Herstel na pre eclampsie

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Willemijntje19, 6 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Hoi!
    Meer vrouwen hier die het herstel na de bevalling met pre eclampsie vinden pittig?

    bij mijn andere kindjes was ik heel snel weer op de been en deed ik na de kraamweek eigenlijk alles weer als vanouds.

    Dit keer heb ik pre eclampsie gehad en een bacteriële infectie vanwege langdurig gebroken vliegen. Mijn zoontje en ik zijn vrij ziek geweest, maar gelukkig maken we het beide nu goed.

    Ben nu 3 weken na de bevalling en heb nog erg last van lichtpuntjes zien voor mijn ogen, warrig zijn, slecht op woorden kunnen komen, minder goed kunnen typen, onhandige motoriek, dove vingers, pijn aan mijn arm en erge vermoeidheid. Dit is zó niet hoe ik ben.

    ik wil niet klagen, want ben enorm dankbaar dat alles goed is gekomen met ons. Hoop alleen dat ik me ook snel weer wat meer mens ga voelen en daardoor weer beter functioneer.

    bedankt voor het lezen en hopelijk kan ik hier wat ervaringen uitwisselen.
     
  2. Dutchgirl1991

    Dutchgirl1991 Fanatiek lid

    4 jun 2021
    1.541
    1.487
    113
    Vrouw
    Herkenbaar. Heb hetzelfde doorgemaakt (en maak het nu nog mee) helaas.

    Ik merk sommige dagen iets verbetering, maar andere dagen lijkt het nog net zo erg.

    Hoe is jouw bloeddruk nu? Gebruik of gebruikte je medicatie?

    Ik probeer vooral niet te streng zijn voor mezelf. Makkelijker gezegd dan gedaan overigens.... :|
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  3. Romy1234

    Romy1234 Actief lid

    16 sep 2017
    484
    335
    63
    Vrouw
    Dat kan zeer zeker. Zelf ook pre eclampsie gehad. Er is een lotgenotengroep op Facebook daar zul je echt heel veel herkenning vinden.

    Artsen in t ziekenhuis zeggen vaak dat de klachten na de bevalling weg moeten zijn. Maar in werkelijkheid lopen vrouwen heel lang nog met heftige klachten.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  4. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! En wat naar ook voor jou. En wat waardeloos hè dat het soms beter lijkt te gaan en dan vervolgens weer minder. Verstandig dat je probeert niet te streng te zijn voor jezelf. Dat zei mijn Verkoskunde ook steeds, dat ik mezelf echt de rust en de tijd moet geven. Al is dat idd niet altijd makkelijk gedaan.

    mijn bloeddruk was de eerste dagen na de bevalling nog te hoog, bijv 142/112. Maar inmiddels is hij normaal. Wel hoger dan ik gewend was voor de zwangerschap, maar denk voor nu ok. Heb in de laatste week van mijn zwangerschap labetalol geslikt. Tijdens de bevalling kreeg ik hele rare bloeddruk dalingen en toen moest ik een paar keer een spuit om de bloeddruk weer omhoog te krijgen, omdat het anders gevaarlijk werd. Zo vreemd allemaal wat er gebeurde.

    moet jij ook af en toe je bloeddruk laten controleren bij de huisarts? Bij mij werd in het ziekenhuis geadviseerd dat jaarlijks te laten doen.
     
  5. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Vervelend dat jij het ook gehad hebt! Ik zal deze Facebook groep opzoeken, dank je wel. In het ziekenhuis heeft men idd niks gezegd over dat het nog lang kan duren, maar mijn Verkoskundige die hier het kraambed de controles deed zei juist ook dat vrouwen er maanden of zelfs langer last van konden houden. Dat geloof ik zo, wat betreft hoe ik me nu voel.
     
  6. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.076
    283
    83
    Emmeloord
    Hallo, wat naar dat je zo ziek bent geweest. Het herstel kan heel lang duren. De acute ernst, daar ben je van ‘genezen’. Maar je herstel zal lang duren. Trek daar maar rustig een jaar voor uit… ken je de site hellp.nl Misschien heb je daar wat aan. Vooral, neem de tijd. Gezond leven, hulp waar je die kan krijgen, slaap waar je kan enz… veel sterkte met het herstel.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  7. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.859
    4.937
    113
    Hier geen pre-eclampsie maar wel een fikse bacteriële infectie. Het volledige fysieke herstel duurde 8 maanden, psychisch had ik langer nodig. Ik heb ook nog lang verminderde concentratie gehad, sneller fysiek en mentaal vermoeid, sneller echt overprikkeld. Enerzijds had dat met herstel te maken, anderzijds ook met het feit dat het gecombineerd werd met de zorg voor een baby natuurlijk (dus bv slaaptekort er nog bij).
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  8. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie en tips. Ik zal eens kijken op de site!
     
  9. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Ach wat naar dat je ook met een infectie te maken hebt gehad. Denk dat de infectie bij mij ook nog wel mee speelt. Ben ook heel bezorgd om mijn zoontje geweest en daar voel ik nu ook nog wel de naweeën van.
     

Deel Deze Pagina