Help! Is mijn melkproductie nog te redden?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door nizzie86, 2 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Ha lieve dames! De titel zegt het eigenlijk al: ik maak me sinds een aantal dagen ernstige zorgen om mijn melkproductie. Ik geef momenteel volledige borstvoeding aan mijn dochter van ruim vier maanden (dus geen bijvoeding nog, daar starten we pas met zes maanden mee). Tot voor kort heb ik probleemloos kunnen voeden. Nou ja, probleemloos... We hebben genoeg problemen gehad: kaakklemmen, vasospasmen, spruw die ondanks behandeling niet wegging, ga zo maar door. Maar aan mijn melkproductie heeft het in elk geval nooit gelegen. Ik heb haar na de bevalling direct aangelegd, de borstvoeding kwam in de kraamweek mooi op gang en op dag vier zat mijn dochter alweer op haar geboortegewicht. In de eerste paar weken zaten we op tien à elf voedingen per dag. Langzaam zakte dat aantal drinkmomenten (op haar eigen verzoek), en de laatste twee maanden zaten we op gemiddeld zeven voedingen per dag, waarvan twee nachtvoedingen. Sinds mijn dochter vijf weken oud was, heb ik altijd één of twee voedingen per dag gekolfd, om mijn tepels een beetje rust te geven van het kaakklemmen. Het kolven ging altijd super; ik kolfde makkelijk 150-200 cc in tien minuten. Soms iets minder, soms iets meer, maar dit was het gemiddeld. Daarvan vroor ik een groot gedeelte in, zodat ik mijn dochter toch nog elke dag moedermelk kan blijven geven zodra ik stop. Wij gaan vanaf juli namelijk het vruchtbaarheidstraject in voor een tweede kindje en ik vrees dat ik dan zal moeten stoppen met de borstvoeding. Maar goed, daar heb ik vrede mee en daar gaat het hier ook niet om. Waar het wel om gaat is het volgende.

    Een week geleden deed het voeden ineens meer pijn dan voorheen. Ik had het idee dat mijn dochter nog duizend keer zo hard zoog en kaakklemde dan normaal. Nou ja, kiezen op elkaar en doorgaan, zo heb ik het de afgelopen maanden ook gedaan. Daarnaast meldde ze zich ineens voor een derde nachtvoeding. Prima, mijn nachten waren toch al gebroken, dus kom maar. Zo krikte ze het aantal drinkmomenten per dag op naar acht à negen. Ook helemaal prima. Afgelopen woensdag zette ik mijn kolfapparaat aan, pakte een tijdschrift erbij en liet het apparaat zoals altijd zijn ding doen. Na een minuutje of tien keek ik even naar beneden en zag toen tot mijn enorme schrik dat ik pas 20 cc per borst had gekolfd. En alleen maar vette melk ook, geen waterige voormelk. Ik heb het apparaat uit elkaar gehaald, de onderdelen gewassen en hem daarna opnieuw aangezet, maar er was geen melk meer uit mijn borsten te krijgen. De volgende dag precies hetzelfde verhaal. Ondertussen ging mijn dochter tijdens de live voedingen steeds harder zuigen en kaakklemmen, zo hard dat ik elke keer dacht dat mijn tepel hevig bloedend uit haar mondje ging komen. Ik wist niet wat me overkwam. Uiteraard ging ik meteen even googelen en toen stuitte ik op de term 'viermaandendip'. Een overkoepelende term voor een aantal dingen die er aan de hand kunnen zijn wanneer je baby zo'n vier maanden is. Zo gaan veel moeders dan weer aan het werk, wat een flinke dip in de melkproductie schijnt te kunnen veroorzaken door werkstress en de stress van het ineens móéten kolven. Ik ben inderdaad weer begonnen met werken, maar ik ben zzp'er en werk altijd vanuit huis. Vorige week heb ik mijn eerste opdracht aangenomen en deze is volledig stressloos verlopen. Bovendien ben ik al maanden gewend om te kolven. Ik zorg goed voor mezelf. Ik sport elke dag, ontspan wanneer ik kan, ik eet gezond en drink liters water op een dag. Er is wat mij betreft niets veranderd wat deze enorme dip in melkproductie kan veroorzaken. Maar ik ben ineens zó onzeker. Krijgt mijn dochter nog wel voldoende melk binnen? Aangezien ik bijna niks meer gekolfd krijg en zij zo agressief drinkt? Ze is tussen de voedingen door gewoon haar normale vrolijke zelf. Ze slaapt (inmiddels weer) goed. (De afgelopen weken zat ze in een slaapregressie uit de diepste krochten van de hel, maar die lijkt nu voorbij.)

    Ik ben eergisteren begonnen met powerkolven (twintig minuten kolven - tien minuten rust - tien minuten kolven - tien minuten rust - tien minuten kolven) om mijn melkproductie op te krikken. Na zo'n kolfsessie heb ik met veel pijn en moeite 100 cc vergaard. Wederom alleen maar vette melk, de voormelk is er gewoon niet meer. Het spuit er dus ook niet meer uit tijdens het kolven; er vallen traag dikke druppels 'slagroom' in de flesjes. O, en mijn borsten voelen sinds een paar dagen compleet leeg. Verder drink ik nu drie koppen biologische borstvoedingsthee per dag in plaats van eentje. Ik zorg dat ik voldoende slaap. Ik ben ontspannen tijdens het kolven. (Tijdens het live voeden helaas niet zo omdat het dus voelt alsof mijn tepels heel langzaam door de gehaktmolen worden gedraaid terwijl ze op een hete grillplaat liggen, maar goed, ik ben op zich gewend aan pijn tijdens het voeden.) Ik weet het gewoon even niet meer. Ik zou echt zó graag die zes maanden vol willen maken en daarnaast die vriezer blijven volstouwen. :( Gaat dat nog lukken, denken jullie? Hebben jullie enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn en wat ik verder nog zou kunnen doen? Is dit mijn eigen schuld? Heb ik haar dan toch nog te weinig aangelegd in het begin? Zelfs als het allemaal op haar verzoek was? Ik ben sowieso van plan morgen even een lactatiekundige te bellen, maar ik was benieuwd wat jullie ideeën hierover waren. Alvast bedankt voor jullie hulp! ♡
     
    Stakato vindt dit leuk.
  2. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Misschien dat @Zoe123 je kan helpen. Volgens mij weet zij veel over borstvoeding.
     
    Zoe123 en nizzie86 vinden dit leuk.
  3. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    #3 Stakato, 2 jun 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jun 2019
    Het klinkt alsof er echt iets niet goed gaat met het voeden. Die pijn hoort niet. Klemt ze nog steeds zo met haar kaken? Ik denk het bijna wel als ik het zo lees (ik heb zelf ook een kaakklemmer). Het kaakllemmen en een onvoldoende grote hap zorgt ervoor dat je dochter de melk er niet goed uit kan zuigen. In dit filmpje wordt uitgelegd wat ik bedoel (6:21) :
    Vervolgens gaat je dochter nog harder klemmen en zuigen om toch uit alle macht te proberen melk te verkrijgen.

    Heb je in het verleden ook een lactatiekundige ingeschakeld?

    Het kan zijn dat de productie daarom zo teruggelopen is. Voorlopig even doorgaan met powerkolven om het op te krikken. Ik denk wel dat je productie te redden is als dit pas een week duurt en je daarvoor een goede productie had. Maar er zal we iets moeten veranderen in de drinktechniek van je dochter.
     
  4. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    @Stakato Ja, er hebben de afgelopen maanden twee verschillende lactatiekundigen meegekeken! De anatomie van mijn dochters mondje is niet ideaal voor het geven van borstvoeding. We konden haar tongriempje laten klieven, maar niemand kon ons garanderen dat het dan wel goed zou gaan. We hebben dat daarom niet gedaan. In die zin hoort de pijn er bij mij dus wel bij. Dat heb ik echt volledig geaccepteerd. Hoe dan ook, in overleg met die lactatiekundigen ben ik toen live voeden gaan afwisselen met kolven, in de hoop dat het allemaal beter zou worden naarmate mijn dochter groter zou groeien en haar mondje ook groter zou worden. En het is ook een tijdje echt heel goed gegaan! Kijk, bij het aanhappen zullen de tranen me waarschijnlijk altijd in de ogen blijven springen, maar het voeden zelf ging eigenlijk best wel lang prima. Mijn dochter groeit ook goed, op het consultatiebureau waren ze verbaasd dat haar gewicht nog niet was afgebogen ten opzichte van flesvoedingkindjes. Dus mijn indruk is dat ze de melk altijd prima uit de borst heeft weten te halen. Ik had eerder het idee dat afgelopen week mijn productie om de een of andere vage reden was teruggelopen en ze daarom opeens harder ging zuigen/klemmen, dus andersom beredeneerd zeg maar. Maar dank je wel voor het meedenken, ik ga straks samen met mijn man even je filmpje bekijken!
     
  5. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.203
    113
    randstad
    Komt wellicht je cyclus terug? Dit kan ook echt een mega dip geven.
     
  6. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Goede vraag! Door een aangeboren afwijking aan mijn hypofyse heb ik echter geen cyclus, dus dat kan het niet zijn...
     
  7. Jet2018

    Jet2018 Niet meer actief

    Dit afvragen of... Is ook stressvol.
    Je zou tussentijds bij het CB kunnen gaan wegen om te kijken of ze nog voldoende aankomt. Als dat het geval is kan je het loslaten.
    Ik hoop wel dat er een dag komt dat je pijnvrij kunt voeden.

    Hier een luie happer, de helft van de tepel die ik er dan vervolgens nog volledig in moet proppen. Ook geen pretje. Voed dus ook al 6 maanden vaak met pijn (ondanks lk, hoewel het wel beter gaat.)

    Op een gegeven moment moet je wel voor jezelf de afweging maken of je met pijn door wilt gaan, want je hoeft niet koste wat kost die 6 maanden vol te houden hè.

    Vind het knap van je dat je al zo lang voedt!!
     
  8. Jet2018

    Jet2018 Niet meer actief

    Oh en dat je borsten leeg aanvoelen zegt niks!
    Misschien ligt het aan de kolf (rubbertje binnenin stuk misschien?)

    Op fb is een groep van La Leche League. Daar krijg je van lk's antwoord op je vragen, aanrader. (Vond ik)
     
  9. Silverwings

    Silverwings Fanatiek lid

    18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Die dip heb ik ook gehad wat een ellende.. Ik ben ook aan het powerkolven geslagen en na 3 dagen merkte ie wat verbetering, maar de dip zelf heeft een week of 2 geduurd.

    Was bikkelen maar het gaat nu alweer een poos hartstikke goed!

    Wel gek dat je dus eigenlijk geen voormelk ziet, daar heb ik dan weer geen antwoord op!
     
  10. Silverwings

    Silverwings Fanatiek lid

    18 feb 2014
    2.751
    918
    113
     
  11. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Bahhhb niet tof!!! Ik lees mee want herken zoals je weet de zorgen
     
  12. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    En kijk even gied of ze geen spruw heeft
     
  13. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Bijzondere situatie!

    Ik zou idd zeker even het wegen en meten in de gaten houden. En je kindje is blij schrijf je, prima plasluiers?

    Over je hypofyse en cyclus, zou het kunnen dat dat onder zwanger en beval hormonen een reset heeft ondergaan?

    Plas je zelf voldoende? Het is ook ineens warm?

    Mijn zoon is inmiddels 16 maanden en ik kolf geen druppel meer maar hij slokt er een keer of 3 per dag flink op los. Op deze leeftijd en voedingsduur niet zo gek maar met 4 maanden zou dat nog niet moeten kunnen.
     
  14. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    @nizzie86
    Ik ben benieuwd hoe het nu gaat? Heb je nog contact gehad met een lactatiekundige?
     
  15. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    @Jet2018 Lief, je reactie. Met pijn voeden is heel jammer, maar het feit dat ik mijn dochter zo graag die goede start wil geven totdat ze zes maanden is weegt voor mij zwaarder. Ik heb een vrij hoge pijngrens, dus kiezen op elkaar en het is zo weer voorbij. Met name nu ze groter is en minder drinkmomenten heeft en bovendien ook sneller drinkt. Ik heb mijn kolfonderdelen onlangs vervangen, dus daar kan het niet aan liggen. En helaas heb ik geen Facebook, maar de vrijwilligsters van La Leche League zijn volgens mij ook via andere kanalen te bereiken. Goede tip, dank je wel! We hebben trouwens gisteren nog gemeten en gewogen op het consultatiebureau, en mijn dochters gewicht is nog steeds niet afgebogen ten opzichte van flesvoedingbaby's, dus qua groei gaat het echt super! Ze waren weer verbaasd dat dat allemaal op moedermelk was :D Hé, maar jij bent ook goed bezig hoor, mama! Echt een bikkel. Hoelang zou je willen doorgaan met voeden?

    @Silverwings Dank je wel voor je reactie! Het is heel fijn om te weten dat ik niet de enige ben die zo'n stomme dip heeft. Maar ik moet zeggen: het powerkolven lijkt hier ook aan te slaan. Ik ga er nog even mee door en hoop dat mijn productie net zoals bij jou over een ruime week weer normaal is.

    @Izzie7676 Spruw is het niet, die pijn herken ik inmiddels uit duizenden :cry: Hoe gaat het nu bij jou? Wanneer was je dochters laatste meet- en weegmoment? Kudo's voor jou ook, doorzetter!

    @Champetter Mijn dochter poept en plast als een bezetene en groeit als kool, dus daar heb ik nu gelukkig geen zorgen (meer) over. Helaas zal ik nooit een cyclus hebben: middels MRI-scans is vastgesteld dat mijn hypofyse en hypothalamus niet met elkaar communiceren op het gebied van geslachtshormonen. Aanlegfoutje toen ik zelf een baby'tje was in mijn moeders buik. Van een reset kan dus (helaas) geen sprake zijn. Zelf drink ik overigens minstens twee liter water per dag en plas ik non-stop, en het is een aantal weken geleden ook een paar dagen warm geweest en toen merkte ik niks aan mijn productie, dus ik denk niet dat dat het was. Maar goed, je weet het nooit natuurlijk. Superlief dat je meedenkt! En wat heerlijk dat je je zoontje van zestien maanden nog voedt!

    @Stakato Lief dat je het vraagt! Het gaat inmiddels gelukkig stukken beter. Mijn dochter drinkt weer normaal in plaats van te zuigen en kaakklemmen alsof haar leven ervan afhangt. Vandaag, dag zes van het powerkolven, heb ik 260 cc vergaard. Daar moest ik dan wel ruim een uur voor aan het kolfapparaat hangen, maar goed, ik ben allang blij. Wat een contrast met een week geleden toen ik amper 40 cc bij elkaar kreeg gekolfd! Mijn borsten voelen ook weer iets voller tussen de voedingen door, al zullen ze denk ik nooit meer zo vollopen als in de eerste paar maanden. Ik heb uiteindelijk geen lactatiekundige meer gebeld, maar het even op zijn beloop gelaten en met mijn lieve vriendinnetje @Littlegirl1989 overlegd, die de afgelopen maanden als een soort privélactatiekundige heeft gefungeerd. Zo fijn om vriendinnen in je omgeving te hebben die ook borstvoeding geven zodat ze met je mee kunnen denken. En met jullie ben ik ook zo blij! Uiteindelijk denken @Littlegirl1989 en ik dat er vorige week een aantal dingen speelden: rond de vier maanden schijnen baby's hun zuigreflex kwijt te raken en moeten ze zelf effectief leren zuigen. Dit kan verklaren waarom mijn dochter ineens zo raar aanhapte en dronk. Bovendien had ik de afgelopen maanden technisch gezien overproductie. Misschien snappen mijn borsten nu ineens dat ze minder melk moeten maken en laten ze zich niet meer zo makkelijk foppen door een kolfapparaat. Hoe dan ook, het lijkt nu langzaam weer te stabiliseren. Ik zie dat mijn dochter gewoon voldoende melk binnenkrijgt (ze drinkt totdat ze verzadigd is en laat dan vredig los). Dat ik nu meer moeite moet doen voor het kolven is jammer, maar het is niet anders. Dit hou ik nog wel een paar weken vol.

    Nogmaals bedankt allemaal! ♡
     
    Stakato en Jet2018 vinden dit leuk.
  16. Jet2018

    Jet2018 Niet meer actief

    Ik lees je antwoord en denk... Zou ze niet regeldagen hebben gehad waarbij ze je gewoon helemaal leeg zoog en er niks te kolven viel?

    Ben blij dat je productie weer hoger is!!


    Ik heb mijn dochter probleemloos tot 16 maanden gevoed, hoewel, na een jaar kreeg ik drie keer kort op elkaar griep én borstontsteking en toen kelderde mijn productie. Ze is zelf gestopt, had graag door gegaan.

    Met zoon ben ik nog niet van plan te stoppen, ik werk niet, ben altijd bij hem dus dat scheelt al heel wat. Maar hij heeft nu twee tandjes en als hij in slaap valt aan de borst gaat hij klemmen. Dat twee dagen achter elkaar dus erg pijnlijk allemaal. Ik koppel hem nu los ipv te wachten tot hij loslaat. Soms slaapt hij verder, vaak krijst hij alles bij elkaar en beginnen we weer van voren af aan.
    Zal eens aan voeding #14 van vandaag beginnen. Geen fijne dag vandaag.
    Hoe lang ik door wil gaan, eerder dacht ik dat ik zeker voor het jaar of anderhalf jaar wilde gaan, nu met die vlijmscherpe tandjes weet ik het niet meer. :eek:
    Omdat ik thuis ben en hij goed groeit op wat hij van mij krijgt, vind ik het stom om voor mijn eigen plezier over te stappen op kv. Inderdaad even de tanden op elkaar en doorgaan...
     
  17. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.423
    5.510
    113
    Vrouw
    @nizzie86
    Ik blijf het bijzonder vinden, hoe iedere mama een eigen borstvoedingsverhaal heeft.
    Heel fijn dat het nu weer goed gaat!
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  18. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    @nizzie86 fijn daf alles weer vanouds lijkt te gaan.

    Hier vanmiddag naar t cb voor wegen en eerste prikjes ( aarggggg ik schiet nu al vol, echf een weekdier ben ik nog)

    Ben benieuwd wat ze er van zeggen want dochter is een kleintje, maar ik heb wel besloten enige vorm van kritiek naast me neer te leggen. Dochter doet het goed en lijkt zich prima
    Te ontwikkelen, ze groeit alleen geen kilo per maand, dat is dan maar zo. Over drie maanden gaan we bijvoeding geven, wellicht dat ze dan harder gaat. Of niet. Maar ze doet het goed op
    De borst en ik lijk voldoende te produceren nu ( wel volledig nog aan de domperidon, daar durf ik niet mee tt stoppen)
     
  19. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    @Jet2018 Oef, veertien voedingen?! Heftig. En die vlijmscherpe tandjes, au au au. Zo jammer dat je zoontje in slaap valt aan de borst (jammer voor je tepels bedoel ik, want het is natuurlijk wel het toppunt van schattigheid). Heeft hij dat altijd gedaan? Des te knapper dat je het voeden zo goed volhoudt! Dat van die regeldagen had ik inderdaad ook bedacht, maar aangezien mijn productie vorige week nog door het dak ging en op dit moment weer in elkaar is gedonderd, denk ik niet dat dat het is. Geen idee wat het dan wel is. Het blijft op en neer gaan en er valt geen peil op te trekken.

    @Izzie7676 Lieverd, hoe was het op het consultatiebureau?! Hebben ze nog domme dingen gezegd? Mijn dochter is ook een kleintje hoor, ze volgt haar eigen curve, iets onder de middellijn. Tot nu toe hebben ze er niks van gezegd. O, en die eerste prikjes, mijn god. Ik heb toen harder gehuild dan mijn dochter, dat zegt denk ik genoeg :thumup:
     
  20. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw

    Nahhh echt ik zat te gieren met snot daar, schaamde me dood

    Dochter is idd gewoon een kleintje met haar 59 cm en 5400 gram ( twee weken terug was dit dus op t cb)

    Ze volgt keurig de curve maar wel net onder de middenlijn. Cb heeft gelukkig niks geks meer gezegd en de weegschaal heb ik zelf de deur uit gemikt.

    Hoe is t met jouw productie? Is het weer als normaal nu?
     

Deel Deze Pagina