Helpt anticonceptie bij PMS?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door MarisB89, 17 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MarisB89

    MarisB89 Actief lid

    27 jul 2016
    338
    117
    43
    Hoi allemaal!

    Ik ben een beetje zoekende. Gebruik al 8 jaar geen anticonceptie meer, kon slecht tegen de hormonen en gewoon bleh.

    inmiddels een dochter van bijna 4 en sinds dit jaar last van PMS. Mijn man begon erover dat ik elke maand rond dezelfde datum ‘perikelen’ had en verdomd, het klopt ook nog (chagrijnig, heel opruimerig en boos worden als het niet op mijn manier gebeurd, geen rust in mijn hoofd, onzeker over alles ineens). Als ik ongesteld word gaat het weer prima en na de eisprong begint weer hetzelfde liedje.

    Ik probeer sinds deze week ‘menstruatie ongemak’ van de Kruidvat met vitex agnus maar of dat helpt, geen idee!

    ook las ik dat toch de pil/nuvaring of whatever zou kunnen helpen.

    Ik weet dat elke vrouw anders is en dat iedereen anders reageert maar ben vooral benieuwd naar ervaringen! De HA heb ik inmiddels al ingeschakeld.
     
  2. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, maar ik herken je verhaal heel erg. Ook ik was al aan het zoeken op internet of ik iets kon vinden hierover. Sinds mijn bevalling in maart is het namelijk weer raak met de onzekere/boze/verdrietige en ook opruim-buien. Volgens mij komt mijn cyclus weer op gang, de gyn heeft tijdens een controle onlangs in de eierstok al weer wat activiteit gezien en hopla ik voel me dus enorm chagrijnig alsof ik ongesteld ga worden. Nu twijfel ik enorm of ik aan de hormonale anticonceptie moet gaan, dus ik lees graag mee.
     
  3. MarisB89

    MarisB89 Actief lid

    27 jul 2016
    338
    117
    43
    Als ik de huisarts heb gesproken laat ik het je even weten. Als het goed is word ik vandaag gebeld
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  4. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Ik hoop het...

    Hier niet echt PMS, maar ik blijf enorme stemmingswisselingen (een soort zware depressieaanvallen) houden sinds de bevalling van mijn jongste zoontje. Ze komen maandelijks ook zo'n beetje rond dezelfde tijd; vreemd genoeg bij mij juist voor/rond ovulatie. De huisarts vond daarom bij mij de pil het proberen waard. Ik zit nu aan cerazette, zonder oestrogeen, om te kijken of dat helpt. Net begonnen, dus nog geen ervaringsverhaal helaas.
    Ik kan me voorstellen dat als je sterk op hormonen reageert, dat een andere chemische hormoonsamenstelling zeker effect kan hebben. De vraag is dan wel of dat positief of negatief is: iedereen is en reageert weer anders.
    Ik was er heel huiverig voor om aan de pil te beginnen, maar ik was mijn eigen hormonen na bijna een jaar zo zat, dat ik het nu maar aangedurfd heb: het kan bijna niet erger zijn, zou je denken...

    Ook ik lees graag mee :)
     
  5. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Ik had het graag uitgeprobeerd ;) (ik mag geen combinatiepil meer vanwege ernstige bijwerking in verleden).
    Ik heb wel mirena en cerazette geprobeerd (1 hormoon dus) en dat was bij mij absoluut geen succes. Veel bijwerkingen. Hield ook bij mirena mijn eigen cyclus, PMS was veel erger dan nu.

    Ik heb nu koperspiraal en mezelf verzoend met de PMS :rolleyes:, aangezien ik het niet heftig genoeg vind om antidepressiva te slikken. PMS is ook wel iets verbeterd sinds ik geen gebroken nachten meer heb.

    (ik heb al vaak bijwerkingen gehad van allerlei verschillende medicijnen, dus ik ben inmiddels niet meer zo happig op medicatie)

    Veel succes!
     
  6. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.645
    1.286
    113
    Hier hielp het helaas niks. In plaats van 1 week chagrijnig was ik door de pil ineens 3-4 weken per maand chagrijnig. Werd alleen maar erger dus.

    Ik ben het maar in het alternatieve gaan zoeken. Neem nu elke dag theunisbloem olie pillen en ik meen dat dit helpt. Placebo of niet, als het maar werkt. En verder vooral genoeg rust en slaap, maar dat is met kleine kinderen niet altijd haalbaar.
     
  7. MarisB89

    MarisB89 Actief lid

    27 jul 2016
    338
    117
    43
    Ik heb de huisarts gesproken en moet eerst bloed laten prikken voor een afgehele check up en om PCOS uit te sluiten (ik ben ook heel onregelmatig ongesteld en deze maand is het zelfs uit gebleven). Daarna evt nog een echo en dan kan ik beginnen met anticonceptie :)
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina