de melk te laten stromen in aan zo'n plastic ding. dan kan het wel eens mis gaan. Zeker wanneer je je daarvan bewust wordt maakt hetkolven alleen maar meer beladen. Wat de melkstroom weer niet ten goede komt.

Je kan tijdelijk een syntocinon neusspray gebruiken om deze negative spiraal te doorbreken.
    (en nee, ik hen geen aandelen in dat spul, toevalligerwijs komen er een aantal berichten achter elkaar waarin ik over dat spulletje schrijf)

Vaak helpt het ook om bewust evne tot rust te komen tijdens het kolven. Lekkere warme thee erbij, muziekje aan, ademhalingsoefeningen van de gym. Even pas op de plaats maken.

Als je echt in een dipje blijft, dan kan je misschien nog baat hebben met een van de middeltjes waarover ik je via een PB meer info geef.

Heel veel succes.

Ilse

3. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoi,

Echt superbedankt voor de tips, ook van de PB!

Heb het weekend dus bewust rustig aan gedaan, en ga morgen direct de HA bellen voor die spray. Hahah aandelen, nee hoor, hihi ik had al meerdere goede dingen gehoord erover, ook van een collega van me :) ;)

Heb ook inderdaad gevoel dat Nora wel genoeg krijgt enzo, gelukkig maar :D

Ben benieuwd morgen en ik neem het maar zoals het komt...zodra de spray er is zal het vast wel weer lukken.

Thanks!

Groet,
    Mili

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    En.....? Hoe gaat het nu?

Ilse

5. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoi,

Het gaat weer beter. De neusspray helpt wel om het op gang te brengen gaat sneller dan anders. K ga gewoon nu nog weer extra kolven om weer meer productie te krijgen.

k heb gister echter maar 1x kunnen kolven op mn werk, had toen 210cc en heb gisteravond ook nog kunnen kolven en had toen 150 cc dus das mooi!

Gebruik nog maar ff geen medicatie ;) dat kan altijd nog als ik het met extra kolven niet veel omhoog krijg.

In ieder geval heel erg bedankt voor je tips!

Groet,
    Mili

Deel Deze Pagina