Hersteltijd na vroegbevalling (15w)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Vero0504, 17 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Goedemorgen dames,

    Vraag: Wat is de fysieke hersteltijd voor een ongecompliceerde ingeleide vroegbevalling? (15w)

    Gisteren ben ik via inleiding bevallen van ons zoontje. Afgezien dat t uiteraard een fikse domper was (understatement), ging alles eigenlijk heel voorspoedig.

    Na 4.5 uur aan de weeopwekkers te hebben gezeten (2 tabletten totaal) en zekerheidshalve een dosis pethydine. Kwam de kleine ter wereld en met een beetje duwen kregen we ook papprut wat de placenta moest wezen. Geen ellende van OK of bloedtransfusies dus.

    Nacontrole met de echo bleek dat er nog wel wat zat maar niet bijzonder veel, geen reden voor extra schoonmaak althans, zou vanzelf wel loskomen.

    Nu vroeg ik me alleen af wat een gemiddeld herstel hiervan eigenlijk was ongeveer.

    Kreeg wel de regels mee wanneer ik terug moest komen (koorts, overdreven vloeien, extreme buikpuin etc) maar niet hoe lang ik t rustig aan moest doen en gek genoeg, ik voel me prima. Ben helder, heb energie, vloei wel maar goed dat is normaal net een xl menstruatie geen bloedbad en ik was niet van plan een bad of sauna in te duiken. Maar bij wijze van sta ik rustig een kamer te behangen, al lijkt me dat nou niet zo verstandig en gaan we dat ook zeker niet doen.

    Heb maar 4-6 weken aangehouden bij t UWV om ze niet in mn nek te hebben hijgen en over 3 weken is de nacontrole dus daarna pas wil ik weer aan de slag gaan eerst arbeidstherapeutisch en dan opbouwen naar mn eigen uren.

    Maar verder geen idee. Iemand dat wel meegekregen? X dagen niet tillen, x dagen geen zware belasting ofzo? Met mn dochter liep ik de dag na de bevalling ook te rommelen maar toen had ik een kraamzorg die me nauwlettend in de gaten hield, dat hebben we nu natuurlijk niet.

    Mentale hoek is wel even wat anders, maar gaat nu even om de fysieke kant. (en iedereen is anders)
     
  2. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Sterkte, dat gaat je niet in de koude kleren zitten.
    Denk dat je toch wel een week of vier moet/mag rekenen hoor.

    Ik ben ingeleid en bevallen in de 20e week, heb daarna nog een currettage gehad. In de OK onder volledige narcose, op advies van de gynaecoloog. Qua vloeien was ik er met een dag of 4-5 wel vanaf.
    Volgens mij ben ik na 4 weken opgeroepen door de bedrijfsarts en ben vanaf 6 weken eerst eens gaan koffie drinken en rustig aan opbouwen qua werk.
    Ik heb ook hulp gehad van bedrijfsmaatschappelijk werk.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Ik heb de ok binnen niet gezien, ben nog aardig aan t vloeien in de zin dat ik maandverband nog niet aandurf maar t gaat de betere kant op. Nu had ik ook nog wel restanten zitten dus dat zal wel meewerken. Was te weinig voor die OK maar moest wel alert blijven voor luchtjes, flink doorvloeien, door blijven vloeien (3 wkn) en koorts.

    Vandaag wel aardig buikpijn, al ging de vlag uit want jeeeh nr2 (waar een mens blij mee kan zijn), dus nu maar aan de naproxennatrium al haalt dat geloof ik ook niet veel uit, waar t normaliter aardig helpt met menstruatie, als enige. Kan me niet heugen dat ik dat bij mn dochter had, maar goed kan toen ook afgeleid zijn geweest door een fikse knip en bijbehorende hechtingen.

    Als dit erger wordt ga ik maar wel ff bellen, zit niet op nog meer gedonder te wachten en ik heb niet echt bepaald zicht op wat t binnenwerk aan t sjouwen is. Ontstoken vinger kan je nog zien.
     
  4. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hmmm, dan kan je toch zien dat de inzichten in Nederland en Duitsland aardig verschillen op dat gebied. Mijn Duitse gynaecoloog gaf in de voorgesprekken al aan dat ze bij inleiding op deze termijn standaard kozen voor curettage. Omdat over het algemeen de placenta moeilijker los zou kunnen komen. Verder drong hij aan op volledige narcose omwille van de emotionele verwerking.
    "Je hebt al genoeg te verwerken, dan hoef je niet ook nog eens te horen wat wij daar beneden aan het doen zijn", waren zijn letterlijke woorden.

    Houd het inderdaad goed in de gaten hoor!
    Ik ben toentertijd na 3 weken terug gegaan naar de Frauenartzt (verloskundige/gynaecoloog) omdat ik vanuit het niets ineens "leegliep", was zo maar een kopje vol. Het bleek dat ik een soort randje oid had, waar bloed ophoopte en dat liep ineens over.
    Bij de controle-echo kwam dat dus goed naar voren, maar ook werd er een mogelijke eisprong gezien. Dus moest ik 2 weken later voor een extra nacontrole komen, om te checken of het daadwerkelijk een eisprong was geweest.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Jippie 38.1, ziekenhuis maar gebeld was namelijk een van de terugbel eisen. Wordt zo weer teruggebeld, ze pakken de gegevens er even bij en overleggen met de gyneacoloog.

    Ben benieuwd, uit de categorie "kan er ook nog wel bij", zie ik de bui alweer hangen.
     
  6. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Goed op jezelf letten nu. Hier 2x een baarmoeder infectie gehad en dat is niet niks.
    Sterkte en laat je niet zomaar wegsturen
     
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Bleef hangen op 38.4 en zakte daarna ineens weer. Nu weer koorts vrij.
     
  8. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Gelukkig!
     
  9. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Ja nu weer op de been nog niet aan t werk
     
  11. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Wat heftig zeg! Sterkte sowieso!

    Lijkt me dat je met een herstel van 6 weken rekening moet houden. Bij een "normale" bevalling is dat ook vaak zo. Zelf ben ik 3 weken geleden bevallen met 38 weken en heb 2 weken een curretage gehad omdat er nog placentaresten achter gebleven waren, ik kan nu alweer veel gelukkig.

    Maar toch zou ik wel die 6 weken aanhouden, want je lijf moet de kans krijgen om te herstellen (ook emotioneel in jouw geval).
     
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Emotioneel gaat t wel goed, vind t zelf ook gek hoor maar wij hebben onwijs veel voorbereidingstijd gehad op wat er ging komen in vergelijking met bijv een miskraam. Ik heb ik mn ziekteverlof zn fotoboek gemaakt dat was wel een ding wat ik echt MOEST doen van mezelf en dat is klaar. Alle kaarten, bloemen, gedichtjes, foto's, dingen die we voor m gemaakt hebben, verhalen hoe we t beleefd hebben zitten daar in verwerkt. Tis een mega boekwerk geworden maar het is klaar. Nu nog een compositie tekening proberen te maken op basis van de echo's en foto's maar daar heb ik rust en ruimte voor nodig omdat ik niet wil dat mn dochter de foto's ziet. Ik weet niet goed wat er in haar koppie omgaat soms dus neem het risico gewoon niet.

    Ik heb een bureau baan voor 24 uur per week en reis met t ov dus de 7e ga ik weer beginnen met werken. Fysiek loop ik bij een bekkenfysio maar vooralsnog ervaar ik momenteel met wat aanpassingen (qua traplopen, dochter/zware dingen tillen en geen lange afstanden wandelen) geen pijnklachten, dus vanuit die hoek kreeg ik een carte blanche.
     
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Sterke vrouw ben je
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Nee hoor, valt best mee. Morgen weer aan de slag. Aan de ene kant denk ik "Yes! We gaan weer verder!" Aan de andere kant: "Laat mij nog maar ff thuis blijven" .

    Maar dat komt meer omdat ik opzie tegen t heen en vooral weer terug reizen. Niet om weer naar huis te gaan naar man en dochter, maar tis donker, ik reis met t ov (met de auto wordt t echt niet beter) en na 8 uur gewerkt te hebben heb ik geen idee hoe mn lijf er dan bij staat. Stond na de bevalling van mn dochter ook in die klere kou te wachten omdat er weer een bus uitgevallen was met een bekken die er heel wat rotter aan toe was dan nu. Dus zal beetje angst van herhaling zijn, eenmaal weer vertrouwen in mn lijf zal t wel goed komen.

    Sinds afgelopen vrijdag gaat t verbazingwekkend goed met mn bekken. Heb heel wat grenzen opgezocht maar nog geen pijnklachten of zwaar gevoel. Liep nog niet zo gek lang geleden als een 80+'er met atrose te schuifelen door de kamer en was blij als ik de wc haalde in 1x. Apart...toch maar lekker fysio blijven volgen en oefeningen doen want ik vertrouw niet in spontane genezing.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  15. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Succes vandaag meid!
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  16. Loolaa

    Loolaa Fanatiek lid

    6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Ik moet vaak aan je denken en kom even gluren hier en een hart onder de riem steken❤️

    Hoe is je eerste werkdag gegaan?
     
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Collega's die ff kwamen vragen hoe t was gegaan. Bij een aantal leefde t curretage beeld, mja die stonden raar te kijken dat je in een ziekenhuis echt gewoon een bevalling in gaat met 15 weken en bevalt van een kindje zo groot als je hand al. Zooo groot al? Ooh ik dacht zoiets nog maar (4 cm...) hihihi. Waren wel ff de moeilijkere momenten van de dag maar goed, ze leven mee en dat is echt super lief.

    Werk zelf was normaal terrein, ze hadden een leuke puzzel bedacht om "even" uit te zoeken wat ze snapte t niet helemaal wat er in de systemen nu gebeurde. Dus na veel gepuzzel t euvel gevonden dus was mooie afleiding.

    Toen ik uit mn werk kwam was ik wel blij zekerheidshalve een tas met trolleyfunctie zekerheidshalve te hebben gepakt. Dan merk je toch wel dat ff een dag werken best wat pittiger is. Tas is wat zwaarder maar uit de bus rollend naar huis waar een dochter stond te stuiteren voor t raam en bumba uit ging leggen en t liefst in je kruipt.

    En dan snel eten koken en op de bank neerploffen met een haakwerk voor dochterlief en verder NIKS. Eerste dag gehad, nu weekend :) volgende week 3 dagen (dat is voor mij 100%)
     

Deel Deze Pagina