het enige kind in de klas ??!?!?!

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Migga, 30 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Migga

    Migga Fanatiek lid

    12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Mijn zoontje gaat volgende maand beginnen op de basisschool in groep 1. Gisteren is hij wezen "oefenen".
    Wij wonen in een zogenaamde "krimpregio" en het aantal leerlingen is de laatste jaren heel hard achteruit gehold. Maar nu kreeg ik gisteren dus te horen op school, dat mijn zoontje in zijn eentje gaat beginnen in groep 1. Er is vorig schooljaar dus geen enkel ander kind in de groep ingestroomd! Pas aan het einde van dit jaar komen er nieuwe kinderen op school, maar die zullen na dit schooljaar nog niet met mijn zoontje meeverhuizen naar groep 2. Dat betekent dus dat mijn zoon hoogstwaarschijnlijk gedurende de hele basisschool als enige in een groep zal zitten. Natuurlijk zal hij wel bij een andere klas ingeplaatst worden, maar toch, officieel is en blijft hij de enige in de groep.

    Ik zit nu echt in dubio. Wat te doen??? Op zich vind ik het prima dat het maar een kleine school is, maar dit gaat mij echt te ver! Het is een sociaal jochie, dat toch echt behoefte heeft aan leeftijdsgenootjes. Er zitten nog 2 scholen bij ons in de buurt, dus ik zit er sterk aan te denken om hem op de valreep nog ergens anders in te schrijven. Jammer, want ik had juist zo'n goed gevoel bij deze school....
     
  2. Libelle82

    Libelle82 Fanatiek lid

    26 jun 2008
    4.999
    355
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Alleen.. is wel heel alleen... Nee, .. ik zou op de valreep nog bij de andere scholen gaan informeren. Hij zal zich anders voortdurend moeten aanpassen aan oudere of jongere kids. ( en die zullen er wsl ook niet heel veel zijn op zo'n kleine school )

    Succes met de zoektocht!
     
  3. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Lastig!! Zelf ben ik geen voorstander van gecombineerde klassen zeker niet als 1 kindje in een klas zit. Zelf zou ik toch gaan kijken bij de andere scholen. Als je bij 1 van de twee ook een goed gevoel hebt zou ik toch voor een andere school gaan. Als dit niet zo is zou ik een gesprek op de eerste school aanvragen en kijken hoe zit dit zelf zien en op gaan lossen.
     
  4. Migga

    Migga Fanatiek lid

    12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    O help.... zul je zien dat ik vannacht weer geen oog dicht ga doen.....
     
  5. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar is dat gevoel wel juist wanneer hij als enige in een klas start? Ik zou daar zo mn bedenkingen bij hebben dan.

    Zou ook op zoek gaan naar een andere school.
     
  6. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb zelf als kind op een kleine basisschool gezeten. En ondanks de gemengde klassen, had ik weinig aansluiting daarmee. Mijn eigen groepsgenootjes (1 of 2) waren ook niet mijn type, maar oke, je kon er mee spelen of leren. Mijn keuze zou ook echt niet zijn om een kindje alleen in de klas te zetten. Naast schoolwerk is de sociale ontwikkeling ook erg belangrijk. Dus als je de keuze hebt, zou ik voor een andere school kiezen.
     
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor het schoolwerk zou het wel eens ideaal kunnen zijn. De uitleg is dan natuurlijk altijd 1 op 1. Maar vanwege de combinatieklas zal hij toch vaak zelfstandig moeten werken en moeten wachten tot de juf / meneer klaar is met de andere klas.
    Verder is natuurlijk de sociaal-emotionele ontwikkeling ook zeer belangrijk en dat lijkt me toch niet handig op deze manier.

    Verder vraag ik me af wat de toekomst van deze school is. Hoeveel leerlingen heeft de school in totaal? Op een gegeven moment kan zo'n school echt te klein worden. Dan moeten de leerlingen alsnog naar een andere school.

    Ik zou zeker eens op de andere scholen gaan kijken. Misschien dat je bij één van de twee ook wel een goed gevoel hebt. Dan zal de keuze makkelijker worden, denk ik.
     
  8. Migga

    Migga Fanatiek lid

    12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Bedankt allemaal! Jullie reacties helpen me enorm!
    Ik zal een gesprek met de school aanvragen. Want wat is hun beleid in het geval dat er maar 1 leerling in een klas zit? Het moet toch niet zo zijn dat mijn zoon later alsnog naar een andere school gestuurd wordt omdat het voor de school niet rendabel is om zo'n miniklasje aan te houden?
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Vraag eens aan de school onder welke opheffingsnorm ze vallen en hoeveel leerlingen ze nu hebben. De opheffingsnorm is niet overal in Nederland hetzelfde. (Heeft te maken met de bevolkingsdichtheid.) Als een school een paar jaar achter elkaar onder de norm zit, moet de school sluiten. Het is dus -denk ik- wel interessant om te weten wat de norm voor deze school is. En hoeveel leerlingen ze nu hebben. Als ze onder de norm zitten: hoe lang zitten ze dan al onder die norm? En als ze er nog boven zitten, kun je vragen naar de prognoses voor de komende jaren. Als er nu (relatief) veel kinderen in de bovenbouw zitten, dan kun je de komende jaren dus een sterkere krimp verwachten.
     
  10. mama van 2 meiden

    mama van 2 meiden Niet meer actief

    Persoonlijk vind ik t nogal vreemd dat de school jou nu pas geïnformeerd heeft hierover; zo word je nogal voor t blok gezet.
    Ik zou toch gaan kijken naar een andere school; zou t niet zie zitten dat mijn kind de enige of 1 van de zeer weinigen in zijn / haar groep zou zijn.
     
  11. Migga

    Migga Fanatiek lid

    12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Nou, de school heeft mij hier helemaal niet over geinformeerd, ik ben er nu zelf mee gekomen. Omdat er ook al "gedoe" was met de buitenschoolse opvang voor mijn zoontje, ben ik nu al een beetje klaar met deze school :). En dat terwijl ik mijzelf hiervoor nog hoorde zeggen dat ik er zo'n goed gevoel bij had..... Kan niet wachten om morgen de school hierover te spreken. Over 2,5 weken wordt mijn zoon 4 en ik wil weten waar hij straks aan toe is!

    Tupp: bedankt voor je tip over die opheffingsnorm. Daar ga ik ook achteraan.
     
  12. Migga

    Migga Fanatiek lid

    12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Heb net met de begeleidster van school gesproken, en het valt gelukkig mee.
    Ik heb nu begrepen dat de leeftijdsnorm van "vroege leerlingen" verhoogt is van 30 september naar 1 januari. Dat betekent dus dat de kindjes die later dit jaar nog instromen, gewoon bij mijn zoontje in de klas zullen blijven. Zijn klas zal uiteindelijk uit een stuk of 8 kinderen bestaan, maar dat vind ik geen probleem. Een klas met 30 leerlingen waar veel onrust heerst vind ik ook geen prettig idee. Een rustig klasje met veel aandacht voor de kinderen heeft wel mijn voorkeur (natuurlijk is het nog wel afwachten wat voor een belhamels er zich onder die 8 kinderen bevinden ;)).

    Nou, ben weer gerustgesteld!
     
  13. Bri

    Bri Niet meer actief

    Het is natuurlijk wel de vraag of ze ook maar met 8 kinderen in één lokaal komen. Dat is in elk geval niet mijn ervaring (moet erbij zeggen: ik praat over 30 jaar geleden).
    Ik zat in een klas van 16 leerlingen. En 3 jaar lang hebben we een lokaal én een juf gedeeld met de klas eronder, met 15 leerlingen. Alleen in het laatste jaar zaten wij met z'n 16-en.

    Maar wel heel fijn natuurlijk dat je zoon toch niet in z'n uppie komt te zitten. 8 kan prima zijn.
     
  14. Migga

    Migga Fanatiek lid

    12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Klopt. Waarschijnlijk wordt het wel een combinatieklas. Tja, dat is dan niet anders. De overige klassen zijn ook niet zo groot, dus meer dan 20 leerlingen zullen er dan niet in één lokaal zitten.
    Ik heb zelf ook 2 jaar lang in een cominatieklas gezeten. Tis niet ideaal, maar kan me niet indenken dat het echt negatieve invloed op mijn schoolwerk had.
     
  15. Smile

    Smile Fanatiek lid

    11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    #15 Smile, 31 aug 2011
    Laatst bewerkt: 31 aug 2011
    Ik werk zelf op een krimpschool en zou er persoonlijk niet voor kiezen. Ik ervaar bijna dagelijks de nadelen van kleine, in jouw geval extreem kleine klassen. Een paar punten die me zo te binnen schieten.
    1) sociaal: er mogen dan kids in de andere groepen zitten, hij blijft toch de enige in zijn groep. En dat ga je merken. Eventuele vriendjes zitten altijd in een andere groep, je vormt toch een uitzonderingspositie. Een echt vast vriendje of vriendinnetje zal hij waarschijnlijk niet krijgen. Het ene jaar zit hij immers bij een andere groep in dan het volgende jaar.
    2) leren: handig 1 op 1 uitleg, maar vervolgens heb je niemand waar je mee kunt oefenen, een leerling die je op weg helpt als de juf met de andere groep bezig is....
    3) ongemakkelijk: de meeste leerlingen voelen zich niet op hun gemak bij een 1 op 1 uitleg. De leerkracht ziet echt alles. Je bent altijd de enige die het bijvoorbeeld niet snapt. Je kunt niet hopen dat iemand anders de beurt krijgt etc.
    4) groep acht: het duurt nog even, maar hij komt een keer in groep acht. Dan is hij de enige van wie afscheid wordt genomen, de enige die mag snuffelen op het Voortgezet onderwijs......je voelt je toch een beetje alleen...
    Ik zelf geef les aan groepjes van 5 a 6 leerlingen en daar heb ik al mijn grote twijfels bij. Begrijp me goed: ik zeg niet dat kleine scholen niet functioneren of minder zijn dan grote scholen. Absoluut niet. Maar persoonlijk vind ik wel dat een kleine school op sommige punten echt nadelen heeft.
     
  16. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Mijn dochter gaat ook naar een klein schooltje, in totaal 50 kinderen. Ze zit met 3 klassen in 1 lokaal, voor zover we nu weten zit ze samen met 5 kinderen in haar groep.

    Voor mijn dochter is dit waarschijnlijk wel prettig, omdat ze verschrikkelijk onzeker is (is haar karakter, heeft ze helaas van mama mee gekregen :( ). Ze zou in een klas van 30 kinderen echt ondergesneeuwd worden.

    Als je verder een goed gevoel hebt over de school zou ik toch doorzetten.
     
  17. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ik zou zeker voor een andere school kiezen. Ik zou zelfs in staat zijn te verhuizen als ik wist dat in mijn regio de scholen sterk aan het krimpen zijn. Ik wil graag een gezonde school voor mijn kinderen, niet 1 die in de nabije toekomst in de problemen kan komen omdat het aan het krimpen is.
     
  18. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Kijk als ie straks idd met 8 kindjes in een groep zit is dat toch prima. Mijn kids zitten op een montessorischool en zitten dus altijd in een combinatieklas en een stuk of 8 kinderen van de eigen groep. Mijn zoon zit in combi 7/8 en is nu de oudste van de school (stoerrr ;)) en zit met nog 5 andere 8e groepers, dit komt doordat toen hij in groep 4 zat er een erg conflict is geweest op school waarbij vooral veel ouders met kids in groep 4 hun kind van school hebben gehaald. Maar ze zijn dus met 6 achterstegroepers, op zich vinden ze dat jammer en dat is het ook maar zeker voor ons niet een reden om hem naar een grotere groep 8 te doen. Mijn dochter zit in groep 7 en daar zijn er 24 van. De school staat gewoon in de stad trouwens, dus de krimp is door iets anders veroorzaakt.
    Toen ik er zelf op school zat waren er 5 bovenbouwgroepen en dan in elke klas 8 8e groepers, of 8 6e groepers zegmaar. Dus daar is dat normaal.
     
  19. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    een klas moet aan een minimum aantal leerlingen komen. voor het regulier onderwijs zijn dat er veel meer dan 8. het wordt dus sowieso een combie of zelfs een dubbele combie klas. waar hij dus vooralsnog alleen inzit (van zijn groep). de verwachting is dat er kinderen bij gaan komen, maar staan die ookal echt op de lijst. ik vind een school die zo slecht informeerd al twijfelachtig eigenlijk. een school moet ook aan een gbepaald aantal leerlingen komen anders mogen ze niet meer openblijven. ze zullen of leerlingen moeten werven om moeten fuseren. wellicht moet hij in de toekomst dan als nog ergens anders opnieuw beginnen. zou me een goed in de plannen van de school verdiepen als ik jou was.als je dat allemaal geen probleem vind dan kun je er natuurlijk voor gaan. een kleine klas is ook wel wat voor te zeggen.
     
  20. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Ja, dat dacht ik ook, dat er wel een minimum moest zijn.
    Persoonlijk zou ik het niet doen, als enige leerling in een klas. Bovendien als het nu al de enige leerling is, wie zegt dat er volgend jaar überhaupt nog iemand voor die school kiest, wie weet is er dan wel helemaal geen klas. Nee, een kleine school kan leuk zijn, maar dit is echt te klein naar mijn mening.
     

Deel Deze Pagina