Hallo Vk's Ik ben vanaaf tot het heldere besef gekomen, dat ik mijn zoontje al weken insmeer met een hydrocortison creme ivm zijn eczeem en dat ik deze creme dus eigenlijk niet had mogen toepassen bij mijn zoontje.... Ik kan de bijsluiter niet meer vinden, maar op google word aangegeven dat deze niet tijdens de zwangerschap gebruikt mag worden tenzij de arts anders voor schrijft. Vorige week heb ik de creme intensief gebruikt bij mijn zoontje, elke dag 2 x. Afgelopen week en die weken voor vorige week heb ik ongeveer 2x per week gesmeerd. Ben ik nu heel erg stom geweest en heb ik mijn ongeboren kindje daarmee in gevaar gebracht? Wat zouden de gevolgen kunnen zijn? Groetjes MvM
Hoihoi, Van corticosteroïden is bekend dat zij de placenta passeren en daardoor de foetus kunnen beïnvloeden. Dit zal echter hoofdzakelijk van betekenis zijn bij een intensieve behandeling van een groot en/of beschadigd oppervlak. Jij smeert alleen je zoontje in, hebt zelf geen beschadigde plekken en wast waarschijnlijk je handen na gebruik. Geen zorgen maar vanaf nu wel met handschoenen aan smeren of door papa! Imke