Help! Zwangerschapssuiker!?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door BeebieBeeb, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Oke, vast het zoveelste topic over zwangerwchapssuiker, maar ik moet het toch even kwijt...

    Suikertest gehad en mijn waarde 2 uur na het drankje was 9,2 :$ (ipv max. 7,6)
    Ik moet nu naar het ziekenhuis iig naar de gyn en een diabetes verpleegkundige..
    Maar ben ik nu echt de pineut met zo'n hoge waarde? Ja he? :(
    De verloskundige zei dat het geen toeval kon zijn, zo'n hoge waarde.. :(

    Ik zie echt heel erg op tegen mijn afspraak in het ZH.
    Ik heb nog steeds last van misselijkheid de hele dag door (af en toe ook nog spugen) dus eten is al niet mijn hobby, laat staan een voorgeschreven dieet..

    Ik heb een naaldenfobie, dus als ik moet gaan prikken of spuiten kan ik denk gelijk een strippenkaart bij de psychiater nemen :( moet ik nu sowieso spuiten met zo'n hoge waarde, of moet je dan eerst weer bloedprikken en de hele ellende?

    Zeg me ook asjeblieft dat een nieuwe suikertest niet nodig is!!!

    Oh help, ik heb ook volgens mij veel te veel op google gezocht :)

    Ik kan het ook bijna niet geloven dat dit me overkomt :) heb totaal geen overgewicht, heb nog geen mega buik, ben nu omgeveer 8/9 kilo aangekomen, en mijn baby is tot nu toe gewoon gemiddeld. Bij mijn dochter was ik totaal een goede 20 kilo aangekomen, had een megabuik (al snel ook), mega veel vruchtwater en een kind van 8,5 pond, maar GEEN zwangerschapssuiker... In mijn hoofd klopt het nog niet zegmaar :)
    En ook geen lekker vergelijkingsmateriaal natuurlijk!
     
  2. Truelove

    Truelove Fanatiek lid

    30 mrt 2014
    3.006
    0
    0
    Hoi hoi,

    Niet gelijk in paniek raken hoor.. Vaak is er niet veel voor nodig om dit stabiel te krijgen..
    Een bepaald dieet doet wonderen :)
    Ik heb toen idd zelf mijn suiker waardes per dag bij moeten houden maar ook dit viel 100% mee!

    Succes!
     
  3. liefde1978

    liefde1978 Fanatiek lid

    4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Rustig blijven... Ik had 9,3 en met lichte aanpassingen had ik een paar weken later gewoon normale waarden... Zou het even afwachten hoor. Met wat aanpassingen en geen slechte suikers van koek en snoep kan er ook al een hoop goedkomen. Ik heb het in ieder geval niet gekregen ondanks die hoge waarde na dat suikerdrankje.
    Ik ben geen arts maar dat suikerdrankje is echt te belachelijk voor woorden. Houd je aan een dieet en wie weet valt het mee over een paar weken?

    Fruit beperken tot twee stuks max. En vervangen door zetmelen zoals groenten en brood en peulvruchten, aardappelen etc. Zal echt een hoop schelen!
     
  4. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    En dat bepaalde dieet.. is geen dieet. Het is bewust en gezond leven. Eigenlijk verandert er helemaal niet zoveel. Ik vond het geen mega omschakeling en moest uiteindelijk alleen de vruchtensappen en m'n boterhammen met nutella laten staan.

    Naalden? Het is een speldenprikje. Al kan ik me voorstellen als je bang bent dat je dit ook niet prettig vindt. Maar curves prikken valt echt mee.

    Slank geen overgewicht en toch zwangerschapssuiker? Herkenbaar.. Ik was ook een soort van "boos" hoe kan dat nou!
    Maar inmiddels weet ik dat niet de enige redenen zijn dat je dit kan krijgen. Je kan er niks aan doen!

    Meid zie niet teveel op tegen deze afspraak. In het ziekenhuis kan je aangeven dat je een naaldenfobie hebt. Zij zullen dit ongetwijfeld vaker meemaken.
     
  5. liefde1978

    liefde1978 Fanatiek lid

    4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Heeft niks met slank etc te maken.cje hebt gewoon pech dat je zwangerschapshormonen de glucose afbreken die normaal je suiker afbreekt. Hoop dat ik het zo goed vertel.
    En inderdaad het is verre van een dieet. Ik eet bijvoorbeeld zes broodjes op een dag met mager beleg. Tussendoor fruit, groente en ontbijtkoek met minder suiker. Veel groente, paar aardappelen en vlees en dan s avonds nog yoghurt en eventueel nog cracker, wat japanse mix of kroepoek.
    Het geheim zit hem zeg maar in eetmomenten over de dag te verdelen, bijvoorbeeld elke twee uur wat eten zodat je pieken minder hoog zijn.
     
  6. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Bedankt voor jullie geruststellende woorden..

    Ik ben dus niet meteen gedoemd te mislukken :)

    Ik vraag me ook echt af of je dan echt zoveel met eten kan doen.. Je krijgt dus niet een of ander streng dieet mee?
    Ik eet 1 stuk fruit per dag, 4 boterhammen, bijna geen zoet beleg oid. Drink bijna alleen maar water en thee en verder misschien 1 glaasje limonade per dag. Savonds eet ik ook maar kleine porties, omdat warm eten niet zo lekker valt met de misselijkheid. Ook eet ik weinig koek, snoep, chips e.d. En doe nergens extra suiker bij of in.
    Dus ik ben echt zo benieuwd wat er veranderd moet worden dan! Ik zal waarschijnlijk dan denken dat ik heel gezond eet, maar dat dat dus dan niet waar is....

    Ik vind het ook echt niet leuk dat ik dan nu medisch wordt. Moet het echt even een soort van verwerken, dat ik niet bij mijn eigen verloskundigen mag blijven maar iedere keer weer een andere dokter voor mijn neus heb :( om het dan nog maar niet te hebben over de veel besproken zwangerschapssuiker-stempel op je voorhoofd..

    Maartt, idd voel me een soort van boos ja! Ik denk dan hoe kan dit nu?! Of ben ik dan echt zo slecht bezig?! Ik betrap mezelf erop dat ik suikerziekte koppel aan veel, vet en slecht eten en dat het een soort van je eigen schuld is als je het krijgt... Verkeerde aanname dus :)


    Zijn er ook meiden die ervaring hebben met erge misselijkheid en zwangerschappssuiker? Dit is niet echt een succescombinatie lijkt me...

    En mensen die uiteindelijk toch weer terug naar hun verloskundige mochten?
     
  7. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Waarschijnlijk hoef je weinig aan te passen. Je hebt een suikerdrankje gehad waar je zo op reageerde en uit blijkt dat je zwangerschapssuiker hebt.
    Dat is alleen maar fijn want de kans is groot dat je het met gewoon gezond eten en verstand prima onder controle kan houden. Wat je dus eigenlijk al doet. Heb je trouwens medicijnen voor je misselijkheid?
    Ik weet niet of je maagzuurremmers gebruikt maar in sommige zitten suikers.

    Ik vond het eerst ook zwaar K, maar het valt echt mee..
     
  8. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    3
    38
    Waarschijnlijk moet je een dagcurve gaan prikken. Dat betekent een paar dagen lang elke dag 7x je bloed testen: nuchter, na ontbijt, voor middageten, na middageten, voor diner, na diner, voor slapen gaan. Als die curves ook te hoog zijn krijg je óf de kans om het met een dieet te proberen óf je krijgt meteen insuline.
     
  9. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    En wees maar blij dat het op tijd ontdekt is,ik ben er een kindje aan verloren,doordat het te laat opgemerkt werd.Ik wil je niet bang maken,want dit gebeurd zelden.Jou paniek verbaasd me wel een beetje.Hebben ze je niks uitgelegd?
     
  10. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Maartt, ik slik geen meds meer tegen de misselijkheid, het hielp bij mij nauwelijks en ik wil geen zwaardere middelen omdat het niet bewezen onschadelijk voor de baby is... dus dat kan het niet zijn iig. We wachten het maar af.

    Hilly, die insuline is waar ik me nog het meest zorgen over maak, ookal wil het nog laaaang niet zeggen dat ik dat moet. Ik ga al bijna van mijn stokje bij normaal bloedprikken. :) Ik kan mezelf echt niet prikken!!
    Ik kan er niks aan doen, ben absoluut niet bang voor pijn, maar naalden....ik heb er gewoon grote angst voor. :(

    Pipo, natuurlijk ben ik blij dat ze mij goed in de gaten houden, maar dat neemt niet weg dat ik het vervelend vindt dat ik niet gewoon 'normaal' zwanger kan zijn. (Ik weet ook wel dat het veel erger kan, maar hey iedereen zijn eigen ellende toch?)
    Ze hebben me niet echt meer uitgelegd dan dat ik in het ziekenhuis verder onderzocht wordt en dat de verloskundige niet kan zeggen wat er verder staat te gebeuren..
    Ik ben gewoon een beetje paniekerig nu :D Ik heb altijd een instelling gehad dat het allemaal wel mee zal vallen, alleen ik heb de laatste jaren wat dingen meegemaakt waarbij ik dus met die instelling flink op mijn bek ben gegaan en het niet meeviel... die positiviteit is wat afgebrokkeld zegmaar :)
     
  11. MiekieLief

    MiekieLief Fanatiek lid

    2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Ik herken veel in je verhaal. Ik raakte ook in paniek toen ik hoorde dat ik suiker heb. De pech was ook dat ik vlak erna van de trap viel en nu met 2 verstuikte enkels zit. Dus minder kan bewegen. En nog raakt het me dat ik suiker heb. Bang dat het kindje te groot word, bang dat ik veel eerder moet bevallen, bang dat ik insuline moet spuiten en bang dat ik na de zwangerschap suiker zou houden.
    Eerste week moest ik 4x per dag prikken. Ik ben toen ook gaan bijhouden wat ik eet zodat ik kan zien waar ik erg op reageer. Zo af en toe zit er een piek in maar kan ik het wel verklaren waardoor het komt. Zoals bij roti. Zon wrap pannenkoek en aardappelen. Te veel koolhydraten. Nu hoef ik maar 2 dagen per week een dag bij te houden, maar controleer liever vaker om de controle erin te houden. Dat geeft mij hou vast en rust.
    Ik hoop volgende week contact te hebben met de diëtist over mijn voeding. Kleineaanpassingen is goed, maar te grote niet. Ik wil dat daar even naar gegeken word.

    Hoe gaat het bij je/jullie?
     
  12. MiekieLief

    MiekieLief Fanatiek lid

    2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Wat eten jullie zoal op een dag?

    Voor de gene die verder in de zwangerschap zitten: merkte je dat je waardes eerder stijgen dan een paar weken ervoor ivm meer hormonen in de laaste 10 weken?
     
  13. kers87

    kers87 Bekend lid

    4 sep 2012
    678
    0
    0
    Ik denk dat je je niet zo druk hoeft te maken. Suiker heeft ook niets met veel en vet eten maken maar met koolhydraten. Je kan bijvoorbeeld haast een hele kaas op, is veel en vet maar zal niets doen met je suiker. Aangezien daar bijna geen koolhydraten in zitten. Wacht gewoon de voorlichting af.... Ik heb het bij mijn zwangerschap gewoon afgekund met verspreid eten. Kon ook alles nog eten. Alleen pizza niet, die was dodelijk....ook bloedprikken en insuline spuiten is niet te vergelijken. Insuline is subcutaan dat wil zeggen in de huid. Bloedprikken in de ader...ik zou zeggen, schrijf je vragen op en stel ze tijdens de voorlichting
     
  14. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ik heb inmiddels een meetapparaatje gekregen en volgende week mag ik naar de dieetist.
    Ik moet nu een paar dagen eten en drinken zoals ik altijd doe, en dan meten. Dit om inzicht te krijgen.

    Gelukkig valt het vingerprikje me mee :) ik heb vandaag 2x geprikt en de waardes zijn echt behoorlijk laag uitgevallen...

    Ik heb nog niet echt uitgelegd gekregen hoe vaak ik per dag moet prikken. Wel is me verteld 1,5u na de maaltijd.
    Als ik dan om 6 uur ga eten en om half 7 mijn bord leeg is, meet ik dan om half 8 of 8 uur???
    Ik heb nu vandaag van 18.15u tot 18.30u gegeten en om 20.00u geprikt. Ik prikte 6,3. Dat is goed toch?
    Vanmiddag prikte ik maar 3??? Halverwege de middag voordat het tijd was voor een tussendoortje zegmaar.

    Ik ben benieuwd hoe het verder gaat :)

    Miekelief, ik heb dat ook, het raakt mij ook dat ik 'een ziekte' heb. Zelf vind ik het zo'n zwaar woord, zwangerschapsdiabetes. Tot nu toe zie ik het meer als mijn eetgedrag in de gaten houden door de vingerprikjes, maar zolang de waardes goed zijn is er in mijn ogen niks aan het handje. Ik ben benieuwd watvoor adviezen ik ga krijgen.
    Eet jij dan bijv. helemaal geen aardappelen meer? Of echt maar heel weinig? En hoe reageer jij op brood?

    Ik heb ook nog veel last van zwangerschapsmisselijkheid, dus ik vind het wel spannend hoe dat i.c.m. de zw.suiker gaat. Boterhammen smaken mij erg goed en vooral bij misselijkheid, dus ik hoop zo dat ik die gewoon kan blijven eten!!
     
  15. MiekieLief

    MiekieLief Fanatiek lid

    2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Zucht. Ik had een heel verhaal getypt maar alles was ineens weg.

    Als ik om 18.00 klaar ben met eten dan prik ik om 19.30. Tussentijd eet ik niks en drink ik alleen water, thee of light.
    Brood eet ik 2 sneeen per keer met kaas of vleeswaar. Brood vervang ik ook door roggebrood of volkoren crackers. Dat gaat altijd goed.
    Aardappelen vind ik niet zo lekker. Eet 4 kleine per keer.
    Vanavond aten we kip madras met rijst zonder appel. Ik heb een normale portie g enomen en de waardes waren goed.
    Ik eet om de 1,5 a 2 uur. Hierdoor krijg ik geen honger.
     
  16. MiekieLief

    MiekieLief Fanatiek lid

    2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Vorige week at ik cassave, chips en een keer roti. Daar reageerde de waarde niet goed op. Ik heb ook wortelcake geprobeerd en dat ging ook goed.
    Het is uitproberen waarop je reageert.
    Waarde onder de 4 is niet goed. Dan moet je wel wat eten.
     
  17. Prinsessa

    Prinsessa Niet meer actief

    Ik snap het gevoel helemaal hoor! Ik heb ook zwangerschapssuiker gehad en ik was eigenlijk best verdrietig en maakte me inderdaad zorgen om de baby, dat ze veel te hard zou groeien etc. Ik had het met een dieet prima onder controle en inderdaad mijn waardes in de gaten houden door de vingerprik.

    Het is gewoon even schrikken en had ook het gevoel dat mensen om me heen niet echt snapte waarom ik me zo rot voelde.
     
  18. Lovemykids4

    Lovemykids4 Niet meer actief

    Hier spuit ik voor elk eten wat ik eet zoals ontbijt,lunch en avondeten 62 eenheden per keer aan novorapid.
    Spuit ik minder per keer komt hij boven de 12 uit 2 uur na het eten.
    Nu met 62 eenheden hou ik hem net onder de 7.0.
    Voor het slapen gaan 12 eenheden insulatard.
    Zodat hij s ochtends onder de 5 blijft nuchtere waarde.

    Ik hou me ook nog steeds aan de dieet.
    Ben weer veel afgevallen.
    Teller staat nu weer op -8 kilo.

    maar alles voor uk.
    moet de suikers zoveel mogelijk onder controle houden de laatste weken want met de groeiecho met nog geen 30 weken zwangerschap woog ze al 5 pond en 44 cm.
    is 2 keer nagemeten en bleef op 5 pond uitkomen.
    erg veel voor Nog geen 30 weken.

    Over 2 weken met 32 weken weer een groeiecho.
    juist nu zit ze in de periode van groeispurten.
    Dus echt kwestie van goede suikers in stand houden kwa waardes.
     
  19. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Miekielief, ah jij prikt dus ook anderhalf uur nádat je klaar bent met eten. Fijn om even precies te weten :)
    Ik eet opzich ook wel om de 2 uur anders wordt ik kotsmisselijk. Onder de middag eet ik op een drukke werkdag eigenlijk altijd 4 boterhammen, dat zal nu wel niet meer mogen dan :D ik ga dat wel even testen deze week hoe dat uitvalt. Ik eet dan alle 4 met magere vleeswaren en drink alleen water, dus het zou dan echt op het brood reageren he?

    Prinsessa, ja mensen om mij heen zeggen ook allemaal van ach meid, niks aan het handje, gewoon en beetje opletten! Als je kindje maar gezond is, stelt niks voor joh enz. enz. Allemaal van die dooddoeners.. Makkelijk praten als je er zelf geen last van hebt of hebt gehad vind ik. Natuurlijk is het niet het einde van de wereld, dat weet ik ook wel, maar echt superleuk is het ook niet toch?

    Vanmorgen een bak yoghurt met zoetstof op en een boterham met hagelslag. 1,5uur later prikte ik 5. Mmmm had toch mijn zo gemiste glaasje limo erbij kunnen nemen!!
    Ik prik tot nu toe alleen maar laag, zelfs na een vol bord pasta, dus dat is op zich fijn, maar ik heb wel het gevoel voor jan l*l bezig te zijn.
    Oke het is nooit verkeerd om te weten hoe of wat maar het is wel een gedoe vind ik. (Nu even in het begin, ik houd ook een eetdagboekje bij nl)


    Was het trouwens bij degene die zw. suiker hebben gehad, zonder insuline hoeven te spuiten, na de bevalling meteen over? Of hoe moet ik dat voor me zien? Ik weet dat het in bijzondere gevallen ook blijvend kan zijn hoor..
     
  20. MiekieLief

    MiekieLief Fanatiek lid

    2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Lovemykids, was je kindje voor de 30 weken echo al veel zwaarder? Ons kindje zat bij de laatste controle en 3d echo op de juiste curve. Aankomende week heb ik weer controle en ben erg benieuwd of hij/zij erg is gegroeid en boven de curve is.
    Hoe vond jij het om ineens te moeten spuiten?

    Princessa, fijn dat je het gevoel herkent. Ik voel me idd niet altijd begrepen. Vooral niet door de diabetes verpleegkundigen. Dit met jullie delen is voor mij erg fijn. Ik ben niet de enige die het rot vind om het te hebben.
     

Deel Deze Pagina