Help... :-(

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door beebje082011, 28 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Ik weet dat ik ook het cb e.d. kan contacteren maar ik wou het graag even van me afschrijven, wellicht heeft iemand tips en ervaring...

    Mijn kindje is ruim 2 weken oud. Ik geef vanaf dag 1 borstvoeding, maar omdat hij niet genoeg bijkwam na de kraamweek was ik genoodzaakt wat kunstvoeding bij te geven. Hij is nu alerter en slaapt niet meer de hele dag, dus dat is fijn.

    Op advies ben ik gaan kolven (heb even rondgekeken en de Felin dubbele electrische borstkolf gekocht) en kolf nu om de 3 uur.

    Ik voed hem dus door hem aan te leggen, vervolgens geef ik wat ik gekolfd heb bij en eventueel nog wat kunstvoeding om aan gemiddeld 90cc te komen (ik heb het idee dat hij echt niet zoveel drinkt aan de borst, en bovendien vaak echt maar een paar minuten).

    1.5 uur na de voeding kolf ik dus, meestal is de opbrengst tussen 30-50cc en dat is in totaal, dan heb ik 10 minuten aan elke borst gekolfd. Dit lijkt me erg weinig.

    Na hoeveel dagen kolven zou het meer moeten worden? Het is best omslachtig omdat ik nu én aanleg, én het gekolfde beetje melk bijgeef en erna alsnog Nutrilon.

    Ik hoopte zo volledig bv te kunnen geven maar ik zit een beetje met mijn handen in het haar nu...

    Wie heeft een soortgelijke ervaring? :)
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    #2 Zoe123, 29 dec 2022
    Laatst bewerkt: 29 dec 2022
    Mijn oudste kwam met 36 weken maar was prematuur in haar drinkgedrag.
    Zij pakte de borst niet goed, was snel moe.
    En ik heb ook platte tepels dus dat hielp ook niet.

    Eigenlijk verliep het een beetje zoals jij beschrijft.
    Ik had een vast ritme.
    Aanleggen, nakolven, en wat ik de keer daar voor had gekolfd dat gaf papa aan baby.

    Uiteindelijk is het de bedoeling dat je het kolven gaat afbouwen. En dat baby steeds meer uit de borst gaat halen.
    Je borsten werken met een vraag-aanbod principe. Oo dit moment is de vraag eigenlijk niet zoveel want je geeft en moedermelk en kv bij…
    Je baby zal uiteindelijk alle melk uit de borst moeten gaan halen. Dus de kv en het kolven afbouwen.
    En dan komt het moment dat je de kolf aan de kant zet en volledig op verzoek gaat voeden.
    Zo vaak als je kan aanleggen. Ff tussendoor gaan wegen op het cb.
    Hier was mijn dochter met een week of 5 volledig aan de borst.
    Zeker spannend maar wel hoe het werkt.


    Waarom is net gelukt?
    Ten eerste: ik heb een laktatiekundige ingeschakeld.
    Zelf aanmodderen is meestal de weg naar stoppen, zoals je zelf merkt.
    Het cb is helemaal niet de plek waar je met deze problematiek terecht kan.
    Als je last heb van je rug ga je naar de fysio, niet naar de huisarts.
    Bij problemen met borstvoeding werkt dat hetzelfde.
    En als je af en toe topics leest hier mbt het cb en de tips die ze geven…:|
    De laktatiekundige komt bij je thuis, kijkt hoe het gaat met aanhappen.
    Met drinken aan de borst.
    Drinkt je baby wel effectief?
    Vaak lijkt het heel complex, maar met een paar simpele tips zie je een wereld van verschil.
    En samen met haar maak je een plan van aanpak.
    Zonder haar hulp weet ik wel bijna zeker dat het allemaal echt een stuk lastiger zou zijn geworden.
    Ergo ik weet niet of het dan überhaupt was gelukt. Ik was voor het eerst mama en vond het best spannend allemaal.
    Je kan kijken of je cb een LK in de praktijk heeft.
    En anders:
    https://www.nvlborstvoeding.nl/



    Verder, je kolf. Ik ken deze niet. Maar om echt de productie op gang te krijgen, dus voor de eerste weken, heb je een ander type kolf nodig dan een “gewone” kolf. De bekendste is wel de Medela Symphony (door de vader van mijn kinderen altijd de melkmachine genoemd:roflmao:). Ik ken de kolf die jij gebruikt niet, het kan zijn dat dit ook een sterke is, maar dat is dus even de vraag.
    Verder is het zo dat wat jij kolft, niet representatief is voor wat baby uit je borst haalt. Sommige vrouwen
    gaan prima met een kolf. Anderen (ikzelf) hadden niet een fijne relatie met de kolf. Als ik puur zou kijken naar wat ik er uit haalde (voor als ik aan het werk was) dan zouden mijn kinderen scharminkels zijn terwijl ze juist prima groeiden. Zeker mijn oudste had van die heerlijke spekbeentjes….
    Het gebruik van je kolf kan je ook met een laktatiekundige bespreken.
    Kolf je wel ook in de nacht?
    Ik lees nu trouwens dat je dus NA een voeding aan de borst dus ook nog 30-50 cc kolft.
    50 cc is al bijna een hele voeding voor een pasgeboren baby!
    En dus helemaal niet weinig! Ik denk dat er met je productie echt niks mis is.
    Je geeft nu 90 cc en dat is eigenlijk best wel veel, als je bedenkt dat het maagje van een baby van 2 weken van nature tussen de 40-60cc is. Waarschijnlijk gebruik je nu als richtlijn de hoeveelheden die op een pak kunstvoeding staan maar daar hoef je niet van uit te gaan.


    Tenslotte, heb geduld. En vertrouwen. Er is geen haast. Je mag de tijd nemen. Stapje voor stapje. Als je dat kan opbrengen, dan is er geen reden waarom je baby uiteindelijk niet volledig aan de borst zou komen. Je productie is gewoon op gang gekomen, en baby drinkt wel al uit de borst.
    Het is dus even investeren maar daar krijg je uiteindelijk veel voor terug. Als borstvoeding eenmaal loopt is het superfijn en ook erg makkelijk.
    Altijd bij je, je hoeft niet op te staan en goed voor baby.
    Met de hulp van een LK gaat het zeker lukken.
    Succes en je kan me altijd een pb sturen.
     
  3. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Inderdaad. Hier had ik een strak schema.
    Elke 3 uur: Voeden, meteen kolven erna, bijvoeden van de vorige of max 30 cc kunstvoeding. En dat klokje rond. Na 4 weken konden we dit meer loslaten.

    Ik zou een lactatiekundige inschakelen.
    Verder kan je ook boezemvriendjes plus van aidulac bestellen om je productie te verhogen.
    En veel huid op huid contact.
    En via de thuiszorgwinkel even een sterke borstkolf huren.
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  4. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.075
    283
    83
    Emmeloord
    Nog gefeliciteerd met de geboorte van je kindje.
    Ik heb een hoop vragen voor je:
    Met hoeveel weken ben je bevallen, en is het ongecompliceerd gegaan? Is de placenta compleet? Stopt je kindje na het drinken van het toeschietreflex? Is er naar de tongriem gekeken?
    Bij deze vragen is er hulp/ actie nodig van een Lactatiekundige (behalve bij placenta rest). Zoals andere schrijven: bel een Lactatiekundige! Met een uitgebreid consult kan zij met jou kijken wat er speelt en wat je mogelijkheden zijn. Daarnaast klinkt het of je je lichaam uitput door zoveel met voeden bezig te zijn. Dat levert je weinig op. Want je hebt energie ook nodig voor andere dingen. Dus weeg even af: kan je de hele dag voeden/ kolven en rusten, eten en drinken. Of ben je bezig met dit en bijv huishouden. Probeer eens aansluitend te kolven na een voeding. Als je handig bent met aanleggen, dan kun je bij de tweede borst aanleggen; de eerste kolven (gelijktijdig). Denk bij het voeden ook aan borst compressie geven om de melk stroom voor je kindje op gang te houden. En je kunt bijvoeding aan de borst geven om je kindje te motiveren door te drinken uit de borst. Dat werkt ook productie stimulerend. En je kindje leert waar het vandaan komt. En het scheelt tijd. Je kunt dit doen met een hulp set of een bijvoeding set. De eerste is en fles met slangetjes er aan, je kindje kan zelf drinken uit de borst. Het tweede een voedingspuit en een sondeslang, deze leg je lang te tepel. Tijdens het drinken kun je actief helpen door het spuitje wat mee te duwen.
    lang verhaal: een hoop info/ vragen en tips. Conclusie: bel een Lactatiekundige voor consult, wel geregistreerd bij ibclc ;)
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  5. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.331
    113
    Vrouw
    Lk inschakelen om mee te kijken na de aanhap ect. Die kan je goed helpen ook mee kijkend of je wel de goeie borstschelp hebt.
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  6. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.489
    1.649
    113
    Herkenbaar verhaal. Hier helaas door alle gekolfde melk uit flesjes nooit borstvoeding kunnen geven. Baby leerde niet goed aan de borst drinken (ondanks dat ik het elke voeding probeerde). Hij dronk wel, maar veel te kort en weinig. Zelf denk ik dat flesjes bijgeven gewoon echt een heel slecht idee is en ik zie dit ook echt als de reden dat hij borstdrinken nooit goed aangeleerd heeft. Buiten dat, jouw hoeveelheden lijken me prima. Als je 50ml kolft, en je kleintje waarschijnlijk wel 40 uit de borst drinkt, zou dit goed moeten zijn? Die van mij dronk de eerste weken altijd maar 60 tot 80 ml per keer, 7 keer per dag. Als jij om de 3 uur kolft zit je denk ik op 8 voedingen per dag? Klinkt alsof je dus precies de goede hoeveelheid melk hebt voor je kleintje. Je zou eens een keer alleen kunnen kolven voor een voeding ipv eerst aanleggen, gewoon om te kijken voor jezelf hoeveel melk er dan uit komt. Dan weet je ook gelijk wat de baby drinkt.
    En verder inderdaad een lactatiekundige! Heeft bij mij helaas niet het probleem verholpen, maar ik had er wel erg veel aan en het hielp wel enigszins.

    Gefeliciteerd nog en succes!
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  7. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.489
    1.649
    113
    Ohja ik heb in het begin met de Medela handkolf gekolfd. Vond ik beter werken dan de elektrische. Had het idee dat ik daar mijn borsten veel beter mee leeg kon kolven. Pas toen de productie zo hoog was dat handkolven echt veel te veel werk was ben ik overgestapt op een elektrische.
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  8. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    #8 beebje082011, 2 jan 2023
    Laatst bewerkt: 2 jan 2023
    Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ben ze allemaal aan het lezen.
    Ik heb inmiddels de lactatiekundige van het zh gebeld en nog eens met de vk overlegd.

    Ik zit nu inmiddels op zo'n 80cc om de 3 uur kolven. Ik ben op dit moment voornamelijk aan het kolven zodat ik ten minste om de voeding een fles moedermelk kan geven. Hij drinkt nu met 3 weken oud zo'n 110cc per voeding, moedermelk of kunstvoeding. Ik hoop dat dit intensief kolven in de toekomst niet meer nodig is... baby had flink bijgetankt qua gewicht dus daar hoef ik me nu geen zorgen om te maken.

    Ik ben benieuwd of ik dus weer meer kan gaan aanleggen en eventueel tussendoor blijven kolven om een voorraadje op te bouwen om bij te kunnen voeden. Want met alleen borst is hij niet altijd "tevreden"... het blijft de vraag hoeveel hij eruit krijgt. Ik voed ook met tepelhoedje omdat de tegels echt te plat zijn, dan hapt hij ook niet aan.
     
  9. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    #9 beebje082011, 2 jan 2023
    Laatst bewerkt: 2 jan 2023
    Kolfde je echt direct na een voeding? Is je borst dan niet al zo goed als leeg?

    Dat is iets wat ik me nog steeds afvraag, wat het beste moment om te kolven is.
    Stel hij drinkt om 08.00u, kolf je dan om 9.30 bijvoorbeeld nog bij? Stel hij heeft dan vlak na het kolven weer honger, krijgt hij er dan nog wel wat uit?
     
  10. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Wat ik heb geleerd is door je borsten goed te legen je je productie verhoogd. Als je later kolft zit het te dicht op de volgende voeding.
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  11. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.120
    6.659
    113
    Vrouw
    Is 110 ml voor een kindje van 3 weken een goede hoeveelheid? Het klinkt als best veel. Maar heb vrijwel enkel borstvoeding gegeven de eerste weken bij mijn kinderen, dus kan het niet heel goed inschatten.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  12. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.120
    6.659
    113
    Vrouw
    Ik zou trouwens ook direct na de borstvoeding kolven. Misschien lukt het dan je kindje ook makkelijker zelf te drinken als je borsten daarna iets voller zijn. Of gaf de lk juist advies om het na 1.5 uur te doen?
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  13. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    De lk zei dat ik die kunstvoeding richtlijn kon aanhouden wat betreft het aantal cc, als ik afgekolfde mm geef.
    De kleine had een dip in zijn gewicht gekregen, dus ik ben gaan bijvoeden wat hij opkrijgt. Dat varieert maar ik hou meestal 100/110 aan als ik de volledige voeding geef aan mm of kunstvoeding.

    Ik vind het best nog een uitdaging. Als ik hem eerst aanleg weet ik niet hoeveel hij eruit heeft gekregen... en dan moet ik mm gaan warmen, maar het komt best vaak voor dat het dan teveel bleek en die mag je dan niet opnieuw gebruiken.
    Ik moet al zuinig zijn ermee, want kolf soms best weinig...

    Ik wist niet dat je beter kon kolven ná de voeding! Dat ga ik eens proberen.

    Dus: ik kan hem best eerst laten drinken zolang hij wil, en kolf vlak erna en dat geef ik dan nog bij?
    Ik was bang dat ik er dan nog weinig uit zou krijgen omdat de kleine dan al gedronken heeft.

    De lk zei inderdaad dat na 1.5 de melk weer aangemaakt is en ik het zo om de 3 uur kan afkolven.

    Ik vind het soms best verwarrend wat ik aan het doen ben, want soms laat de baby minder tijd tussen voedingen en dan zou het net ook weer afkolf tijd zijn.. en dan is m'n "schema" weer door de war.
     
  14. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Kolf je dan gewoon ook een minuut of 10 na het aanleggen?
     
  15. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    @beebje082011
    Ik vind 110 cc ook best een behoorlijke hoeveelheid…
    Als je uit gaat van 7 voedingen op een dag dan is het best veel melk.
    Zeker kunstvoeding valt zwaar op de maag en dat zorgt er ook weer voor dat baby een volgende voeding weer minder uit de borst zal drinken.
    Eigenlijk vind ik het best een bijzonder advies.

    Hoe verlopen de voedingen met de fles? Hoe lang duurt een voeding?

    Oh en ja, aanleggen is eigenlijk wat je echt op nr1 moet zetten.
    Zodat baby ook die techniek niet gaat verleren.

    Ja een tepelhoedje…ik heb hier alledrie met gevoed want anders was de borstvoeding mislukt.
    Maar. De kans dat baby NIET effectief uit de borst drinkt is bij het gebruik van een tepelhoedje wel aanwezig.
    Daardoor wordt de borst niet goed leeg gedronken waardoor het sein “we zijn leeg dus aan de slag” ook niet goed door komt.
    Dus daar moet je ook heel alert op zijn.
    Overigens was dat hier tijdelijk, toen baby eenmaal goed en krachtig dronk was het verder prima.

    Als ik jou was zou ik toch echt ook nog een afspraak maken met de LK, dat ze eens mee kijkt bij een voeding.
     
    Muisje2016 en beebje082011 vinden dit leuk.
  16. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    863
    1.246
    93
    Muisje2016, Mimus en Zoe123 vinden dit leuk.
  17. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Inderdaad een hele andere berekening…
     
  18. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    #18 beebje082011, 2 jan 2023
    Laatst bewerkt: 2 jan 2023
    Ik denk dat dat is omdat ik ook met kunstvoeding afwissel, om dus een richtlijn aan te houden.

    Ik geef soms een kunstvoeding en de volgende dan een moedermelk voeding, afhankelijk van hoeveel ik gekolfd heb.
    Ze gaven aan dat hij nu echt wel rond die hoeveelheid op mag. Ook omdat hij dus niet helemaal goed omhoog ging met zijn gewicht. Nu is dat bijgetrokken.

    Het aantal voedingen bepalen vind ik ook lastig. Na de moedermelk komt hij vaak om de 2.5/3 uur en na de kunstvoeding laat hij vaak wel 4 uur ertussen.

    Maar ik stop gewoon met voeden als ik zie dat hij genoeg heeft. Vaak leg ik hem tussendoor dus bog aan als hij zuigbehoefte heeft.

    Het was inderdaad een IBCLC lactatiekundige.
    Ik vond het wel apart dat ze middels telefoongesprek adviezen gaf en dus live niets heeft kunnen zien/beoordelen.
    Ze had het er ook over dat er eventueel Domperidon genomen zou kunnen worden voor de melkproductie, terwijl mijn eigen vk daar echt geen voorstander van is, bijvoorbeeld. Zij was eigenlijk best positief over hoe het nu een week later gaat.


    Ik vind het gewoon zo lastig allemaal... als hij bij mij drinkt weet ik niet of hij genoeg heeft, en ik wil niet weer dat zijn groei vertraagt...
    Aan de andere kant is het nu zo omslachtig om heel veel handelingen te doen qua aanleggen, kolven, kunstvoeding en alsnog niet weten of het dus wel goed is zo... en of ik volledige voedingen aan de borst ga kunnen geven.
     
  19. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Dankjewel voor al je reacties. :)

    Ze l.k. zei dat ik inderdaad eens langs mag komen als ik blijf klungelen ermee...
    De flesvoedingen duren een 20 minuten, dat gaat opzich goed al spuugt hij iets meer hierbij.

    Gelukkig gaat het aanleggen zelf wel goed maar door het tepelhoedje twijfel ik inderdaad of de melk echt heel weinig is of dat hij niet goed kan leegdrinken hierdoor...

    Ik wil nu even kijken wat dus de beste volgorde is van aanleggen, kolven en hoeveelheden die ik kan bijvoeden. En hoe ik dus effectief meer productie krijg.
     
  20. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Inderdaad iets anders, maar toch blijft het ook met bijvoeden een kwestie van gissen hoeveel hij gedronken heeft bij mij en hoeveel ik dan zou moeten warmen aan mm. Soms drinkt hij meer en soms weiniger.
    Is ook een beetje op verzoek denk ik zo...
     

Deel Deze Pagina