help! ik weet het allemaal niet meer

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door melissa74, 26 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melissa74

    melissa74 Lid

    4 aug 2008
    17
    0
    0
    utrecht
    Het idee van borstvoeding geven staat me heel erg tegen.

    Maar ik word gek van de indoctrinatie die er in Nederland bestaat over borstvoeding. Cursussen over borstvoeding zijn er genoeg, over flesvoeding kan ik niks vinden.

    Ik heb best wel een aantal vragen dus ik hoop dat er iemand is die ze voor mij kan beantwoorden.

    Welke voorbereidingen moet ik treffen als ik flesvoeding wil gaan geven.
    En wat gebeurd er met de melkproduktie in je borsten, ga je die stuwing alsnog krijgen? Of blijf dat dan uit.

    En als ik de eerste voeding aan mijn baby wel met borstvoeding wil geven hoe verloopt dat traject dan?

    Verder heb ik begrepen dat je heel snel je overgewicht kwijt raakt van je zwangerschap als je borstvoeding gaat geven. Klopt dat?

    Ik ben zeer benieuwd naar wat opheldering
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo melissa,

    Ik begrijp dat je zwanger bent Gefeliciteerd! Je worstelt met de vraag over BV.
    Ik proef een aversie tegen de manier waarop er tegenwoordig over wordt gesproken/geschreven.

    Uit de manier waarop je schrijft dat je dan misschien de eerste voeding wel wilt geven proef ik toch ook een twijfel.

    Ik zal geen poging wagen je over te halen want zo zie ik het niet. Het geven van BV is jou keuze. Een keuze die jij en je partner samen maken.

    Het enige wat ik je kan zeggen is dat het niet voor niets is dat men tegenwoordig zo pro BV is (al komt het mijns inziens soms wel erg fanantiek over). er zijn vele voordelen maar uit vele onderzoeken is gebleken dat er bij BV enorm veel gezondheidsvoordelen zijn voor zowel moeder als kind.

    Ik zal je niet vermoeien met details, als je die wel wilt weten kan ik je die sturen natuurlijk.

    Bij alle vrouwen komt de BV op gang. Tijdens je zwangerschap worden de hormonen die zorgen voor de aanmaak van MM onderdrukt door de zwangerschaps hormonen. Na de bevalling, wanneer de placenta weg is, dan vervallen de zwangerschapshormonen en stijgt het hormoon prolactine. Dat gebeurt bij elke vrouw.
    Alle vrouwen gaan in meer of mindere mate de eerste BV produceren. Colostrum. Voor je kindje is dit heel erg belangrijke melk. Het zijn kleine beetjes maar ze worden beschouwd als vloeibaar goed. Ze geven een boosten antistoffen mee. ze leggen een beschermend laagje aan in de darmen, het heeft een enorm laxerend effect waardoor de meconium (de eerste poep) snel het lijfje uit is. Dat is belangrijk! Hoelanger dat blijft zitten hoe geler een kindje kan worden.

    Naast die stofjes bevat het vele stoffen die zorgen dat verschillende organen (hersenen, longen etc) betere en sneller rijpen.

    Ga je niet zelf voeden dan creeer je geen vraag. Je lijf denkt dan na de 3-4de dag, nou als je niet wilt, dan niet, dan daalt het prolactine en zal de productie afnemen. Wel zal je stuwing ervaren rond dag 3-4.

    Wil je het toch proberen dan ga je aanleggen of kolven (als tussenweg) dan creeer je vraag, je lijf reageert door melk aan te maken. Je krijgt ook rond dag 3-4 stuwing. Daarna veranderd de colostrum naar rijpe moedermelk.

    Je kan altijd stoppen met BV geven. Achteraf besluiten om het toch nog op te bouwen in al veel moeilijker.

    Als je erg twijfelt dan zou ik (alleen al voor de eerste goede start) in elk geval de colostrum geven. Als je bevallen bent dan zal je door de invloed van hormonen anders tegen dingen aankijken. Bekijk op dat moment hoe je verder wilt gaan.

    Bedenk wel dat wanneer je BV helemaal goed op gang is, je niet in 1 dag direct kan stoppen. Dat duurt dan een paar dagen.

    Meestal geven wij aan, geef het 3-4 weken om de BV perfect tel aten lopen. de eerste weken is voor beide wennen. Daarna loopt het en is het alleen maar makkelijk en gratis.

    Voor wat betreft het afvallen. het is inderdaad zo dat je overgewicht kwijt raakt door te voeden. Als je puur fisiologisch kijkt. De praktijk is soms wel dat niet alle vrouwen veel gewicht verliezen. Dit heeft dan met name te maken doordat er ongemerkt meer calorien worden gegeten dan dat er voor het geven van BV door je lijf extra gebruikt worden.

    Als je daar een rekenvoorbeeldje voor wilt dan hoor ik het wel.

    Als je toch met de fles witl starten, koop dan een startersset. In veel babybladen en in het kraamzorgdossier wat je hebt gekregen/of nog gaat krijgen staat precies beschreven wat je in huis moet hebben wanneer je kunstvoeding gaat geven.

    Je kan dat zo gek maken als je zelf wilt.

    Ik heb niet speciaal een merk voeding. Kies er 1 en gebruik dat een tijd. Wissel niet steeds van merk.
    De gebruiksaanwijzing staat duidelijk op de verpakking en de kraamverzorgende kan je goed uitleggen over het hoe en wat van kunstvoeding.

    Als je na de bevalling vragen hebt dan kan je terecht bij het concultatiebureau.

    Met BV vragen kan je natuurlijk hier terecht!

    Ik hoop dat je, ondanks dan ik natuurlijk pro BV ben, je toch gehoord voelt hier op dit stukje forum.

    Ik wens je een goede bevalling en veel succes

    Mij maakt het niet uit hoe lang iemand borstvoeding geeft, al is het 3 druppels, 3 dagen, 3 weken, 3 maanden. Als je maar met plezier op die voedingen kan terugkijken.

    Ilse
     
  3. melissa74

    melissa74 Lid

    4 aug 2008
    17
    0
    0
    utrecht
    Hallo Ilse,

    Bedankt dat je de tijd en moeite hebt genomen om mij zo uitgebreid te antwoorden.

    Het idee van borstvoeding staat me nog steeds tegen maar ik ga vanavond toch naar een borstvoedingsavond. Kijken hoe ik er daarna tegenaan kijk.

    Bij mijn verloskundige kan ik nog niet echt terecht met mijn vragen. Die vind het nog te vroeg om antwoordt te geven op mijn vragen (ik zit in week 32)

    Vanavond maar even afwachten dan.

    Als ik het goed begrijp van jou krijg je die stuwing sowieso, wel of geen borstvoeding.... Ik heb nl begrepen dat dat erg pijnlijk is

    En als je de eerste melk wilt geven hoelang, hoeveel dagen doe je dat dan?

    Dat zou ik nog graag willen weten.

    Bedankt
     
  4. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Melissa,

    En? Hoe heb je de informatieavond ervaren?

    Misschien heb je daar al antwoord op je vragen gekregen. Vreemd trouwens dat je VK je vragen te vroeg vindt. Als jij er nu meet zit dan is het toch nooit te vroeg om ze te stellen.....maar goed, wie ben ik.

    Inderdaad krijgen alle vrouwen in meer of mindere mate last van stuwing. Als je wel BV gaat geven dan leg je kindje aan en bestaat de kans dat je er minder van merkt omdat steeds de borsten wat leger gemaakt worden.

    Als je het hebt over het geven van alleen de colostrum, dan gaat het over de melk die de eerste dagen wordt geproduceerd. Na de stuwing krijg je de overgangsmelk die over gaat in wat ze noemen de rijpe moedermelk.

    Er is niet echt een termijn waarvan je kan zeggen tot dan is het het 1 en dan het ander. Welk moment je wilt stoppen.......elke druppel is voor je kindje vloeibaar goud. Hoe meer druppels...hoe rijker.......dus maak vooral je eigen beslissing. Jij/jullie moeten het doen. laat je niets opleggen door je omgeving.

    Heel veel succes, en vergeet niet dat je met vragen hier terecht kan.

    Ilse
     

Deel Deze Pagina