Help! Voorgesneden groenten over TGT datum

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Luzy, 27 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luzy

    Luzy Lid

    7 apr 2020
    17
    5
    3
    Vrouw
    Ik ben 24 weken zwanger.

    Mijn partner kookte vanavond snel (beiden een drukke dag) en hij had o.a. een bruinige soep gemaakt. Smaakte nergens naar, maar ik was moe, gooide er wat zout bij en at het op met het idee dat ik zo nog wat groenten binnenkreeg.

    Bij mijn laatste hap vroeg ik eindelijk wat er nu eigenlijk allemaal in zat. "Ja, linzen en een zak groenten". Bleek dat ie zo'n zak voorgesneden groenten die 4 (!) dagen over de Te Gebruiken Tot datum was had gebruikt die een beetje verstopt in de koelkast lag :(.

    In die zakken kunnen bacteriën feesten (waaronder Listeria) en er staat niet voor niets TGT op.. Als ik google lees ik er niet veel goeds over.

    Nu ben ik een beetje bang. Ik let over het algemeen behoorlijk op wat ik eet. De soep is uiteraard lang verhit geweest, echt gekookt. Moet ik me zorgen maken?
     
  2. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Listeria is sowieso dood dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Je kan er best ziek van worden als de groente niet meer goed zouden zijn geweest, maar ik denk niet dat je zorgen hoeft te hebben over de baby.
     
    Luzy vindt dit leuk.
  3. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Bij groentes vind ik die data altijd onzin. Je kan zelf wel zien of iets nog goed is of niet.
     
  4. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Wat een paniek.. sorry hoor maar hieraan zal zelfs baby niet ziek worden :roflmao:
    Is gekookt en over datum betekent niet dat het bedorven is/kan zijn.
    Ik vergeet Regelmatig iets in koelkast etc en eten we gewoon normaal zonder dood eraan te gaan: altijd even kijken hoe dat eruit ziet maar spinazie kan bijvoorbeeld lang goed zijn Over de datum)
     
    Luzy vindt dit leuk.
  5. Luzy

    Luzy Lid

    7 apr 2020
    17
    5
    3
    Vrouw

    Ja, dat dacht ik in eerste instantie ook! Maar toen ik de tgt datum (niet tht) zag (die zetten ze niet gauw op een product) googelde ik het en het voedingscentrum zegt over voorgesneden groenten:

    "Al een dag na de houdbaarheidsdatum kunnen er gevaarlijke hoeveelheden bacteriën in de groenten zitten. Die bacteriën kun je niet zien, ruiken of proeven, maar je kunt er wel ziek van worden." Even kijken hoe het eruit ziet lijkt dus niet altijd een goed idee.

    Ik ben wel gerustgesteld, met name omdat het gekookt is. Bedankt voor jullie reacties!
     

Deel Deze Pagina