Herpes tijdens zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Aaricia, 19 mrt 2020.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aaricia

    Aaricia Lid

    9 mei 2019
    41
    12
    8
    Vrouw
    Hey dames,

    Een beetje een lastige, moeilijke vraag.

    Ik ben nu 31 weken zwanger en sinds enkele weken hebben ze ontdekt dat ons dochtertje een klein hoofd heeft (P5) .. maar dat is het minste .. ze hebben ontdekt dat ik momenteel het herpesvirus heb opgelopen en ze zijn vooral bang dat het een eerste maal is, aangezien ik er nooit voordien last van heb gehad. Wat risico's met zich meebrengt voor de baby..
    Deze middag heb ik al een MRI ondergaan voor de baby haar hersenen, die resultaten moeten we nu nog afwachten. Daarbij vragen ze om eventueel vruchtwaterpunctie te overwegen. Pfff....
    Heeft er iemand hier ervaring mee heeft? Ik bedoel dan de (nieuwe) infectie tijdens de zwangerschap ...
     
  2. Nieuwsgierigbijtje

    Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

    12 mei 2018
    1.854
    1.176
    113
    Vrouw
    Hier onder een officiële quote.

    "
    Herpes tijdens de zwangerschap kan gevaarlijk zijn voor je baby. Als je herpes hebt, maakt je lichaam zelf stoffen aan die je kind beschermen tegen dit virus. Maar soms kun je toch herpes doorgeven aan je kind. Vooral als je later in je zwangerschap bent en je hebt voor de eerste keer herpes. Je lichaam heeft dan vaak niet genoeg tijd meer om alle stoffen te maken die je kind beschermen tegen herpes. Je kunt het dan tijdens je bevalling makkelijker doorgeven.

    Ben je 34 of meer weken zwanger? En heb je voor het eerst herpes in of op je vagina of anus, met blaasjes? Vertel dit dan meteen aan je verloskundige of gynaecoloog. Die kijkt of een keizersnee nodig is. Zo is de kans kleiner dat je herpes doorgeeft.

    Heb je klachten van herpes? En wil je zeker weten of ze niet gevaarlijk zijn voor je kind? Dan kun je dit altijd met je verloskundige of gynaecoloog bespreken



    Nu kan het nog niet veel kwaad want je bent 31 weken zwanger. Je kan herpes al je hele leven bij je dragen zonder dat je het weet en er klachten van hebt gehad. Dus vind het wel een beetje heftig wat een paniek de artsen jou geven. Dit is algemeen bekend dat je onder de 34 weken niet angstig hoeft te zijn.
     
  3. Aaricia

    Aaricia Lid

    9 mei 2019
    41
    12
    8
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie. Ze maken zich vooral zorgen dat de herpes ervoor heeft gezorgd dat de baby een te klein hoofd heeft met alle gevolgen van dien. Vooral als het om een primaire infectie gaat.
     
  4. Nieuwsgierigbijtje

    Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

    12 mei 2018
    1.854
    1.176
    113
    Vrouw
    Maar dat is ook vreemd want zelfs met een primaire infectie is het in een zwangerschap tot plus minus 34 weken niet gevaarlijk. De baby bouwt dan anti stoffen op. Het is alleen gevaarlijk tijdens een bevalling of einde zwangerschap omdat een baby niet de kans krijgt om anti stoffen op te bouwen.

    Er is daar ontzettend veel over te vinden in diverse literatuur.

    Ik vermoed dat de p5 lijn door iets anders komt om zelfs bij jouw baby past.

    Sterkte
     
  5. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.951
    1.712
    113
    Ik wil je alleen even een dikke knuffel geven. Herpes is een irritant virus.
    Zelf heb ik ook herpes die geregeld opspeeld. Dus tijdens zwangerschap geen 1e infectie. Dus daar kan ik je niet over informeren.
    Bij mij speelde het onder in vloed van de hormonen tijdens de zwangerschap vaker op. En op dag 3 in het kraambed ook.
    Heb het nooit durven vertellen aan naasten. Alleen aan man en zorgverleners. Iedereen ging er juist kalm en rustig mee om.
    Goed opletten op de hygiene.
    Ik zal voor jou en jouw kindje duimen.
     
  6. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.294
    925
    113
    Vrouw
    Geen ervaring maar wel met 2 baby's met een klein hoofd wat uiteindelijk ook niks betekende. Ik heb zelf ook een klein hoofd.
    En tja, vruchtwaterpunctie is alleen zinvol als je daarna ook iets zou kunnen doen. Ik zou het risico op bevalling niet nemen tenzij je een behandeling zou kunnen ondergaan nav de uitslag. Vroeggeboorte is niet niks, helemaal niet in coronatijd

    Sterkte!
     
  7. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Voor zover ik weet kan inderdaad een primo-herpesinfectie microcefalie veroorzaken, maar die kans is wel heel klein. Wanneer heb je precies klachten gekregen en wanneer hebben ze voor de eerste keer iets over de hoofdomtrek gezegd?
     

Deel Deze Pagina