Hallo dames, Ik hoop dat ik hier meer info kan vinden voor mijn probleem. Mijn dochtertje is nu 13 dagen oud en drinkt vanaf het begin al goed aan de borst. Nu bleek in mijn kraamweek al dat ik een redelijk bovenmatige productie heb. Nu, na 13 dagen merk ik dat m'n borsten gaan stuwen tussen de voedingen in. Mijn meisje begint onrustiger te drinken, krijgt volgens mij de borst niet leeg en kreunt enorm na de voeding. Is dit een normaal verschijnsel of kan ik hier iets tegen doen? Behalve dat ik met pijnlijke borsten rondloop vind ik het voor haar ook nog eens sneu dat ze zo kreunt na de voeding, volgens mij zit het haar dan niet lekker... Ik voed haar trouwens om de 2,5 a 3 uur (afgelopen dagen soms iets minder tijd ertussen) en probeer het sinds gister met 1 borst per keer te doen..
Je kunt 1x je borsten helemaal leegkolven, maar dit moet je niet te vaak doen want zo houd je de overproductie in stand. Bij mij werkte het resetten door leegkolven (heb ik 2x gedaan) heel goed en man wat was dat een opluchting. Verder zou je voordat je je meisje aanlegd met je hand het ergste kunnen laten weglopen dan komt het minder hard binnen. hier ook veel tips: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Melkproductie - Te veel melk
heb ik ook last van gehad. idd eerst even een minuutje of 3 kolven, zodat de ergste druk eraf is. dan kan mijn meisje rustig bij mij drinken. het kwam er bij mij zo hard en veel uit dat ze zich steeds verslikte en moest hoesten. ook liep het aan alle kanten uit haar mondje. het was dan gewoon teveel. nu gaat het beter.
Ik heb heel erg last gehad van overproductie. In de eerste kraamweek is het volgens mij normaal, trouwens. Ik ken van iedereen die verhalen. Ik had het tot dat Renske iets van 2 maanden was, en nogsteeds heb ik aan 1 borst per voeding ruim genoeg. Ik heb tijdenlang aan blokvoeden gedaan (1 borst per 3 of 4 uur, los van het aantal voedingen). De stuwing wordt daar eerst erger van, maar stuwing gaat uiteindelijk ook nieuwe productie tegen. Toch had ik niet het idee dat dat echt werkte bij mij. Ik heb ook Saliethee gebruikt (op advies van de lactatiekundige via mijn Kraamzorgbureau). Daarna ben ik op advies van de lactatiekundige van ZP beetjes gaan afkolven voor een voeding. De voedingen waren met de volle borst echt rampzalig, ik heb een enorme TSR en Renske worstelde daar echt mee. Nu kolf ik alleen bij enorme stuwing (soms 's nachts als ze opeens langer tussen een voeding zit). Kolven = afname = een signaal dat er geproduceerd moet worden. Daar moet je dus voorzichtig mee zijn. Wat je wel kan doen is de toeschietreflex laten weglopen in een hydrofiel doek. Ik schiet al toe als Renske ernaar kijkt, dus soms kan ik voorkomen dat zij de volle laag krijgt. Wat het belangrijkste is, is dat je kleintje de achtermelk binnenkrijgt en niet teveel waterige voormelk. Beetjes afkolven (en die beetjes ook afbouwen!), toeschietreflex helemaal laten wegspuiten in een doek, en blokvoeden zijn daar iig manieren voor.
en waar is de saliethee voor? ik drink wel venkel thee, dat is goed voor de spijsvertering van de baby
Saliethee remt de produktie, maar het wordt algemeen aangeraden hier niet op eigen inzicht mee te experimenteren. Venkelthee zou trouwens produktie bevorderen... Ik heb 1 kop per dag gedronken toen het blokvoeden niet genoeg hielp. Ik moest het wel blijven doen. Maar stuwing en teveel melk is volgens mij echt normaal in de eerste kraamtijd, ik zou dit alleen maar doen als het zo blijft (evt. in overleg met een lactatiekundige)
Ik heb ook flinke overproductie gehad en zoontje had er ook echt veel last van. Ik ben op een gegeven moment 1 keer per dag alles gaan leegkolven (reset). Na het voeden 's avonds helemaal leegkolven zodat ik leeg 'de nacht' in ging. Hij kreeg dan afgekolfde melk. Hte duurde even maar langzaam merkte ik het aan de mililiters dan het beter ging. Saliethee zou ik niet doen. Ik ken iemand die na 2 koppen helemaal droogviel.
Bij mij was het ook schrikbarend effectief. Ik heb het een paar keer gebruikt, maar toen was Renske al bijna 2 maanden. Daarom ook mijn waarschuwing- zeker omdat het nog zo vroeg is en stuwing normaal is in de kraamtijd.
Hier nog een artikeltje over 'te veel melk', en tips wat je zou kunnen doen. Te veel melk Baby Kinderen Ik heb het zelf nooit gehad, eerder te weinig, maar een vriendin van mij had het wel heel erg, ze kon 's nachts niet eens op haar zij liggen dan stroomde de melk uit haar borsten...
Bij de oudste had ik ook een teveel aan melk, daardoor was ze vaak onrustig. Achteraf gezien weet ik dat ze teveel voormelk binnenkreeg. Nu geef ik 1 borst per voeding, dochtertje heeft daar genoeg aan. Hierdoor heb ik nu helemaal geen last van stuwing. Hopelijk werkt dit bij jou ook. Verder ga ik mee in de al genoemde tips. Succes!
Dankje voor alle reacties. Heb beide borsten na een voeding leeggekolfd en ben gaan blokvoeden. Sinds gisteren voelt alles soepeler en wil ze wel weer twee borsten per keer drinken (alhoewel ik nu weer enigszins volle borsten voel en ze zojuist maar één borst wilde drinken). Het blijft een beetje schipperen dus. Is het normaal dat kindjes de ene keer één borst en een paar uur later twee borsten willen?