Helpen voorkomen: Onderzoek naar de mogelijke erfelijkheid van extreme vroeggeboorte

Discussie in 'Prematuur' gestart door Onderzoeker, 12 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Onderzoeker

    Onderzoeker Nieuw lid

    12 apr 2021
    3
    0
    1
    Vrouw
    Beste Ouders,

    Ik zou graag jullie hulp vragen om vrouwen in de toekomst in een eerder stadium te kunnen helpen en hopelijk een extreme vroeggeboorte te kunnen voorkomen.

    Tijdens het zesde jaar van mijn opleiding geneeskunde doe ik in samenwerking met gynaecologen uit het Amsterdam UMC en Utrecht UMC onderzoek naar de mogelijke erfelijkheid van extreme vroeggeboorte. Wij zijn hiervoor op zoek naar vrouwen ouder dan 18 jaar die een vroeggeboorte tussen de 16 en 24 weken zwangerschapsduur hebben meegemaakt.

    Ons doel
    Bij cervixinsufficiëntie (zwakte van de baarmoedermond) opent de baarmoedermond zich zonder dat daaraan voorafgaand duidelijk weeën zijn geweest, met als gevolg een extreme vroeggeboorte. Doordat er weinig tot geen klachten of symptomen zijn wordt dit vaak te laat opgemerkt om hier nog wat aan te kunnen doen. Middels deze vragenlijst willen wij onderzoeken of extreme vroeggeboorte mogelijk een erfelijke component bevat. Dit kost ongeveer 15-20 minuten. Daarnaast willen we kijken of we op basis van gegevens van extreme vroeggeboorte in de familie een betere inschatting kunnen maken welke vrouwen een hoog risico hebben om zelf een extreme vroeggeboorte te krijgen.

    Meer informatie over het onderzoek is te vinden op: https://onderzoeknaarextremevroeggeboorte.nl
    Hier kunt u zich ook aanmelden voor het onderzoek.

    Bedankt voor uw interesse.
     
  2. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Heb je een pb gestuurd! ;)
     

Deel Deze Pagina