Herinvoering dienstplicht

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Amaranthas, 4 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.455
    3.799
    113
    Vanmorgen las ik dat CDA leider Wopke Hoekstra pleit voor de herinvoering van de dienstplicht.

    https://www.ad.nl/politiek/cda-leider-hoekstra-pleit-voor-herinvoering-dienstplicht~aff30450/

    Ik ben benieuwd wat men er hier van vind.
    Ik zelf als moeder vind het idee dat er wat zou zijn en mijn kinderen daarin betrokken worden natuurlijk een griezelige gedachte maar toch zou ik wel een voorstander zijn gezien het feit dat jongeren kunnen kiezen.
    "Ze kunnen een halfjaar of een jaar besteden aan het versterken van onze strijdkrachten en de nationale veiligheid of aan een sociaal-maatschappelijke taak, zoals zorg en welzijn.”
    Ik denk gezien deze tijd dat jongeren er zeker niet slechter van zouden worden.

    Wat vind jij, en waarom?
     
  2. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.939
    3.125
    113
    Technisch gezien is de dienstplicht nooit afgeschaft, jongens, en tegenwoordig ook meiden, krijgen nog steeds een oproep. Alleen de opkomstplicht is afgeschaft.

    Ik vind het een prima plan dat jongeren een aantal maanden iets nuttigs moeten doen. Ik vraag me alleen af of de organisatie hiervan niet veel meer kost dan dat het oplevert.
     
    Zuul, Havermout, Athina en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.164
    113
    Ik weet het niet. Vwb dienstplicht als in leger ben ik faliekant tegenstander. Ik vind dat je mensen niet kunt verplichten om soldaat te worden, zich met geweld bezig te houden, in situaties laten komen waar ze een ander moeten doden of zelf gedood kunnen worden. Prima als een jongere daar zelf voor kiest maar nooit verplicht. En ik vind het ook zorgwekkend dat zo’n Hoekstra die Nederland aan alle kanten bij de oorlog in Oekraïne probeert te betrekken op dit moment met zo’n opmerking komt. Ik heb een zoon van 16 en als ik denk dat hij als kanonnenvoer in Oekraïne moet belanden dan draait mijn maag zich om.

    Maatschappelijke dienstplicht vind ik wat anders. Toen ik een jaar of 17 was was daar ook al sprake van. Ik vind het toen een akelig vooruitzicht. Ik wilde studeren en met mijn vriend trouwen of samenwonen. Een jaar maatschappelijke dienstplicht had ik op dat moment een hele irritante onderbreking van mijn leven gevonden. Maar het idee op zich is niet verkeerd. Ik weet niet wat je al die jongeren dan moet laten doen trouwens. Ze zullen meestal niet erg gemotiveerd zijn en probeer jij een mopperende puber maar eens lekker te laten meewerken haha.
     
    Ysabella, Suzi98, Spectre en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Geen goed idee. Tenzij je er gelijk een goede studie bij krijgt ...gratis. Ja dan ben ik voor.
     
    Saartje33 en suus1983 vinden dit leuk.
  5. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.629
    7.294
    113
    Ik vind dat het duidelijk weer verkiezingstijd is. :rolleyes:
     
    Nummer4, Bones, Saartje33 en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.528
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    “Vroegah” toen mijn ouders jong waren, was het gros van de 18 jarigen al aan het werk. En was diensttijd een mooi moment om even na te denken wat je nog meer zou kunnen in je leven. Een kans om uit je dorp weg te komen en je vleugels uit te slaan en nog een extra diploma te halen.
    Volgens mij zijn nu heel veel 18 jarigen nog bezig met hun opleiding, ik zie niet helemaal hoe je dat in moet passen dan. Het lijkt me ook vreselijk duur om te organiseren. Stel je doet een opleiding verpleegkunde, moet je dan halverwege in dienst? Of er na? En wat ga je dan doen, verplegen? Wat eigenlijk je eerste baan had geweest moet je dan tegen een kleine vergoeding gaan doen?
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  7. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.017
    113
    Vrouw
    Ik ben voor heropvoedingskampen voor kinderen die zich misdragen en de ouders goede opvoedingsvoorlichting.
    Iets waar normen en waarden goed worden geleerd maar ook hoe het voelt om geliefd te zijn en de ouders te leren hoe deze gehandhaafd kunnen worden en hoe zij liefde kunnen geven.

    Vaak is het overgeven van wat jezelf hebt mee gekregen of geleerd en het zou super zijn die patronen te doorbreken.

    Ik ben niet voor "Jan en alleman" in dienst.
     
    julia80 vindt dit leuk.
  8. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.254
    7.209
    113
    Oei ik zou toch erg verdrietig worden als mijn kind het leger in zou moeten gaan, maar dan heb ik het echt over verplicht uitgezonden moeten worden en dat is hopelijk een heeeeeeel ver van m'n bed show. En vrijwillig het leger in wordt 'm niet hoor :D
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  9. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.627
    2.986
    113
    Vrouw
    Ik ben er niet voor. Ik ben de dochter van een gewetensbezwaarder (heeft zijn dienstplicht geweigerd en hiervoor een alternatieve werkdienst moeten doen voor 2 jaar zonder loon, mag nu ook nooit meer een wapenvergunning aanvragen), en die opvoeding zit wel in mij. We zijn trouwens ook echt absoluut niet anti leger, vooral echt tegen de verplichting van de dienstplicht. Ik heb ook altijd naar mijn vader opgekeken dat hij zo sterk achter zijn idee stond en hierin ook echt volhard heeft. Het was niet door de verplichting dat hij geweigerd heeft, maar hij weigerde te leren schieten en andere wapens te gebruiken omdat die dodelijk zijn.

    Langs de andere kant hoor je ook wel veel mannen die heel goed terugkijken op hun legerdienst, en ik denk ook wel echt dat je hier veel kan bijleren op persoonlijk vlak. Maar ik vind absoluut dat het geen verplichting mag zijn, en als je het dus niet wilt je gestraft wordt zoals mijn vader vroeger.
    Als ze het zouden verplichten ben ik trouwens voor een verplichting voor mannen én vrouwen (en alles wat er tussenin valt), iedereen gelijk voor de wet.
     
  10. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.005
    5.142
    113
    Ja, dit, het moet ook iets opleveren - dus bv een beurs voor een vervolgopleiding of dat zo’n maatschappelijke stage ook onderdeel is van een (gefinancierde) opleiding.
    Dienstplicht in het leger ben ik geen voorstander van, maar bv een breed verplicht jaar in een soort maatschappelijke functie dus wel - en daar passen wat mij betreft ook allerlei functies/opleidingen bij Defensie bij. Je hoeft er bv niet voor uitgezonden te worden.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  11. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.975
    113
    Ik ben voorstander, voor alle jeugd, jongens en meisjes. Ook al is het een loze verkiezingstijd leus. Het lijkt mij een goede aanvulling, ik denk dat het goed kan zijn voor de jeugd om wat structuur te krijgen. Wat respect voor elkaar en voor mensen in functie. Tegenwoordig is er weinig respect voor elkaar en voor gezag. Ook is er een tekort bij defensie (zal ook met de lonen te maken hebben en het structureel bezuinigen op materialen en mensen) maar als dit wat mensen motiveert om een functie binnen defensie te gaan bekleden kan dat niet verkeerd zijn.
    Ik denk wel dat het goed zou zijn om een keuze te hebben tussen defensie of een maatschappelijk werkjaar, in de verpleging oid. Verder denk ik ook dat je na een jaar “werk” je misschien extra motivatie hebt voor een opleiding en misschien ook beter weet wat voor opleiding en beroep je later wilt gaan beoefenen. Het lijkt mij wel goed in iedergeval.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  12. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.593
    1.413
    113
    Op zich ben ik voor. Wel moet je altijd de vrije keuze hebben tussen het leger of maatschappelijk werk. En er moet wel wat tegen over staan. Een vergoeding zodat ze alvast wat kunnen sparen of een opleiding. En je moet zelf kunnen bepalen wanneer je je dienst voldoet en dan bijvoorbeeld voor een een bepaalde leeftijd. Niet dat je halverwege je opleiding er een jaar tussen uit moet.
     
  13. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.593
    1.413
    113
    Oh en wel allemaal intern, zoals het nu ook in het leger geregeld is. Dus echt gelijke monniken, gelijke kappen. Niet dat je je maatschappelijk werk vanuit je thuis situatie mag vervullen en alleen voor het leger intern moet.
     
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Mijn vader kreeg ook gewoon betaald tijdens zijn dienstplicht :) was ten tijde van de koude oorlog.
    De ironie is wel dat hij er slank inging en er stevig uitkwam :roflmao: dus discipline mwahhhh haha er is veel drank doorheen gegaan daar :D
     
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Lijkt mij niet verkeerd om een kwart jaar of een half jaar tijdens schooltijd te besteden aan vorming ipv vakken.
     
  16. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.593
    1.413
    113
    Ja mijn vader kijkt ook met veel plezier terug op zijn diensttijd. Hij was koerier en mocht dus de hele dag op z'n motor post rondbrengen. Hij is er niet van aangekomen maar heeft wel een hele leuk tijd gehad. Overigens is hij er wel door z'n oudere broers ingeluist. In zijn tijd hoefde alleen de eerste zoveel zonen in dienst. De oudste deed alsof ie slechthorend was: Afgekeurd. En toen moest m'n vader toch nog op komen draven.
     
  17. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Beetje mosterd na de maaltijd.

    Je kunt sinds kort kiezen voor een oriëntatie jaar bij de landmacht.

    Een jaar lang kennis maken met het leger, het is een erkende opleiding
    https://www.tkmst.nl/mbo-opleidingen/Oriëntatiejaar-landmacht/1324/6375/

    Schijnt heel populair te zijn.

    Dit lijkt me dan ook de toekomst, voor geïnteresseerden een jaar lang kennis maken en dan al dan niet definitief voor het leger kiezen.

    Wat Hoekstra voorstelt is terug naar het verleden.

    Wat misschien wel een goed idee is, dat er op meerdere vlakken een oriëntatie jaar mogelijk gaat worden gemaakt. Waarom zou iets vergelijkbaars niet voor de zorg mogelijk zijn?
     
    evaleana vindt dit leuk.
  18. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Haha mijn broer fakete ook wat. Hij was geboren in de tijd dat er ook nog opkomstplicht en dienstplicht was. Hij deed of hij ernstig kleurenblind was

    Mijn pa zat op de tank. Vermaakte zich uitstekend :roflmao:
     
  19. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Ik vind het weer zo'n stompzinnig voor de bühne voorstel dat het inderdaad duidelijk weer verkiezingstijd is.

    Als eerste is het ontzettend denigrerend voor beroepsmilitair en in het geval van een sociale dienstplicht, alle daar genoemde beroepen. Blijkbaar is het werk dusdanig dat je met een minimale training van een paar maanden uitgezonden zou kunnen worden naar een oorlog. Dat zal ook wel zo zijn, altijd fijn wat kanonnenvoer, maar echt naar een oorlogsgebied is niet iets wat je even in een tussenjaar kan leren. Ik had gehoopt dat we ooit iets zouden leren van het verleden, maar blijkbaar is het CDA daar niet zo van.

    Ik ken 3 soorten dienstplichtigen. De eerste, die echt geleden hebben, zijn mijn ooms en bijvoorbeeld broer van mijn stiefmoeder. Jonge jongens die in de jaren na de oorlog, waar ze vaak al ernstig geleden hadden, uitgezonden werden naar Indie. Naar een land dat ze niet kenden, eigenlijk niets over wisten en ook helemaal niets over wilden weten. Om na terugkomst grotendeels met de nek te worden aangekeken. Niet echt iets om te herhalen volgens mij.
    De tweede, de groep die gestudeerd had en daarna in dienst gingen. Om bijvoorbeeld als arts bij de kazerne spreekuur te houden, eigenlijk gewoon als huisarts. Hartstikke prima, maar natuurlijk maar een kleine groep en niemand vind het uitermate vormend voor hun karakter.
    De derde, de groep die gewoon in dienst ging en een aantal maanden nutteloos wacht liep en vooral heel veel drankspelletjes leerden. Blijkbaar heeft elk dorp zijn eigen versie en als je wat verschillende dorpen bij elkaar zet hebben ze een heerlijk tijdverdrijf. Ook bij die groep vond men het niet uitermate leerzaam of vormend. Vooral een aantal nutteloze maanden.

    De oude Grieken klaagden al over de jeugd van tegenwoordig en hun slechte opvoeding en losse zeden, ik heb nog nergens in de geschiedenis gelezen dat een generatie echt verbeterd werd van een dienstplicht, individuen soms vast, maar generaties echt niet. Dus waarom we toch elke keer dezelfde balletjes opgooien is volgens mij meer een gebrek aan inventiviteit, dan van daadwerkelijk inzicht.
     
  20. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.494
    5.160
    113
    Vrouw
    Ik hoop het toch van niet. Mijn oudste 2 hebben een stofwisselingsziekte dus ik hoop dat ik dat dan “fijn” als excuus kan gebruiken.
     

Deel Deze Pagina