Herhaalde miskramen voor 1e kindje, ervaringen

Discussie in 'Miskraam' gestart door Chayammy, 21 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Hallo meiden,
    Helaas heb ik afgelopen vrijdag slecht nieuws gekregen. Tijdens de echo met 9 weken bleek het kindje geen hartslag meer te hebben en het te zijn gestopt met groeien. Ik had er juist goede hoop in, omdat we bij 7 en bij 8 weken een echo hadden gehad met een kloppend hartje! Dat was voor het eerst.

    Sinds ongeveer een jaar zijn wij bezig voor een eerste kindje. Afgelopen december was ik voor het eerst zwanger via ivf. Helaas bleek bij de eerste 7-weken echo in januari dat ik een missed abortion had. In maart ben ik natuurlijk zwanger geraakt, maar ook toen bleek bij de eerste echo dat ik een missed abortion had.
    Afgelopen zomer weer zwanger geraakt via ivf met dus dit resultaat.

    Ik lees hier af en toe dat meiden soms wel 4, 5 of zelfs meer miskramen hebben gehad. Heel heftig natuurlijk. Hoe zijn jullie hier mee om gegaan? Hoe maak je de keuze om het te blijven proberen, of om het op te geven? Zeker voor een eerste kindje, je hebt ten slotte nog geen positieve ervaring dat het ook wél kan lukken.
    Als ik zeker zou weten dat als we het 10x proberen er 1 daarvan succesvol is, is het geen moeilijke keuze. En bij veel andere dingen in het leven is het zo dat als je het vaker probeert, je er beter in wordt en dat de kans dat het goed gaat steeds groter wordt. Maar dat is met een kind krijgen natuurlijk precies andersom. Je wordt ouder, wat de kans doet afnemen. En daarnaast is de kans ook nog eens groter dan er een onderliggende redenen is, en neemt het percentage op een succesvolle zwangerschap dus af. Niet echt bemoedigend dus.

    Wij zijn van plan om onderzoek te laten doen naar herhaalde miskramen. Helaas kan dat pas 10 weken nadat je het vruchtje bent verloren. Daar moet ik dus eerst op wachten (pillen mogen sinds een paar maanden niet meer direct worden voorgeschreven in mijn ziekenhuis. Eerst moet je minimaal 4 weken zelf afwachten).

    Bedankt voor het delen van je ervaringen.
     
  2. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Wat vreselijk dat je in je 3e mk zit.
    Ik zou zeker alle onderzoeken laten doen. En ja je moet idd een maand of 3 wachten na je laatste mk anders kunnen bepaalde testen vals positief zijn door het hcg.
    Wel raar dat je verplicht 4 weken af moet wachten. Dat was hier nooit het geval..

    Ik heb in totaal 6 miskramen gehad. 4x een MA voor m’n dochtertje, een MA en mk na m’n dochtertje en nu voor de 8e keer zwanger waaruit ons tweede kindje gaat komen.
    Wij hebben ons na m’n 3e MA aangemeld in het UZ Gent voor uitgebreider onderzoek dan dat ze hier in NL doen. Bij aankomst bleek ik alweer zwanger te zijn en dit is uitgelopen op weer een MA. Hierna is met medicatie en een operatie m’n dochtertje gekomen.
    Na de laatste 2 miskramen bleek ik op APS verhoogd te testen en wederom met extra medicatie vanuit Gent goed zwanger geraakt.

    Bij mij zijn er 2 verschillende diagnoses uit de onderzoeken gekomen en heb ik uiteindelijk (bijna) 2 kinderen die er zonder de onderzoeken niet waren geweest.
    Uiteindelijk als je je kindje in je armen hebt dan is het heel zwaar geweest maar wel echt de moeite waard. Maar soms is het echt zoeken naar hoe het vol te houden. Wij hebben besloten om het echt bij 2 kindjes te laten. Niet omdat we geen derde willen maar we willen geen enkel traject meer in. Mijn lijf heeft heel veel te verduren gehad en dat heeft ook psychisch z’n uitwerking.
    Goede begeleiding van artsen is hierin echt belangrijk.
    Sterke en hou vol. Het is het echt waard!
     
  3. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie. Wat fijn dat het uiteindelijk alle moeite waard is geweest. Ik zie aan je banner dat je vandaag bent uitgeteld, wat bijzonder!

    Je schrijft dat je na de derde MA naar Gent bent gegaan voor onderzoeken. Had je toen al onderzoek laten doen in Nederland, of zijn jullie direct naar Gent gegaan? En als jullie ook onderzoek in Nederland hebben gedaan, was dat ook na de derde, of al daarvoor? En kwam er iets uit uit het onderzoek in Nederland, of niet? Hoe is het geregeld betreft doorverwijzingen en zorgverzekering, als je naar het buitenland gaat?

    Betreft het 4 weken wachten: bij mijn vorige MA kon ik direct die pillen krijgen. Maar inmiddels is het protocol veranderd. Het blijkt beter te zijn voor het herstel van het lichaam om het natuurlijk te laten komen. Pas als het te lang duurt, krijg je ze dus alsnog.

    Heel veel succes vandaag en de komende dagen! Super spannend!
     
  4. Rachje20

    Rachje20 Fanatiek lid

    25 apr 2007
    2.147
    967
    113
    Aaaah meis... kippenvel... hoe voel je je?
    Na je goede berichten hadden we toch wel gedacht dat dit een blijvertje was. En dan ook nog eens de derde keer op rij.

    Ik heb veel vroege of bio chemische zwangerschappen gehad, dat is heel anders dan MA dit is voor mij ook nieuw. Dus ik kan je niet helpen met hoe nu verder?

    Ben je zelf ook oké met het afwachten? Dikke knuffel!!!!
     
  5. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ja heb eerst alle onderzoeken in nederland gehad. Hier kwam uit dat ik een septum in m’n baarmoeder had. Dit is operatief verwijderd. We zijn eigenlijk naar Gent gegaan omdat de afspraak stond en het echt meer voor de zekerheid was. Want als het weer mis zou gaan konden ze in nl niks voor ons doen. Blij dat we het door hebben laten gaan.
    Het ging nl weer mis.

    zorgverzekering moet je even nakijken. Verwijzing kun je krijgen via je huisarts of gyn. Die heb je wel nodig.

    Als je het zelf een beetje op gang wil helpen nu kun je caulophylium proberen. Dat is een homeopathisch middel. Frambozenblad thee wil ook nog wel eens helpen.
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  6. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Hier ook ervaring. 3x vroege miskraam gehad en 1x ook een missed abortion. Wij hebben toen een aantal testen laten doen, bij ons is er een genetische oorzaak gevonden. Afgelopen jaar 1 poging ivf gehad zonder gezond embryo en nog een aantal rondes zelf geprobeerd (zonder zwangerschap). Over 1,5 week begint poging 2 in het ziekenhuis voor ons.
    Op jouw vraag hoe we door gaan? We zien een toekomst zonder kinderen niet voor ons. Dus t voelt niet als een keuze om niet door te gaan..
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  7. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.407
    366
    83
    Zuid-Holland
    Wat ontzettend verdrietig!

    Ik heb 5 miskramen voor mijn 1e zoontje gekregen, ook meerdere keren na goede echo's. Opgeven was voor ons geen optie, daar heb ik ook nooit over nagedacht. Hoe ik ermee omgegaan ben, geen idee. Het was een hel, de onzekerheid of het wel ooit zou lukken. Veel praten en er geen geheim van maken bij familie en vrienden.

    Na 3 miskramen heb ik in NL onderzoeken laten doen, maar hier kwam niets uit. Ze deden het wel meteen na de miskraam, dus hoefde niet te wachten gelukkig. Snel na een miskraam kan je een vals positieve uitslag krijgen en dan moet het opnieuw gedaan worden.
    Na 5 miskramen naar Gent gegaan en daar testte ik positief op iets en kreeg medicatie. Dat hielp!
    Na die goede zwangerschap nog een miskraam gehad, omdat later zou starten met de medicatie. Helaas werkte dat niet.
    Mijn 8e zwangerschap leverde mij weer een zoontje op!

    Sterkte!
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  8. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Ik heb twee gezonde en twee miskramen met 15wk iets later dus dan normaal dat noemen ze dus late miskraam maar ik heb alles laten onderzoeken na 2e keer. Bij 1e zeiden ze dat ze alles onderzoeken maar was toch niet waar bleek. Ze hebben wel dingen gevonden bij tweede dat wel dus wie goed zoekt Vindt wat..
    > dna onderzoek partners
    > autopsie baby en dna onderZoek navelstreng
    > alle stollingsbepalingen oa genetische en niet genetische aps bijvoorbeeld. Voor eerste moet je prikken dubbel en asp eenmalig. Die gaan na 10-12wk na miskraam in.
    > alle vaginale infecties
    > vitamine d
    > homocyctine als dat afwijkt ook dus b en foliumzuur etc
    > schildklier
    > karyotypering partners

    er zijn vast wel extra dingen die je kan uitzoeken ivm vroege miskramen wat bij mij geen nut had maar dit is dan tenminste het uitgebreide wat ze doen met 15wk.

    Ik had dus genetische stollingsafwijking factor ii en heb nu aspirine vanaf de hartactie. Vitamine d was 35, heb moeten slikken 30mg per dag, had dubieuze uitslag vaginale bacteriose dus preventief ab keur. Dna afwijking draagschap Bij mij gevonden (was niet speelt op de zwangerschappen of gezondheid etc maar toch), navelstreng met te veel windingen (boven 70 waarvan max 35 normaal). En ikhad vanaf hartactie echo elke week echo en dezelfde prenatale arts elke week is heeeeeel fijn

    ik moest trouwens van de arts zoiezo aspirine slikken of ik stollingsafwijking had of niet dat schijnt goed te werken voor alles en nog wat random placenta en geven ze het iedereen die loopt op miskraampoli.
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  9. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier 8 miskramen gehad voor ik een gezonde zoon kreeg.
    Hij was onze laatste cryo van icsi2

    We hadden besloten te gaan stoppen met behandelen maar wilden onze laatste cryo niet zomaar weg gooien.

    En wat gebeurde er.... Die laatste cryo bleef zitten. Onvoorstelbaar.
     
  10. Slowly

    Slowly Fanatiek lid

    1 mei 2020
    1.125
    734
    113
    Vrouw
    Ik heb voor me kindje 3 miskramen gehad. Ik had toen ook het idee het komt niet meer. Bij elke nieuwe zwangerschap kon ik niet gelukkig zijn. Gelukkig bij de 4e zwangerschap een plakker. Nu zijn we helaas weer 2 miskramen verder en gaan gewoon door. De wens voor een 2e is groot, groter dan die tegenslagen, pijn en verdriet.
    Na de 3 mk hebben wij diverse onderzoeken gehad en daar kwam uit dat we dikke vette pech hebben. Nu twijfel ik of ik naar het buitenland ga om het te onderzoeken hier in nl kunnen ze niks doen.

    vind het trouwens wel apart dat het protocol is aangepast dat ze de pillen niet willen geven. Ikzelf heb ze steeds met pillen opgewekt en zou letterlijk gek worden als ik zou moeten wachten. Als jij ook dat gevoel hebt zou ik dat aankaarten bij de gyn want psych doet het ook veel met je.
    Heel veel sterkte met het verwerken van alles! Hopelijk komt de mk snel opgang en kan je door.
     
  11. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw

    Dank je wel! Inmiddels gaat het wel weer een beetje. Het blijft natuurlijk super k*t, maar begin er wel weer een beetje bovenop te komen. Over het afwachten heb ik gemengde gevoelens: aan de ene kant wil ik er zo snel mogelijk van af zijn, zodat we sneller aan de onderzoeken e.d. kunnen beginnen. Aan de andere kant ben ik ook wel 'benieuwd' wat mij eigen lichaam kan. Toen ik de vorige keren pillen nam kwam het vruchtje wel, maar duurde herstel van mijn lichaam alsnog super lang, 8 weken voordat ik weer ongesteld werd.

    Hoe gaat het inmiddels met jou? Las dat je veel bloed had verloren. Herstel je lichamelijk weer een beetje? En mentaal?
     
  12. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    @zonnetje2015 Dank je wel voor je uitleg. Hopelijk gaat alles goed bij jou en ben je lekker van je kindje aan het genieten!

    @xxmoixx Ja, ik begrijp wat je bedoeld. Wij willen ook echt nog niet opgeven en gaan gewoon door. Alleen als je net zo'n klap hebt gekregen, voelt het zo moedeloos. Omdat je gewoon niet zeker weet of het ooit wel succesvol zal zijn.
     
  13. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Wat heftig, zoveel miskramen. En hoe fijn dat er uiteindelijk iets uit die onderzoeken is gekomen en dat dat je nu gewoon twee kinderen hebt! Ik hoop zo dat er iets uit de onderzoeken komt en dat ze er ook nog iets aan kunnen doen. Denk dat als er uit het onderzoek in NL niets komt, ik direct voor een second opinion in België ga vragen. Wil eerst zoveel mogelijk duidelijkheid krijgen voordat we verder gaan.

    Wel bijzonder dat jij direct die test mocht laten doen, terwijl ze hier dus zeggen dat je 10 weken moet wachten.
     
  14. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    @Lieverding Bedankt voor je reactie. Wat fijn dat ze ook bij jou iets hebben gevonden. Wel balen dat dat dus niet de eerste keer is ontdekt.

    @Panter Wat heftig zeg, 8 miskramen. Echt een wonder dat die laatste is blijven plakken. Ik kan mij goed voorstellen dat je na zo'n lange tijd vol ellende op een gegeven moment wilt stoppen. Heb jij ooit onderzoek laten doen naar al die miskramen?
     
    Lieverding vindt dit leuk.
  15. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw

    Ik begrijp goed dat je niet echt gelukkig kon zijn met een nieuwe zwangerschap. Dat had ik ook. Eigenlijk begon ik mijzelf net een beetje toe te staan om blij te zijn, omdat we dus al 2x een kloppend hartje hadden gezien. Ik denk dat het een volgende keer nog moeilijker gaat worden om er vertrouwen in te hebben. Fijn dat er een eerste is gekomen, maar ook heftig dat het voor een tweede weer zoveel ellende kost. Ik hoop van harte dat het jullie is gegund. Ik zit er ook aan te denken om naar het buitenland te gaan, als uit het onderzoek in Nederland niets komt. Ik wil graag alles uitsluiten, voordat we weer deze achtbaan in gaan.

    Ja, ze zeggen dat het protocol is gewijzigd, omdat het toch beter voor het lichaam is als het natuurlijk gaat. Ik wist al dat dat zo zou zijn. Bij mijn tweede missed abortion gaf de arts aan dat het beleid aan het veranderen was, maar het officieel pas een week later in zou gaan. Dus toen heb ik die pillen nog wel kunnen gebruiken.
    De pillen hebben beide keren wel geholpen het vruchtje te verliezen, maar mijn lichaam was niet snel herstelt. Het duurde steeds bijna 8 weken voordat ik weer een menstruatie had. Bij de laatste keer bleef ik ook nog een paar weken misselijk. Dus of pillen echt sneller zijn, is misschien maar de vraag.
    Alleen betekent het nu natuurlijk dat ik langer moet wachten voordat ik onderzoek kan laten doen. Dat kan pas 10 weken nadat het vruchtje weg is.
     

Deel Deze Pagina